Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2010

«Μακεδονία» αναγνώρισε και η Συρία

ΚΟΙΝΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΧΘΕΣ ΣΤΗ Ν. ΥΟΡΚΗ, ΕΝ ΥΠΝΩΣΕΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΟΣΥΡΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ



Η Δαμασκός αναγνώρισε τα Σκόπια με το συνταγματικό όνομα «Δημοκρατία της Μακεδονίας» χθες, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Η Συρία γίνεται έτσι η 129η χώρα του ΟΗΕ που αναγνωρίζει τα Σκόπια ως «Μακεδονία».
Το κοινό ανακοινωθέν υπεγράφη χθες στη Νέα Υόρκη από τους υπουργούς Εξωτερικών της ΠΓΔΜ Α. Μιλόσοσκι και της Συρίας Ουαλίντ αλ Μουαλέμ και αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι οι δύο χώρες θα κινηθούν στις αρχές του αμοιβαίου σεβασμού, της φιλίας και συνεργασίας, της μη επέμβασης στα εσωτερικά της άλλης και στον σεβασμό της εδαφικής κυριαρχίας.
Η προσέγγιση των Σκοπίων με τη Συρία έχει ξεκινήσει κατ' ουσίαν από το 2007, όταν ο κ. Μιλόσοσκι είχε επισκεφθεί τη Δαμασκό.
Ο Σπ. Κουβέλης
Η χθεσινή κίνηση της Συρίας προς την ΠΓΔΜ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και αναμενόμενη, καθώς είναι γνωστό ότι την τελευταία δεκαετία και πλέον οι ελληνοσυριακές σχέσεις βρίσκονται σε σημείο βαθιάς ύπνωσης, έως εξαφάνισής τους. Υπενθυμίζεται ακόμα ότι η Συρία και στην Κύπρο έχει προσεγγίσει επικίνδυνα την τουρκοκυπριακή πλευρά, παρά την έντονη δυσαρέσκεια της Λευκωσίας.
Στο περιθώριο του ελληνοαραβικού οικονομικού φόρουμ (ρεπορτάζ στη σελίδα 5), ο υφυπουργός Εξωτερικών Σπ. Κουβέλης εξέφρασε στον Σύρο υπουργό Ηλεκτρισμού Αχμάντ Κουσάι Καγιαλί τη δυσαρέσκεια της ελληνικής κυβέρνησης για την αναγνώριση. Οπως είπε ο κ. Κουβέλης, «τέτοιες κινήσεις δεν βοηθούν στη βελτίωση των διμερών σχέσεων οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας δύο χωρών που έχουν μακρά συνεργασία, φιλία και ιστορικούς δεσμούς όπως η Ελλάδα και Συρία και ενθαρρύνουν την άκαμπτη και προκλητική στάση των Σκοπίων». Ο Σύρος υπουργός περιορίστηκε να δηλώσει αναρμόδιος.
Αναρμόδια δήλωσε επίσης και η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη (διά στόματος κύκλων της) κατά τη συνάντησή της με τον ίδιο υπουργό, όταν ρωτήθηκε σχετικά. Η συνάντηση αφορούσε θέματα ενέργειας, και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να ενεργοποιήσουν το μνημόνιο συνεργασίας που είχαν υπογράψει το 2003, ώστε να αναλάβουν κοινές πρωτοβουλίες στον τομέα της ενέργειας.
Ν.Δ.: Διπλωματική ήττα
«Ηττα της ελληνικής διπλωματίας» χαρακτήρισε ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. και υπεύθυνος τομεάρχης Εξωτερικής Πολιτικής, Δ. Αβραμόπουλος, την αναγνώριση της ΠΓΔΜ με το συνταγματικό της όνομα από τη Συρία. Και τούτο διότι -όπως είπε- αφορά «μία χώρα, όπως η Συρία, που διαχρονικά στηρίζει τις ελληνικές θέσεις και μία περίοδο κατά την οποία ο Ελληνας πρωθυπουργός συναντάται στη Νέα Υόρκη με αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων, επιχειρώντας να προωθήσει, μεταξύ άλλων, λύση στο θέμα του ονόματος των Σκοπίων». Και πρόσθεσε: «Η εξωτερική πολιτική δεν είναι μόνο διεθνείς δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία, δεν είναι εντυπώσεις. Αναρωτιέται κανείς πώς η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει διαμεσολαβητικούς ρόλους, όταν δεν είναι σε θέση να προασπίσει τον εαυτό της».

Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2010

«Καλύτερο το τούρκικο φέσι»!


ΡΑΣΟΦΟΡΟΙ : ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΥΒΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Γράφτηκε από stauros on 22-Sep-2010 17:45:16 


Για όσους δεν έχουν αντιληφθεί τι εστί χριστιανικό ιερατείο, και κυρίως για το ανθελληνικό του μένος, θα παραθέσουμε αδιάψευστο ντοκουμέντο.

Κι αν κανείς προβάλλει την ένσταση ότι πρόκειται περί εξαιρέσεως, τότε επικαλούμαστε την ανύπαρκτη συνυπευθυνότητα όλων των υπολοίπων ιεραρχών, οι οποίοι ουδέποτε σχολίασαν καν την τρισάθλια και ελεεινή ομιλία που θα παραθέσουμε.

Ο αχρείος αυτός παπάς δήλωσε ευθέως ότι «η πραγματική άλωση έχει αρχίσει και γίνεται, μετά από το 1821»!  Τον ανθέλληνα αυτόν ρασοφόρο μισθοδοτεί η ελληνική πολιτεία ως καθηγητή πανεπιστημίου!!! Ο θρήνος του ανθρώπου αυτού δεν σχετίζεται με την άλωση της πόλης από του Τούρκους το 1453, αλλά με την επανάσταση του 1821.

Ακούστε λοιπόν τι λέει περί αυτών ο χολεριασμένος και μιαρός αυτός παπάς:

                          http://www.youtube.com/watch?v=lFKSTnX0f4g&feature=player_embedded
                  http://www.youtube.com/watch?v=HXfygaAwEfM&feature=player_embedded

ΒΛΕΠΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Re: ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΥΒΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤ...ΆρθραAcheron2010/9/24 13:42
Re: ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΥΒΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤ...Άρθραstauros2010/9/23 16:40
Re: ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΥΒΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤ...
http://www.athriskos.gr/modules/news/article.php?storyid=1328

Πέμπτη 23 Σεπτεμβρίου 2010

Σέρβο-Τουρκικές συνεργασίες καί συμφωνίες

 serb-turkish-3.jpeg

serb-turkish-4.jpeg
serb-turkish-center.jpeg
http://translate.google.gr/translate?hl=el&langpair=en|el&u=http://www.worldbulletin.net/news_detail.php%3Fid%3D61247

Πρώτη τουρκική Κέντρο εγκαινιάστηκε στη Σερβία / ΦΩΤΟ [WORLD...

Μετάφραση από: Αγγλικά
Σερβο-τουρκική-4.jpeg. AA. Προσθήκη σχολίου Αποστολή σε φίλο μου Αποστολή προς εκτύπωση. Σχετικές ειδήσεις. Ιράν καλεί την Τουρκία στο διάστημα της συνεργασίας του προγράμματος: Έκθεση...
www.worldbulletin.net/news_detail.php?id=61247
---------------------------------------------


Σερβία, την Τουρκία να επιταχύνει τον Συνομιλίες Deal της Αεροπορίας - Airwise Ειδήσεις

Μετάφραση από: Αγγλικά
Η Σερβία και η Τουρκία μετακινήθηκε πιο κοντά σε μια συμφωνία αεροπορικών μεταφορών, τη Δευτέρα μετά από τους ηγέτες των χωρών υποσχέθηκαν να επισπεύσουν τις συνομιλίες που θα μπορούσε να δει υπερχρεωμένες Σερβική σημαία...
news.airwise.com/story/view/1278939728.html
----------------------------------------------------

Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan, center, reviews a guard of honour with his Serbian counterpart Mirko Cvetkovic, right, in Belgrade, Serbia, Monday, July 12, 2010. Erdogan arrived on a two-day official visit to Serbia.
Ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στο κέντρο, σχόλια φρουρό της τιμής με το Σέρβο ομόλογό του Μίρκο Τσβέτκοβιτς, δεξιά, στο Βελιγράδι, Σερβία, Δευτέρα 12 Ιουλίου, 2010. Ο Ερντογάν έφτασε σε μια διήμερη επίσημη επίσκεψη στη Σερβία.


