«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Ναί! είμαι η βάρβαρος Αλβανία (Ιλλυρία)

Πέμπτη, 23 Ιουλίου 2009

ΤΣΙΑΜΗΔΕΣ ΚΑΙ ΜΠΕΚΙΑΡΗΔΕΣ-ΟΡΛΩΦ(1)


Οι μουσουλμανοι Ελληνες και βασικα οι Αρβανιτες δεν εβλεπαν με καθολου καλο ματι την επεμβαση της Ρωσιας στην Ελληνικη υποθεση.Αλλωστε οι προθεσεις της Ρωσιας ηταν περα για περα ξεκαθαρες: Ηθελε να δημιουργησει μια πλειαδα δορυφορικων Ορθοδοξων Χριστιανικων κρατων σαν μια θυλεια γυρω απο την Τουρκια ενω ταυτοχρονα θα ελεγχε ετσι τους δρομους προς τις Ινδιες.Οι Ρωσοι απευθυνονταν αποκλειστικα και μονο σε χριστιανους και μαλιστα οχι καθε λογης και δογματος αλλα μονον ορθοδοξους.Οι ορθοδοξοι χριστιανοι της Βαλκανικης λοιπον δικαια περιμεναν τη λευτερια τους απο τους Ρωσους και σ'αυτους κρεμαγαν τις ελπιδες τους παρα τις επανειλημμενες αποτυχιες των Ρωσικων σχεδιων.Μα καθως εχουμε πει,στην Ελλαδα,απο τον 15ο αιωνα ως τον 18ο,πολλοι χριστιανοι Ελληνες και κυριως Αρβανιτες ειχαν γινει μουσουλμανοι.Ετσι ο Ελληνικος λαος ειχε διαιρεθει,σε χριστιανους και μουσουλμανους,πλουσιους και φτωχους,προνομιουχους και μη.Και θα ειναι σφαλμα να νομισει κανεις πως οι μουσουλμανοι Αρβανιτες λογω ταυτοτητας θρησκειας με του Τουρκους ειχαν αντεπαναστατικη διαθεση.Οι Αρβανιτες χριστιανοι η μουσουλμανοι,δεν χωνευαν τους Τουρκους ειτε ησαν μουσουλμανοι,ειτε ησαν χριστιανοι.Γιατι υπηρχαν και Τουρκοι που εγιναν χριστιανοι.(1).

Μα υπηρχαν χριστιανοι που ησαν φιλι-κλειδι με την Τουρκικη εξουσια και απολαμβαναν τα αγαθα τους και ειχαν πολλες φορες τετοια δυναμη που ο Αγας η ο Πασας επρεπε να εχει την ευνοια τους για να σταθει καλα στο ποστο του.Αυτους τους ανθρωπους οι Αρβανιτες δεν εχαναν ευκαιρια να τους ληστευουν,να τους κλεβουν,να τους σκοτωνουν η να τους ταπεινωνουν,ανεξαρτητα αν ησαν ομοθρησκοι τους.Οι επεμβασεις ομως της Ρωσιας και το φανερο και απροκαλυπτο αγκαλιασμα μονο των ορθοδοξων χριστιανων,διχαζε τους Αρβανιτες και τους εριχνε σε μιαν εμφυλια διαμαχη,τη στιγμη που καθως ειδαμε αυτοι δεν χαλουσαν τις καρδιες τους για τις θρησκευτικες διαφορες τους,αλλα ειχαν ξεπερασει τα θεματα αυτα με τροπο που δεν νομιζουμε πως εχει το ομοιο του στην μεταχριστιανικη παγκοσμια κοινωνια.

Απο την αλλη,με την ανακαταληψη του Μωρηα απο τους Τουρκους στα 1715,οι Χριστιανοι απολαμβανουν προνομιων οπου δεχτηκαν τους Τουρκους σαν απελευθερωτες.

Η επεμβαση λοιπον της Ρωσιας με την Αικατερινη και τον Ορλωφ στα 1770,ευρισκε απηχηση στον κληρο,στους αφελεις και φανατισμενους χριστιανους Κοτζαμπασηδες,γιατι ειναι αλλο πραγμα να εισαι αφεντης υπο περιορισμους και αλλο να εισαι αποκλειστικα και μονον αφεντης χωρις κεχαγια στο κεφαλι σου και να μην εισαι τελικα αναγκασμενος για καθε αυθαιρετη ενεργεια σου,να «λαδωνεις» τον Τουρκο Πασα.

Η θρησκευτικη απελευθερωση για ενα αριθμο Ελληνων και λιγων οπωσδηποτε Αρβανιτων,ηταν το μοναδικο ονειρο.Και αυτο το διαπιστωσαν ευκολα οι ξενοι περιηγητες στην Ελλαδα.

