Δευτέρα 30 Απριλίου 2012

Εκκλησίες Σερβίας καί «Μακεδονίας»

2
Η Σερβική εκκλησία στο μόνο θέμα πού μέμφεται την «Μακεδονική» εκκλησία είναι το ότι η δεύτερη αποσπάστηκε από την «μητέρα»(κυριολεκτικά έτσι αποκαλεί τον εαυτό της η Σερβική εκκλησία στο θέμα αυτό καί το δικό μας παπαδαριό χασκογελά) Σερβική(πού βρίσκονταν επίσης ως «Μακεδονική).
Ως προς την αποκάλυψη τού Μητροπολίτη Πέτρου περί ομοσπονδίας Σερβίας-Σκοπίων-Μαυροβουνίου γιά μας δεν αποτελεί καμμιά έκπληξη.Ο μόνος λόγος πού εγκαταλείφθηκε(απλώς γιά εκείνο το χρονικό διάστημα πού χρειαζόταν) η θέση αυτή από πλευράς σερβικής πολιτικής είναι ότι θα χανόταν το μοναδικό δεκανίκι της Σερβίας στην Βαλκανική,πού εκείνη την εποχή ως γνωστόν ήταν η Ελλάδα.Είναι το παραμύθι πού πούλαγε η Σερβία στην Ελλάδα πως η πρώτη θα έλυνε το πρόβλημα της Ελλάδας ως προς το μακεδονικό,με επίσημη μάλιστα δήλωση τού Μιλόσεβιτς.Δηλ.η Σερβία καί ο Μιλόσεβιτς δεν ήθελε να ρισκάρει να χάσει τότε(ακόμη) τον μοναδικό της υποστηρικτή κάνοντας ομοσπονδία με τα Σκόπια,αποκαλύπτοντας έτσι καί το πραγματικό της πρόσωπο απέναντι στην Ελλάδα:Ότι η ίδια η Σερβία καί η ομοσπονδία της ήταν πρακτικά(ηθικά καί υποστηρικτικά αφήστε τα,μην ξαναλέμε τα ίδια) η δημιουργός τού κράτους της «Μακεδονίας».Καί η απόδειξη είναι πως η Ρωσία ήταν η πρώτη χώρα πού αναγνώρισε τα Σκόπια ως «Μακεδονία»(ο πραγματικός μάνατζερ των Σκοπίων) καί η Σερβία ήταν η δεύτερη,όπου καί παραμένουν σταθερά στις θέσεις τους.

Πέμπτη 26 Απριλίου 2012

Γύθειο

Πρωτεύουσα της Μάνης

Πρωτεύουσα των Ελευθερολακώνων

Δηλαδή ο πληθυσμός τού Γυθείου δεν αποτελούνταν από συγκεκριμένες πατριές-φάρες αλλά από πληθυσμούς πού προέρχονταν από όλες τις γύρω περιοχές.Ήταν «ανεμομαζώματα» πού καί λόγω τού λιμανιού επίσης πηγαινοέρχονταν διάφορος κόσμος.Ήταν το κέντρο της περιοχής στην αρχαιότητα αλλά καί στούς μεταγενέστερους αιώνες.Φυσικά θα υπήρχαν καί πολλοί Μανιάτες,μπορεί ίσως καί οί περισσότεροι,μα είχαν πλέον αποστασιοποιηθεί από την δομή της μανιάτικης οργανωμένης φάρας καί της κλειστής δομής της πατριαρχικής κοινωνικής δομής των χωριών καί οικισμών. 
ΒΛΕΠΕ:Μάνη(ετυμολογία,Αρβανίτες στην Μάνη,Μανασσαίοι)

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.80
ε αμυδρά
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.81
ΒΛΕΠΕ:γήθει
ε αμυδρά
Τόγιας επώνυμο
Τόγιος επώνυμο

Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Σκόπια

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.398
ε αμυδρά

προφανώς αποτελούσε την πρώτη γραμμή αμύνης της Μακεδονίας πού φυσικά προϋπέθετε την δημιουργία προκεχωρημένων φυλακίων καί φρουρών.Δηλ. έδινε την δυνατότητα σοβαρής άμυνας από βορρά-καί όχι μόνο-προς την μακεδονική ενδοχώρα.
ΒΛΕΠΕ:Δαρδανία


Τρίτη 24 Απριλίου 2012

«Γύφτος»

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.85
Προφανώς αυτή ήταν η θέση των κατά τα άλλα συμπαθέστατων «γύφτων» καί προσφάτως «ρομά».Μιά κατάσταση δουλικώς απελπιστική.Σε πολλά χωριά παλαιότερα οί Γύφτοι αποκαλούνταν Γυφταίοι.

στο ίδιο σελ.216

«Γιούχα»

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.83-84
ε αμυδρά
Έφαγε γιούχα,γιουχαρίστηκε,ξεφωνήθηκε.Τον γιούχαραν,τον έκραξαν.
Επιφώνημα χαράς,γιούχου(βλέπε λεξικό πιό πάνω). 

