Σάββατο, 25 Ιουλίου 2009

ΚΛΕΦΤΕΣ-ΑΡΜΑΤΩΛΟΙ

Πρεπει να κατανοησουμε,πως οι Ελληνες και συγκεκριμενα οι Αρβανιτες των ομαδικων καθοδων του 14ου αιωνα,που διατηρουσαν εντονα τις Δωρικες καταβολες,δεν εμειναν 400 χρονια σκλαβωμενοι στους Τουρκους με την εννοια πως επι 400 χρονια καθονταν σκυφτοι και στ'αυγα τους η κατω απο τη μποτα του Τουρκου,περιμενοντας καρτερικα να ανατειλει εξ ουρανου της λευτεριας το φεγγοβολο αστερι,που μας λενε οι ποιητες.Ουτε πως επικρατουσε εδω πικρης σκλαβιας χειροπιαστο σκοταδι,κρυφα σχολεια και υπνος μακαριος μετα καρτερικης υπομονης,ωσπου να πεσει εξ ουρανου το Μανα της λευτεριας.

Αυτα ισχυαν για μη Αρβανιτες,(ουτε βεβαια για Μανιατες) για τους αλλους χριστιανους της παλιας Βυζαντινης αυτοκρατοριας,που δεν τους ενδιεφερε η ατομικη η κοινωνικη απελευθερωση,αλλα αποκλειστικα και μονο η πιστη τους και το θρησκευτικο τους ιδανικο.Ισως και για τους Αρβανιτες των πριν τον 14ον αιωνα καθοδων.

Ο Μωαμεθ ο Πορθητης σε συνεργασια με τον Πατριαρχη Γεναδιο,ειχαν βαλει τις βασεις για να παραμεινει αυτη η κατασταση για περισσοτερα απο 400 χρονια και ειχαν μοιρασει τις εξουσιες τους καλλιτερα και απο τον Μοντεσκιε.Μα στους Αρβανιτες της Βαλκανικης και στους Μανιατες,οι Τουρκοι,ποτε δεν καταφεραν να εχουν μια πληρη εξουσια και περιοριζονταν,πολυ διπλωματικα σε ενα ειδος επικυριαρχιας,με υποχρεωση στρατολογιας και δοσιμο ενος κανονικου φορου,παντα μικροτερου απο τους σημερινους.