Λεγαμε λοιπον πως η επεμβαση των Ρωσων στην Ελλαδα,διχασε τους Ελληνες και εριξε τον σπορο του θρησκευτικου φανατισμου και διχασμου,που μεχρι τοτε ηταν σχεδον αγνωστος τουλαχιστον αναμεσα στους Αρβανιτες και σε οσους κραταγαν απο την παναρχαια Ελληνικη γενια (2).Ετσι η επανασταση του Ορλωφ,ενω αναστατωσε την Ελλαδα,ηταν καταδικασμενη να αποτυχει ακριβως γιατι φαινοταν σαν μια ξενη επεμβαση με θρησκευτικους στοχους,και δεν λαβαινε σοβαρα υπ'οψει την υπαρχουσα διαιρεση στους Ελληνες γενικα,παρα στους ορθοδοξους χριστιανους μονο,με αποτελεσμα να βρει περιορισμενη απηχηση απο τη μια και να καταπνιγει απο τους ιδιους τους Ελληνες και Αρβανιτες(3),που δεν ηθελαν βεβαια την κηδεμονια των Τουρκων,αλλα δεν κατανοουσαν και την κηδεμονια των Ρωσων και τον οριστικο διχασμο τους με βαση την θρησκευτικη τους διαιρεση.Ειδαμε λοιπον πως τον Μητρο Λεκκα τον ειπαν Μητρομαρα,δηλ. Τρελομητρο και τους Αρβανιτες του τους ειπαν «Λιεμπεσηδες» δηλ. παρασπονδους,οι ιδιοι οι Αρβανιτες που τελικα τους εξολοθρευσαν.Ο Μητρομαρας βρηκε μεγαλη αντισταση απο τους Αρβανιτες του Αργοσαρωνικου,της Αττικης και των Δερβενοχωριτων,που ησαν σχεδον αυτονομοι και δεν συμμεριζονταν την προσκολληση του στους Ρωσους.Μεγαλη αντισταση βρηκε ο Μητρομαρας απο τους Μεγαριτες και αναγκαστηκε να εκστρατευσει και να καψει τα Μεγαρα(4).Δηλ. με λιγα λογια,την επανασταση του Ορλωφ, η πλειοψηφια των Ελληνων δεν την ειδε με καλο ματι και η αποτυχια της δεν οφειλεται στην καποια υπεροχη των Τουρκων-Τουρκικος στρατος δεν πολεμησε τον Ορλωφ στην Ελλαδα- ουτε στην δειλια των Ελληνων καθως ελεγε ο Ορλωφ και μερικες Γαλλικες εφημεριδες,αλλα ακριβως στο γεγονος που προαναφεραμε. Στον Μωρηα οι Τουρκοι στειλανε τους Τσιαμηδες μουσουλμανους και τους Μπεκιαρηδες και γενικα οι ιδιοι δεν αναμειχτηκαν παρα εντελως εμμεσα.Το θεμα του Ορλωφ και των Ρωσικων αναμιξεων ξεκαθαριστηκε απο τους ιδιους τους Ελληνες και Αρβανιτες.
Οι Τσιαμηδες (Αρβανιτες μουσουλμανοι της Τσαμουριας=Θεσπρωτιας) και οι Μπεκιαρηδες (ανυπαντροι,ελευθεροι) (5) μπηκαν στον Μωρηα και τσακισαν τους Ρωσους και τους συμμαχους τους χριστιανους,Ελληνες και Αρβανιτες.Αυτο δεν μπορουν να το λησμονησουν οι ιστορικοι της μετεπαναστατικης Ελλαδας και οι κληρικοι και θα τους ανταποδωσουν (στους Τσιαμηδες) τα ισα μετα την απελευθερωση.Οι Τσιαμηδες δεν δεχτηκαν να γινουν χριστιανοι αλλα και δεν δεχονταν καθως οι αλλοι μουσουλμανοι της Ελλαδας (Κρητικοι λ.χ.) να εγκαταλειψουν την Ελλαδα,με την περιφημη ανταλλαγη των πληθυσμων και να πανε στην Τουρκια.Παραμειναν στην Τσιαμουρια και η εχθρικη αντιμετωπιση τους απο το Ελληνικο κρατος τους οδηγησε σε μια εντελως αντιδραστικη σταση και τελικα στην ομαδικη φυγη τους στην νεα Αλβανια.Με την ανταλλαγη των πληθυσμων μεταξυ Τουρκιας και Ελλαδας,εφυγαν οι μουσουλμανοι της Ελλαδας και πηγαν στην Τουρκια και μας ηλθαν χριστιανοι απο την Τουρκια.Καθως καταλαβαινετε το κριτηριο της ανταλλαγης δεν ηταν καθολου Εθνικο η Φυλετικο,αλλα θρησκευτικο και αυτο ας το εχουμε υπ'οψει.

