Σάββατο 30 Απριλίου 2011

«Άνδρος: Αρβανίτες καί Αρβανίτικα» τού Τίτου Γιοχάλα

http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2011/06/blog-post_17.html
http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2011/06/1_07.html

Τον γλωσσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό πλούτο της αρβανίτικης κοινωνίας της Άνδρου εξερευνά ο Τίτος Γιοχάλας στο βιβλίο «Άνδρος: Αρβανίτες και Αρβανίτικα» από τις εκδόσεις Πατάκη (2000).Το βιβλίο αυτό αποτελεί τον καρπό μιας πολύχρονης ιστορικής έρευνας και καταγραφής που έκανε ο Τίτος Γιοχάλας επισκεπτόμενος τα αρβανιτόφωνα χωριά της Άνδρου.
Τον γλωσσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό πλούτο της αρβανίτικης κοινωνίας της Άνδρου εξερευνά ο Τίτος Γιοχάλας στο βιβλίο «Άνδρος: Αρβανίτες και Αρβανίτικα» από τις εκδόσεις Πατάκη (2000).
Το βιβλίο αυτό αποτελεί τον καρπό μιας πολύχρονης ιστορικής έρευνας και καταγραφής που έκανε ο Τίτος Γιοχάλας επισκεπτόμενος τα αρβανιτόφωνα χωριά της Άνδρου. Οι δυο πρώτοι βασικοί οικισμοί των Αρβανιτών στην Άνδρο ήταν τα χωριά Αμόλοχος και Αρνά (Άρνη). Η εγκατάσταση των Αρβανιτών στην Άνδρο δεν είναι γνωστή, όμως υπάρχουν μαρτυρίες ότι οι δυο βασικοί οικισμοί κατοικούνταν ήδη από το 1510 και το 1576 αντίστοιχα.
Οι οικισμοί των Αρβανιτών ήταν αραιά κατοικημένοι, διαθέτοντας αρχικά καλύβες για το θερισμό, το αλώνισμα και το πάτημα των σταφυλιών που στησυνέχεια εξελίχθηκαν σε ωραιότατα πέτρινα κονάκια. Γύρω από τον οικισμό του Αμόλοχου δημιουργήθηκαν οι μικρότεροι οικισμοί Χάρτες, Καλιβάρι, Βαρίδι, Βιτάλι, το Απάνω Γαύριο κ.ά., ενώ γύρω από τον οικισμό της Άρνης συγκεντρώθηκαν οι μικροοικισμοί της Κατάκοιλου, του Απροβάτου, της Βουρκωτής καθώς και το Ατένι. Σε αυτούς τους δύο οικισμούς αναπτύχθηκε η τοπική αρβανίτικη διάλεκτος που μελετάται στο βιβλίο.
Όπως αναφέρει ο συγγραφέας στον πρόλογο του βιβλίου : «Η Άνδρος είναι το μοναδικό νησί του Αιγαίου, όπου ακόμα επιβιώνουν τα αρβανίτικα».Τα αρβανίτικα, η αλβανική διάλεκτος της Άνδρου, εντάσσονται γενικά στην τοσκική διάλεκτο της Ν. Αλβανίας και ομιλούνται στα αρβανιτόφωνα χωριά που προαναφέρθηκαν.
Μέσα στο βιβλίο γίνεται μια αναλυτική γλωσσολογική καταγραφή της διαλέκτου (με στοιχεία φωνολογίας και μορφολογίας καθώς και με αυτούσια κείμενα στα αρβανίτικα που έχουν δίπλα τη μετάφραση στα ελληνικά). Τα αρβανίτικα έχουν δεχθεί γλωσσικά δάνεια από την ελληνική , την φράγκικη (ιταλική) και την τουρκική γλώσσα, καθώς οι Αρβανίτες συνυπήρξαν κατά τη διάρκεια της ιστορίας τους με όλους αυτούς τους λαούς, διαμορφώνοντας πάντως μια αυθεντική ντοπιολαλιά που ήταν άρρηκτα δεμένη με την αγροτική ζωή.
Μέσα στο βιβλίο εξαίρεται η προσφορά των Αρβανιτών στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του 1821. Με το ξέσπασμα της επανάστασης οι Αρβανίτες των δύο βασικών οικισμών συμμετέχουν ενεργά στον αγώνα εναντίον των Τούρκων κατακτητών με πρωταγωνιστική φιγούρα αυτή του Γιαννούλη Δημητρίου. Είχε συστήσει με δικά του έξοδα, σώμα με 70 Αρβανίτες του Αμολόχου, για εκστρατεία κατά των Τούρκων της Καρύστου, υπό τις διαταγές του Νικολάου Κριεζώτη.
Ένα εξαιρετικό φωτογραφικό λεύκωμα που απεικονίζει τον λαϊκό βίο και πολιτισμό των Αρβανιτών της Άνδρου περιλαμβάνεται στο τέλος του βιβλίου. Πέτρινα κονάκια με φούρνο και στάβλο, εντοιχισμένες φωλιές μελισσών, ασκοί για τυρί, τσαμπούνες αλλά και φωτογραφίες από την αγροτική ζωή μαρτυρούν την σημαντική κουλτούρα των Αρβανιτών που διαπνέονταν όπως φαίνεται από βαθιά αγάπη για τη φύση.
Η Αρβανιτιά της Άνδρου είναι μια ιδιαίτερη τοπική κοινωνία με αξιόλογο πολιτισμό που πρέπει να διασωθεί, φανερώνοντας την πολυσυνθετότητα που διακρίνει τον ελλαδικό χώρο.

