Σάββατο 5 Μαΐου 2012

Μηλιγγοί

Πρόκειται γιά τούς περίφημους Σλαύους(Ταΰγετος) καί με ιστορική σχέση με την Μάνη καί τούς Μανιάτες,πού σοβαροί ιστορικοί ερευνητές αρνούνται την σλαυϊκή καταγωγή τους.Εμείς τασσόμαστε με αυτή την άποψη καί θα προσπαθήσουμε να την στηρίξουμε,καί όπως πάντα,φυσικά,οί τελικές κρίσεις ανήκουν στον αναγνώστη-ερευνητή. 

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.245

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.79
το -γj(παχύ) καί κατ'επέκταση ως -γκ
Το ε προφέρεται αμυδρά

στό ίδιο σελ.251
Νομίζουμε ότι αξίζει να αναφερθεί το ρήμα(σίγουρα έχει σχέση με τις προηγούμενες λέξεις).Δηλ.οί νεοφερμένοι;Αυτοί πού μόλις κατέφθασαν καί μάλιστα «τσούρμο»,οί καινούργιοι πού ήρθαν καί μάλιστα επαρκέστατοι αριθμητικά.Προσέξτε στά Γκέκικα,μë-(το -ë αμυδρά).

Μηλιγγοί-Μυρμιδόνες
Οί Κ.Άμαντος καί Κ.Σάθας αμφισβητούν την σλαυϊκή καταγωγή των Μηλιγγών:
2
Από το μνημειώδες έργο τού Δ.Μέξη «Ή Μάνη καί οί Μανιάτες»
Βλέπε  Κ.Σάθας

melingόn
Λεξικό Αλβανο-Ελληνικό Κων/νου Γ.Παπαφίλη,εκδόσεις Μ.Σιδέρη

Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.235
Ο Μέξης αναγνωρίζει τούς Μηλιγγούς ως Σλαύους(όπως ως γνωστόν καί η επίσημη ιστοριογραφία).Αναγνωρίζει επίσης την ύπαρξη Αρβανιτών στη Μάνη πριν ακόμη από τις γνωστές καί επίσημες καθόδους,δηλαδή τις τοποθετεί από τον 7ο καί 8ο αιώνα(όχι όμως ως «αμελητέα ποσότητα» όπως ο ίδιος σημειώνει.Άλλωστε είναι εντελώς παράλογο αυτή η «αμελητέα» ποσότητα να έχει την δύναμη της δημιουργίας τοπωνυμίων, κωμών,τοποθεσιών ακόμη καί τού ίδιου τού ονόματος της Μάνης).Καί ως απόδειξη παρουσιάζει με αναλυτικό τρόπο,πού αποδέχεται καί αναφέρει,την άποψη περί της αλβανικής προέλευσης τού ονόματος της Μάνης από τον καθηγητή Παύλο Καρολίδη(Μανιάτικης καταγωγής),καθώς τού Κ.Άμαντου,Κ.Σάθα,Κ.Μπίρη καί Π.Φουρίκη(βλέπε καί Γιόνα Μικέ Παϊδούση) κλπ.Η παρουσία των Μηλιγγών όμως πρωτοαναφέρεται σε εκείνη ακριβώς την εποχή,δηλ.συμπίπτει σχεδόν χρονολογικά με την εμφάνιση τού ονόματος της Μάνης.Εάν στέκει λοιπόν η ετυμολογική μας  θέση αλλά καί γενικότερα η άποψή μας,είναι λογικό να σκεφτούμε πως ήδη υπάρχοντες Αρβανίτες ονόμασαν τούς Μηλιγγούς.Τούς είδαν ως συγγενείς,αν λάβουμε υπ'όψη το δεύτερο συνθετικό της λέξης. 
Βλέπε «μασχαλισμός»(οί Μηλιγγοί ταυτίστηκαν με το έθιμο τού μασχαλισμού από πολλούς ερευνητές)

Μυρμιδόνες,πρότερον «Μύρμικας»
1
2
Mυρμιδόνες λοιπόν σημαίνει τα μπουλούκια,το πλήθος,το μέγα πλήθος,μυριάδες.Μυρ-μυρ,επαναλαμβανόμενα,πού θέλει να τονίσει το υπερβολικό τού πλήθους.