Το θεμα-για να επανελθουμε-ειναι πως οι Αρβανιτες μουσουλμανοι,οι Τσιαμηδες και οι Μπεκιαρηδες,αφου καταπνιξαν την επανασταση του Ορλωφ,δεν εφυγαν για την πατριδα τους αλλα εκαναν κατοχη στον Μωρηα και εθεσαν εκ ποδον την Τουρκικη διοικηση.Τι μπορει να σημαινει αυτο; Δηλαδη τι μπορει να σημαινει το γεγονος πως οι μουσουλμανοι Αρβανιτες εδιωξαν τον εκπροσωπο της Ορθοδοξης Ρωσιας,αλλα στη συνεχεια εδιωξαν και τους εκπροσωπους του Σουλτανου και τους Τουρκους μουσουλμανους;
Η ερωτηση αυτη για τους ιστορικους μας ειναι ανυπαρκτη.Βλεποντας απο θρησκευτικη σκοπια τους Τσιαμηδες και τους Μπεκιαρηδες,δεν ειναι δυνατο να τους δουν διαφορετικα παρα σαν εχθρους του Εθνους,μιας και στη συνειδηση τους ειναι ταυτισμενα το Εθνος και η θρησκεια τους.Την ανεξιθρησκη αντιληψη των Ελληνων και Αρβανιτων της εποχης αυτης,δεν μπορουν να την συλλαβουν,να την κατανοησουν,να την εκτιμησουν.Μιλουν για θηριωδιες των Αρβανιτων σ'αυτον τον πολεμο,μα ο πολεμος ουτως η αλλως δεν ειναι ανταλλαγη ιπποτικων φιλοφρονησεων,αλλα ανθρωπινη θηριωδια,αιμα,θρηνος,ξεκληρισμα.Το ιστορικο γεγονος ειναι πως οι Τσιαμηδες και οι Μπεκιαρηδες εδιωξαν τους Ρωσους και τους Τουρκους απο την Ελλαδα,αποδειχνοντας για αλλη μια φορα το ανεξιθρησκο πνευμα τους και το μισος τους κατα των Τουρκων,ασχετα απο την ομοθρησκεια τους.Το συμπερασμα ειναι πως η θεση τους αυτη ηταν εντελως αυθορμητη και απρογραμματιστη,με την εννοια πως δεν υπηρχε καποιο σχεδιο καθως με τον Αληπασα στην Ηπειρο για ιδρυση ανεξαρτητου Κρατους κλπ. η τουλαχιστον δεν προκυπτει κατι τετοιο,απο τα μεχρι τωρα γνωστα στοιχεια.Η θεληση των Τσιαμηδων να τσακισουν την χωριστη επανασταση των Χριστιανων και την επεμβαση της Ρωσιας,καθως και να διωξουν τους Τουρκους ξεκινα απο μια πατροπαραδοτη Αρβανιτικη αντιληψη συμφωνα με την οποια «Χριστιανοι και Μουσουλμανοι»,ιδια εχουν την Τιμη και την Πατριδα,επομενως αυτοι που τα χωριζουν ειναι καταδικαστεοι.Περα απ'αυτο,το μισος πρεπει να ειναι μονο για τους Τουρκους Χαλδουπηδες (6) και οχι μεταξυ τους και εξ αιτιας των θρησκειων τους.
Εν πασει περιπτωσει οι Τσιαμηδες και οι Μπεκιαρηδες δημιουργησαν καθεστως στον Μωρηα και οι χριστιανοι αναθυμουνται πως τους κατετρεξαν και ενω δεν αναφερονται τα σημαντικα ιστορικα γεγονοτα,αναφερονται ιστοριουλες για «αρβανιτικες θηριωδιες».Πολλους χριστιανους τους αναγκασαν να φυγουν για Μ.Ασια...Γιατι;Τι ειδους χριστιανοι ηταν αυτοι;Μηπως ηταν Τουρκοι στην καταγωγη απ'αυτους που εγιναν χριστιανοι στα 1687; Ειναι καθοριστικα ερωτηματα αυτα και πρεπει να βρεθουν απο μελλοντικους μελετητες απαντησεις.Παντα να εχουμε υπ'οψει πως οι Αρβανιτες δεν εδιναν σημασια στη διαφορα των θρησκειων,αλλα στη διαφορα του Φυλου και της καταγωγης.Γι'αυτους το Εθνος ηταν ταυτοσημο με την Φαρα και την κοινη καταγωγη.Τι νοημα ειχε επι τελους αυτη η φραση του Κολοκοτρωνη,« Φαναριωτικο Σκυλολοι»; Γιατι υπηρχε τοση διασταση μεταξυ των Φαναριωτων και των Αρβανιτων καπεταναιων του '21; Κια γιατι οι Φαναριωτες ταυτιζονταν με τους Δεσποταδες μονο;
Περα απο τις ιστοριουλες περι «Αρβανιτικης θηριωδιας» εχουμε την μαρτυρια συμφωνα με την οποια «οταν παλι περασε το πρωτο κυμα τρομοκρατιας,οσοι Ελληνες εμειναν και αρχισαν να φτιαχνουν εξαρχης το νοικοκυριο τους,επειδη δεν ειχαν χρημα,οι Τουρκαρβανιτες τους δανειζαν με τοκο 60% το μηνα».(Κορδατος,Τ.ΙΧ,σελ.241).Εδω ο Κορδατος,καθως και ο Παπαρρηγοπουλος,οταν λεει «Ελληνες» εννοει τους χριστιανους και αναπαραγει με τη σειρα του κι αυτος τον χαρακτηρισμο «Τουρκαρβανιτες».Τωρα τι σημαινει αυτη η σχεση του δανεισμου χρηματων και πως συμβιβαζεται με τις «θηριωδιες» δεν μπορω να το καταλαβω.