Τα περισσοτερα τα επαιρναν οι Δεσποταδες καθως ισως θα ξερετε.Οι Δεσποταδες χρησιμοποιουσαν ολα τα θεαρεστα μεσα,απο Κλητηρες,μεχρι Μπραβους και Ραβδουχους που σαπιζαν τον κοσμο στο ξυλο,φυλακιζαν η στελναν εξορια τους οφειλετες των «Δοσιματων».
Αυτα βεβαια γινονταν σε μη Αρβανιτοκρατουμενες περιοχες,καθως στην Θεσσαλια η στα νησια του Ανατολικου Αιγαιου και Μ.Ασια.Στις Αρβανιτοκρατουμενες περιοχες,συνεβαιναν αλλα ενδιαφεροντα πραγματα,που δεν τα χωραει ο νους των σημερινων Αρβανιτων.Σ'αυτες λοιπον τις περιοχες,εκτος απο την στρατολογια,τον φορο κλπ. οι Αρβανιτες δεν δεχονταν Τουρκο Διοικητη (Πασα η Αγα),αλλα μονον Αρβανιτη! με την συμφωνια ,να επικυρωνεται αυτος ο Διοικητης απο τον Σουλτανο.Μα σπανια ο Σουλτανος καταφερνε να τοποθετησει στους Αρβανιτες τον Διοικητη της αρεσκειας του και οι περισσοτερες αποπειρες του αποτυγχαναν,γιατι οι Αρβανιτες ξεσηκωνονταν.Τοτε ο Σουλτανος,την αναγκη φιλοτιμιαν ποιουμενος,αποδεχοταν τον ντεφακτο διορισμο.
Οσο και αν ψαξουμε τα ιστορικα κιταπια, δεν θα βρουμε Τουρκο Διοικητη σε Αρβανιτοκρατουμενες περιοχες,ειτε χριστιανικες ειτε μουσουλμανικες.Στην Ηπειρο και στην Αλβανια που επικρατουσε το μουσουλμανικο στοιχειο,ολοι οι Πασαδες και Αγαδες,ησαν Αρβανιτες,απο τους Μπουσιατηδες της Βορειας Αλβανιας,τον Κουρτη,τον Αλη Πασα κλπ.Και ολοι ταβαλαν με την Τουρκια ζητωντας την απελευθερωση παρα την ημιαυτονομη αυτη κατασταση.
Το ιδιο και στις χριστιανικες Αρβανιτικες περιοχες του Νοτου.Οι Σπετσιωτες,οι Υδριωτες,οι Βοιωτοι και Δερβενοχωριτες,ολοι ειχαν Αρβανιτες Διοικητες και ζουσαν σε μια ημιαυτονομη κατασταση.
Αυτα πρεπει να τα εχουμε υπ'οψη μας,για να κατανοησουμε μερικα ιστορικα γεγονοτα.
Οι Αρβανιτες,χριστιανοι η μουσουλμανοι,μισουσαν θανασιμα τους Τουρκους.Και τα 400 χρονια,ηταν μια αλυσιδα επαναστασεων.Μα δεν ηταν διατεθιμενοι,να ξεφυγουν απο την Τουρκικη εξαρτηση για να πεσουν στην Ρωσικη,απο την οποια θα προεκυπτε σιγουρα ο διχασμος του Εθνους και οι μουσουλμανοι Αρβανιτες θα βρισκονταν εκτος νυμφωνος,καθως εγινε τελικα.
Οι Αρβανιτες ηθελαν την λευτερια τους και οχι την υποκατασταση της ξενης εξαρτησης.Γι'αυτο οι ιδιοι αντεδρασαν στα Ρωσικα σχεδια,παρ'οτι τα εφαρμοζαν Αρβανιτες σαν τον Αντρουτσο,τον Κατσαντωνη η τον Μητρομαρα.
Σε καθε περιπτωση Ρωσικης η Δυτικοευρωπαικης επεμβασης,οι μουσουλμανοι Αρβανιτες και αρκετοι χριστιανοι,προτιμησαν την διατηρηση της υπαρχουσας καταστασης,του Τουρκικου Στατους Κβο.
Ωστε με αυτην την κατασταση οι Τουρκοι ποτε δεν αποχτησαν μια πληρη κυριαρχια επι των Αρβανιτων της Βαλκανικης.
Δεν υπηρχε μερος της Βαλκανικης,που να μη το αναστατωσαν οι Αρβανιτες στα 400 αυτα χρονια.Δεν υπηρξε δεκαετια ειρηνικη με απολυτη Τουρκικη κυριαρχια σ'ολα αυτα τα χρονια απο τον Δουναβι ως τον Μωρηα...«Η Τουρκια,ποτε δεν καταφερε να επιβαλλει την πληρη κυριαρχια της στους Αρβανιτες» μας λενε οι ξενοι ιστορικοι.
Κι'αυτο ειναι η αληθεια.Οι Αρβανιτες δεν εκαναν απλες Επαναστασεις.Ησαν διαρκως Επαναστατημενοι(1).
Γινεται αναφορα στα οργανωμενα κινηματα και οχι στους Κλεφτες που ηταν μια μονιμη κατασταση ανωμαλιας για την Τουρκικη εξουσια και η αστειρευτη πηγη λευτεριας των Ελληνων.Τα πιο ανυποταχτα και επαναστατικα τμηματα των Λαων της Βαλκανικης δεν εσκυψαν το κεφαλι στο Τουρκο,αλλα βγηκαν στο βουνο.

Στην Ρουμελη και στον Μωρηα οι κλεφτες ειναι σχεδον αποκλειστικα Αρβανιτες και αυτο μεν δεν μας το λενε καθολου οι ιστορικοι μας,μα να που υπαρχει μια επιστολη του Προξενου της Γαλλιας στην Αθηνα του Ιωαννη Ζιρρω,προς τον Μαρκησιο Ντε Νουαντελ στα 1674 που μεταξυ των αλλων αναφερει:«Οι Κλεφτες της υπαιθρου,τοσο εδω οσο και στο Μωρηα,ειναι ολοι Αρβανιτες.»(2) (απο Μπιρη :«Αρβανιτες,οι Δωριεις του Νεωτερου Ελληνισμου» σελ.303-304).

