Τα Καβειρεια Μυστηρια τελουνταν προς τιμη των Καβειρων.Ησαν δε οι Καβειροι,Χθονια και υποχθονια(1) Πνευματα.Αλλοτε «Κακα» και αλλοτε καλα,(Θεοι μειλιχιοι).Τα μυστηρια ετελουντο ειτε προς κατευνασμο των κακων υποχθονιων πνευματων,ειτε για να αποδοθουν ευχαριστιες ειτε να γινουν παρακλησεις για βλαστηση,καρπηφορια,γονιμοτητα κλπ.στους Μειλιχιους.
Με πιο απλα λογια,οι αρχαιοι Πελασγοι,μετα την αρχικη λατρεια του Πατερα Ηλιου (Diau)=Δια,και της Μητερας-Γης-Δεας=Δημητρας,δημιουργησαν ενα συστημα θεοτητων,που μας ειναι γνωστο απο την Ελληνικη μυθολογια.Στην συνεχεια δημιουργησαν αλλο ενα συστημα δευτερευοντων Θεοτητων,επι μερους Θεοτητων.Ετσι περα απο τη Δημητρα που απ'την αρχη εκφραζει γενικα τη Μανα Γη,δημιουργησαν,τον Πλουτωνα,βασιληα του κατω κοσμου,που παιρνει για γυναικα του κατα την γνωστη απαγωγη,την Κορη της Δημητρας την Περσεφονη,που ειναι και γνωστη απλα σαν Κορη.Τα Ηφαιστεια,δηλαδη οι πυρινες και καταστροφικες λαβες που ξερναει η γης,υπεθεσαν πως πρεπει να ειναι υποχθονια πνευματα,παιδια του Ηφαιστου και της Δημητρας.Ειναι τα «Κακα» και ισχυρα πνευματα που πρεπει να εξευμενιστουν.Για το σκοπο λοιπον αυτο,στα Ηφαιστειογενη μερη παρατηρουνται ναοι προς τιμην των χθονιων αυτων Θεοτητων,που λεγονται Καβειρεια.
Την γονιμοτητα του εδαφους,την βλαστηση την ανθοφορια και καρποφορια και παλι την προσδιοριζουν-κατα την φαντασια των αρχαιων-πνευματα και θεοτητες που ειναι κρυμμενες μεσα στην γη.Σε περιπτωση ξηρασιας,ελλειψης καρποφοριας κλπ.,εξυπακουεται πως θα εχουμε τελετες παρακλητικες σ'αυτες τις υποχθονιες Θεοτητες και σε αντιθετη περιπτωση ευχαριστηριες.
Παντως ειναι περα απο καθε αμφισβητηση,πως ειτε τις καταστροφικες συνεπειες των Ηφαιστειων και των σεισμων ακομα ειτε και τις καλες της βλαστησης,γονιμοτητας και ανθοφοριας,τις προσδιοριζουν πνευματα και θεοτητες που ειναι ΘΑΜΕΝΕΣ μεσα στην γη.
Ονομαστα ιερα προς τιμη αυτων των υποχθονιων θεοτητων,που γενικα λεγονται Καβειροι,υπηρχαν ενα στη Θηβα (6 χιλμ. δυτικα,στην θεση Καναβαρη) που τα ερειπια του ηλθαν στο φως το 1887,ενα στη Σαμοθρακη και ενα στην Λημνο.
Συμφωνα με τις Θηβαικες παραδοσεις τα Καβειρεια μυστηρια τα πρωτοδιδαξε η Δημητρα.(Λογικος ο μυθος,μιας και αρχικη Θεα της Γης ειναι η Δημητρα).Τι ησαν και πως ακριβως τελουνταν τα Καβειρεια μυστηρια δεν ξερουμε.Οσον αφορα τωρα τον αριθμο των Καβειρων,δηλαδη των Θαμενων στη γη Πνευματων,αλλοι αναφερουν δυο,αλλοι τρεις και αλλοι τεσσερις.
Ο Διονυσσοδωρος,αναφερει δυο ζευγη Καβειρων.Την Αξιερον που ταυτιζει με την Δημητρα,τον Αξιοκερσον που ταυτιζει με τον Πλουτωνα,τον Βασιληα του Αδη,την Αξιοκερσαν που ταυτιζει με την Περσεφονη και τον Καδμιλον η Κασμιλον που τον ταυτιζει με τον Ερμη τον «Ιθυφαλικο»,δηλαδη τον Πουτσαρα,τον Γονιμοποιο.
Υπαρχει η μυθολογικη εκδοχη συμφωνα με την οποια,οι δυο νεωτεροι Καβειροι,σκοτωσαν τον μικροτερο,που τον ανεστησε ο Γονιμοποιος Ερμης.Ο μυθος αντανακλα την αεναη μεταλλαγη της Φυσης απο την ξηρασια του χειμωνα στην βλαστηση της Ανοιξης,απο την ζωη στον θανατο και απο τον θανατο(2) στην ζωη.Ειναι μυθος σχεδον κοινος σε ολους τους Λαους.
