Επειδη η Πελασγικη γλωσσα διασωζοταν ακομα στην εποχη του Ηροδοτου και θεωρηθηκε «Βαρβαρη» γλωσσα,και επειδη τα μερη οπου εποικησαν οι Πελασγοι απο την Κ.Ιταλια ως τα βαθη της Μ.Ασιας δεν παρουσιαζουν τον ιδιο πολιτισμο,αλλα περα απο τις κοινες ονομασιες,τα κοινα τοπωνυμια,που εχουν πονοκεφαλιασει τους ερευνητες-επειδη βγαζουν απ'τη μεση τους Πελασγους-,ολα τα υπολοιπα χαρακτηριστικα γνωρισματα εχουν υποστει τοσες αλλοιωσεις ωστε να μας προβληματιζει γιατι στον συγκεκριμενο Ελλαδικο χωρο δημιουργηθηκε αυτος ο ανεπαναληπτος πολιτισμος,πρεπει να πουμε μερικα ξανα.
Για το πρωτο θεμα,πρεπει να κατανοησουμε πως ο Πελασγικος Λαος που εκανε πριν χιλιαδες χρονια την μεγαλη μεταναστευτικη εξορμηση και εποικισε τα μερη απο την Ιταλια ως την Μ.Ασια και Β.Αφρικη,ειχε,λογω του τροπου ζωης και των ασχολιων του καθως και του βαθμου του πολιτισμου του, ενα πολυ περιορισμενο λεξιλογιο,που περιοριζοταν,στην πολεμικη τεχνη,τη Λατρεια,το κυνηγι,την κτηνοτροφια και ενδεχομενως την Γεωργια.Οταν εγκατασταθηκε στα νεα μερη φυσικο ηταν να αναπτυξει τον κυκλο των ασχολιων του (Εμποριο,ναυτικο,Διοικηση,τεχνες,γραμματα,δανεισμο λεξεων απο τους Λαους της Μεσογειου με τους οποιους ηρθε σε επαφη).
Ετσι διαφοροποιηθηκαν οι Πελασγικοι Λαοι,αναλογα με τους τοπους που εποικισαν και τους πλησιοχωρους Λαους με τους οποιους ηλθε σε επαφη.Παρεμειναν ομως παρα πολλα κοινα στοιχεια και χαρακτηριστικα,ωστε ενας ερευνητης να μπορει να εντοπισει την κοινη προελευση ολων των Πελασγικων Λαων απο την Κ.Ιταλια ως την Μ.Ασια.Αυτα ειναι,οι παλιοι θρυλοι και οι παναρχαιες Ελληνικες παραδοσεις,οι μαρτυριες των ιστορικων,η αναλυση της γλωσσας που μας δειχνει την παλια κοινη καταγωγη,τα τοπωνυμια,τα λειψανα της αρχιτεκτονικης και γενικα της τεχνης και τελος οι Λατρειες και οι θρησκευτικες πεποιθησεις με προεξαρχοντα τον Δια.
Ετσι οι νεωτεροι ερευνητες εντοπιζοντας αυτα τα κοινα χαρακτηριστικα γνωρισματα και τις μαρτυριες των αρχαιων γενικα,οδηγηθηκαν στο να ονοματισουν τους Πελασγους(κυριως Ελλαδα),Θρακοπελασγους,Φρυγοπελασγους κλπ.Βλπ. γι'αυτες τις διακρισεις την εισαγωγη του Π.Καρολιδη στην «Ιστορια του Ελληνικου Εθνους» του Κ.Παπαρρηγοπουλου.
Δεν αλλαζει τιποτα απολυτως αν δεχθουμε-καθως πολλοι συγγραφεις-πως οι Πελασγοι ησαν Ιλλυριοι,παρα μονον αν τους διαφοροποιησουμε απο τα υπολοιπα Ελληνικα φυλα.Αλλα τετοια διαφοροποιηση δεν προκυπτει απο πουθενα,ενω ολες οι μαρτυριες συνηγορουν στο οτι ολα τα Ελληνικα φυλα,και τελευταιοι οι Βοιωτοι και οι Δωριεις,ηλθαν απο την Ιλλυρια,δηλ.απο εκει που ηλθαν και οι προγονοι τους Πελασγοι.
