Δευτέρα 29 Ιουνίου 2009

ΠΕΛΑΣΓΟΙ (2)

1)http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/blog-post_4934.html
Για να βρουμε ακρη και να οδηγηθουμε σε σωστα συμπερασματα,πρεπει να καταχωρησουμε τα σχετικα χωρια του Ηροδοτου,να δουμε τι απ'αυτα που παραθετει ειναι παραδοσεις Λαικες και τι ειναι γνωμες και συμπερασματα δικα του,πραγματα αλλωστε που ο ιδιος ο Ηροδοτος εχει την ευαισθησια να τα διαχωριζει.

Θα αναγκαστουμε να ξαναπαραθεσουμε τις πληροφοριες του συμφωνα με τις οποιες οι Ιωνες,οι Αιολεις,οι Αργειοι,οι Αρκαδες κλπ.,ησαν Πελασγοι.Κατονομαζει το Ιωνικο Εθνος Πελασγικο και το Δωρικο,Ελληνικο,αλλα στη συνεχεια λεει πως το Δωρικο ηταν στην αρχη «ασθενες και πολυπλανητον,αποσπασθεν,ενωρις απο του Πελασγικου,εις ο ανηκε και το Ιωνικον».Δηλ.δεν αφηνει κανενα Ελληνικο φυλο,που να μη αναγει την καταγωγη του στους Πελασγους.Μα να τι συμπερασμα βγαζει και τι συμπερασματα μπορουμε εμεις να βγαλουμε απ'αυτα που παραθετει..

«Ποια γλωσσα μιλουσαν οι Πελασγοι δεν ξερω να πω με βεβαιοτητα.Αν ομως πρεπει να πω τη γνωμη μου βασισμενος στους Πελασγους που και τωρα ακομα κατοικουν...στην Κρηστωνα...Πλακια και Σκυλακη...οι Πελασγοι μιλουσαν Βαρβαρικα.Αν ωστοσο αυτο ισχυει για το συνολο των Πελασγων,ομως το Αττικον Εθνος,κι ας ηταν Πελασγικο,ετσι που μεταβληθηκε σε Ελληνικο,αλλαξε την γλωσσα του.

Το Ελληνικο Εθνος,αφοτου φανηκε (στον κοσμο) την ιδια παντα γλωσσα μιλαει-αυτη ειναι η πεποιθηση μου(!).Αφ'οτου ομως ξεκοψε απο το Πελασγικο,αδυνατο τοτε και στην αρχη μικρο,αυξηθηκε υστερα και πληθυνε σε Εθνη,καθως προσχωρησαν κυριως σε αυτο Πελασγοι,αλλα και πολλα αλλα βαρβαρικα φυλα.Τελος ειμαι της γνωμης πως το Πελασγικο Εθνος πρωτυτερα και εφ'οσον ηταν Βαρβαρικο ποτε δεν γνωρισε μεγαλη δυναμη» .(Μεταφραση Δ.Ν.Μαρωνιτη, Ι.58).
Καθ'ενας καταλαβαινει πως ο Ηροδοτος εδω εχει σκονταψει στην λαθεμενη πεποιθηση του-που την αναφερει αλλωστε-πως οι Ελληνες αφ'οτου φανηκαν στον κοσμο μιλανε την ιδια γλωσσα και στο γεγονος πως στις μερες του,Εθνος με το ονομα Πελασγοι δεν υπαρχει και οι τρεις πολιτειουλες που μιλουσαν Πελασγικα,του εδραιωνουν την αλλη πεποιθηση,πως το Πελασγικο Εθνος πρεπει να ηταν αδυνατο και απο οτι συμπεραινει απο τη γλωσσα,Βαρβαρο Εθνος.
Σε αλλο χωριο του ο Ηροδοτος αναφερει πως «υπο των Πελασγων ωνομασθησαν το πρωτον οι Θεοι,πλην του Ποσειδωνος και υπο αυτων ωρισθησαν αι θυσιαι και τα Μυστηρια».
Αλλα και τα γραμματα προβληματιζουν τον Ηροδοτο μιας και αποκαλουνται στην εποχη του «Πελασγικα».
Κανεις δεν θα ηθελε να βρεθει στην δυσκολη θεση του Ηροδοτου αραδιαζοντας τοσες αντιφασεις για το ιδιο θεμα.
Προφανως κοντα στα αλλα ο Ηροδοτος θα πιστευε πως το ονομα «Ελληνες»,ηταν ανεκαθεν το ονομα του Λαου που περιγραφει.