Στο Καβειρειο των Θηβων επειδη δοθηκε μεγαλυτερη εμφαση στην γονιμοτητα και επειδη υπεννοειτο καθε γονιμοτητα,ερχονταν σ'αυτο και γυναικες στειρες,με την ελπιδα να τεκνοποιησουν,πραγμα που αφησε την εντυπωση στους σημερινους,πως το Καβειρειο των Θηβων ειχε καταντησει η ηταν πορνειο.Ενδεχεται κατα τους Ρωμαικους χρονους να ξεφυγε απο τον αρχικο του σκοπο,μα για αιωνες πριν ηταν απολυτα σεβαστο σε ολους.
Απο που ομως ετυμολογειται η λεξη «Καβειροι»; Ο Γκωτ ετυμολογει τη λεξη απο το Σημιτικο Καβιριμ που σημαινει ισχυρος,μεγας.Ο Βικερ και ο Μωρυ απο το Ελληνικο ρημα Καιω. Ειναι αληθεια πως ο Πινδαρος αποκαλει τους Καβειρους «ισχυρους» και οτι μερικοι απο τους Καβειρους συνδεονται με την φωτια των Ηφαιστειων.Ουτε η μια ουτε η αλλη λεξη καλυπτει το νοημα των Καβειρων.Οταν λεει ο Πινδαρος πως οι Καβειροι ειναι ισχυροι,αυτο δεν ειναι προσδιορισμος της πραγματικης τους ονομασιας,μα ενδειξη σεβασμου,ειναι δηλαδη επιθετο που εκφραζει σεβασμο και φοβο προς τις Θεοτητες.
Οσον αφορα το καιω,δεν πρεπει να ξεχναμε πως οι Καβειροι δεν ησαν μονον η Θεοποιηση των υποχθονιων πνευματων που ξερνουν φωτια,μα κυριως των γονιμοποιων πνευματων γενικα και της βλαστησης και ανθοφοριας,πραγματα που δεν καλυπτει το ρημα Καιω.
Οι ερευνητες που συνηθιζουν να συνδεουν και να ετυμολογουν Ελληνικες λεξεις απο σημιτικες η Αιγυπτιακες η Βαβυλωνιακες,πρεπει να εχουν υπ'οψει τους πως υπαρχουν πραγματι ιδιες λεξεις δε διαφορετικους λαους,μα δεν εχουν απολυτως καμμια σχεση μεταξυ τους.Για να διασκεδασουμε καπως το πραγμα,ας θυμηθουμε την «Βαβυλωνια» του Βυζαντιου,οπου ενα παρομοιο φαινομενο εκανε να ελθουν στα χερια ενας Αρβανιτης και ενας Κρητικος.Η επιμαχη λεξη ηταν η λεξη «Κουραδια»,που στα Αρβανιτικα σημαινει ανθρωπινα κοπρανα ενω στα Κρητικα σημαινει προβατα,οποτε αντιλαμβανεστε πως αντιμετωπισε ο Αρβανιτης τον φιλο του Κρητικο που τον καλουσε να φανε... κουραδια.Δεν εχει λοιπον καμμια σχεση η λεξη Καβειροι με το Εβραικο Καβιριμ και θα επρεπε οι ερευνητες και γλωσσολογοι να ανατρεξουν στην γλωσσα του λαου που πρωτοθεσπισε τα Καβειρεια μυστηρια,δηλαδη τους παναρχαιους Ελληνες που τους λεμε Πελασγους.Και επειδη η ζωσα Πελασγικη γλωσσα βρισκεται σε σημαντικο ποσοστο στην Αλβανικη,εκει θα ανατρεξουμε.
Στ' Αρβανιτικα λοιπον υπαρχει το ρημα ΚΑΒ,που σημαινει Θαπτω.Πραγμα που θα πει πως Καβειροι σημαινει «Θαμενοι».Πραγματι,κοινη ιδιοτητα των Καβειρων,κακων η Μειλιχιων,καταστροφικων η γονιμοποιων,ειναι οτι ειναι μεσα στη γη(3) και απο κει η ξερνουν την Ηφαιστειακη λαβα, ειτε δημιουργουν τους σεισμους ειτε αναδιδουν την βλαστηση της Ανοιξης μετα την ξηρασια-τον θανατο-του Χειμωνα.Η καταληξη-ρος στο Καβειρος δειχνει την ταση του ρηματος ΚΑΒ,οπως Φθονω Φθονερος,Νοσω,Νοσηρος κλπ.
Καβειροι λοιπον ειναι οι Θεοι που βρισκονται κατω απο την επιφανεια της γης,δηλαδη οι θαμενοι μεσα στην γη.Ετσι εχουμε την σωστη ετυμολογικη ερμηνεια που ξεκιναει απο την γλωσσα του λαου που θεσπισε τα Καβειρεια Μυστηρια,πρωτοεπλασε τους σχετικους με τους Καβειρους μυθους και εχει περα απο την γλωσσολογικη και σημασιολογικη πληρη καλυψη.
