Στα τελευταια χρονια της Τουρκικης κατοχης στην Ελλαδα,οι Ρωσοι και ειδικα η περιφημη Τσαρινα τους η Μεγαλη Αικατερινη,οραματιζονται κοσμοκρατορια διαδοχη της Βυζαντινης κλπ.Κοντα σ'αυτα η διπλα μ'αυτα η πισω απ'αυτα κρυβεται και μια παμπαλαια ιδεα των Ρωσικων Εθνικιστικων κυκλων,που οραματιζονται,οχι τοσο την ανασυσταση καποιας Βυζαντινης αυτοκρατοριας,οσο την υλοποιηση της μεγαλης Πανσλαυιστικης Ιδεας.Μα στον Ελλαδικο χωρο,η προπαγανδα τους εχει διπλο ταμπλω.
Στους Μωραιτες και Ρουμελιωτες Χριστιανους,πασαρουν την ανασυσταση της χριστιανορθοδοξης Βυζαντινης Αυτοκρατοριας,οπου πρωτος Αυτοκρατορας θα ειναι ο ανηψιος της Αικατερινης με το ονομα Κωνσταντινος.(Με το ονομα του τελευταιου αυτοκρατορα του Βυζαντιου).
Στη Θεσσαλια οπου ειναι Βλαχοι,πασσαρουν την Πανσλαυιστικη Ιδεα και βρισκουν προθυμα οργανα,στο προσωπο του Θυμιου Βλαχαβα και του Νικοτσαρα.
Οι Ελληνες του Μωρηα,της Ρουμελης,της Ηπειρου και των νησιων του Αργοσαρωνικου,που ειναι βασικα Αρβανιτες,αντιδρουν στα Ρωσικα σχεδια και δεν συμμεριζονται την ανασυσταση της Βυζαντινης αυτοκρατοριας,οχι μονον απ'οσα εχουμε μεχρι τωρα πει,αλλα και για εναν αλλο λογο..Παρ'οτι ειναι μοιρασμενοι σε μουσουλμανους,ορθοδοξους και καθολικους χριστιανους,εχουν απολυτη συνειδηση της Εθνικης τους ταυτοτητας και διαχωριζουν την φαρα τους απο τους Τουρκους Χαλδουπηδες.Δεν θελουν την τουρκικη επικυριαρχια,μα σε πολλες περιπτωσεις θα προτιμησουν το τουρκικο «στατους κβο» απο το ενδεχομενο να περιπεσουν σε ενα αλλο ειδος σκλαβιας.Ειδικα βλεπουν με κακο ματι την Ρωσικη επεμβαση,που οραματιζεται ενα χριστιανικο κρατος εξαρτημενο απο τη Ρωσια,γιατι αυτο θα οδηγησει στον διχασμο των Ελληνων με θρησκευτικα κριτηρια.Σ'ενα τετοιο χριστιανικο αποκλειστικα κρατος,οι μισοι Ελληνες (Μουσουλμανοι) δεν θα εχουν θεση.
Αλλα και περα απ'αυτα οι Αρβανιτες,μισουν καθε ξενο,καθε ξενη εξαρτηση.Θελουν να το διαφεντευουν και οπου θα ανηκει σε ολους,χριστιανους και μουσουλμανους.
Αυτα δεν ειναι υποθεσεις ξεκαρφωτες,αλλα επιβεβαιωνονται απο τα γεγονοτα.
Στα 1769,με την πρωτη Ρωσικη επεμβαση των Ορλωφ στην Ελλαδα,μονο ενας χριστιανος Αρβανιτης του Αργοσαρωνικου,πειστηκε στην Ρωσικη προπαγανδα,ο ηρωικος Μητρο-Λεκκας,η Μητρομαρας.Ηταν τοσο παραδοξο το γεγονος,ωστε οι υπολοιποι Αρβανιτες,τον ονομασαν Τρελλομητρο (Μητρο,Μαρα =Τρελλο) και τα παλληκαρια του Λιεμπεσηδες,δηλ. Παρασπονδους,Αποστατες.Ο Μητρομαρας αναγκαστηκε να τα βαλλει με τους πατριωτες του τους Αρβανιτες της Αττικης,της Μεγαριδας και της νοτιας Ευβοιας και τελικα να καταπνιγει το κινημα του απο τους ιδιους τους συμπατριωτες του.