Ο Ηροδοτος,εχοντας σαν γνωμονα την Πεποιθηση του πως η γλωσσα ενος λαου δεν μεταβαλλεται («στο Ελληνικο Εθνος αφ'οτου φανηκε μιλαει παντα την ιδια γλωσσα-αυτη ειναι ηπεποιθηση μου») και το πολυ διαδεδομενο στην εποχη του,πως κριτηριο Ελληνικοτητας ηταν η γλωσσα,αμφισβητει τις Λαικες παραδοσεις και προσπαθει να τις ερμηνευσει με λαθεμενο ομως γνωμονα,γι'αυτο αραδιαζει αντιφατικα συμπερασματα.Αφου,λεει,το Ελληνικο Εθνος αποσπασθηκε απο το Πελασγικο και αλλα βαρβαρικα φυλα.Ποια ειναι αυτα τα βαρβαρικα φυλα δεν κατονομαζει.
Το Αττικο Εθνος το θεωρει μεν Πελασγικο,αλλα προσθετει πως μεταβληθηκε σε Ελληνικο και αλλαξε τη γλωσσα του.Μα εχει πει ταυτοχρονα πως το Ελληνικο ειναι κομματι του Πελασγικου,πως οι Ελληνες παντα μιλαγαν την ιδια γλωσσα κλπ κλπ.Το πραγμα δεν ειναι τοσο τραγικο στο μπερδεμα του οσο φαινεται η οσο φαινοταν στον Ηροδοτο.
Στην Αθηνα υπηρχαν οι λεγομενες «Ατθιδες» δηλ. ιστορικα χρονικα των Αθηνων και της Αττικης που δυστυχως δεν διασωθηκαν,μα στις οποιες Ατθιδες αναφερονταν η Πελασγικη καταγωγη των Αθηναιων! Το πιο παλαιο τειχος της Ακροπολης λεγοταν «Πελασγικο».Μα ο Ηροδοτος,που τοσο θαυμαζε τους Αθηναιους και για την ανδρεια τους και τη δυναμη τους και την Σοφια τους,ηταν αδιανοητο να τους ταυτισει με αυτους τους Πελασγους της Πλακιας ,της Σκυλακης και της Δωρικης Κρηστωνας στην Ιταλια,που μιλουσαν μια γλωσσα βαρβαρη,καθως ο ιδιος με τα ιδια του τ'αυτια διαπιστωσε! Ολ'αυτα ειχαν εδραιωσει την πεποιθηση του πως οι Πελασγοι δεν μπορει να ειναι αυτοι οι ιδιοι οι Ελληνες στην εξελιξη τους,καθως αλλωστε δεν μπορουν να κατανοησουν οι σημερινοι ερευνητες πως οι αγραμματοι Αρβανιτες του 14 ου αιωνα η του 18 ου,εχουν σχεση με τον Ομηρο,τον Περικλη,τον Επαμεινωνδα η τον Θεμιστοκλη.
Μα ο Σοφος Πλατωνας ειχε οπωσδηποτε τις αμφιβολιες του στα συμπερασματα του Ηροδοτου,γιατι τον ακουμε στον «Κρατυλο» του να λεει..«Καθε τι που εμεις σημερα δεν κατανοουμε και δεν γνωριζουμε στη γλωσσα,ενδεχεται να ειναι βαρβαρικο,αλλ 'ενδεχεται επισης να μην ειναι αλλα να φαινεται τετοιο ενεκα της παλαιοτητος».Δηλ. με απλα λογια,ο Πλατωνας εντοπιζει εδω το φαινομενο της εξελιξης της γλωσσας η αλλοιως θετει επι ταπητος ενα βασικο κανονα της επιστημης της γλωσσολογιας.
Ο Ηροδοτος αγοωντας αυτον τον κανονα και πεπεισμενος πως η γλωσσα δεν μεταβαλλεται,εβγαλε λαθεμενα συμπερασματα,αλλα ταυτοχρονα παρεθεσε και τις Λαικες παραδοσεις ωστε εμεις τωρα να βρεθουμε σε πλεονεκτικοτερη θεση κι απο τον ιδιο,οσον αφορα την εξαγωγη συμπερασματων για τα ιδια πραγματα.
Οι Πελασγοι καθως θα δουμε πιο κατω εγκατασταθηκαν σε μιαν εκταση που αρχιζει απο την Ιταλικη Χερσονησο,περναει απο την Βαλκανικη,την Μ.Ασια και τελειωνει στα παραλια της Β.Αφρικης.Αιωνες μετα την αρχικη αυτη εγκατασταση,ειναι πολυ λογικο και φυσιολογικο,η γλωσσα των Πελασγων της Ιταλιας με την γλωσσα των Πελασγων της Ελλαδας,της Θρακης,της Μ.Ασιας η της Β.Αφρικης,να εχει διαφορα.Αν υπηρξαν Πελασγοι αποκομενοι απο πλησιοχωρους Λαους,θα διατηρησαν την πατροπαραδοτη γλωσσα.Οι Πελασγοι που θα απομειναν στην αρχικη κοιτιδα της μεγαλης Πελασγικης μεταναστευσης,θα μιλουσαν την πατροπαραδοτη γλωσσα.Σημερα οι Αρβανιτες διασωζουν τον βασικο κορμο της παλιας αυτης Πελασγικης γλωσσας καθως θα δουμε πιο κατω.