Ο Κορδατος στην «Μεγαλη Ιστορια της Ελλαδας» (Τ.ΙΧ σελ. 176) φαινεται να αγνοει εντελως τα σχετικα με τους Αρβανιτες σε σημειο που να προκαλει καταπληξη για ιστορικο του μεγεθους του.Λεει ο Κορδατος:« Εξ αλλου Κλεφτες δεν γινονταν μονον οι Ελληνες φτωχοαγροτες...Και πολλοι Τουρκοι επαιρναν τα βουνα.Οι Λιαπηδες και Αρναουτηδες (Τουρκαρβανιτες) μαλιστα τρομοκρατουσαν την Θεσσαλια και Ηπειρο...».Οι προτασεις αυτες δειχνουν το μεγεθος της ιστορικης αγνοιας και παραποιησης και της διαιωνισης της μεσα στο Ελληνικο Λαο.Ο Λαος μας διαβαζε Παπαρρηγοπουλο και Κορδατο και απ'αυτους εμαθε την Ιστορια διαστρεβλωμενη.

Μα και τον πιο αγραμματο και ασχετο Αρβανιτη κι αν ρωτησεις θα σου πει πως οι Λιαπηδες δεν ειναι παρα μια απο τις τεσσερις γνωστες σ'ολους μας Αρβανιτικες φαρες (Γκεκηδες,Τοσκηδες,Τσαμηδες και Λιαπηδες).Δεν ειναι αλλο πραγμα οι Αρβανιτες και αλλο οι Λιαπηδες καθως τους διαχωριζει ο Κορδατος.Οι Αρβανιτες-καθως βεβαια και πολλοι Ελληνες,Βουλγαροι,Σερβοι και Βυζαντινοι-στα χρονια της Τουρκοκρατιας αλλαξαν θρησκευμα και απο χριστιανοι,εγιναν μουσουλμανοι,με την ιδιαιτεροτητα πως ειτε χριστιανοι ησαν ειτε μουσουλμανοι,αυτο που προειχε γι'αυτους ηταν η φυλετικη συνδεση,η συνοχη και διαιωνηση της φαρας και η αντιθεση τους με τους καθ'αυτο Τουρκους της Μ.Ασιας που τους αποκαλουσαν Χαλδουπηδες.Δεν ταυτισαν ποτε την φυλη τους οι μουσουλμανοι Αρβανιτες με εκεινη των Τουρκων,παρ'ολο το κλιμα του αγριου Θρησκευτικου φανατισμου που επικρατουσε τοτε.
Παρ'ολα αυτα τους μουσουλμανους Αρβανιτες,που μαλιστα στην πλειοψηφια τους συμπολεμησαν με τους χριστιανους ολο το πρωτο χρονο της Επαναστασης,οι ιστορικοι μας τους λενε Τουρκαρβανιτες.Μα καθως ειπαμε πολλοι Ελληνες και Βυζαντινοι εγιναν μουσουλμανοι και ξερουμε μεταξυ των πολλων περιπτωσεων εκεινη του ανηψιου του Πετρομπεη Μαυρομιχαλη,που οχι μονον εγινε μουσουλμανος και Στολαρχος του Τουρκικου Στρατου, αλλα και πως σ'αυτον χρωστουσε το μπεηλικι του ο Πετρομπεης.Μα δεν ειδαμε και δεν ακουσαμε τους ιστορικους μας να μας ονοματιζουν και καποιους τετοιους «Ελληνοτουρκους»...Εδω περισσευε η ευαισθησια,ενω για τους Αρβανιτες ελλειψε καθε παρομοιο αισθημα.
Η λεξη «Αρναουτηδες»,«Αρναβουτ»,η «Αρναουτης»,καθως εχουμε πει,σημαινει στα Τουρκικα «Αρβανιτης».Και εδω τα εχει μπερδεψει ο Κορδατος καθως αλλωστε και με τους παναρχαιους Πελασγους.

