Κυριακή 21 Ιουνίου 2009

ΣΛΑΥΟΙ ΚΑΙ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ (1)

Το εθνικο ονομα Ιλλυριοι και Ιλλυρια,ακουγεται μεχρι τον 6 ο αιωνα μ.Χ.Στους 5 επομενους αιωνες δεν γινεται καθολου κουβεντα για τους Ιλλυριους.Ειναι αληθεια πως πολυ πιο πριν,απο την εποχη που οι Ιλλυριοι,διαδραματιζουν σημαντικο ρολο στο Ρωμαικο και Βυζαντινο κρατος,δεν ακουγεται το Εθνικο ονομα Ιλλυριος,γιατι εχει αντικατασταθει απο το «Ρωμαιος».Οι Ιλλυριοι εχουν συνδεθει με την υπαρξη του Ρωμαικου και Βυζαντινου κρατους,περα απο τις σημαντικες τους διαφοροποιησεις.Επεζησε περισσοτερο η ονομασια της περιοχης σαν Ιλλυρια,απο το ονομα Ιλλυριος και Ιλλυριοι,το οποιο αντικατασταθηκε καποια στιγμη με το γενικο Ρωμαιοι και Ρωμαιος.Αυτα βεβαια αφορουσαν τους αστικους πληθυσμους και εκεινους που αναδειχνονταν στρατηγοι,ηγεμονες και αυτοκρατορες,γιατι ο αγροτικος πληθυσμος και οι μεγαλες μαζες διατηρησαν και τη γλωσσα και τα ηθη και τα εθιμα και δεν συμμεροζονταν διολου την Ρωμη η την Κωνσταντινουπολη.

Με την εισβολη των Σλαυων στην Βαλκανικη και την καταληψη της Β.Δ. Βαλκανικης,αυτης της παναρχαιης κοιτιδας του Ελληνισμου,η Ιλλυρια αποκοβεται απο το Βυζαντινο κρατος.