Αλλα υπαρχει στ'Αρβανιτικα και το ρημα Καβ η Καλ (Kav a Kall) =αναπτω.Το ρημα αυτο το εχει συμπεριλαβει ο Κ.Χριστοφοριδης στο λεξικο του με την σημειωση οτι απανταται στην περιοχη της Διακοβας του Κοσσυφοπεδιου,οπου και η αρχαια Δαρδανια και οι Δαρδανοι,γνωστοι για την επιδεξιοτητα τους στην κατεργασια των μεταλλων.Σχετικη λοιπον φαινεται και η λεξη Καλαιο=ο κασσιτερος,την οποια ομως οι γλωσσολογοι την θεωρουν Τουρκικη(Ανδρειωτης) η λατινικη εκ του Callais =ειδος γαλαζιας πετρας.Βλπ. ομως την Αρβανιτικη Γκουρ-Καλ=γαλαζοπετρα,ασχετη με το ρημα Καλλ=καιω,αναπτω.Προς ενισχυσιν της υποθεσης μου επικαλουμαι και την αρβ.λεξη Καβeζ η Καλeζ (Κallez) =βλασταρι χορτου αλλα και σταχυ.Δηλ. εδω εχουμε μια ριζα Kaw-,που εχει τρεις ενδεικτικες εννοιες: Θαμενος,χωμενος στη γη.Καιω και βλαστανω,δηλ, εχουμε τα τρια χαρακτηριστικα γνωρισματα των Καβειρων.
Πολλες λεξεις της αρχαιοελληνικης γραμματολογιας,ετυμολογουνται απο την Αρβανιτικη και αποδειχνεται ετσι πως δεν εχουν σχεση με Ανατολιτικες ετυμολογιες,αλλα ειναι γλωσσικα δημιουργηματα του ιδιου του Ελληνικου λαου,που οι παναρχαιοι προγονοι του λεγονταν Πελασγοι.Ο κορμος των ξεχασμενων και τροποποιημενων ριζων τους,βρισκεται στην καθομιλουμενη Αρβανιτικη.
Λ.χ η λεξη Ιερος,που εφερε σε αμηχανια τους γλωσσολογους,ετυμολογειται απο τ'Αρβανιτικο-Πελασγικο ΧΙΕΡΟΣ(4)(καθως υπεδειξε ο Γιαννης Βρεττος στην «απολογια» του).Οι Ελληνες των κλασσικων και μετακλασσικων χρονων,εχουν ξεχασει τι σημαινει ΧΙΕΡΟΣ η μαλλον εχουν ισως ξεχασει απο που προερχεται η ετυμολογια της λεξης.Μα οι Αρβανιτες της Ελλαδας ξερουν πως ΧΙΕΡΟΣ σημαινει ΣΚΙΕΡΟΣ,δηλ. εκεινος που εχει σκια η περιβαλλεται με σκια.
(Χιε=Σκια).Και ποιος ειναι αυτος που περιβαλλεται με ενα τετοιο πεπλο σκιας,μ'ενα νεφοστεφανο;Ειναι ο Προφητης (Πριφτ=Ιερευς)-(Πριφτ-Προφητης!!!),ο λειτουργος του Θεου η ο τοπος που ειναι αβατος για τους αλλους ανθρωπους,ο Χιερος τοπος,που τελειται το μυστηριο της επικοινωνιας του ΧΙΕΡΕΑ με τον Θεο.Οι Αρβανιτες μεχρι σημερα λενε για εναν ανθρωπο που αξιζει την υποληψη και τον θαυμασμο τους: «Κα νν' μπαρ Χιε=Εχει ενα φορτωμα σκια».
Η για κατι που δεν αξιζει που ειναι ανυποληπτο:«Σ' κα χιε»=δεν εχει σκια»=δεν αξιζει,ειναι ανουσιο και ανυποληπτο.
Μετα απο οσα ειπαμε για τη σχεση της Αρβανιτικης με την Ελληνικη γλωσσα,καλο ειναι να παραθεσουμε αυτουσια την κριση του Φαλμεραυερ,σχετικα με την σχεση των Ελληνων-Αλβανων,για να δουμε πως αντηχει τωρα πια ο λογος του και τι βαρυτητα εχει στ'αυτια μας:
«Ψυχρα ,καθαρα και απο παντου ειναι ομολογημενο,πως η Αλβανικη γλωσσα,ως προς τους τυπους και τις ριζες των λεξεων,δεν εχει ουτε την παραμικρη ομοιοτητα με την Ελληνικη»...
Εσεις τι λετε;
1)Υπο την χθονα=υπο την γη,κατω απο την γη
2)Η ριζα Θαν- της λεξης Θανη,Θανατος κλπ. ισως βρισκεται πισω απο την Αρβανιτικη Θανν=ξερενω,που αφορα τον θανατο της βλαστησης.(Βλπ. και Ροδη «ΝΤΗΧΕΤ»)
3)Γι'αυτο αλλωστε θεωρουνται και ειναι υποχθονιοι δηλ. απο την χθονα,απο το χωμα,υπο την γη.