«Οταν το κακο παραγινε και οι Αρβανιτες αρχισαν να τρομοκρατουν και εκβιαζουν τους πλουσιους Τουρκους,η Τουρκικη κυβερνηση αναγκαστηκε να στειλει στρατο και στολο στο Μωρηα...»(Κορδατος στον ιδιο τομο σελ. 243).Δεν χρειαζεται σχολιο,παρα μονο την παρατηρηση πως οι Αρβανιτες δεν τα εβαζαν μονο με τους πλουσιους Τουρκους,αλλα και με τους πλουσιους χριστιανους και αυτο ηταν το μοιραιο τους λαθος.Ξεσηκωθηκαν οι πλουσιοι,Τουρκοι και Χριστιανοι ενωμενοι και ετοιμασαν τον εξολοθρεμο τους.Οι Τουρκοι εστειλαν κατα των Τσιαμηδων και των Μπεκιαρηδων εντεκα Πασαδες τον εναν πισω απο τον αλλον και οι εντεκα εσπασαν τα μουτρα τους! (7)

Μα αυτο που δεν το καταφερε η αντρεια και η παλλικαρια το καταφερε τελικα η πονηρια και η μπαμπεσια.

Ο Σουλτανος αναθεσε στον Τζεζαερλη Χασαν Μανταλογλου να ξεκανει τους Αρβανιτες του Μωρηα.Ο Τζεζαερλη,εστειλε διαταγη (Μπουγιουρντι) στον αρχηγο των Αρβανιτων,στην Ντροπολιτσα (8)(Τριπολη) να εγκαταληψει τον Μωρηα.Ο αρχηγος της Τριπολης,ο Μουρτο Χαμζας απερριψε το τελεσιγραφο και η Λαικη μουσα τραγουδησε αυτη την υπερηφανη σταση με πολλα επικα τραγουδια και ξερουμε το διστιχο «Τι μπουργουντια 'χω χιλια γω καημενα στη φωτια και σενανε σε γραφω στην κατω τη μερια».

Ο Τζεζαερλη Χασαν Μανταλογλου εστειλε μπουγιουρντια στους αρματωλους και τους κλεφτες του Μωρηα και τους ζητουσε να τον βοηθησουν να ξεπαστρεψει τους Τσιαμηδες και τους Μπεκιαρηδες και τους υποσχοταν αμνηστια,λουφεδες και παραδες.Οι περισσοτεροι-ετσι μας λενε-δεχτηκαν να βοηθησουν τον Τζεζαερλη.Παραλληλα ο Τουρκος Ναυαρχος εδωσε αμνηστια σε ολους τους στασιαστες της επαναστασης του Ορλωφ εκτος απο 18 πρωταιτιους.Υποσχεθηκε παροχες και προνομια στους χριστιανους και ετσι καταφερε να προσεταιρισθει σημαντικο τμημα του λαικου πληθυσμου και των προυχοντων και να απογυμνωσει απο τα ντοπια στηριγματα τους Τσιαμηδες και Μπεκιαρηδες.Το χειροτερο για τους Αρβανιτες αυτους ηταν οτι ο Τουρκος εταζε χρηματα,σ'οποιον του εφερνε νεκρο η ζωντανο Αρβανιτη και ετσι η καταδικη των Αρβανιτων ηταν σιγουρη.Ας δουμε τα γεγονοτα μεσα απο τις μαρτυριες που μας σωθηκαν:

Ας δουμε τι γραφει σ'ενα παλιο βιβλιο καποιος που φαινεται να ειναι φιλοτουρκος και συναμα εχθρος των Ρωσων και των Αρβανιτων.