Πως εξηγειται τωρα το γεγονος,να υπαρχουν Πελασγοι Βαρβαροι οχι μονον στην γλωσσα αλλα και στον Πολιτισμο,δηλ. να εξακολουθουν μετα απο αιωνες απο την αρχικη καθοδο να μιλουν την παλια φτωχη Πελασγικη γλωσσα και να εχουν μεινει πολυ πισω απο τις πολτιστικες εξελιξεις της Ν.Ελλαδας και Μ.Ασιας;
Πως εξηγειται το Ελληνικο πολιτιστικο θαυμα και ειδικοτερα των Αθηνων που καποια στιγμη υποσκελισαν τους Μικρασιατες;
Οσοι παραμειναν στα Βορεια και ορεινα μερη,μακρια απο το Σταυροδρομι των πολιτισμων του Ν.Αιγαιου επομενο ηταν να μη παρακολουθησουν την εξελιξη.Αυτο συμβαινει παντα και μεσα στον Λαο.Αλλη εξελιξη θα εχει ο Λαος της Πρωτευουσας,οπου συναντιουνται ολα τα εσωτερικα και εξωτερικα πολιτιστικα ρευματα,ο πλουτος και οι δυνατοτητες και αλλη η μακρινη και ορεινη επαρχια.Υπαρχουν Ελληνικα χωρια ακομα που δεν εχουν καν ηλεκτρισμο,δεν εχουν σχολεια,Βιβλιοθηκες κλπ.,και παρα τα τρομερα μεσα αμεσης επικοινωνιας με τις πολιτιστικες διεργασιες,Ελληνικες και ξενες,την Τηλεοραση,τον Κινηματογραφο,το Ραδιοφωνο,βλεπουμε πως υπαρχει τεραστια διαφορα.
Παλια ειχε επικρατησει μια υποτιμητικη λεξη για τους επαρχιωτες.Τους ελεγαν «Κουφοχωριατες».Μα καθως καταλαβαινετε οι ανθρωποι,μονον κουφοι δεν ησαν και ακουγαν ψιθυρους απιαστους απο τους πρωτευουσιανους.Πως λοιπον επικρατησε αυτη η υποτιμητικη λεξη -βρισια;Απλουστατα,οι χωριατες δεν καταλαβαιναν τις πρωτευουσιανικες ελληνικουρες και ησαν αναγκασμενοι να λενε «Τι και Τι» συνεχως ωσπου ο πρωτευουσιανος συνομιλητης τους ,χρησιμοποιησει καμια κατανοητη λεξη για να πιασουν το νοημα.Κι αυτα συνεβησαν σε ενα συγχρονο κρατος ενιαιο με τις συγκεντρωτικες μεθοδους της συγχρονης Κυβερνητικης και μεσα σε ενα τοσο συντομο χρονικο διαστημα 30-50 ετων.
Αντιλαμβανεστε τωρα τις συνθηκες της προιστορικης εποχης,το χρονικο διαστημα των αιωνων και της απομακρυνσης της μιας Πελασγικης ομαδας απο την αλλη,τι γλωσσικη διαφοροποιηση μπορει και βεβαια μπορεσε να δημιουργησει.