Ειδαμε πως ο Ηροδοτος,με αποδεδειγμενα λαθεμενα κριτηρια,αποκαλει «Βαρβαρους» τους Πελασγους,ειδαμε ακομα πως οι Λαικες παραδοσεις τους θελουν γεννητορες των Ελληνων.
Ο Διονυσιος ο Αλικαρνασσευς,εχοντας υπ'οψει του οχι μονο τις παραδοσεις,που θα ειχαν οπωσδηποτε λιγοστεψει στην εποχη του,αλλα και τους προηγουμενους απ'αυτον συγγραφεις καθως τον Ηροδοτο,τον Θουκιδιδη κλπ. βγαζει το δικο του συμπερασμα,συμφωνα με το οποιο «Ην γαρ δη και το των Πελασγων γενος Ελληνικον».Ο ανθρωπος βλεπει πως δεν ειναι δυνατο να θεωρηθει βαρβαρικο το γενος των Πελασγων,αλλα ετσι καθως μας λεει ειναι σα να θεωρει τους Πελασγους,ενα απο τα πολλα Ελληνικα φυλα.Και αν πραγματικα ηταν κατι τετοιο,τοτε ασφαλως ηταν κατι ασημαντο,καθως συμπεραινει και ο Ηροδοτος.
Αλλα πως ειναι δυνατο να ειναι και να θεωρειται αδυνατο, αφου παραλληλα θεωρειται γεναρχης των Ελληνων και εποικιστης των μεχρι τοτε γνωστων Ελληνικων παραλιων;
Καθως αναφερει ο μεγαλος Γεωγραφος της αρχαιοτητας Στραβων.«Οι Πελασγοι ησαν αρχαιον Φυλον κατα την Ελλαδα πασαν επιπολασαν και μαλιστα παρα τοις Αιολευσι τοις κατα Θετταλιαν...και της Κρητης εποικοι γεγονασι ως φησιν Ομηρος...και το Πελασγικον Αργος η Θετταλια λεγεται...πολλοι δε και τα Ηπειρωτικα Εθνη,Πελασγικα ειρηκασι...τον τε Διαν τον Δωδωναιον,αυτος ο Ποιητης (Ομηρος) ονομαζει Πελασγικον...και την Λεσβον Πελασγιαν φησιν Εφορος κληθειναι,Αντικλειδης δε πρωτους φησιν αυτους τα περι την Λημνον,και την Ιμβρον οικησαι και δη τουτω τινας και μετα Τυρρηνου του Αβυος εις Ιταλιαν συναραι και οι την Ατθιδα συγγραψαντες ιστορουσι περι των Πελασγων ως εν Αθηναις γενομενων...».
Απ'οτι βλεπουμε ο Στραβων παραθετει εκτος απο λαικες παραδοσεις και αποψεις προγενεστερων του συγγραφεων,σαν του Εφορου,του Αντικλειδη και εκεινων που συνεγραψαν τις περιφημες «Ατθιδες»,μα κι αυτος δεν μπορει να ριξει φως στο μυστηριο των Πελασγων.
Αλλ'ας ξαναγυρισουμε στη γνωμη του Διονυσιου του Αλικαρνασσεα που κατονομαζει τους Πελασγους Ελληνικο Εθνος και του Ηροδοτου που το κατονομαζει αδυνατο.Περα απο την γνωμη του Στραβωνα που ειναι Γεωγραφος,εχουμε και την αρχαιολογικη σκαπανη και τις Πελασγικες ονομασιες που αρχιζουν απο την Ιλλυρια και Ιταλια,περνανε απο την Ελλαδα,την Μ.Ασια και φτανουν στα νησια και στη Β.Αφρικη.Πως ειναι δυνατον να θεωρηθει αδυνατο ενα τετοιο Εθνος η αν ειναι ενα απο τα πολλα Ελληνικα Εθνη και μαλιστα αυτο που εδωσε τη γλωσσα,τη γραφη,τις Λατρειες και τους Θεους,τοτε;...Ε, τοτε δημιουργειται το περιφημο Πελασγικο ζητημα που πονοκεφαλιασε ολους τους ερευνητες απο την αρχαιοτητα,ως τα σημερα!
Το ζητημα δημιουργηθηκε,οχι απο ανεπαρκεια στοιχειων,οσο απο ανεπαρκεια σωστης συλλογιστικης.