Mίτς Σοκόλη-Σουλεϊμάν Βόξη


Είναι η κούλια(πύργος) τού Μίτς(Μήτσο) Σοκόλη.
Ο Μίτς Σοκόλη μαζί με τον Σουλεϊμάν Βόξη ήταν επικεφαλής της «Λίγκας της Πρισρένης»στα 1880.
Στις 20 Απριλίου τού 1881,ο Μίτς Σοκόλη στη μάχη της Στίμλιας αποστόμωσε με το στήθος του το τουρκικό πυροβόλο.
Ο Σουλεϊμάν Βόξη ήταν γενικός διοικητής των ενόπλων δυνάμεων της Αλβανικής Λίγκας της
Πρισρένης,στον αγώνα ενάντια στούς οθωμανούς κατακτητές.

Ο Dέdε(Δέδες) Σοκόλη τραγουδά το τραγούδι τού Μίτς(Mήτσο)Σοκόλη.
Το μουσικό αυτό όργανο είναι πανάρχαιο.Προσέξτε στην κορυφή τού οργάνου το κεφάλι αγριοκάτσικου με τα κέρατα(Τράγος),το σύμβολο τού Σκεντέρμπεη(Γιώργη Καστριώτη)
όπου το είχε στην κορυφή της περικεφαλαίας του.
Καί φυσικά ο δικέφαλος αετός,το οικόσημο της Φάρας των Καστριώτη.
                                                         Η περικεφαλαία τού Σκεντέρμπεη:
Σοκόλης επώνυμο
Δέδες επώνυμο από εδώ
ΒΛΕΠΕ: http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/11/vallja-e-hasan-ages.html
http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2013/09/blog-post_1603.html