ΣερβίαΤουρκία τσιμέντο στρατιωτικούς, οικονομικούς δεσμούς | Serbianna Ειδήσεις

Μετάφραση από: Αγγλικά
Πρόεδρο Τάντιτς και ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι οι δύο χώρες εισέρχονται σε νέα φάση στην οικοδόμηση στρατηγικών σχέσεων,...
serbianna.com/news/?p=5842
----------------------------------------------------



ΣερβίαΤουρκία εμπορική συμφωνία θα τεθεί σε ισχύ - Hurriyet Daily News...

Μετάφραση από: Αγγλικά
Μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ της Σερβίας και της Τουρκίας έχει τεθεί σε ισχύ, με υπαλλήλους πρόβλεψη τη σχεδόν πλήρη κατάργηση των τελωνειακών δασμών και μέσα σε δύο...
www.hurriyetdailynews.com/n.php?n=serbia-turkey-trade-deal...into...
--------------------------------------------------------------


Μετάφραση από: Αγγλικά
Νέα - reаd περισσότερα. Σερβία - Τουρκία Επιχειρηματικό Φόρουμ στις 24 Σεπτεμβρίου. 31. avgust. Συμφωνία για το ελεύθερο εμπόριο που υπεγράφη με την Τουρκία θα τεθεί σε ισχύ την 1η...
www.pks.rs/en/tabid/2699/language/sr-Latn.../Default.aspx?...
----------------------------------------------------


Balkans.com Business News: Σερβία, η Τουρκία υπογράφουν συμφωνία για την...

Μετάφραση από: Αγγλικά
Υπουργός Εξωτερικών Βουκ Γέρεμιτς και ο Τούρκος ομόλογός του Αχμέτ Νταβούτογλου υπέγραψαν συμφωνία για την κατάργηση της αμοιβαίας προϋποθέσεις βίζα τη Δευτέρα.
www.balkans.com/open-news.php?uniquenumber=63967
-----------------------------------------------------------

Τετάρτη 22 Σεπτεμβρίου 2010

ΓΗ ΤΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ

-->
Στη ζοφερή των αιώνων
Νύχτα του Έθνους
η ιστορία αγρυπνάει
το φως το αρχαίο ν’ανάψει
σύμβολο νέο ,
της σταυρωμένης Πατρίδας ,
για να πέσει στα τάρταρα
η αταίριαστη μοίρα
και να ροδίσει η Ανάσταση .

Σπασμένες αλυσίδες σέρνονται
στην τρομερή Γη .
Απ’ τ’ ανοιγμένα σπλάγχνα της
τινάζεται στα βράχια
ατίμητη Θεά,
η Λευτεριά.
Φως τα θεμέλια της,
Φωτιά η σκέψη της ,
βροντή ο πόθος της ,
και χαλασμός το αγκάλιασμα της .