Οί Μηλιγγοί έγιναν Χριστιανοί πολύ αργότερα από τούς Μανιάτες της Μέσα Μάνης:
Μέξης σελ.189
Περιγράφεται η αντίστασή τους απέναντι στο Χριστιανισμό στο έργο τού Μέξη.Αν στον ελλαδικό χώρο οί Μανιάτες ήσαν οί τελευταίοι πού δέχτηκαν την νέα θρησκεία οί Μηλιγγοί της έξω Μάνης ήταν εκείνοι πού αντιστάθηκαν ακόμη πιό πολύ.Ήταν άλλωστε λογικό,οί Μανιάτες ως ήδη ευρισκόμενοι εκεί εξήντλησαν πιό πρίν την πορεία τους προς την υιοθέτηση της νέας θρησκείας.Ήσαν λοιπόν οί Μηλιγγοί «αγριάνθρωποι»(ως αγριάνθρωποι αναφέρονται καί οί Μανιάτες,καί άρπαγες καί πειρατές καί ληστές) όπως αναφέρονται,πολεμικότατοι,λάτρεις της ελευθερίας,ένας λαός συνεχώς επαναστατημένος καί ανυπότακτος,«διάγοντας ληστρικόν βίον» όπως αναφέρουν οί ιστορικές πηγές(Κων/νος Ζ' Πορφυρογέννητος):
2
Από το Χρονικόν τού Μωρέως

 Xρονικόν τού Μωρέως 1715-1718
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της Ιλλυρικής-Αρβανίτικης φάρας.
Πολλά τ'αρβανίτικα τερτίπια καί χούγια...
Οργανωμένοι κατά πατριές(φάρες) με στρατιωτική δομή,όπως οί περίφημες αρβανίτικες κατούνες:
Δρούγγος η Δρόγγος των Μηλιγγών:
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη 
στο ίδιο σελ.109

Όσιος Νίκων:Μιληγγοί-Μυρμιδόνες
Πόση αντίθεση από τον ραγδαίο εκχριστιανισμό των Σλαύων πού μαζικά ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό.