«Εις τον Μωρεα ητο μια αθλιοτατη αναρχια.Μητε οι εξουσιασται Τουρκοι ημπορουσαν να χαλινωσουν την ορμην των Αρβανιτων...Μανθανοντας η Οθωμανικη Πορτα (Σουλτανος) τας τοσας ατοπιας και τα μεγαλα κακα εκεινου του τοπου,για τα οποια παραιτουσαν την πατρικην γην οι Γραικοι του Μωρεως ερχομενοι εις αλλους τοπους,εστοχασθη να ευρη θεραπειαν...εστειλεν λοιπον εκει ο Οθωμανικος μοναρχης οχι εναν, αλλα πολλους πασαδες και εκαμε να κηρυξουν εις ολον τον Μωρεαν ενα φιρμανι,με το οποιον εδιδε συγχωρησιν κοινως εις ολους τους Γραικους του Μωρεως εκτος 17 εκεινων οπου εσταθησαν οι αρχηγοι της ενωσεως των Μωραιτων μετα των Ρουσων...οθεν πολλοι εμπιστευομενοι εις το βασιλικον προσταγμα εγυρισαν εις τα οσπιτια των.(«Ιστορια του παροντος πολεμου αναμεταξυ Ρουσιας και της Οθωμανικης Πορτας,μεταφρασθεισα μεν εις την κοινην γλωσσαν παρα Σπυριδωνος ιεροδιακονου του Παπαδοπουλου,παραυτου δε διορθωσεισα», Ενετια 1770-3,Τ.Δ' σελ. 316).

Να τωρα και η μαρτυρια του Παλαμιδη,καθως την διεσωσε ο Βλαχογιαννης στο εργο του «Κλεφτες του Μωρηα» σελ. 89-90.

«Απο την Κορινθον εστειλε ο Καπουδαν πασας μπουγιουρντι στους Αλβανους εις την Τριπολιν για να ελθουν να προσκυνησουν,αυτοι δε αποκριθηκαν οτι Βολια εχουν και Μπαρουτι εχουν.Συγχρονως εδωσε και προσταγην οτι...οπου και αν ευρεθουν Αρβανιτες,να τους φερουν ζωντανους η σκοτωμενους,5 πολιτικα το κεφαλι και 20 τους ζωντανους και οντως ηρχισαν να φερουν σωρηδον εκ των περιξ ζωντανους και κεφαλια.Τους ζωντανους τους εσκοτωναν κατωθεν και πλησιον του φρουριου και τους ερρπτον εις την εκει απεναντι σπηλιαν του Καρασογλου...Μετα ταυτα,απο 15 ημερες...παλιν τους εστειλε μπουγιουρδι δια να υπαγουν να προσκυνησουν και παλιν αυτοι απεκριθησαν τα αυτα.Ουτω λοιπον Τουρκοι και Ρωμαιοι συνεδραμαν μαζι και επηγαν εις Τριπολιν,οπου εσυνεκεντρωθησαν οι Αλβανοι...τους οποιους εθανατωσαν και εγινε ο πυργος με τα κεφαλια τους...»

1) Μετα την προσωρινη απελευθερωση του Μωρηα απο τους Βενετσιανους του Μοροζινη,πολλοι Τουρκοι εγιναν Χριστιανοι (1687).Το 1715,οι Τουρκοι ξαναπερνουν τον Μωρηα διωχνοντας τους Βενετσιανους με την βοηθεια των...Ελληνων,που τους δεχτηκαν σαν απελευθερωτες (Κορδατος Τ.ΙΧ σελ. 206,Μ.Β.Σακελλαριου «η ανακαταληψις της Πελοποννησου υπο των Τουρκων εν ετει 1715» στο περιοδικο «Ελληνικα», Απομνημονευματα Κανελλου Δεληγιαννη κλπ.).Τοτε οι Τουρκοι,λεει ο Αμβροσιος Φραντζης (Τ.Α', 2,Β', 146-«Ιστορια της αναγεννηθεισης Ελλαδος») εκδικηθηκαν αποκλειστικα αυτους του Τουρκους,που επι ενετοκρατιας ειχαν γινει Χριστιανοι.