Μίλησε το καθάριο της φως
στις συνειδήσεις
κι υψώθηκε του Άρη ο ναός
και το χρηστήριο
όπου ο Σουλιώτης
πρωτόκλητος
με χρυσά άμφια την τιμή
και θυμιατό το καριοφύλι
σύνθετε το ορθρινό ύμνο
και τέντωνε στα ουράνια
το σπαθί για αγιοκέρι
φωτιά να πάρει απ’ τον Ήλιο .
Οι πρώτες αιμάτινες στάλες
εγραψαν στα βράχια το επίγραμμα:
Εδώ οι διαλεχτοί , η ψυχή η βαθιά ,
ο νους ο αιώνιος , το Σούλι .
Της κάθε γενιάς το αίμα
ανέσπερο κρατούσε
το φάρο
που φώτιζε στα σκότη
της Ελευθερίας το δρόμο .
Ο Αχέροντας αναταράζονταν:
Εκεί το Σούλι,
των Ελλήνων το κοινό προσκύνημα ,
ο στίβος ο ιερός
και της δόξας το αμάραντο στεφάνι .
Εδώ στα χαλκοπράσινα νερά μου η αθανασία .
Oι ψυχές
στο Κούγκι και στον Αβαρίκο ,
πεταλούδες χλωμές ,
σάλπιζαν την ελπίδα .
Το τετραχώρι πρόβαλε
από καπνούς και βροντές
θεοφόρο αστέρι .
Πήραν φωτιά όλες οι κορυφές
κι ανάψαν μύρια αστέρια .
Kι από άστρο σ’ άστρο σ’όλη την Ήπειρο
εγιόμισεν η Ελλάδα άστρα .
Στο φως το αγνό
του χαλασμού και του ωραίου
που μετεωρίζει
πάνω από ξεχασμένα ερείπια
κι απ’ την αιώνια σιωπή
δίνει απόκριση
η ψυχή του ποιητή
με το καινούργιο μήνυμα:
Εμπρός νέες γενιές
ψηλά για το Σούλι .
Εκεί η Ιδέα πάντα νέα
και πάντα ευγενικός ο κάθε στίβος .
Εκεί να βαφτιστούμε
στην ιερή του Έθνους κολυμπήθρα .
Εμπρός νέες γενιές
Το Σούλι πάντα μας προσμένει
Κι όποιος μπορεί
με το Σουλιώτη να αμιλλάται
το μέτωπο του στεφανώνει
με τα φτερά
των δοξασμένων άθλων .

του Βασίλη Κραψίτη
από το βιβλίο « Μνήμη Σουλίου »

http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2014/02/blog-post_2020.html

Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2010

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ - ΣΚΕΝΤΕΡΜΠΕΗΣ : Ο "ΠΥΡΡΟΣ" ΤΟΥ ΝΕΩΤΕΡΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

Σε αυτήν την δημοσίευση πρόκειται να προβάλλουμε ένα παλαιό άρθρο του ελληνοκεντρικού περιοδικού " Δαυλός ", και πιο συγκεκριμένα ένα άρθρο από το τεύχος 211, του έτους 1999 , με θέμα την σύντομη ιστορική ανασκόπηση της εποποιίας του Γεώργιου Καστριώτη - Σκεντέρμπεη .

Ο σύνδεσμος που οδηγεί στον ιστότοπο όπου είναι αναρτημένο
το άρθρο του περιοδικού " Δαυλός " είναι αυτός :

http://www.davlos.gr/webfiles/yearspec.php?id=7616&page=63



Ένα εξαιρετικό κείμενο το οποίο αναφέρει την εποποιία του γιου του Αλβανού φεουδάρχη Ιωάννη Καστριώτη , Γεώργιου Καστριώτη - Σκεντέρμπεη , του « Πύρρου του νεώτερου Ελληνισμού » , ο οποίος κατάφερε να ενώσει όλες τις αρβανίτικες φάρες ( Γκέγκηδες, Λιάπηδες, Τόσκηδες, Τσάμηδες ) και τους φεουδάρχες της Αλβανίας και της Ηπείρου και έκανε την πόλη της Κρόιας επί 25 χρόνια σύμβολο αντίστασης των Αλβανών για την ανεξαρτησία και σύμβολο αντιτουρκικού αγώνα υψώνοντας ως λάβαρο του πολέμου τον δικέφαλο αετό !

Με την εποποιία του κατάφερε έτσι να βοηθήσει τον δυτικό κόσμο που αναλωνόταν
σε εσωτερικές έριδες να κερδίσει χρόνο ώστε να αναδιοργανωθεί και να καταφέρει να
αντιμετωπίσει τις ορδές των Τούρκων οι οποίοι βρισκόντουσαν προ των πυλών του δυτικού κόσμου .

Όπως άλλωστε είπε και ο Μωάμεθ ο Β΄ ο Πορθητής :
« Εάν δεν είχε γεννηθεί ο Σκεντέρμπεης , εγώ θα είχα το σαρίκι επί της κεφαλής
του πάπα και την ημισέληνο επί του τρούλου του Αγίου Πέτρου » .

Τιμή και δόξα λοιπόν στον Γεώργιο Καστριώτη - Σκεντέρμπεη
που όταν το Βυζάντιο πνιγόταν στον βούρκο των ανομημάτων του ,
αυτός ύψωσε τα λάβαρα του πολέμου ενάντια στις τουρκικές ορδές
που απειλούσαν να σαρώσουν την Ευρώπη .

Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

«Εξεγείρονται γιά την γκετοποίηση της Αθήνας»

«Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με τους Αλβανούς»

ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΕΞΕΓΕΙΡΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΚΕΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ! ΘΑ ΤΡΕΛΑΘΟΥΜΕ ΤΕΛΕΙΩΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΑΘΗΝΑΜΑΜΠΑΝΤ...

ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΑΛΒΑΝΟΙ ΕΓΙΝΑΝ "ΡΑΤΣΙΣΤΕΣ"! ΤΟ ΑΚΟΥΣ ΚΥΡΙΑ ΑΛ ΣΑΛΕΧ ΚΑΙ ΓΙΩΡΓΑΚΗ; ΜΗ ΠΑΡΑΞΕΝΕΥΤΕΙΤΕ, ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΚΑΝΑΤΕ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ, ΑΝ ΨΗΦΙΣΟΥΝ.. ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ!
-------------
Είναι Έλληνες!!!


ΒΛΕΠΕ:http://ygro-pyr.blogspot.com/2010/09/blog-post_5597.html
ΥΓΡΟ ΠΥΡ by -=IMAGINOS=-: ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΕΞΕΓΗΡΩΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ...

Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2010

Το αρβανιτοχώρι της Προποντίδας

1. Ανθρωπογεωγραφία

Το παραλιακό χωριό Αρβανιτοχώρι της Προποντίδας βρισκόταν κοντά στα Μουδανιά, σε όχι μακρινή απόσταση από το Κατιρλί. Η ελληνική ονομασία του οικισμού «Αρβανιτοχώρι» (έτσι αναφέρεται και στα επίσημα εκκλησιαστικά έγγραφα) σχετίζεται με το γεγονός ότι ιδρύθηκε από αλβανικές οικογένειες που εποίκησαν την περιοχή. Σύμφωνα με την παράδοση, στα μέσα του 18ου αιώνα επτά οικογένειες Αλβανών από την περιοχή των Βιτωλίων (Μοναστήρι) μετανάστευσαν στην Προύσα. Έπειτα από ενέργειες του μητροπολίτη Προύσας, τους παραχωρήθηκε η συγκεκριμένη έκταση κοντά στα Μουδανιά, όπου και έχτισαν το χωριό τους. Εκεί σε ένα μικρό λόφο έχτισαν μία εκκλησία αφιερωμένη στην αγία Άννα. Στα οθωμανικά έγγραφα εμφανίζεται ως Γενίκιοϊ (Yeni köy=Νεοχώρι), ονομασία που δήλωνε ότι η ίδρυσή του ήταν σχετικά πρόσφατη. Φαίνεται πάντως ότι προοδευτικά το χωριό κατοικήθηκε και από ελληνορθόδοξο πληθυσμό. Το χωριό ήταν τόπος παραθερισμού ή περιπάτου για τις πλούσιες οικογένειες τόσο της Προύσας όσο και των Μουδανιών.

Ο πληθυσμός του χωριού, λίγο πριν από τη Μικρασιατική Καταστροφή, έφτανε τους 1.100 κατοίκους.1

Ολοκληρο εδω:http://www.ehw.gr/asiaminor/Forms/fLemmaBody.aspx?lemmaid=12069

http://www.ehw.gr/asiaminor/forms/fLemma.aspx?lemmaId=12069

Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία

Αρβανιτοχώρι - Μεγάλη διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια της Μικράς Ασίας

16 Σεπτ. 2010 ... Το Αρβανιτοχώρι της Προποντίδας βρισκόταν στα δυτικά των Μουδανιών. Το χωριό ιδρύθηκε από αλβανικές οικογένειες που εποίκησαν στην περιοχή. ...
www.ehw.gr/asiaminor/.../fLemma.aspx?... - Προσωρινά αποθηκευμένη
-------------------------------------------------
Βλεπε επισης:
«Χωριά με Αλβανούς εποίκους είναι το Αρβανιτοχώρι και το Κιζ Δερβέντ, του πρώτου οι κάτοικοι τον 19ο αιώνα ασχολούντο με την ναυτιλία και του δευτέρου με την κτηνοτροφία και την γεωργία και είχαν υποχρέωση να φυλούν την ασφάλεια των δρόμων, οι πληθυσμοί αυτοί αφομοιώθηκαν και είχαν Ελληνική συνείδηση».