Η άποψή μας λοιπόν είναι πως τα βόρεια-δυτικά σύνορα της Ελλάδας,δηλ. η οριογραμμή Ηπείρου καί Δυτικής Μακεδονίας άντεξε καί κατάφερε να απωθήσει την σλαυϊκή εξάπλωση προς νότο λόγω ακριβώς της πιό βόρειας γραμμής αμύνης τού Ιλλυρο-Πελασγικού κόσμου.Οί απώλειες παλαιών Ιλλυριο-Έλληνο-Πελασγικών πιό βόρειων εδαφών απλώς συμπίεσαν αυτούς τούς πληθυσμούς πρός νότο,λόγω της σλαυϊκής επέκτασης.Η ίδια οριογραμμή αμύνης ίσχυε καί από την πλευρά των Ιλλυρικών Σκοπίων,όπου δυστυχώς,όπως δέχονται ιστορικοί ερευνητές,βρήκε εντέλει διέξοδο η σλαυϊκή εξάπλωση,ένα βέβαια συζητήσιμο θέμα ως προς το μέγεθος αυτής της εξάπλωσης(Ανατολική Μακεδονία καί Θράκη).Εμείς,στο συγκεκριμένο,δεχόμαστε την μέτρια σλαυϊκή διείσδυση σε ορισμένες περιοχές όπου αργότερα εξοβελίστηκε από νεότερες αρβανίτικες διεισδύσεις σε όλη την διάρκεια της Οθωμανικής εποχής,όπου ο Έλληνο-Πελασγικός κόσμος ανασυγκροτήθηκε καί εξαπλώθηκε σε περιοχές πού ήταν προτύτερα.Επομένως,οί δήθεν σλαυϊκοί πληθυσμοί,όπως οί Μηλιγγοί,ήταν πληθυσμοί Ιλλυρικοί,Έλληνο-Πελασγικοί,πριν ακόμη την ονομασία «Αρβανίτες» καί τα σχετικά(ήδη ως προς την ιστορική δυναμική τού ονόματος «Ιλλυριός» καί «Ιλλυριοί» το όνομα έχει χάσει την παρουσία του καί βρισκόμαστε πλέον στην διαδικασία μιάς εθνωνυμικής εξέλιξης καινούργιας.Συνηθισμένο φαινόμενο στούς λαούς,π.χ.Γερμανοί-Αλαμανοί-Γότθοι-Deutschland,Έλληνες-Γραικοί-Γιουνάν(Ίωνες) καί παλαιότερα Αχαιοί,Δαναοί κλπ.) όπου οί βυζαντινοί χρονικογράφοι ταύτισαν γιά παράδειγμα τούς Μηλιγγούς με τις σλαυϊκές εισβολές καί εξαπλώσεις.Ο Νότος δηλ.δέχτηκε πληθυσμούς από την Ιλλυρία καί Μακεδονία(προφανώς καί Θράκης) πού πιέστηκαν προηγούμενα από πληθυσμούς των νεοφερμένων Σλαύων.Με λίγα λόγια,αμφισβητούμε να κατάφεραν σλαυϊκοί πληθυσμοί να έφτασαν,εδικά εκεί,μέχρι την Πελοπόννησο. 

Οί Μηλιγγοί προσδιόριζαν τον γεωγραφικό τους χώρο με την ειδική ονομασία:Ζυγός [Ζυγός τού Μελιγγού].
Α':
Λεξικό Κ.Χ.σελ.122
(Βλέπε Ζαγορά στο Πήλιο,Ζαγοροχώρια στην Ήπειρο)
Βλέπε όνομα  Ζυγούρας στο Σούλι
καί ως επώνυμο

Β':
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.124
Αποδίδει κατά την άποψή μας την θέληση της αυτονομίας καί αυτοκυβέρνητου των Μηλιγγών.
Είναι γνωστή η φράση «μην με ζυγώνεις»,μην με πλησιάζεις,πού φυσικά έχει την σημασία της ενόχλησης,δεν έχω την επιθυμία να με πλησιάσεις.Αξίζει να τονίσουμε την γκέκικη καταγωγή της λέξης όπως την αναφέρει ο Χριστοφορίδης,από την περιοχή της Malësia.

Doljani,μία από τις φυλές των Μηλιγγών(Δ.Ν.Μέξης,σελ.181):
Doljani-Kόσοβο 
Βλέπε:Δολιανά 

Χρονικό της Μονεμβασιάς
Στ.Κυριακίδης,Βυζαντιναί Μελέται VI.Οί Σλαύοι εν Πελοποννήσω,Θεσσαλονίκη 1947

Μελιγγοί Δωδώνης
Προσέξτε τ'αρβανίτικα επώνυμα
Βλέπε Μηλιγγοί καί εδώ καί εδώ(Μηλιγγώνες)
Α.Κόλλιας,Μάνη-Μηλιγγοί:

Βλέπε:Μελίγκρα (λένε καί τα μυρμήγκια στη Κρήτη,τα πολλά καί μικρά)
---
Βλέπε γιά Νezir-Νεζίρι στην περιοχή Μάτι της Β.Αλβανίας,οί περίφημοι «σλαύοι» Νεζερίτες της  Πελοποννήσου, εδώ.Ένα ακόμη στοιχείο πού επιβεβαιώνει πως οί περίφημοι σλαυϊκοί πληθυσμοί γιά τούς οποίους αναφερθήκαμε δεν ήταν παρά Ιλλυρικοί καί μάλιστα από περιοχές τού Ιλλυρικού Βορρά.