Οικογένεια Γρίβα

                                                                             Θεόδωρος Γρίβας
Η οικογένεια Γρίβα είναι παλιά οικογένεια αρματωλών της Ακαρνανίας και κλάδος της οικογένειας Μπούα.
Θεωρείται ότι είναι ένα από τα παρακλάδια του Οίκου Μπούα. Γενάρχης της είναι ο Γκίνος Μπούας Γρίβας, Αλβανός χριστιανός πολέμαρχος (14ος αιώνας). Στα 1500 εμφανίζεται οΘεόδωρος Μπούας - Γρίβας, ο οποίος πολέμησε κατά των Τούρκων, και αγωνίστηκε κατά των Βενετών μαζί με τον συγγενή του τον Κορκόδηλου Κλαδά.
Σε όλες τις εξεγέρσεις εναντίων των Τούρκων στα Ελληνικά εδάφη τον 17ο και 18ο αιώνα οι Γριβαίοι πρωτοστάτησαν και δοξάστηκαν. Το 1768 ο Χρήστος Γρίβας έπεσε στον Άγιο Ηλία του Αγγελόκαστρου, πολεμώντας ηρωϊκά, και από τότε το μέρος αυτό ονομάζεται «Τα κόκκαλα των Γριβαίων». Την περίοδο 1778 -1790 συγκρούστηκαν για άλλη μια φορά με τους Κατσικογιανναίους ενώ αργότερα εξαιτίας του Αλή Πασά αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Λευκάδα.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1_%CE%93%CF%81%CE%AF%CE%B2%CE%B1

Οικογένεια Γρίβα - Βικιπαίδεια

Θεωρείται ότι είναι ένα από τα παρακλάδια του Οίκου Μπούα. Γενάρχης της είναι ο ΓκίνοςΜπούας Γρίβας, Αλβανός χριστιανός πολέμαρχος (14ος αιώνας). ...

«Η μαφία της ΕΛ.ΑΣ»



                                                                 ΒΛΕΠΕ καί ΕΔΩ

Πέμπτη 28 Απριλίου 2011

Παντελή Μάϊκο: Οί σχέσεις μεταξύ Αλβανών καί Ελλήνων στην Αλβανία είναι χειρότερες από το 90 και φταίει ο Μπολάνος

Καμία σχέση μεταξύ Ντούλε και Μπολάνου, δήλωσε ο πρώην πρωθυπουργός και βουλευτής με το Σοσιαλιστικό Κόμμα Αλβανίας Παντελή Μάικο, σε αλβανική τηλεοπτική εκπομπή.  Θεωρεί επίσης ότι οι σχέσεις πριν από το 1990 ήταν άψογες μεταξύ Ελλήνων μειονοτικών και Αλβανών και θεωρεί το Μπολάνο σαν τη βασικότερη πηγή όξυνσης. Στην επιμονή του δημοσιογράφου BFevziu για να αναφέρει κάποια παραδείγματα ο Μάικο θεώρησε τεράστιο σκάνδαλο να αποκαλείτε από το Μπολάνο ο εθνικός ήρωας των Αλβανών (πρίγκιπας του Βυζαντίου) Γεώργιος Καστριώτης όταν η επίσημη ονομασία από τους Αλβανούς είναι Gjergj KastriotiSkenderbeu.
Για όσους δεν καταλαβαίνουν αλβανικά, ο κ. Μαικο θεωρεί ότι Αλβανοί και Έλληνες, παρά τις κατά καιρούς συγκρούσεις, έχουν αναπτύξει πολύπλευρες σχέσεις ενώ δεν ισχύει το ίδιο με τους άλλους Βαλκάνιους γείτονες.
Με αυτές τις απόψεις ο κ. Μάικος είναι ο εκφραστής μιας μεγάλης μερίδας τις Αλβανικής κοινωνίας που θέλουν την Ελληνική Μειονότητα αφομοιωμένη και όχι ενταγμένη στο Αλβανικό κράτος, αυτό δηλαδή που ίσχυε πριν από το 1990, με την ιδιόμορφη ταυτότητα του μειονοτικού (minoritari), που είχε καλλιεργήσει ο αλήστου μνήμης δικτάτορας Ε. Χότσα. Απαιτήσεις όπως περισσότερη Ελληνική παιδεία, δημόσιες Ελληνικές πινακίδες και άλλα κατοχυρωμένα από διεθνείς συμβάσεις μειονοτικά δικαιώματα που απαιτεί ο Μπολάνος ως πρόεδρος της Ομόνοιας, θεωρούνται σκανδαλώδεις και πρέπει να απομονωθεί ενώ η συμπεριφορά του προέδρου του ΚΕΑΔ Βαγγέλη Ντούλε που δεν προκαλεί ποτέ σύμφωνα με το Μάικο είναι άψογη. 