Οί ενδυματολογικές μεταλλαγές τού νέου Ελληνισμού

Aξιζει να διαβαστει με προσοχη.Βλεπε ειδικα-135 σελ.

[PDF]

Ο ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Μορφή αρχείου: PDF/Adobe Acrobat - Quick View
από Λ Δρούλια - 2010
Η ενδυματολογική συμπεριφορά των Ελλήνων στους αιώνες που ..... «Analogies Albano-roumaines dans les costumes populaires», Studia Albanica, ...
helios-eie.ekt.gr/EIE/bitstream/10442/8441/1/INR_Droulia_99_01.pdf


Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ

γνοώντας τν στορία

το Dr Gerhard Bl mlein*

Περ τ 1974, πέρασα π τ χωρι Μέρμπακας (ργολίδος) γι ν δ τνραιότατη βυζαντιν κκλησία του. ταν χρόνια ργότερα ξαναπγα, δνπρχε καμι πινακίδα πλέον μ τν πιγραφ MEPMΠAKAΣ, λεγόταν πιγία Τριάδα. μουν σοκαρισμένος, διότι μου ταν διανόητο ν λλάζουνκόμη κα σήμερα τοπωνύμια κα ν σβήνεται τσι στορία. Στν περίπτωση το Μέρμπακα τ νομα το χωριο συνδεόταν μ τν Λατίνο πίσκοπο Κορίνθου Wilhelm von Meerbeke, ποος γκαταστάθηκε κε μετ τφραγκικ κατάκτηση τ 1204, πο ποτελε να σημαντικ κεφάλαιο τςλληνικς στορίας. Ρώτησα ναν χωρικ γι τν λλαγ κα μο επε πςγινε πειδ ταν τούρκικη παλι νομασία: Μέρμπεη!

Περνώντας λίγες μέρες στν Μπαρμπίτσα Λακωνίας (τ δυ χωριά, ποπαλι νομάζονταν Βερβίτσα μετονομάστηκαν!) ξεφύλλισα τ «Λεξικ τν οκισμν τς Πελοποννήσου» το Γ. A. Πίκουλα. Πρόκειται γι μία πολύτιμη μελέτη, πο ναφέρει κα τς πολυάριθμες παλις νομασίες, ο ποες εναι σχεδν λες σλαβικς ρβανίτικες (τούρκικες δν συναντμε καθόλου –κτς π τς Μαχμούτμπεη, Μουσταφάπασα κα σμάναγα κ.ο.κ.), καχουν συνεπς να στορικ πόβαθρο. λοφάνερα πιδιώχτηκε ν ξεχαστεατ στορικ ξέλιξη. Τς παλις νομασίες τς θεωροσαν «ξένες», ρα «μίασμα», τ ποο πρεπε ν ξολοθρευτε.

Ν δομε, πῶς ο γραφειοκράτες προχωροσαν (μ δηγίες κυρίως τς δεκαετίας το ’20):

Συνήθως «δημιούργησαν» νομασίες, πο ταν ποκυήματα τς (περιορισμένης) φαντασίας τους κα δν πρχαν (στν Πελοπόννησο τουλάχιστον): Τ Κέντρον, Τ Κεντρικόν, Καλλονή, Καλοχώριον, Καλόβρυση, Κεφαλόβρυση, Μέλισσα, Μεταμόρφωση, Περδικόβρυση, Περδικονέριον, Προσήλιον, Προσήλια, Σιτοχώριον, Χαραυγ (δυ στΜεσσηνία!) κα Χρυσαυγή.