Οι Ιλλυριοι εδωσαν απεγνωσμενες μαχες για να υπερασπισουν την ιδιαιτερη πατριδα τους,αλλα ο αγωνας ηταν ανισος γιατι τα Σλαυικα στιφη ησαν ατελειωτες χιλιαδες και δεν ερχονταν μονο σα στρατιωτες,αλλα με τις οικογενειες τους και τα υπαρχοντα τους.Δηλαδη επροκειτο για μια δυναμικη μεταναστευση ομοια με τις προιστορικες μεταναστευσεις.
Σε λιγα χρονια ολη η βορεια Ιλλυρια κατακλυστηκε απο Σλαυους και οι Ιλλυρικοι πληθυσμοι αναγκαστηκαν να την εγκαταλειψουν η να περιοριστουν σε νησιδες μεσα στην Σλαυικη πλημμυριδα.Οι Σλαυοι αρχισαν τις επιδρομες τους απο τον 6 ο αιωνα και τις σταματησαν τον 7 ο,και αλλαξαν σημαντικα τον εθνογραφικο χαρτη της Βαλκανικης.Καθως ειπαμε ,η βορεια Ιλλυρια χαθηκε για παντα και εγινε Σλαυικη.Οι κατοικοι της η σφαχτηκαν η αιχμαλωτιστηκαν η αναγκαστηκαν να εκπατριστουν η αφομοιωθηκαν.
«Ηδη απο το πρωτο μισο του 7 ου αιωνα οι προσφυγες της Επιδαμνου (Σημερινο Ντουμπροβνικ) ιδρυσαν την Ραγουσα,οι μεταναστες των Σαλωνων βρηκαν καταφυγιο στο Σπολετο,οι κατοικοι της Διοκλεας κατεβηκαν στο Αντιβαρι,της Απολλωνιας μεταφερθηκαν στην Βλορα και της Αλβανουπολης ανεβηκαν στην Κρουγια.Επισης οπως μαρτυρουν «τα θαυματα του Αγιου Δημητριου» χιλιαδες αλλοι προσφυγες προερχομενοι απο την πολη της Ναισσου της Μεσογειακης Δακιας και των γειτονικων επαρχιων (Μυσια, Δαρδανια και Παιονια) βρηκαν καταφυγιο στην Θεσσαλονικη και ισως στην Κωνσταντινουπολη.Τον ιδιο καιρο αλλοι πυρηνες Ιλλυριων μεταναστευουν προς νοτο για να ξεφυγουν παντα απο την Αβαρικη και Σλαυικη επιδρομη,μερικοι μαλιστα περασαν στην Κερκυρα και στην Πελοποννησο»λενε οι Αλβανοι ιστορικοι Pollo-Puto «Ιστορια της Αλβανιας» σελ.38.
Τελευταια φορα λοιπον αναφερονται οι Ιλλυριοι η μαλλον η Ιλλυρια στα «Θαυματα του Αγ. Δημητριου»,ενα χρονικο,που γραφτηκε στον 7 ο μ.Χ. αιωνα.
Ακολουθει μια σιωπη ιστορικων στοιχειων μεχρι τον 11 ο αιωνα,που ο Βυζαντινος ιστορικος Μιχαηλ Αταλιατης αναφερει πλεον οχι Ιλλυρια και Ιλλυριους αλλα Αλβανους,«Αλβανοι», που φερονται σαν συμμαχοι του στρατηγου Γεωργιου Μανιακη,ο οποιος στασιασε κατα της Κων/πολης στα 1043.
Στα 1078 αναφερονται «Αρβανιτες» να συμμετεχουν στην σταση του Δουκα του Δυρραχιου Νικηφορου Βασιλακη.
Μετα απο τον Αταλιατη ο Ιωαννης Σκυλιτσης και η Αννα η Κομνηνη αναφερουν «Αρβανιτας» που κατοικουν στην περιοχη «Αρβανον»,που τοποθετειται στην κεντρικη Αλβανια.Αξιζει ομως να σημειωθει εδω πως 9 αιωνες πριν ο Αλεξανδρινος Γεωγραφος Κλαυδιος Πτολεμαιος , αναφερει Ιλλυρικη φυλη Αλβανων («Αλβανων Αλβανοπολις») που την τοποθετει στην ιδια περιοχη.
Αυτη η μακροχρονη σιωπη των 4 αιωνων και η εξαφανιση του εθνικου ονοματος «Ιλλυρια» και «Ιλλυριοι» και η εμφανιση του εθνικου «Αλβανοι» και «Αλβανια»,διχασε τους ιστορικους και Εθνολογους και μερικοι απ'αυτους ισχυριστηκαν πως η Ιλλυρικη φυλη εξαφανιστηκε απ' τον εθνογραφικο χαρτη και πως οι νεοι Αλβανοι ειναι μια αλλη διαφορετικη φυλη,που ενδεχομενως να ηλθε λιγο πριν τον 11 ο αιωνα η μαζι με τις βαρβαρικες επιδρομες,στα Βαλκανια.
Στον 19 ο αιωνα διατυπωθηκε η λεγομενη «Θρακικη» θεση απο τους Κ.Pauli και H.Hirt που υποστηριχτηκε απο Γιουγκοσλαυους και Ρουμανους ιστορικους και Γλωσσολογους και συμφωνα με την οποια ,οι Αλβανοι δεν εχουν καμμια σχεση με τους αρχαιους Ιλλυριους και οτι ηλθαν την εποχη των μεγαλων βαρβαρικων επιδρομων και μεταναστευσεων απο τα βαθη της Βαλκανικης που μιλουσαν τα Λατινικα και Δουναβικα.Επομενως ειναι μια απο τις Θρακικες φυλες.Τη γνωμη τους στηριζουν στο γεγονος οτι στην Αλβανικη υπαρχουν λεξεις Λατινικες της περιοχης του Δουναβη και μερικες σπανιες λεξεις απαντωνται και στα Ρουμανικα και στα Αλβανικα.
Δεν ειναι καθολου ικανοποιητικη η αντικρουση της θεσης αυτης απο τους Pollo-Puto.O Γιαννης Βρεττος στην περιφημη «Απολογια » του που δημοσιευτηκε στα 1878,αντικρουοντας παρομοια θεση που ταυτιζει τους Αλβανους με τους κατοικους της Αλβανιας του Καυκασου,παραθετει μια σειρα ντοκουμεντων και λεξεις της κλασσικης και προκλασσικης αρχαιοτητας,που ειναι ταυτοριζες με τις αντιστοιχες Αλβανικες.Ειναι μια πολυ αξιολογη προσπαθεια που θα πρεπει να γνωριζουν οι Ελληνες και οι Αλβανοι.