-----------
Πότε θα σταματήσουν τα καραγκιοζιλίκια εκατέρωθεν επιτέλους...
Αυτά τα ανιστόριτα καί επικίνδυνα καραγκιοζιλίκια. 
Τι Έλληνες καί Αλβανοί έχουν αναπτύξει πολύπλευρες σχέσεις σε αντίθεση με τούς
άλλους βαλκάνιους Παντελή μας;
Πες αυτό πού έχεις να πείς ντε!
Δεν έχουμε «πολύπλευρες σχέσεις» Παντελή μας...
Αδέλφια είμαστε μωρέ!
Τα ακούτε μωρέ Χειμαριώτες,Βορειοηπειρώτες,Νοτιοηπειρώτες,Αλβανοί καί πάει λέγοντας;
Όλοι εσείς τ'ακούτε;
Αδέλφια είμαστε μωρέ!

Θα μείνει ανέπαφος ο βωμός των 12 Θεών


Στο Μοναστηράκι




 Δεν πρόκειται να καταστραφεί ούτε ένα πετραδάκι από το αρχαίο μνημείο του βωμού των 12 Θεών που αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, στο Μοναστηράκι, διαβεβαίωσε μέσω του ΣΚΑΪ η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη. 

Πρόσθεσε ότι θα γνωμοδοτήσει το ΚΑΣ για το θέμα αυτό.

Όπως είπε, βρίσκεται σε επαφή με το υπουργείο Υποδομών, για να δοθεί άλλη λύση στο μέλλον για το τμήμα αυτό, όπως υπογειοποίηση της γραμμής.

Ανέφερε ότι τον επόμενο μήνα θα γίνει αντικατάσταση της γραμμής και με κατεύθυνση προς Πειραιά, οπότε, όπως είπε, αναμένεται να βρεθεί η συνέχεια των μνημείων και οι εργασίες αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον 3 μήνες.



Ιεροσυλία χριστιανών επί τού ναού τού Διονύσσου στην Καλή Βρύση Δράμας

Το 2002 επισκέφθηκα την Καλή Βρύση Δράμας, για να φωτογραφίσω τα δρώμενα του δωδεκαημέρου «Μπαμπούγερα». Όταν όμως πήγα να επισκεφθώ τον ναό του Διόνυσου (2ος αιώνας π.Χ.), δυο χιλιόμετρα έξω από το χωριο, βρήκα - ω του παραδόξου θαύματος - ένα εκκλησάκι στημένο πάνω σε μια γωνιά του ναού! Έγραψα τότε ένα κειμενάκι και το έστειλα, μαζί με την φωτογραφία στο περιοδικό ΔΑΥΛΟΣ, στο οποίο αρθρογραφούσα εκείνον τον καιρό.


Δείτε το βίντεο, στο οποίο φαίνεται και το εκκλησάκι (00:19, αριστερή γωνία) που έκτισαν πάνω στο ναό του Διονύσου, υβριστές χριστιανοί, με την ανοχή της πολιτείας!
              http://www.youtube.com/watch?v=ko9tqJoaPFM&feature=player_embedded#!

Φωτογραφίες (Καλή Βρύση Δράμας) από http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=131685Από τον ίδιο σύνδεσμο διαβάστε το άρθρο, για το θέμα.








http://www.athriskos.gr/modules/news/article.php?storyid=2182

Πόρος καί Αρβανίτες

ΒΛΕΠΕ:Βίδι(Πόρος)
Πέρλια(Πόρος)
Περούν-πόρος
2
                                     http://www.porosonline.com/show_images.php?imgID=5

Εποικισμός Πόρου - ΔΗMΟΣ ΠΟΡΟΥ

Οι Αρβανίτες, επειδή πολέμησαν κατά των Τούρκων, διώκονταν με μανία από αυτούς. Ειδικά ο Μωάμεθ ο Πορθητής, μετά την επικράτησή του στην Πελοπόννησο το 1459 ...
www.porosonline.com/show_images.php?... - Προσωρινά αποθηκευμένη