Στη τσάμικη προφορά:
στο ίδιο σελ.64
ε αμυδρά



Γιάλα

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη
ε αμυδρά
Γιάλας επώνυμο
Γιάλης επώνυμο
Άλλη μιά λέξη περασμένη ως τούρκικη.Μιά λέξη επιφώνημα γνωστή στα μικρασιάτικα τραγούδια,στα ρεμπέτικα καί μάγκικα.Δεν γνωρίζουμε από τούρκικα καί τι σημαίνει σε αυτούς.
Προφανώς λοιπόν δεν σημαίνει τίποτα άλλο από την ίδια την ζωή,την ζωντάνια,την ορμή,την δίψα γιά ζωή.Πολλές φορές,λέξεις περνάνε δανεικές από ένα λαό σε άλλο,μόνο πού χάνεται το αρχικό νόημα στην πορεία.Σίγουρα πάντως η λέξη πέρασε σε εμάς από τούς Αρβανίτες μας ακόμη κι αν είναι τούρκικη.Νομίζουμε όμως πως η αρβανίτικη εξήγηση είναι πιό ολοκληρωμένη καί περικλείει μέσα της το πρωταρχικό καί κύριο νόημα,της ίδιας δηλ.της λέξης μα καί τα παράγωγα αυτής πού διασώζει καί διατηρεί ολοκληρώνοντας καί αλλήλοεπιβεβαιώνοντας μία πανάρχαια αντίληψη τού λαού μας.Ένα σύστημα αντίληψης καί αξιών από τις απαρχές της ιστορίας.  
Βλέπε γέλιο
πηγή ζωής
καθαρό καί ξάστερο σαν το γυαλί,η καθαρότητα,το φέγγος,το φως
καί φράση γιά την ευταξία καί την καθαρότητα τού πράγματος «τζάμι»

στο ίδιο σελ.262

Λεξικό Κ.Παπαφίλη,εκδόσεις Μ.Σιδέρη


Δευτέρα 23 Απριλίου 2012

Βοδενά-Έδεσσα

Πιθανόν,πριν καλλιεργηθεί η κερασιά στην περιοχή να ευδοκιμούσε η σουρβιά.Είναι λογικό να σκεφτεί κανείς πως με τα νερά πρέπει να έχει σχέση το όνομα της περιοχής.Δεν γνωρίζουμε από σλάβικα,αλλά το πανάρχαιο έθιμο της Σούρβας καί η ιερότητα τού δέντρου δεν γινόταν να μας αφήσουν αδιάφορους.Φαίνεται πως η πόλη αποτελούσε στην αρχαιότητα ιερό κέντρο.
---  
 Έδεσσα-Αιγαί:
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.88
ε αμυδρά

ΒΛΕΠΕ:Μακεδονία
---
Σουρβιά καί παράδοση(Μακεδονία)

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.32
ε αμυδρά
πληθυντικός -ενα

Το έθιμο της Σούρβας

Λεξικό Κ.Χ.σελ.38
ε αμυδρά
Μπάμπω παλαιότερα καί Βάβα μεταγενέστερα η γιαγιά στην Αιτωλοακαρνανία

 Βλέπε γιά Βαρόσι(Έδεσσα)

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.306
ε αμυδρά

Αρχαία Μίεζα
Λεξικό Κ.Χ.σελ.217
ε αμυδρά
στο ίδιο σελ.234
Περιττό να αναφέρουμε τη λατρεία τού Αλεξάνδρου καί των Μακεδόνων γιά τα άλογα

Λεξικό Κ.Χ.σελ.217

Βασίλισσα Βεργίνα:

Λεξικό Κ.Χ.σελ.21
ε αμυδρά
Bιργjenë(Βιργινία) στα γκέκικα,παρθένος
Βεργίνης επώνυμο

Βλέπε αρχαία πόλη Βάλλα στη Βεργίνα.Βλέπε Μπάλιος.Βaljoσ(-λ προφέρεται παχυά),την ίδια σημασία έχουν καί τα δύο -λλ.

Βλέπε Σούρβα 

Σουρβιά η Κρανέα(κρανιά)
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.91
Βλέπε Αθηνά η Κραναία-Κρανέα(Βλέπε Κραναός-Κρανάη)
Λεξικό Κ.Χ.σελ.125
ε αμυδρά
Το άρθρο μπορεί καί να προηγηθεί της λέξης:e-θάνë(ë αμυδρά)=η κρανέα,κρανιά(Σούρβα).Αθάνα στα δωρικά.

στο ίδιο
ε αμυδρά
Καί σήμερα στούς Αλβανούς σημαίνει το σοφό ειπωμένο λόγο.
Εκ τού ρήματος θέμ=λέγω.Βλέπε Θέμις,θέμα-λόγος-νόμος.

ΒΛΕΠΕ:Κραναός