2
Η πλειονότητα των ιστορικών ερευνητών έχει αποδεχτεί πως ο Καραϊσκάκης(βλέπε στοιχεία περί της καταγωγής του) κατάγονταν από την Σκουληκαριά.Δεν διαφωνούμε καί θα προσθέταμε μάλιστα πως η καταγωγή αυτή τού ήρωα έφτανε μέχρι το Σακαρέτσι της Αιτωλοακαρνανίας.
Το έθιμο τού μασχαλισμού είναι ένα πανάρχαιο έθιμο τού Έλληνο-Πελασγικού κόσμου.Θα μας πείτε τι σχέση μπορεί να έχει το έθιμο αυτό με την Σκουληκαριά.Ζητούμε μόνο υπομονή καί προσοχή να δείξει ο αναγνώστης όπου φιλοδοξία μας είναι πως μέχρι το τέλος να έχουμε γίνει κατανοητοί.
Το έθιμο λοιπόν τού μασχαλισμού είναι γνωστό σε εμάς ως ταυτιζόμενο με μία συγκεκριμένη περιοχή,την περιοχή της Μάνης.Αλλά γιά αυτό ας αφήσουμε να μας μιλήσει ο Δ.Μέξης από το βιβλίο του «Η Μάνη καί οί Μανιάτες»,πού κατά την γνώμη μας είναι ένα μνημειώδες έργο:
2
3
4
5
ΒΛΕΠΕ:Μάνη καί Αλβανοί
Πολύ σωστά οί καταβολές τού εθίμου αυτού φθάνουν ως την προϊστορία:
Ο Ηρακλής καί το κόψιμο των αυτιών καί μύτης
Βλέπε καί εδώ:
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.398
Λεξικό Κ.Χ.σελ.143
Τα -ε προφέρονται αμυδρά
Σκουληκάρης ως επώνυμο,καί εδώ
Βλέπε φράση «θα σού κόψω τ'αρχίδια»
αλλά καί άλλες φράσεις πού έχουν κοινό στοιχείο τον ακρωτηριασμό:
«Θα σού κόψω τα πόδια»,«θα σού κόψω τον κώλο»,«θα σού κόψω τ'αυτιά»,«θα σού κόψω τη γλώσσα» κλπ.
Από ό,τι φαίνεται,έχουμε ένδειξη υπάρξεως τού μασχαλισμού σε μία άλλη περιοχή εκτός Μάνης,στην περιοχή της Ηπείρου.Δεν αποτελεί γιά μας έκπληξη το γεγονός πού βρίσκεται βορειότερα,ανάμεσα στο αρβανίτικο στοιχείο.Εξηγείται λοιπόν από την ισχυρή παρουσία των Αρβανιτών στην Μάνη,εξηγείται από την συνέχεια της ύπαρξης των δύο αδελφών λαών,γιά άλλη μία φορά.Γιά αυτό τονίζουμε ξανά,με υπομονή καί σκέψη να μελετηθεί το υλικό πού παρουσιάζεται.
Νέες Κυδωνιές Λέσβου(6),Αϊβαλιώτικος
Βλέπε γιά Ζεϊμπέκικο
Χασάπικος η Αρναούτικος η Αλβανικός(Μακελάρικος)
Λαπίθες-Κένταυροι
Βλέπε γιά το έθιμο τού κοψίματος μύτης καί αυτιών στούς Αρβανίτες:
Μασχαλισμός
Κλυταιμνήστρα-Αγαμέμνονας
Στο θέμα της ίδιας της λέξης «μασχαλισμός» έχουμε να διατυπώσουμε τις εξής σκέψεις μας καί προβληματισμούς μας:Δεν νομίζουμε πως έχει να κάνει με την μασχάλη(αν καί είναι φανερό πως κοινή είναι η ρίζα) η λέξη.
Στο λεξικό τού Κ.Χριστοφορίδη υπάρχει η λέξη μεσ:
σελ.240
καί
στο ίδιο σελ.398
-ισμος,η ελληνική πλέον κατάληξη της λέξης
Η σύνθετη λέξη είναι ομόηχη με την λέξη μασχάλη(το ίδιο συμβαίνει στο συχνό φαινόμενο να «φεύγει» ο ώμος,η εξάρθωση,παλαιότερα λέγαμε πως ξεμασκαλίστηκε).Είναι γνωστή η τροπή τού -κ σε -χ καί το αντίστροφο(κτίζω-χτίζω,κρόνος-χρόνος).Επίσης υπενθυμίζουμε την ελληνική λέξη σκέλος:
στο ίδιο σελ.393
Βλέπε δρασκελιά-δρασκελώ-σκαλί-σκαλοπάτι
Ταυτίζουμε επίσης με το θέμα το επώνυμο Μεσίσκλης,πολέμαρχος πού απαντάται στη Μέσα Μάνη:
Προσέξτε πως τα Βορίζα καί Μεσίσκλι αναφέρονται σε εποχή πού ταυτίζεται,λίγες δεκαετίες μετά,με την κάθοδο Αρβανιτών στην Κρήτη από τον Μοριά μετά την επικράτηση των Οθωμανών.
Το Μεσίσκλι στα Βορίζα είναι ένας τόπος «χωστός»,κρυφός καί απόμερος,καί ανήκει σε οικογένειες Βοριζανών.Απ' ό,τι φαίνεται επρόκειτο γιά τόπο πού τιμωρούνταν οί εχθροί τους,ξεμασκαλίζονταν,η να δόθηκε το τοπωνύμιο από Αρβανιτο-Μανιάτες πού επιβεβαιώνουν επίσης τα παραπάνω.
Ρεματιά τού «Σκουληκάρη»(Λασίθι)
Βλέπε καί Μετόχι Σκουληκάρι στο Λασίθι(προσέξτε τ'αρβανίτικα τοπωνύμια)
Σκουληκάρης ως επώνυμο,Κρήτη
Σκουληκάρης ως επώνυμο,Λασίθι
ΒΛΕΠΕ:Λασίθι-Αρβανίτες
ΒΛΕΠΕ:Σκούλιαρι(Βέροια)