Για να επανελθουμε,λεμε πως συμφωνα με τον Ιωαννη Ζιρρω,οι Κλεφτες της Ρουμελης και του Μωρηα ησαν «ολοι Αρβανιτες».Και τα περι Τουρκων κλεφτων και τα λοιπα που λεει ο Κορδατος τι ειναι;Αυτοι ειναι οι Αρβανιτες παλι μουσουλμανοι στο θρησκευμα που καθως ειπαμε μισουσαν το ιδιο, τους καθ'αυτο Τουρκους.

Το ανεξιθρησκο-μοναδικο-πνευμα των Αρβανιτων ειναι εκεινο που περασε απαρατηρητο απο τους ιστορικους μας.Ο Αρβανιτης,ειτε χριστιανος,ειτε μουσουλμανος ειτε ορθοδοξος ειτε καθολικος,παρεμενε παντα Αρβανιτης στην συνειδηση.Ετσι δικαιολογειται το οτι και μουσουλμανοι Αρβανιτες-και ισως περισσοτεροι απο τους χριστιανους- ησαν Κλεφτες.
Αντι για αλλες και περιττες αναλυσεις και αποδειξεις,ας παρουμε δυο τρανταχτα παραδειγματα Κλεφτων.Τον νεαρο-τοτε -Αληπασα και τον πατερα του Οδυσσεα Αντρουτσου τον Ανδρεα Βερουση η Αντρουτσο.Και οι δυο αντρες ησαν Αρβανιτες και φιλοι αδελφικοι.Μα ο ενας ηταν μουσουλμανος και ο αλλος χριστιανος.Και οι δυο ξεκινησαν γυμνοι με μονο το σπαθι τους.Καταφεραν να γινουν καπεταναιοι και τελος Αρματωλοι,ωσπου στο τελος και οι δυο οργανωσαν κινηματα απελευθερωτικα,γιατι αυτος ηταν ο τελικος σκοπος τους και το ονειρο τους.Η διαφορα της θρησκειας του καθ'ενος απο τους δυο αντρες,ηταν η τελευταια απο τις διαφορες τους,αν ηταν καν διαφορα...

Οι Κλεφτες λοιπον και η Κλεφτουρια ετσι καθως μας την παρουσιαζουν οι ιστορικοι και οι ποιητες μας ειναι αγνωριστη.

Ειναι αγνωριστη γιατι οι μεν μας ειπανε πως οι Κλεφτες δεν εκαναν αλλη δουλεια παρα να κυνηγανε και να ξεμπροστιαζουν τους ....Αρβανιτες και τον Αλη πασα,ενω οι αλλοι μας ειπαν πως...υπηρχαν και ....Τουρκοι Κλεφτες και καθως ειδαμε σαν τετοιους δεν εννοουν αλλους απο τους μουσουλμανους Αρβανιτες.

Οι Κλεφτες προερχονταν κυρια απο τα φτωχα τμηματα του Λαου,μα η φτωχεια δεν ηταν ο καθοριστικος παραγοντας της επιλογης τους.Αν ηταν ετσι,θα δυστυχουσαν οι πλουσιοι,επειδη δεν στηριζονται αλλου,παρα στις υπηρεσιες και την βλακεια των φτωχων.Δεν εβγαιναν λοιπον μονο για τη φτωχεια τους στο Κλαρι οι Κλεφτες,αλλα κυριως και για μερικα αλλα πραγματα.Αν μελετησουμε τον χαρακτηρα του Αρβανιτη,θα καταλαβουμε περισσοτερο τους υπολοιπους λογους.
1) Ο Χρονικογραφος Καντακουζηνος λεει οτι «οι Αλβανοι ειχαν κλιση προς την εξεγερση»
2) Τι εννοουσε με τη λεξη «Αρβανιτες» ο Ζιρρω; Μηπως μονο τους μουσουλμανους καθως και αλλοι Ευρωπαιοι;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ


«Η Αρβανιτιά στο Μοριά» τού Τ.Γιοχάλα

Η ζωή των Αρβανιτών

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ

«Μπεκτασήδες καί Εθνικό Κίνημα στην Αλβανία»,Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

«ΑΝΔΡΟΣ-ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ» Τ.Γιοχάλα

Ι.Φ.Φαλμεράϋερ:«Περί της καταγωγής των σημερινών Ελλήνων»

Αntonio Bellusci


Lidhja,το περιοδικό των Αρμπερέσηδων της Κ.Ιταλίας,όπου επιμελείται ο ιερέας Αντόνιο Μπελούσι

Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

«ΣΟΥΛΙ και ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ» της Β.Ψιμούλη

Saint Alban(Άγιος Αλβανός)

Μήτρος Τρούκης-Αναστάσης Κουλουριώτης

Λεξικόν της Αλβανικής Γλώσσης υπό Κωνσταντίνου Χριστοφορίδου

«Αλβανικός Γάμος»,παρουσιάστηκε τον Δεκέμβρη τού 1891 στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό,υπό Α.Δευτεραίου.