Τα στοιχεια,ειναι..1)οι παναρχαιες Ελληνικες παραδοσεις ετσι καθως μας τις μετεφεραν οι αρχαιοι συγγραφεις χωρις τα συμπερασματα τους.2)Τα στοιχεια της Πελασγικης γλωσσας,που κατ'ευτυχη συγκυρια,διασωζονται στην καθομιλουμενη Αρβανιτικη γλωσσα μεχρι σημερα και 3) τα πορισματα της αρχαιοελληνικης σκαπανης.
Εκεινοι που δεν θεωρουν Ελληνες τους Πελασγους,παρα τις αντιθετες αρχαιοελληνικες παραδοσεις,οπωσδηποτε αγνοουν και την Αλβανικη γλωσσα,δηλ. ουσιαστικα αγνοουν την Πελασγικη.
Υπαρχουν ομως και οι συγχρονοι Αλβανοι ερευνητες,που σε αντιθεση με τους προγονους τους του 18ου αιωνα και 19ου,αποφαινονται πως οι Πελασγοι δεν ειναι οι προγονοι,οι κοινοι προγονοι Ελληνων και Ιλλυριων,καθως λεει και ο Θουκιδιδης,μα αυτη η εκδοχη,ειπωμενη απο Αλβανους που αρκετοι Ιστορικοι τους θεωρουν κατ'ευθειαν και αποκλειστικους απογονους των Πελασγων,εχει περισσοτερη δοση πολιτικης και μικροεθνικιστικης σκοπιμοτητας,παρα ερευνητικης προσπαθειας.
Τα στοιχεια που δημιουργησαν τη συγχιση στους αρχαιους και στους νεους ερευνητες ειναι..
1) Η διαφορετικοτητα της γλωσσας,που επεσημανε ο Ηροδοτος,2) η εξαφανιση του εθνικου ονοματος «Πελασγοι»,απο την εποχη κι ολας του Ομηρου και 3) η ανυπαρξια ενος επωνυμου (Πελασγικου) πολιτισμου παρα τις αντιθετες Λαικες παραδοσιακες διαβεβαιωσεις.
Στο πρωτο στοιχειο,εχουμε να απαντησουμε πως δεν προκειται για διαφορετικη γλωσσα καθως εσφαλμενα πιστευεται,αλλα για αυτη την ιδια γλωσσα,την Ελληνικη γλωσσα στο ξεκινημα της.Η αλλοιως,η γνωστη μας Ομηρικη διαλεκτος και η Αττικη,δεν ειναι παρα η φυσιολογικη εξελιξη της παναρχαιας Πελασγικης γλωσσας,πραγμα που θα μας δοθει η ευκαιρια να το διαπιστωσουμε στη συνεχεια αυτης της μελετης.Απο τη στιγμη που οι ιδιοι οι Πελασγοι εχουν εγκατασταθει σ'εναν χωρο απο την Ιταλια ως την Ασια και Β.Αφρικη,επομενο ειναι ενα απλο πραγμα..1) Η διαφοροποιηση κατα τοπους της παλιας γλωσσας και 2) οι διαφορετικοι ρυθμοι εξελιξης του Πολιτισμου κατα τοπους.Στην Πλακια και την Σκυλακη.στην εποχη του Ηροδοτου,δηλ. πολλους αιωνες μετα την μεγαλη Πελασγικη μεταναστευτικη εποποιια ,μιλουσαν τα παναρχαια Πελασγικα η μια Πελασγικη διαλεκτο που δεν φαινονταν απο πρωτο ματι να εχουν καμια σχεση με τα Πελασγικα των Αθηναιων,που μας ειναι γνωστα σαν «Αττικη διαλεκτος».
Οσον αφορα τωρα το δευτερο στοιχειο,δεν εχουμε εξαφανιση ουτε των Πελασγων ουτε του Εθνικου ονοματος «Πελασγοι»,αλλα αντικατασταση του ονοματος μονον με πρωτο το «Αχαιοι»,«Δαναοι»,Τεμαχισμο του Ενιαιου Πελασγικου Εθνους σε Φαρες-γιατι τετοια ηταν η δομη της Κοινωνιας τους-σε πολεις-κρατη και γεννηση της Πολυωνυμιας των Ελληνικων Πατριων η Λαων,σε Αργειους,Μυρμιδονες, Ελληνες,Μινυες,Φλεγυες,Καδμειους κλπ.Στη συνεχεια εχουμε-μετα απ'αυτην την αναλυση-μια συνθεση που αρχιζει με την εδραιωση των Δωριεων στο Νοτο,σε Δωριεις,Ιωνες και Αιολεις και τελος το γενικοτερο ονομα «Ελληνες».
Το θεμα της αλλαγης της ονομασιας ενος Λαου,που περνα απαρατηρητο απο τους ερευνητες του Πελασγικου ζητηματος,ειναι ενα πολυ συνηθισμενο φαινομενο στην ιστορια των Λαων.