Αυτη ειναι η αληθεια.
Μα και στην δευτερη Ρωσικη επεμβαση του 1790,οι Ελληνες ειναι και παλι απροθυμοι να συμμεριστουν τα Ρωσικα σχεδια.Οι Αρβανιτες χριστιανοι Κατσιωνης και Αντρουτσος Βερουσης,πατερας του Οδυσσεα,προσπαθουν να εκμεταλλευτουν την Ρωσικη επεμβαση καθως ειδαμε και σε καμμια περιπτωση δεν αποτελουν οργανα των Ρωσων.Παρ'ολα αυτα και παλι ο Ελληνικος λαος θα μεινει αδιαφορος και θα καταπολεμησει τους δυο γενναιους επαναστατες.Ο Κατσιωνης θα φτασει στο σημειο να λεηλατησει την δευτερη πατριδα του την Υδρα (Α.Μιαουλη..«Ιστορια της νησου Υδρας» κλπ. Αθηνα 1874,σελ 32) και ο λαος να κοροιδεψει την ατυχια του στην Ανδρο (Αμα θελεις μπαρμπα Λαμπρο,ξαναπερνα απο την Ανδρο).Στον Μωρηα ,οι Μανιατες,οι Μυστριωτες,Ναυπλιωτες,Τριπολιτσιωτες,Αργειοι κλπ. θα χτυπησουν και τον Κατσιωνη και τον Αντρουτσο και τους Αρβανιτες επαναστατες τους καθως ειδαμε.
Ο Πρωτοκαπετανιος του Μωρηα,ο περιφημος Ζαχαριας,θα αρνηθει να βοηθησει την Επανασταση,παρα το μισος που τρεφει κατα των Τουρκων.Θα κρατησει μακρια απο το κινημα την ομοσπονδια των καπεταναιων του Μωρηα (1) και θα περιορισθει στο να βοηθησει στην διαφυγη του Αντρουτσου και στο να τον συμβουλευσει για το ματαιο και ασυμφορο του εγχειρηματος.
Ετσι αντιμετωπισαν οι Ελληνες τις Ρωσικες αυτες επεμβασεις και για τις αιτιες που αναφεραμε.Οι ανθρωποι δεν ησαν απ'αυτους που κανουν επιλογη πατρωνων και μορφης εξαρτησης.Αρνιοντουσαν τους πατρωνες και τις ξενες εξαρτησεις.Αυτο δεν το κατανοησαν οι Ελληνες ιστοριογραφοι,αλλ' ουτε και οι Ρωσοι,που μετα τις αποτυχιες τους τα εβαζαν με τους Ελληνες,λεγοντας πως εισαν δειλοι και γι'αυτο δεν ξεσηκωθηκαν.Τωρα βλεπουμε πως ειχαν δικιο να μη συμμεριστουν τα Ρωσικα σχεδια.
Μα οι Ρωσοι δεν απογοητευτηκαν.Στα 1807,τους βλεπουμε παλι να πλευριζουν τους Βλαχους της Θεσσαλιας,το Θυμιο Βλαχαβα,τον Νικοτσαρα και τον Καραγεωργη της Σερβιας.Προσπαθουν να δημιουργησουν εναν αξονα,που να ξεκιναει απο την Σερβια και να φτανει στην Μαγνησια.Εδω βεβαια δεν τολμουν να μιλησουν για ανασυσταση της Βυζαντινης αυτοκρατοριας,γιατι θα τους ρωτησουν «Τι πραγμα ειναι αυτο;».Εδω ριχνουν τον σπορο του Πανσλαυισμου,που θα πιασει και στους Σερβους και στους Βλαχους.Ο Βλαχαβας ξεσηκωνεται με ενα συνθημα..«Το ενα μας να κανουμε και Τουρκοι και Ραγιαδες,τον τοπο να παστρεψουμε απ'τους Αρβανιταδες».Αυτοι οι Αρβανιταδες με τον Αληπασα,δεν συμμεριζονται την Πανσλαυιστικη ιδεα τους και τους χαλανε τα σχεδια...