Κ.Μπίρη:«Αρβανίτες,οί Δωριείς τού νεωτέρου Ελληνισμού»

Ο Νόμος τού Αίματος-ΜΠΕΣΑ (http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/04/t.html)

The Albanian national epic

«Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821» περιοδικό «Δαυλός».

«Η Αλβανική αναγέννηση»,Α.Παπαδόπουλου(βλέπε:http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/04/i.html)

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

ΚΑΡΥΣΤΙΑ

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι


ΑΛΒΑΝΙΚΑ ΠΑΡΕΡΓΑ

Κοσυφοπέδιο-Γκεκαριά

Σκόντρα-Γκεκαριά

Γκεκαριά

Αρναούτης

Σκόντρα

Κρούγια-Γκεκαριά(1848)

Γκέκας-Gegë-Γκέγκης

Μαλεσιάδα(Αιτωλοακαρνανία),Κομποθέκλα(Αιτωλοακαρνανία),
Μάζι(Φθιώτιδα),Γουλέμι(Φθιώτιδα),Γαρδίκι(Φθιώτιδα),
Μπόρσα-Κορυφή(Κοζάνη),Λεστάν-Φαρασσηνόν(Δράμα),

Γκέκας

Στρούμπουλας(Κρήτη),«σακουλεύτηκα»,Σπίνα(Κρήτη),
Σκόπια,«Γύφτος»,«Γιούχα»,Γιάλα,
Γούβα(Παγκράτι),Ζέλι(Φθιώτιδα),Θάλασσα-Θάλαττα,
Σκούταρι(Σέρρες),Σκράπας,Σούμα,Σουλάνι(Ανδρίτσαινα),

Aλβανοί τού Μαυροβουνίου

Στιμάγκα(Κόρινθος),Βάλλα(Μακεδονία),Mέντωρ,Ημαθία,

Κόσοβο(1943)

Φίλης,Φίσκας,Φόρτης,Φλαμούρης,Φλόκας,Φρίμης,

Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη
Salonique costumes Albanais

Οffisier Albanais

Οffisier Albanais
Otto Magnus von Stackelberg (Baron) - Costumes et usages des peuples de la Grèce moderne. Rom 1825

Γκιουλέκας-Τσέλιο Πίτσαρη

«JANINA, THE CAPITAL OF ALBANIA»

«JANINA, THE CAPITAL OF ALBANIA»
San Francisco Call, Volume 81, Number 138, 17 April 1897,JANINA, THE CAPITAL OF ALBANIA. This is one of the most picturesque cities in European Turkey. . It is situated on a peninsula extending out into a lake of the same name. It is reported that Greek irregulars have scouted close up to tne walls of the city, and only a few days ago telegraphic communication between Janina and Elassona, the Turkish headquarters, was destroyed

Albanian Chieftain(1800)

Albanian Chieftain(1800)
Γκέγκης

«Mentone,Cairo and Corfu»(1896)

«Mentone,Cairo and Corfu»(1896)
by Constance Fenimore Woolson,http://www.gutenberg.org/files/33367/33367-h/33367-h.htm

Tosk Albanian

Tosk Albanian
Albanian warriors wearing traditional fustanella from southern Albania 1906 by Edith Durham

Албанец. 1829

Албанец. 1829
http://nashenasledie.livejournal.com/923334.html,http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2014/02/blog-post_2020.html

Arnaut from Ioannina

Arnaut from Ioannina
http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_clothing,http://www.luminous-lint.com/app/contents/fra/_photographer_pascal_sebah_les_costumes_populaires_de_la_turquie_en_1873_01/,http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2013/11/blog-post_3691.html

Ψάξτε κι ό,τι βρείτε,γιατί ό,τι θέλει βγάζει

Φόρτωση...