2).Η τουλαχιστον εκεινη τη γενια που ενοιωσε τη ζεστασια των κηρυγματων του Πληθωνα.

3)(Οχι μονο Μουσουλμανους,αλλα και Χριστιανους!).

4)Αυτα τα γεγονοτα,φαινονται αντιφατικα περιεργα απο τους ιστορικους μας και καθ'ενας τα ερμηνευει με φανταστικες υποθεσεις.

5)Γκεγκηδες και Σκοδριανοι κυριως.

6)Χαλδουπηδες αποκαλουν οι Ελληνες της Τουρκοκρατιας (Αρβανιτες),ολους τους Ασιατες και ειδικα του Τουρκους,Χαλδουπης δηλ. σημαινει Ασιατης.Μηπως σημαινει ειδικωτερα Χαλδαιος,δηλ. Μεσανατολιτης και Μεσοποταμιτης;

7)Προηγουμενα δηλητηριασαν τον αρχηγο των Μπεκιαρηδων τον Μουσταφα Μπουσιατη.

8)Ειναι εσφαλμενο το ονομα Τριπολις.Το σωστο ειναι Δροπολις.Δροπολιτσα σημαινει την μικρη Δροπολη.Οι Αρβανιτες του '21 την προφεραν πολυ σωστα Ντροπολιτσα.Οι ιστορικοι,οι εγκυκλοπαιδιστες επιμενουν πως Ντροπολιτσα ονομαστηκε απο τους ...Τουρκους.Ας κοιταξουν τον Χαρτη της Αλβανιας η της αρχαιας Ιλλυριας,να δουν την Μητροπολη της Ντροπολιτσας,Δροπολη (σημερινη επαρχια Αργυροκαστρου).


ΒΛΕΠΕ:ΤΣΙΑΜΗΔΕΣ ΚΑΙ ΜΠΕΚΙΑΡΗΔΕΣ-ΟΡΛΩΦ(2)http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/07/o-2.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/blog-post_25.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/10/blog-post_8554.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/blog-post_27.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/11/blog-post_3477.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/11/blog-post_6823.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/blog-post.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/05/blog-post_254.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/o-e.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/07/blog-post_25.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/10/blog-post_8303.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/08/blog-post_9949.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/06/blog-post_4645.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/08/blog-post_2079.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/08/blog-post_5856.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/12/blog-post_3761.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/07/blog-post_1142.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/09/blog-post_1251.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/08/blog-post_3718.html
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/08/blog-post_1148.html
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:K6UzU1a9rXIJ:www.livepedia.gr/content-providers/periskopio/ORLOFIKA.pdf+%CE%A1%CE%A9%CE%A3%CE%9F%CE%99+%CE%9A%CE%91%CE%A4%CE%91+%CE%95%CE%9B%CE%9B%CE%97%CE%9D%CE%A9%CE%9D&hl=el&gl=gr&pid=bl&srcid=ADGEESijouvO8sLwvLSl0QcPaoh7NOvgJ1rsw2aNcnu1VTSKnc6qrnw-FH7TtsXyeUQJAb5pCtJpeI_Unt6ZMkdbC6d7nKiQpAGwXfEX_X3o-prQVHvi6lBoNErWeTfhYsGSF6-6lnzO&sig=AHIEtbRKwIA5VIBJ_Wemy2J9gEuIb56Ing&pli=1
http://www.sakketosaggelos.gr/Article/529/
---
ΤΣΑΜΗΔΕΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Περί Αλβανίας καί Αλβανών

Περί Αλβανίας καί Αλβανών
«Σύντομος Ιστορική Μελέτη περί Αλβανίας καί Αλβανών» 1877,υπό Κ.Χ.Βάμβα

Στοιχεία Προϊστορίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Άνδρος κι Αρβανίτες

Άνδρος κι Αρβανίτες
http://www.ekene.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=7

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Lidhja

Lidhja
το περιοδικό των Αρμπερέσηδων της Κ.Ιταλίας,όπου επιμελείται ο ιερέας Αντόνιο Μπελούσι,http://www.arbitalia.it/,http://www.bibliotecabellusci.com/index_file/lidhja/Lidhja56.pdf

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Λεξικό Κων/νου Χριστοφορίδη

Λεξικό Κων/νου Χριστοφορίδη
Λεξικόν της Αλβανικής Γλώσσης υπό Κωνσταντίνου Χριστοφορίδου

Κανούν-Kanun

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
Κ.Μπίρη:«Αρβανίτες,οί Δωριείς τού νεωτέρου Ελληνισμού»

Ο Νόμος τού Αίματος-ΜΠΕΣΑ

Ο Νόμος τού Αίματος-ΜΠΕΣΑ
http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/04/t.html