Συχν διάλεξαν δη πάρχοντα γι ντικατάσταση τν παλιν: τσι βαφτίστηκαν «Καλλιθέα» τ χωρι Γαϊδουριάρη, Ζαραφούνα, Ζάχα, Κάνι, Μετερίζι, Μουράταγα κα Σκούπα, νομασία «Κρήνη» ντικατέστησε τράχοβα, Παλοβ κα Βέλιζι, ν Μουζούστα κα Δούνιτσα γιναν «Λεύκη». Σ λίγες περιπτώσεις μετέφρασαν: ράχοβα σ Καρυές, τοΒοϊβόντα σρχοντας, Γκιόζα σ Μάτιον (Νόμιζαν –λανθασμένα πιστεύω–τι τ Γκιόζα προέρχεται π τ τούρκικο «gοz» (=μάτι). Ἐὰν ταν τσι, θπρόκειτο γι μία σπανιότατη περίπτωση μετάφρασης τούρκικης λέξης. Μοφαίνεται πιθανότερη προέλευση π τ «γκιόσα» (σλάβ. Kozje, λβ. gjosa=γίδα).

πάρχει κα μία κατηγορία τοπωνυμίων, πο νομασία «λληνοποιήθηκε»: ναστάσοβα γινε νάστασις, Βάλτσα Βάλτος (ν κα «βάλτος» εναι λέξη σλαβική!), τ Ζουνάτι Ζώνη, Κερέσοβα Κερασέα, ΛαπάταΛαπάθεια, τ Μπεσχίνι Σχίνοι, τ Μάρκασι Μάννα(!), Μίρτιζα Μυρτέα, Μέρτεζα Μύρτος, τ Ρετούνι ρετή, τ Σίρτζι ξελίσσεται σ Σύρριζον(!), τΤόσκεσι σ Τόσκαι στν χαΐα, ν στ Μεσσηνία παραμένει Τόσκεσι!λλαγ γινε μως κα σ περιπτώσεις, πο παλι νομασία ταν κατανοητή: H Γκορτσι γινε Λιναριά, προφανς πειδ λέξη εχε ξένη «ψη» (πράγματι, εναι ρβανίτικη). ρωες τς πανάστασης χρησιμοποιήθηκαν γι ντικατάσταση τν Μπολάτι (τώρα Κολοκοτρώνης) κα Κοντογόνι (Παπαφλέσσας).

Εναι ξιοπερίεργο ( κα χι), πῶς «γλίτωσαν» μερικ κρως «ποπτα»νόματα: ρβανίτης (δυ φορές) –τ λβάνιτσα μως ντικαθίσταται–ράπηδες, ραπόλακκα, ραποχώρι, Σέρβος, Τουρκολέκας. λλεςσυνέπειες: τ Καλέντζι (λείας) γινε Κεραμίδιον, μ τ λλα 2 χωρι μ τνομα Καλέντζιον (χαΐας, Κορινθίας) μειναν ς ταν, Λόπεσι (χαΐας),ντικαταστάθηκε 4 φορές, ν π τ 2 χωρι μ τ νομα Λιόπεσι μεινε μόνο τ να. Καταργήσανε τ Γκορτσι (βλ. παραπάνω) κα διατηρήσανε τΓκοριτσά. Δν κατάφεραν ν τούτοις ν ξοντώσουν τ ράχοβα: σ τέσσερις περιπτώσεις τ λλαξαν, σ 2 χι.

δη τ 1886 σοφότατος Ἀ. Μηλιαράκης γραψε, τι τ τοπωνύμια εναι τ«ζωνταν μνημεα τς λληνικς στορίας κα τς γλώσσας». Δν τνκουσε κανένας, προφανς.

Γι ν γυρίσουμε στν ρχ κα ν παρηγορηθομε λίγο: OTE βγαλε τ1997 μία κάρτα τηλεφώνου, ποία δείχνει τν κκλησία τς Κοίμησης τς Θεοτόκου κα τν πιγραφή: MEPMΠAKAΣ (APΓOΛIΔA): λέξη γία Τριάδα δν φαίνεται πουθενά. Πάλι καλά.

O κ. Dr Gerhard Bl mlein εναι φιλόλογος κα μεταφραστής.

Καθημεριν 18-09-05

Τὴν φωτογραφία δανειζόμαστε ἀπὸ τὸ blog Μέρμπακα ἕνα ἱστορικὸ χωριὸ στὴν καρδιὰ τοῦ Ἀργολικοῦ Κάμπου.

http://nemouta.blogspot.com/