Και παλι οι Ρωσοι δεν το βαζουν κατω.Δεν μπορουν βεβαια αυτη τη φορα να κανουν ανοιχτη επεμβαση,γιατι δεσμευονται απο την συνθηκη της Ιερας Συμμαχιας.Ετσι,το θεμα της Ρωσικης επιρροης στην Ελλαδα,θα το επωμιστουν οι ιδιοι οι Ελληνες χριστιανοι που βρισκονται,ζουν και δρουν στην Ρωσια,με την Φιλικη Εταιρεια.Οι νεες μεθοδοι ειναι πιο λεπτες,πιο διπλωματικες,πιο ραφιναρισμενες.Τελικα θα μοιραστουν με τους αλλους δυο εταιρους και αντιπαλους τους,τους πονηρους Αγγλους και τους Γαλλους,την επιρροη στην Ελλαδα,παρ'οτι δικαιωματικα και ιστορικα τους «ανηκε» μια αποκλειστικη επιρροη.
Το σπουδαιοτερο αποτελεσμα των επανειλημμενων Ρωσικων επεμβασεων στην Ελλαδα ,ηταν πως χωρισαν και διχασαν τον Ελληνικο Λαο με βαση τις θρησκευτικες πεποιθησεις.Οχι πως μεχρι τοτε οι Ελληνες δεν ησαν θρησκευτικα διαφοροποιημενοι,αλλα απο τις Ρωσικες επεμβασεις και τις επανειλημμενες αιματηρες αντιθεσεις και συγκρουσεις και τον θρησκευτικο τους χαρακτηρα,δημιουργηθηκε για πρωτη φορα το μισος μεταξυ των Αρβανιτων κυριως και την θεση της παλιας Εθνικης ομοψυχιας,πηρε ο θρησκευτικος φανατισμος,πραγμα εντελως αγνωστο μεχρι τοτε,καθως ειδαμε.Ετσι θα συναντησουμε στην Επανασταση του 21',Αρβανιτες,που δεν μαχονται για μιαν ελευθερη Ελλαδα,αλλα για την Πιστη τους και θα διαχωρισουν τη θεση τους απο τους Μουσουλμανους συμπατριωτες τους.Δυστυχως δεν επαιζαν το δικο τους παιχνιδι,αλλα των εχθρων της Ελλαδας,των εχθρων τους.
(1)Συγκαιριανος του Κατσιωνη και του Αντρουτσου ειναι ο περιφημος κλεφταρματωλος Ζαχαριας.Ειναι ο φοβος και ο τρομος των πλουσιων χριστιανων και μουσουλμανων και διωκτης αποκλειστικα των Τουρκων.Δεν ειναι γνωστο αν ηταν Αρβανιτης καιτοι το ονομα του ειναι συνηθισμενο στους Αρβανιτες.Ο Τακης Κανδηλωρος στο εργο του «Αρματωλισμος Πελοποννησου» αναφερει πως βοηθησε τον Αντρουτσο,και επιθυμουσε να κανει στη Πελοποννησο,ο,τι ο Αλης στην Ηπειρο.Επι πλεον δε «επεριποιηθη το Αλβανικον στοιχειον και ελεγεν οτι η θεσις των Τουρκων ειναι στη Μεκκα και την Κοκκινη Μηλια».Ας τα λαβουμε αυτα υπ'οψειν και ας μη ξεχναμε πως οταν οι ιστορικοι μας λενε «αλβανικον στοιχειον» εννοουν τους μουσουλμανους Αρβανιτες και βλεπουμε πως ο Ζαχαριας,καθως και η συντριπτικη πλειοψηφια των Αρβανιτων,ξεχωριζε καθαρα τους Τουρκους Χαλδουπηδες που ηθελε να διωξει απο την Ελλαδα και δεν τον μπερδευαν οι θρησκειες.