Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Ψαρά-Κανάρης

1571,αρβανίτικος εποικισμός των Ψαρών


Κανάρης,Πάργα-Ήπειρος:

Μπουρέκα ήταν το επώνυμο της μητέρας τού Κανάρη:

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδης σελ.56
Μπουρίτσας επώνυμο
Μπουρέκης επώνυμο
Μπουρέκας επώνυμο
Μπουράκος επώνυμο
ΒΛΕΠΕ:τσιτακισμός(-κ -τσ)
Μπουρέκος επώνυμο:
Μπουράτσης επώνυμο
Μπουράτσος επώνυμο
To φαινόμενο τού τσιτακισμού -τσ καί -κ εδώ
(Μπουρέτσ-Μπουρέκ)

Κανάρης
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.140
ε αμυδρά
Όνομα καί πράμα!
Βλέπε καί ως Κανάρ(γ)ιος το όνομα τού πατέρα τού Κ.Κανάρη.Το -ι(προφέρετε την λέξη «απνευστί») στην λέξη προφέρεται ως -γ:
(Στην περιοχή Ηλιούπολης(Αθήνα) υπήρχε περιοχή Κανάρ(γ)ια σήμερα πλατεία Κανάρια(τα Κανάρια).Ντόπιος κάτοικος από πάππου προς πάππου μας διαβεβαίωσε πως παλιά εκεί γινόταν εμπόριο ζώων οί οποίοι τσομπάνηδες ασκούσαν καί τον ρόλο των χασάπηδων.Επρόκειτο δηλ.γιά υπαίθριο σφαγείο πού τροφοδοτούσε με κρέας την ευρύτερη περιοχή,όμορους Δήμους πού έφτανε μέχρι την Αθήνα.Αξίζει να συμπληρωθεί πως εκεί πού αρχίζει ο Υμηττός(Αγία Μαύρα) βρίσκονται οί πρόποδες τού βουνού πού αποτελεί κοινοτική καί δασική περιοχή περιφραγμένη καί φυλασσόμενη.Μέσα βρίσκονται ναός,παιδική χαρά,εντευκτήριο καί υπαίθρια κτίσματα γιά πικ-νικ καί άλλες δραστηριότητες.Εκεί ακριβώς βρίσκεται κατά παραχώρηση από τον Δήμο ο μόνος σήμερα κάτοικος.Μιλάμε γιά ένα πρόχειρο σπιτάκι πού στην ουσία πρόκειται γιά παλιά εγκατάσταση κτηνοτροφική.Τέλος πάντων ο άνθρωπος είναι καί ο τελευταίος πού κατοικεί εκεί με τις κότες του τον κήπο του καί τα σχετικά.Είναι ο κ.Κώστας ένας περήφανος καί φιλόξενος Αρβανίτης ο οποίος είναι καί ο αρχαιότερος κάτοικος της Ηλιούπολης.Διότι όπως ό ίδιος λέει Αρβανίτες ήταν οί κάτοικοι της παλιάς Ηλιούπολης.).

Έχουμε την πεποίθηση πως υπάρχει σχέση τού τοπωνυμίου Ψαρά με το αρβανιτοχώρι Ψάρι των Σουλιμοχωρίων τού Μοριά,των περίφημων Ντρέδων.Το Ψάρι είναι ένα ορεινό χωριό καί φυσικά δεν μπορεί να έχει σχέση με ψάρια καί με καβούρια.Αξίζει να προστεθεί πως η ονομασία Ψάρι από τα χωριά των Ντρέδων είναι η μοναδική πού δεν άλλαξε.Τα υπόλοιπα τοπωνύμια αντικαταστάθηκαν από καινούργια ώστε να φαίνονται «ελληνικά».Αυτό λοιπόν πως ξέφυγε;Απλούστατα διότι είναι ομόηχο με την αντίστοιχη ελληνική.Άσχετα βέβαια πως δεν μπήκε κανείς στον κόπο από τούς καλαμαράδες της εποχής να δεί πως το τοπωνύμιο είναι ξεκάρφωτο σε σχέση με τον τόπο.Καί επίσης θα ήταν αστοχία να μην τονίσουμε πως από τα αρβανίτικα τοπωνύμια της περιοχής το Ψάρι ήταν το μοναδικό τοπωνύμιο μη αρβανίτικο(αν θεωρείται εντέλει μη αρβανίτικη η ονομασία,πράγμα όμως πού δεν αντέχει σε επιχείρημα).

στο ίδιο
ε αμυδρά
To ε αμυδρά,ούτε πού ακούγεται σχεδόν.Το -σ παχύ.Πëσάτë στο πληθυντικό.

στο ίδιο σελ.348
ΒΛΕΠΕ:Ρέα
Σε περίπτωση επίθεσης δηλ.οί πέτρες έπεφταν «σύννεφο».
Ήταν γνωστός τρόπος άμυνας σε υψώματα εκείνες τις εποχές.Αλλά οί κάτοικοί τους πρέπει να διακρίνονταν,εκτός τού πολεμικού τους μένους γενικά οί Ντρέδες,με αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισης μιάς επίθεσης στο χωριό η να είχε συμβεί κάποιο σχετικό περιστατικό τόσο δυνατό πού να δημιούργησε μεγάλη εντύπωση.Έτσι καί στα Ψαρά οί κάτοικοι μαζεύονταν σε υψώματα γιά να αποκρούσουν τούς πειρατές.Αν καί έχουμε την άποψη πως τα Ψαρά πρέπει να έχουν κάποια σχέση με το Ψάρι καί είναι πιθανόν το όνομα να προέρχεται από το δεύτερο.Το όνομα Ψάρι επομένως πρέπει να είναι πολύ παλαιότερο από την χρονολογία πού αναφέρεται.
Σημαντική η πληροφορία πού μας δίνει ο Τ.Γιοχάλας στο έργο του «Η Αρβανιτιά στο Μοριά» γιά το Πάνω Ψάρι(πού είναι καί παλαιότερο),όπου αναφέρεται στην ακριβή μορφή τού τοπωνυμίου ως Katundi Shtje πού θα πεί το ριγμένο.Ο Γιοχάλας το ταυτίζει με την εγκατάλειψη τού χωριού.Δεν θεωρούμε τυχαίο όμως το shtje πού σημαίνει ρίχνω.Βλέπε εδώ από εδώ
από εδώ

Κόσοβο(1880):

από εδώ

καί εδώ
Βλέπε Παπούλιας
---
Θάσος,Ψαριό:
Το τοπωνύμιο με λίγα λόγια-Ψάρι,Ψαριό,Ψαρά-έχει σχέση με ορεινά μέρη καί προφανώς κάποτε οχυρωμένα.
---
  Κανάρης επώνυμο στη Σαλαμίνα: