Τετάρτη 17 Ιουνίου 2009

ΓΚΕΚΗΔΕΣ (1)


Οι Αρβανιτες χωριζονταν μεχρι τα προσφατα χρονια σε δυο μεγαλες Φαρες,τους Γκεκηδες που κατοικουσαν κυρια στην Βορεια Αλβανια (Γκεκαρια) και τους Τοσκηδες που κατοικουσαν στη Ν.Αλβανια (Τοσκαρια).

Περα απο αυτη τη διακριση οι Αρβανιτες χωριζονταν σε Τσαμηδες,που κατοικουσαν στην Τσαμουρια (Θεσπρωτια) και Λιαπηδες που δεν ειχαν εναν ορισμενο τοπο εγκαταστασης,μα παντα αναφερεται η παρουσια τους στη Νοτια Αλβανια και Ηπειρο.

Οι εσωφυλετικες αυτες διακρισεις των Αρβανιτων σε Γκεκηδες,Τοσκηδες,Τσαμηδες και Λιαπηδες,ειναι ακριβως ιδιου περιεχομενου και χαρακτηρα με αυτες των Αρχαιων Ελληνων σε Ιωνες,Δωριεις και Αιολεις.


Μερικοι Ελληνες Ιστοριογραφοι,βλεποντας πως οι Αρβανιτες,πολλες φορες πανω απο την κοινη Αρβανιτικη καταγωγη,εβαζαν το συμφερον της Φαρας τους και πως πολλες φορες εκδηλωναν εντονα τις αντιθεσεις τους (λ.χ. οι Γκεκηδες υποτιμουσαν τους Τοσκηδες,οι Τοσκηδες τους Γκεκηδες κλπ.)εβγαλαν απαραδεκτα και συμφωνα με την αγνοια τους η το συμφερον τους συμπερασματα διαχωριζοντας εντελως φυλετικα τους Τοσκηδες απο τους Γκεκηδες.

Το τοπικιστικο πνευμα,με την εννοια πως πανω απ'ολα ειναι το ατομο,μετα η Φαρα,μετα το χωριο και μετα η φυλη (Γκεκηδες,Τοσκηδες) και μετα η Αρβανιτια,ειναι γεγονος για τους Αρβανιτες.Οι τσακωμοι και οι συγκρουσεις μεταξυ των φυλων,αλλα και μεταξυ των χωριων ηταν συνηθισμενο φαινομενο απο τα παναρχαια χρονια μεχρι τωρα.Στις μερες μου κιολας θυμαμαι εναν αγριο πολεμο του χωριου μου (Κασκαβελι) με το διπλανο χωριο (Ερημοκαστρο η Θεσπιες) για την διεκδικηση μιας βρυσης.Ειναι σιγουρο,πως αν δεν υπηρχε καποια ανωτερη εξουσια,σαν την κρατικη,θα θρηνουσαμε πολλα θυματα.Μα και αν καποιος τριτος παταγοντας απειλουσε ενα απο τα δυο χωρια,παλι ειναι σιγουρο πως το αλλο θα ετρεχε σε βοηθεια του.Αυτο ειναι το Αρβανιτικο φαινομενο της αντιθεσης μεσα στην ενοτητα.Και τελικα ειναι γνωρισμα της Ελληνικης Φυλης απο τα παναρχαια χρονια και μαλιστα σχεδον αποκλειστικο.Την αντιθεση λοιπον μεταξυ Τοσκηδων και Γκεκηδων,πολλοι καλοθελητες την θεωρησαν σαν δειγμα αποφασιστικης διαφορετικοτητας των δυο Λαων.Δηλ. εφτασαν να πουν πως σε αλλη φυλη ανηκουν οι Γκεκηδες και σε εντελως αλλη οι Τοσκηδες.Μα ας αποκαλυψουμε τις πονηριες των καλοθελητων..


Οι Τοσκηδες ειναι πιο κοντοι απο τους Γκεκηδες (Η σωματικη-και πνευματικη αλλωστε-διαπλαση του ιδιου λαου μπορει να εξελιχθει διαφορετικα απο τοπο σε τοπο και αναλογα με τις περιβαλοντολογικες συνθηκες και τις συνθηκες διαβιωσης και διατροφης) κατα κανονα,πιο ευκινητοι,ισως και πιο δραστηριοι,πιο φινετσατοι,σε αντιθεση με τους Γκεκηδες που ειναι υψηλοσωμοι,επικρατει περισσοτερο σ'αυτους το ξανθο τριχωμα ,ειναι πιο συντηρητικοι και βαρεις.Θεωρουνται πιο ανδρειοι ενω οι Τοσκηδες πιο εφευρετικοι.Στο γλωσσικο τους ιδιωμα υπαρχει μια διαφορα που δεν ειναι μεγαλυτερη απο την διαφορα της Δωρικης απο την Ιωνικη διαλεκτο.(Λ.χ. το αυγο οι Τοσκηδες το λενε Βε,ενω οι Γκεκηδες το λενε Βωε που ειναι πιο κοντινο στο Ελληνικο ωον=αυγο).(Fωον,Ομηρικα και προφερεται Βωον).


Αλλη διαφορα ειναι,πως οι Γκεκηδες,στο μεγαλυτερο ποσοστο τους ειναι Μουσουλμανοι και Καθολικοι (Μυρδιτες) και εδω ειναι ολη η ουσια και η αιτια που οι Ελληνες ιστορικοι θελουν να τους διαφοροποιησουν εντελως με τους Τοσκηδες και να πουν πως οι Τοσκηδες Αλβανοι ειναι Ελληνες,ενω οι Γκεκηδες Αλβανοι δεν ειναι Ελληνες.

Εγω ομως βλεπω,πως οι Γκεκηδες ειναι η πιο αντιπροσωπευτικη ακριτικη Ελληνικη Φυλη και οι «εσχατοι των Ελληνων» ,που ακομα βρισκονται και υπαρχουν στην παλια κοιτιδα,στην παλια πηγη απ'οπου ξεκινησαν ολα τα αρχαιοελληνικα φυλα.Τον περασμενο αιωνα που γινονταν προσπαθειες να ιδρυθει ανεξαρτητο Αλβανικο Κρατος και μετα τις επανειλημμενες αποτυχιες της ενοποιησης Ελλαδας και Αλβανιας και το μισος που υποδαυλιστηκε στους δυο Λαους,οι Γκεκηδες υπερηφανευονταν για την Ελληνικη τους καταγωγη και μαλιστα την αμφισβητουσαν στους Ελλαδιτες.


Ενας αγραμματος Γκεκας που του ελεγε καποιος Βουλγαρος οτι οι Πτολεμαιοι και οι Σελευκοι ησαν Ελληνες και Βουλγαροι,του απαντησε με την σιγουρια της αγραμματοσυνης του,αλλα και των Γκεκικων θρυλων..«Εμεις δεν τους εχουμε τους Πτολεμαιους και τους Σελευκους για Βουλγαρους μητε και για Ελληνες.Τους εχουμε για αντρες Σκυπεταρους»=Αλβανους («Πτολεμειτ δε Σελευκειτ σι κεμι Γκραικιρ μως Μπουλγκαρ.Ι' κεμι μπουρα Σκυπεταρ» (Λεοντιος Λεοντιου.Το Αλβανικο Ζητημα,σελ. 80).Οι μουσουλμανοι Αρβανιτες δεν θεωρουσαν ολους τους χριστιανους Βυζαντινους ,σαν Ελληνες.Αυτο βεβαια καθως και η γνωμη του πεισματωμενου Γκεκα που ειδαμε πιο πανω,ισως δεν εχουν καμμια ιστορικη σημασια,αλλα δειχνουν την Λαικη αντιληψη ενος ανθρωπου,που ειναι πραγματικα λαικη,με την εννοια πως ειναι αντιληψη του πατερα,του παππου,του προπαππου και οχι μια φυτεμενη αντιληψη απο μια δρακα διανοουμενων προπαγανδιστων,που την αναμασαει ο Λαος.


Πρεπει να κατανοησουμε και να συνειδητοποιησουμε οι νεωτεροι-περα απο την ακατασχετη Βυζαντινολογια με την οποια μας βομβαρδιζουν οι φιλοι μας οι Μικρασιατες και οι Κληρικοι μας-πως οι Ελληνες του Ελλαδιτικου Χωρου και οι Αρβανιτες σ'ολη τη διαρκεια της Τουρκικης κατοχης,δεν γνωριζαν και δεν αναφερονταν στους θρυλους και στις παραδοσεις τους,ουτε ηταν στα ιδανικα προτυπα τους,το Βυζαντιο και οι βυζαντινοι αυτοκρατορες.Μητε για Μ.Κωνσταντινο,μητε για Ηρακλειο,μητε για Ιουστινιανο,μητε για Νικηφορους γνωριζαν,παρ'ολο που πολλοι προγονοι των Αρβανιτων,Ιλλυριοι αναδειχτηκαν ως τα υπατα αξιωματα του Βυζαντιου.Αντιθετα γνωριζαν και οι πιο αγραμματοι,για τον Μ.Αλεξανδρο,τον Θεμιστοκλη,τον Πινδαρο,τον Επαμεινωνδα,τους Σοφους,τους παλιους Θεους,τις Μοιρες,τις Μορες,τις Λαμιες,τις Νεραιδες,τα σχετικα με τα αρχαια Μαντεια,τα Λοιδουρατ δηλ.τις γιορτες των Λοιδορειων (Αποκρηες) και γενικα,ο,τι διασωζοταν στους θρυλους και στις παραδοσεις,δεν ηταν Βυζαντινο,αλλα Αρχαιοελληνικο.Δηλαδη οι αναμνησεις τους δεν αναφερονται καθολου στο εντελως προσφατο παρελθον-που ανηκε στο Βυζαντιο-αλλα στα παναρχαια Ελληνικα χρονια.




ΓΚΕΚΗΔΕΣ(2)
Κοσσόβα-Δαρδανία
Κρυπτοχριστιανοί επί αιώνες οί κάτοικοι τού Κοσόβου
Γκεκαριά
Κοσόβα(Γκέκηδες)
Σημεία...
Γκέκικο γλέντι...
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/03/qamili-i-vogel-mazllum-mezini.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/04/demir-krasniqi-kanga-jetimit.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/04/dervish-shaqa-vallja-e-shpatave.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/05/bajrush-doda_28.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/07/valle-me-tupan.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/08/bilbilat-e-dukagjinit.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/08/oj-toka-e-kosoves.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/11/blog-post_1541.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/10/blog-post_6607.html