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Kαρυστία

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Journals of a landscape painter in Albania (1851)

A language family tree

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Κοσσυφοπέδιο-Γκεκαριά-Gegëria

Σκόντρα-Γκεκαριά

Γκεκαριά-Gegëria

Arnaut Smoking

Σκόντρα

Κρούγια-Γκεκαριά(1848)

Γκέκας-Gegë-Γκέγκης

Γκέκας-Gegë-Γκέγκης
http://www.albanianhistory.net/texts19_2/AH1861_2.html

Γκέκας-Gegë

Aλβανοί τού Μαυροβουνίου(Montenegro)

Κoσσυφοπέδιο-Prizren(1943)

Θεσσαλονίκη-Salonika

Audience Chamber of Ali Pasha

«Mentone,Cairo and Corfu»(1896)

Albanais au service de la policie du Caire (1860)

Албанец. 1829

Albanians Mercenaries

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

«Οί Αλβανοί χορεύοντες»(Θεόφιλος)

Albanian Guard

Arnaut and his dog

Albanian

Arnaut Officer in Prayer

un Arvanitas

Arnautes-Αρναούτες

Prayer in the Desert - Albanian warior

Les Danseurs Albanais

Tanz der Arnauten

Tanz der Arnauten
1856,Jean-Léon Gérôme , http://karl-may-wiki.de/index.php/Arnauten

Danse Albanaise

Albanian Duel

«Turkish»Albanian in dancing

Tanzende Albanesen

Μοntenegro(Μαυροβούνιο)

Albanie Forteresse Jabliak(Montenegro)

Albanian Volunteers fighting against Serbian army 1919-1920

Αλβανικό Σύνταγμα

Albanian(Smyrna)

Γκεκαριά-Gegëria

Mirdita-Γκεκαριά

Albania

Μirdita

Μirdita
Mountain Defences in Albania, Miridites and Albanians building Stone Batteries. Illustration for The Illustrated London News, 16 October 1880.

Mirditë

Mirditë
The Photo Collection of Erich von Luckwald,1936-41

Dibër (Gegëria)

Dibër (Gegëria)
1909,by Manakia Brothers

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Σκόντρα-Shkodër(Γκεκαριά-Gegëria)

Scutari-Shkodra

Scutari-Shkodër

Scutari-Shkodër

Shkodër (Gegëria)

Δυρράχιο-Durrës

Durazzo-Durrës

Durrës-Δυρράχιο(1848)

Durrës-Δυρράχιο(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Durrës

Durrës
William of Wied, Isa Boletini, Duncan Heaton-Armstrong and Colonel Thomson, Durrës, Albania - 1914

Durrës-Δυρράχιο

Kolonjë

Kolonje

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Τίρανα-Tiranë

Τirana

Berat-Μπεράτι

Berat-Μπεράτι
Edward Lear 1848 , http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

ALBANIE

ALBANIE

Albanian Costume

Albanian wedding rejoicings

Albanian Mercenaries(Εgypt)

Egypt-Αίγυπτος

Egypt-Αίγυπτος
Βλέπε λεπτομέρεια από αυτόν τον πίνακα:http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2014/12/arnaut-officer-officier-arnaute.html . Πρόκειται γιά Αρβανίτες πού συνοδεύουν γηγενείς γιά στράτευση.Τι συνοδεύουν δηλ.τούς τραβολογάνε αφού τούς μαντρώσανε πρώτα σαν το κοπάδι,αν προσέξει κανείς καί τούς πρώτους στη σειρά πού απεικοκονίζονται με κοινό δέσιμο στα χέρια από ξύλινο φυλάκωμα.Αριστερά ο στρατιώτης με την κόκκινη βράκα(φορούσαν καί μαύρες καί με μπλέ σκούρο χρώμα) είναι Σκοντριάνος.Όχι ότι θεωρείται ότι δεν είναι,πιθανόν,Γκέγκηδες καί κάποιοι από τούς Αρβανίτες τού πίνακα αλλά σίγουρα εκείνος με την βράκα φορά ένα από τα χαρακτηριστικά σκοντριάνικα ενδύματα,αφού φορούσαν καί φουστανέλες,τις μακριές σκοντριάνικες.Μιλάμε γιά την εποχή(Αίγυπτος) πού μεσουρανούσε ο μετέπειτα ιδρυτής τού αιγυπτιακού κράτους,ο Αρβανίτης μουσουλμάνος από την Καβάλα Μοχάμετ Άλη.Ο ζωγράφος-περιηγητής άλλες φορές αναφέρει την καταγωγή των μισθοφόρων Αρβανιτών(ως Αρναούτες συγκεκριμένα) καί άλλες φορές προφανώς το θεωρεί περιττό.Άντε μερικοί να τρέξουν να μας πούν πως πρόκειται γιά Άραβες πού...άσπρισαν από το κακό τους καί πού φόρεσαν καί φουστανέλα γιατί ήταν της...μόδας.

