«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2009

Mιά ετυμηγορία γιά τον Χριστιανισμό

Μια ετυμηγορία για τον Χριστιανισμό

κλικ για μεγένθυνση
Από τον Χ.Ε. Μαραβέλια
Piergiorgio Odifreddi, «Γιατί δεν μπορούμε να είμαστε Χριστιανοί. Και πόσο μάλλον Καθολικοί», εκδ. Ίταμος, σ. 310, μετάφραση Βέρα Δαμόφλη
OdifreddiBookΚαθηγητής της ορθόδοξης Δογματικής, και μάλιστα από εκείνους που δεν θα μπορούσαν να κατηγορηθούν ως ορθολογιστές, στο σύγγραμμά του χαρακτηρίζει τη θρησκεία νευροβιολογική ασθένεια. Κατά τη δική μου μη δογματική γνώμη η σχιζοφρένεια του χριστιανισμού έγκειται στο γεγονός ότι παραδέχεται για θεό έναν άνθρωπο, τον Ιησού της Μαρίας, τον λεγόμενο Χριστό, που όμως είχε για θεό του έναν άλλο θεό• τον ζηλόφθονα Γιαχβέ. Επίσης και στο ότι τη θρησκεία αυτή προσπάθησε να διαδώσει στα έθνη (τους μη Εβραίους δηλαδή), ενάντια στις εντολές του Ιησού (βλ. Ματθ. 15:24, 10:6) ο Παύλος, που όμως ουδέποτε τον είχε συναντήσει. Οι Έλληνες χριστιανοί προτιμούν τον αυτάρεσκο όρο Ορθοδοξία, που φυσικά δεν σημαίνει ορθοφροσύνη.
Η επιβολή του χριστιανισμού στην Ελλάδα δεν έγινε με το κήρυγμα (οι Αθηναίοι περιγέλασαν ως γνωστόν τον Παύλο), αλλά με διατάγματα χριστιανών Ρωμαίων αυτοκρατόρων, μέσα στη λογική cuius regio eius religio = ούτινος η χώρα, αυτού και η επιλογή της θρησκείας. Άλλωστε στον μονοθεϊσμό η ανεξιθρησκία είναι αδιανόητη. Αψευδής μάρτυς περί αυτών είναι η σωζόμενη νομοθεσία, κυρίως των χρόνων μεταξύ Κωνσταντίνου και Ιουστινιανού. Από την εποχή του θηριώδους Θεοδόσιου και μετά αρχίζει να καθιερώνεται η πρακτική του καισαροπαπισμού, όπου η Εκκλησία ταυτίζεται με το κράτος, το οποίο με τους καταναγκαστικούς μηχανισμούς του ανέλαβε το ασφαλώς θεάρεστο έργο τού με κάθε τρόπο εκχριστιανισμού των υπηκόων και υπόδουλων λαών της Ρώμης. Η επιβολή της θρησκείας αυτής στην Ελλάδα, μια μελανή ιστορία που ευλόγως αποσιωπάται ή υποβαθμίζεται, πραγματοποιήθηκε με συνδυασμό βίας και ιδεολογίας μεταξύ του 5ου και του 9ου αιώνα. Δηλαδή υπήρξαμε θύματα του ρωμαιοχριστιανικού ιμπεριαλισμού και γίναμε από Έλληνες Ρωμιοί. Κι αν δεν υπήρχαν συνεπώς άλλοι λόγοι να μην είναι κάποιος χριστιανός, αρκεί και μόνο ο βάναυσος τρόπος της άνωθεν επιβολής του. (Εδώ δεν εννοούνται τα επουράνια). Σε ατομικό επίπεδο πάλι, δεν χρειάστηκε να ερωτηθούμε. Ομολογήθηκε για λογαριασμό μας –ξανά από άλλους– έν (κατοχυρωτικό) νηπιοβάπτισμα. Σημειωτέον ότι οι ιεροί κανόνες δεν προβλέπουν… ξε-βάπτισμα (!), όπως γίνεται λ.χ. με την «πνευματική λύση» του γάμου.
Ταυτιζόμενη όμως η Εκκλησία με την κρατική εξουσία, την εκάστοτε εξουσία, κατέστη ανάπηρη και ανίκανη να βαδίσει μόνη χωρίς το κρατικό δεκανίκι. Εξ ου και οι φοβικές αντιδράσεις των πιστών σε όποια σκέψη χωρισμού των σιαμαίων Εκκλησίας-Κράτους. Κάτι που ακόμη και η «καθυστερημένη» Τουρκία έχει πετύχει προ πολλού.
Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν κάπως με τη δημιουργία των σύγχρονων πολυεθνικών και πολυθρησκευτικών κοινωνιών, φαινόμενο από το οποίο δεν μπορούσε να εξαιρεθεί η χώρα μας. Ιδίως μετά την τραγωδία της «Ελλάδος Ελλήνων Χριστιανών», και την ανακίνηση των διαδικασιών πλήρους ένταξής μας στην Ευρώπη. Με τη χαλάρωση –κυρίως μέσω διεθνών συνθηκών υπερσυνταγματικού κύρους– του πλέγματος των διατάξεων που της παρέχουν μια σκανδαλώδη προνομιακή μεταχείριση, αργά ή γρήγορα η Εκκλησία «μας» θα αναγκαστεί να βγει στην αγορά των θρησκευτικών ιδεών. Για να πείσει, να κερδίσει και να κρατήσει ενδεχομένως τους όποιους πιστούς της, αφού οι a priori χριστιανοί, άσχετα προς τη φολκλορική πλευρά του πράγματος, όλο και θα λιγοστεύουν. Όπως και να ’χει όμως, ο γράφων δεν συμφωνεί με τον Φρόιντ που πίστευε ότι ο καιρός εγγύς για το τέλος της θρησκευτικής αυταπάτης.
Μέσα σε μια τέτοια πορεία προς τη θρησκευτική απελευθέρωση, και με καθυστέρηση πολλών δεκαετιών, οι διαφορετικές ιδέες κυκλοφορούν πλέον ελεύθερα, χωρίς κινδύνους κυρώσεων. Κάτι που στο παρελθόν αντιμετωπιζόταν με τη ρίψη στην πυρά ανθρώπων και βιβλίων. Έτσι τα τελευταία χρόνια έχει εκδοθεί στη χώρα μας ένας μεγάλος αριθμός σημαντικών βιβλίων (για να μείνουμε στον χώρο του βιβλίου), μέσω των οποίων ο ορθός λόγος και η θεο-λογική αναδεικνύουν το θρησκευτικό παράλογο. Μοιραία ο χριστιανισμός, αργά ή γρήγορα, θα επανέλθει από εκεί που ξεκίνησε: απολογούμενος απέναντι στον ορθό λόγο (πβ. απολογητές). Μάλιστα με αφορμή την αντίδραση από ιερή –εννοείται– αγανάκτηση στο «ζήτημα των ταυτοτήτων», δόθηκε η ευκαιρία να γραφτούν από την απέναντι πλευρά ορισμένες αλήθειες σχετικά με τον ρόλο της Εκκλησίας, ιδίως στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Εντελώς πρόχειρα λοιπόν θα μπορούσα να σταχυολογήσω τα εξής βιβλία: Βολταίρος, «Φιλοσοφικό Λεξικό», J. Meslier, «Δεν υπάρχει θεός», Χόλμπαχ (;), «Περί τριών απατεώνων. Μωυσής, Χριστός, Μωάμεθ», Ι. Καντ, «Η θρησκεία εντός των ορίων του Λόγου και μόνο», Λ. Φόυερμπαχ, «Παραδόσεις για την ουσία της θρησκείας», S. Freud, «Το μέλλον μιας αυταπάτης», K. Deschner, η πολύτομη «Εγκληματική ιστορία του χριστιανισμού», B. Russell, «Κείμενα για τη θρησκεία», Α. Κοντ-Σπονβίλ, «Το πνεύμα του αθεϊσμού», R. Dawkins, «Η περί θεού αυταπάτη», M. Onfray, «Πραγματεία περί αθεολογίας», Ζ. Ντανιέλ, «Ο θεός είναι φανατικός;», Ρ. Σβαρτς, «Βία και μονοθεϊσμός», Αρσ. Μέσκος, «Σοκ και δέος. Ο θεός στην μετά Χριστόν εποχή», S. Harris, «Το τέλος της πίστης» και «Επιστολή προς ένα χριστιανικό έθνος», Chr. Hitchens, «Ο θεός δεν είναι μεγάλος». Επίσης το best seller του ημέτερου Μ. Βασιλάκη, «Η μάστιγα του θεού» ή το παραληρημαστικό μυθιστόρημα του Δ. Φύσσα «Στρατιώτης του Χριστού. Η δολοφονία του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη». Παραλείπω σημαντικά άρθρα σε περιοδικά, εφημερίδες και sites, με τα οποία συγκροτείται μια αρκετά καλή (α)θεο-λογική βιβλιογραφία.
Αφορμή για τούτες τις σκέψεις έδωσε το βιβλίο του Ιταλού καθηγητή Πιερτζόρτζιο Οντιφρέντι «Γιατί δεν μπορούμε να είμαστε Χριστιανοί. Και πόσο μάλλον Καθολικοί» (Perche non possiamo essere cristiani. E meno che mai cattolici).
H συνέχεια του άρθρου στο νέο μηνιαίο περιοδικό/εφημερίδα The Athens Review of Books που μόλις κυκλοφόρησε στα βιβλιοπωλεία και στα κεντρικά περίπτερα όλης της Ελλάδας.

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)