Ο Ηροδοτος πιστευε πως η γλωσσα δεν μπορει να αλλαξει ποτε και πως ηταν φυσικο οι Ελληνες να μιλουσαν ανεκαθεν την ιδια γλωσσα και φυσικα ταχει χαμενα,επειδη ολοι οι Ελληνες του λενε πως καταγονται απο τους Πελασγους-και ειναι αναγκασμενος να το αναφερει-απο την αλλη ομως,ο ιδιος ειδε με τα ματια του και ακουσε με τ'αυτια του στις πολεις του Ελλησποντου,Σκυλακη και Πλακια να μιλανε Πελασγικα και να λενε πως ειναι οι κατοικοι τους Πελασγοι,δηλ. διεπιστωσε πως οι Πελασγοι που του ελεγαν ολοι,δεν ησαν Ελληνες αλλα βαρβαροι,γιατι ο ιδιος διαπιστωσε πως δεν μιλουσαν Ελληνικα αλλα μιαν αγνωστη του γλωσσα η εν πασει περιπτωσει οχι καθαρα Ελληνικα.(Βαρβαρος δεν σημαινε μονον,αλλογλωσσος αλλα και παχυστομων,δηλ.αυτος που δεν προφερε καλα τα Ελληνικα.«Βαρβαροφωνοι οι Ηλειοι και Καρες,ως βραχυφωνοι και ασαφη την φωνην εχοντες» λεει ο Ησυχιος).
Ωστε οι Πελασγοι που παρεμειναν στην αρχικη κοιτιδα της Πελασγικης Φυλης,στην Β.Δ.Βαλκανικη,σε σχεση με αυτους που ηλθαν στη νοτια Ελλαδα η παρεμειναν μεσοστρατις,με την παροδο των χρονων,εχουν διαφοροποιηθει σημαντικα.
Μετα την Δωρικη καθοδο και την αποκατασταση της ηρεμιας στον Ελλαδικο χωρο και την υιοθετηση του κοινου ονοματος «Ελλας και Ελληνες», οι Πελασγοι των βορειων περιοχων που δεν συμμετεχουν στις διεργασιες του Νοτου και στις Αμφικτυονιες,αποκαλουνται απο τους Νοτιους Πελασγους (Ελληνες),Ιλλυριοι.Για την ακριβεια της υποθεσης μου,ο τοπος πρωτονομαστηκε Ιλλυρια,που σημαινει ορεινο μερος,υψηλο μερος και κατ'επεκταση και οι κατοικοι της ονομαστηκαν Ιλλυριοι.Αυτα βεβαια θα τα δουμε αναλυτικα πιο κατω και προς το παρον περιοριζομαστε στην διαπιστωση,πως με την παρελευση των χρονων οι ορεινοι Πελασγοι της Ιλλυριας,παρεμειναν πολιτιστικα πιο πισω απο τους Νοτιους και η γλωσσα τους,μετα απο αιωνες,θα φανταζει στους Αθηναιους της κλασσικης εποχης σαν βαρβαρη γλωσσα,ενω δεν ειναι παρα αυτη η γλωσσα που μιλουσε ο προπαππος του Θουκιδιδη και του Πλατωνα.
Για το πρωτο θεμα,πρεπει να κατανοησουμε πως ο Πελασγικος Λαος που εκανε πριν χιλιαδες χρονια την μεγαλη μεταναστευτικη εξορμηση και εποικισε τα μερη απο την Ιταλια ως την Μ.Ασια και Β.Αφρικη,ειχε,λογω του τροπου ζωης και των ασχολιων του καθως και του βαθμου του πολιτισμου του, ενα πολυ περιορισμενο λεξιλογιο,που περιοριζοταν,στην πολεμικη τεχνη,τη Λατρεια,το κυνηγι,την κτηνοτροφια και ενδεχομενως την Γεωργια.Οταν εγκατασταθηκε στα νεα μερη φυσικο ηταν να αναπτυξει τον κυκλο των ασχολιων του (Εμποριο,ναυτικο,Διοικηση,τεχνες,γραμματα,δανεισμο λεξεων απο τους Λαους της Μεσογειου με τους οποιους ηρθε σε επαφη).
Ετσι διαφοροποιηθηκαν οι Πελασγικοι Λαοι,αναλογα με τους τοπους που εποικισαν και τους πλησιοχωρους Λαους με τους οποιους ηλθε σε επαφη.Παρεμειναν ομως παρα πολλα κοινα στοιχεια και χαρακτηριστικα,ωστε ενας ερευνητης να μπορει να εντοπισει την κοινη προελευση ολων των Πελασγικων Λαων απο την Κ.Ιταλια ως την Μ.Ασια.Αυτα ειναι,οι παλιοι θρυλοι και οι παναρχαιες Ελληνικες παραδοσεις,οι μαρτυριες των ιστορικων,η αναλυση της γλωσσας που μας δειχνει την παλια κοινη καταγωγη,τα τοπωνυμια,τα λειψανα της αρχιτεκτονικης και γενικα της τεχνης και τελος οι Λατρειες και οι θρησκευτικες πεποιθησεις με προεξαρχοντα τον Δια.