Albanian League Meeting - Shkoder Nights,Albania

Σκόντρα-Shkodër

Shkodra

Catholic Albanians of Shkodra

Catholic Albanians of Shkodra
by Marubbi

Σκόντρα-Shkodër

Σκόντρα-Shkodër
αγκυλωτός σταυρός,ένα παραδοσιακό σπίτι στη Σκόντρα

Σκόντρα-Scutari

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanska ustaja

Γκεκαριά-Gegëria-Albanian warriors

Labëria-Ducati(Vlorë-Αυλώνας)

Labëria-Ducati(Vlorë-Αυλώνας)
Εdward Lear 1848

Trajas-Vlorë(1848)

Vlorë-Valona-Aυλώνα(Albania)

Vlorë-Valona-Aυλώνα(Albania)
The large Earthquake in Valona Albania 12.10.1851.Jan Kozak, Vladimir Cermak.

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

Achrida-Skopjë(1848)

Achrida-Skopjë(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

ÉTUDES D'ARNAUTES

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

Soldats Albanois-Albanian Soldiers(Koroni-Greece)

Soldats Albanois-Albanian Soldiers(Koroni-Greece)
1782,βλέπε:αμάθεια η συνειδητή παράχαραξη;

grecian and albanian costumes

Shkodra

Shkodra
The Balkans from within (1904),by REGINALD WYON , https://archive.org/stream/balkansfromwithi00wyonuoft#page/n601/mode/1up , http://de.wikipedia.org/wiki/Volkstrachten_der_Albaner#mediaviewer/Datei:NativoDeScutariYAlban%C3%A9s--balkansfromwithi00wyonuoft.jpg

Shkodra(1861)

Scutari-Shkodër

Shkodra

Zwei bewaffnete Arnauten in Tracht

Zwei bewaffnete Arnauten in Tracht
Gegëria

The New King and Queen of Albania

Albanians from Scutari(Shkodra)

Scutari(Gegëria)

Group of Albanians

Pogradec

Shpati-Elbasan

Shpati-Elbasan
http://itouchmap.com/?c=al&UF=-108212&UN=-167175&DG=RGN

Shpati (Elbasan)

Tirana

Arnauts playing draughts

Epirots (Albanians of Epirus)

Albanians

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Montenegro-Arbanaska(Gegëria)

Arbanaska (Montenegro)

Antivari(Montenegro)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Σκόντρα-Scutari(1848)

Σκόντρα-Scutari(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

High Albania

Κοstume Gjinokastër

Κοstume Gjinokastër
1939

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Scutari

Σκόντρα-Shkodër(Gegëria)

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Αrnautlik (Gegëria)

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Albanian women(Greece)

A morning call in Albania(Ohrid)

A morning call in Albania(Ohrid)
Frontispiece to the edition. The house of the Mudir, Ottoman governor of Ohrid. A morning call in which Adelaide Mary Walker was present. An affluent Albanian lady pays a visit to the Turkish commander's wife, escorted by her young daughter. A maidservant offers the visitors flowers from the house's garden.WALKER, Mary Adelaide. Through Macedonia to the Albanian Lakes, London, Chapman and Hall, 1864.

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Albanian Stradioti at Battle of Fornovo(1500)

Modern Greek Peasants

Γιάνενα-Janina (1849)

Γιάνενα-Janina (1849)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Albanais(1836)

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Janina-Γιάνενα

Janina-Γιάνενα
Greek soldier at Lake Pamvotis near Janina, with mosque, reinforced palace and city wall (S/T Collection, Leiden)

Eλλάς

Kωνσταντινούπολη-Istanbul

Bataillon Albanais(Constantinople)

Cheta of Arnauti

Chicago(1949)

Albanians(Australia)

La Lega Albanese (Gegëria)

Albanesen-Arnauten-Albanians

Hellenes Pelasgi

Pelasgus civilizes the Greeks

Pelasgus civilizes the Greeks
Edward Francis Burney, 1760–1848

Σώμα Ευζώνων σε θέση μάχης

Bελιγράδι-Βeograd (Greeks1934)

San Constantino Albanese(Ιtaly)

San Paolo Albanese

Epifania a Piana degli Albanesi

Costumi Albanesi

(Arnaut) Albanais

ARNAUT,Albanais en grand costume

Greek Fighters (1897)

Greco-Turkish war 1897 panic stricken behavior, Larissa