Ετσι οι νεωτεροι ερευνητες εντοπιζοντας αυτα τα κοινα χαρακτηριστικα γνωρισματα και τις μαρτυριες των αρχαιων γενικα,οδηγηθηκαν στο να ονοματισουν τους Πελασγους(κυριως Ελλαδα),Θρακοπελασγους,Φρυγοπελασγους κλπ.Βλπ. γι'αυτες τις διακρισεις την εισαγωγη του Π.Καρολιδη στην «Ιστορια του Ελληνικου Εθνους» του Κ.Παπαρρηγοπουλου.
Δεν αλλαζει τιποτα απολυτως αν δεχθουμε-καθως πολλοι συγγραφεις-πως οι Πελασγοι ησαν Ιλλυριοι,παρα μονον αν τους διαφοροποιησουμε απο τα υπολοιπα Ελληνικα φυλα.Αλλα τετοια διαφοροποιηση δεν προκυπτει απο πουθενα,ενω ολες οι μαρτυριες συνηγορουν στο οτι ολα τα Ελληνικα φυλα,και τελευταιοι οι Βοιωτοι και οι Δωριεις,ηλθαν απο την Ιλλυρια,δηλ.απο εκει που ηλθαν και οι προγονοι τους Πελασγοι.
Πως εξηγειται τωρα το γεγονος,να υπαρχουν Πελασγοι Βαρβαροι οχι μονον στην γλωσσα αλλα και στον Πολιτισμο,δηλ. να εξακολουθουν μετα απο αιωνες απο την αρχικη καθοδο να μιλουν την παλια φτωχη Πελασγικη γλωσσα και να εχουν μεινει πολυ πισω απο τις πολτιστικες εξελιξεις της Ν.Ελλαδας και Μ.Ασιας;
Πως εξηγειται το Ελληνικο πολιτιστικο θαυμα και ειδικοτερα των Αθηνων που καποια στιγμη υποσκελισαν τους Μικρασιατες;
Οσοι παραμειναν στα Βορεια και ορεινα μερη,μακρια απο το Σταυροδρομι των πολιτισμων του Ν.Αιγαιου επομενο ηταν να μη παρακολουθησουν την εξελιξη.Αυτο συμβαινει παντα και μεσα στον Λαο.Αλλη εξελιξη θα εχει ο Λαος της Πρωτευουσας,οπου συναντιουνται ολα τα εσωτερικα και εξωτερικα πολιτιστικα ρευματα,ο πλουτος και οι δυνατοτητες και αλλη η μακρινη και ορεινη επαρχια.Υπαρχουν Ελληνικα χωρια ακομα που δεν εχουν καν ηλεκτρισμο,δεν εχουν σχολεια,Βιβλιοθηκες κλπ.,και παρα τα τρομερα μεσα αμεσης επικοινωνιας με τις πολιτιστικες διεργασιες,Ελληνικες και ξενες,την Τηλεοραση,τον Κινηματογραφο,το Ραδιοφωνο,βλεπουμε πως υπαρχει τεραστια διαφορα.
Παλια ειχε επικρατησει μια υποτιμητικη λεξη για τους επαρχιωτες.Τους ελεγαν «Κουφοχωριατες».Μα καθως καταλαβαινετε οι ανθρωποι,μονον κουφοι δεν ησαν και ακουγαν ψιθυρους απιαστους απο τους πρωτευουσιανους.Πως λοιπον επικρατησε αυτη η υποτιμητικη λεξη -βρισια;Απλουστατα,οι χωριατες δεν καταλαβαιναν τις πρωτευουσιανικες ελληνικουρες και ησαν αναγκασμενοι να λενε «Τι και Τι» συνεχως ωσπου ο πρωτευουσιανος συνομιλητης τους ,χρησιμοποιησει καμια κατανοητη λεξη για να πιασουν το νοημα.Κι αυτα συνεβησαν σε ενα συγχρονο κρατος ενιαιο με τις συγκεντρωτικες μεθοδους της συγχρονης Κυβερνητικης και μεσα σε ενα τοσο συντομο χρονικο διαστημα 30-50 ετων.
Αντιλαμβανεστε τωρα τις συνθηκες της προιστορικης εποχης,το χρονικο διαστημα των αιωνων και της απομακρυνσης της μιας Πελασγικης ομαδας απο την αλλη,τι γλωσσικη διαφοροποιηση μπορει και βεβαια μπορεσε να δημιουργησει.
Ο Ηροδοτος πιστευε πως η γλωσσα δεν μπορει να αλλαξει ποτε και πως ηταν φυσικο οι Ελληνες να μιλουσαν ανεκαθεν την ιδια γλωσσα και φυσικα ταχει χαμενα,επειδη ολοι οι Ελληνες του λενε πως καταγονται απο τους Πελασγους-και ειναι αναγκασμενος να το αναφερει-απο την αλλη ομως,ο ιδιος ειδε με τα ματια του και ακουσε με τ'αυτια του στις πολεις του Ελλησποντου,Σκυλακη και Πλακια να μιλανε Πελασγικα και να λενε πως ειναι οι κατοικοι τους Πελασγοι,δηλ. διεπιστωσε πως οι Πελασγοι που του ελεγαν ολοι,δεν ησαν Ελληνες αλλα βαρβαροι,γιατι ο ιδιος διαπιστωσε πως δεν μιλουσαν Ελληνικα αλλα μιαν αγνωστη του γλωσσα η εν πασει περιπτωσει οχι καθαρα Ελληνικα.(Βαρβαρος δεν σημαινε μονον,αλλογλωσσος αλλα και παχυστομων,δηλ.αυτος που δεν προφερε καλα τα Ελληνικα.«Βαρβαροφωνοι οι Ηλειοι και Καρες,ως βραχυφωνοι και ασαφη την φωνην εχοντες» λεει ο Ησυχιος).
Ωστε οι Πελασγοι που παρεμειναν στην αρχικη κοιτιδα της Πελασγικης Φυλης,στην Β.Δ.Βαλκανικη,σε σχεση με αυτους που ηλθαν στη νοτια Ελλαδα η παρεμειναν μεσοστρατις,με την παροδο των χρονων,εχουν διαφοροποιηθει σημαντικα.
Μετα την Δωρικη καθοδο και την αποκατασταση της ηρεμιας στον Ελλαδικο χωρο και την υιοθετηση του κοινου ονοματος «Ελλας και Ελληνες», οι Πελασγοι των βορειων περιοχων που δεν συμμετεχουν στις διεργασιες του Νοτου και στις Αμφικτυονιες,αποκαλουνται απο τους Νοτιους Πελασγους (Ελληνες),Ιλλυριοι.Για την ακριβεια της υποθεσης μου,ο τοπος πρωτονομαστηκε Ιλλυρια,που σημαινει ορεινο μερος,υψηλο μερος και κατ'επεκταση και οι κατοικοι της ονομαστηκαν Ιλλυριοι.Αυτα βεβαια θα τα δουμε αναλυτικα πιο κατω και προς το παρον περιοριζομαστε στην διαπιστωση,πως με την παρελευση των χρονων οι ορεινοι Πελασγοι της Ιλλυριας,παρεμειναν πολιτιστικα πιο πισω απο τους Νοτιους και η γλωσσα τους,μετα απο αιωνες,θα φανταζει στους Αθηναιους της κλασσικης εποχης σαν βαρβαρη γλωσσα,ενω δεν ειναι παρα αυτη η γλωσσα που μιλουσε ο προπαππος του Θουκιδιδη και του Πλατωνα.