Διαδοχοι του Αληπασα λογιζονταν ο Αντρουτσοςhttp://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/05/blog-post_27.html και ο Ομερ Βρυωνης.Ο ενας Χριστιανος,ο αλλος Μουσουλμανος.Ο Ομερ Βρυωνης ηταν αριστοκρατης Αρβανιτης.Το παλιο ονομα της Φαρας των Βρυωνηδων ηταν Παλαιολογοι (Βλεπε Π.Αραβαντινου ..«Χρονογραφια της Ηπειρου»Τ.Α',σελ. 302,σημ. 1).http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/01/blog-post_2181.html
Προφανως λοιπον απ'αυτη τη φαρα καταγεται και ο Ομερ Βρυωνης και ισχυριζεται μαλιστα πως καταγεται απο την Αυτοκρατορικη γενια των Βυζαντινων Παλαιολογων.Υπηρετησε στον Αλη πασα,στην συνεχεια εφυγε και πηγε στην Αιγυπτο,για να ενισχυσει τον αλλο Αρβανιτη και ιδρυτη της νεας Αιγυπτου,τον Μωχαμετ Αλυ,μαζι με 2000 περιπου Αρβανιτες,απο τους οποιους οι περισσοτεροι εμειναν εκει και δημιουργησαν μαζι με αλλους Ελληνες την Ελληνικη παροικια της Αιγυπτου.Μεχρι σημερα θα συναντησουμε αναμεσα στους Αιγυπτιωτες,Αρβανιτικα ονοματα.
Οι Βρυωνηδες ησαν μεγαλη φαρα,απο τους οποιους οι μισοι ησαν Μουσουλμανοι και οι αλλοι μισοι Χριστιανοι.Σημερα υπαρχουν παρα πολλοι Βρυωνηδες στην Ελλαδα,κυριως στα εφταννησα.Απο τους Μουσουλμανους διακριθηκε,ο γνωστος μας Βρυωνης,Ομερ και μετα απο 100 χρονια περιπου,ενας αλλος Βρυωνης,ο Ελιας,γινεται πρωθυπουργος της Αλβανιας.
Ο Ομερ Βρυωνης ,λοιπον αυτος ο «Διπλωματικος και μειλιχιος» (Τρικουπης)αριστοκρατης Αρβανιτης,ειναι απο τους λιγους που σαμποταρησε την Εθνικη συμμαχια Χριστιανων και Μουσουλμανων και ηλθε σε αντιθεση με τον Οδυσσεα.Περιεργο πραγμα η διαλεκτικη συγγενεια των πλουσιων αριστοκρατων,οπου γης...Γιατι και απο πλευρας Χριστιανων,παλι οι αριστοκρατες του Χρηματος και οι ημιμαθεις του πνευματος,σαμποταριζαν την Συμμαχια.
Τελικα,ο Ομερ,καταφερε να παρει την αρχηγεια των Μουσουλμανων Αρβανιτων,μετα την πτωση του Αλη,γιατι στα ματια τους δικαιωνοταν η γραμμη του.Οι Χριστιανοι εσπασαν την συμμαχια και κυνηγησαν τους Μουσουλμανους,αφηνοντας εκθετο τον Αντρουτσο,τους Σουλιωτες και τους Χριστιανους καπεταναιους που ειχαν μυηθει στα σχεδια του Αληπασα.
Αυτα ομως θα τα δουμε παρακατω.
Ο Ομερ μετα την γνωστη του δραση στην Ρουμελη,αποτραβηχτηκε στην Θεσσαλονικη και ασχοληθηκε στη συνεχεια με το εμποριο.Εκτοτε αγνοειται η τυχη του.Ειναι η σταση του αυτη ενα σοβαρο ερωτηματικο,γιατι αυτος,ενας χρησμενος αρχηγος των Μουσουλμανων Αρβανιτων,τελικα εξαφανιζεται απο την πολιτικοστρατιωτικη σκηνη και ιδιωτευει.Εχουμε καμμια μεταλλαγη;Κανεις δεν ξερει.Παντως για την αποκατασταση της ιστορικης αληθειας,τον Θαναση Διακο δεν τον σουβλισε ο Ομερ Βρυωνης που μας λενε κατα κορρον στα σχολεια.Ο Ομερ Βρυωνης με τον Διακο ησαν απο τον καιρο της θητειας τους στον στρατο του Αλη,αδελφικοι φιλοι και ο Ομερ καθως μας διαβεβαιωνει και ο Περραιβος,εδωσε απεγνωσμενο αγωνα για να σωσει τον φιλο του τον Διακο,αλλα ο θρησκευτικος,Μουσουλμανικος φανατισμος των Ιμαμηδων και Ουλεμαδων,υπερισχυσε και δω.(Στην προκηρυξη του Αρβανιτικου συνδεσμου το 1899,οι Σουλιωτες Σεχου,Μποτσαρης και Τζαβελας το αναφερουν αυτο για τον Ομερ Βρυωνη,το ποσο προσπαθησε να σωσει τον Διακο και τι τεχνασματα σκεφτηκεhttp://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/07/1899-2.html).
Αλλα ας ερθουμε επι τελους στην μεγαλη και παρεξηγημενη μορφη του Οδυσσεα Αντρουτσου.Ο Οδυσσεας σπιλωθηκε συστηματικα και βασει σχεδιου και μετα 50 σχεδον χρονια,αποκατασταθηκε η μνημη του με ενεργειες της γυναικας του και των φιλων του.Η αποκατασταση ομως ειναι λειψη.Δεν εχει ειπωθει ολη η αληθεια.
Απο την στιγμη που οι ιστορικοι δεν εμβαθυνουν στον ρολο του Αρβανιτικου στοιχειου στην Ελλαδα και την Επανασταση,απο τη στιγμη που δεν κατανοουν και δεν αξιολογουν την Συμμαχια Χριστιανων και Μουσουλμανων το πρωτο χρονο της επαναστασης και τα αιτια της τελικης διασπασης της,απο τη στιγμη που περνανε επι τροχαδην το «Συμβουλιο των Καπεταναιων της Ρουμελης»,και την ενοτητα που σφυρηλατησε ο Αλης και επι κεφαλης τεθηκε ο Αντρουτσος,απο τη στιγμη που δεν κατανοουν τον ουσιαστικο συνδεσμο των παλλικαριων του '21 με τον Αλη,την πολιτικη και το οραμα του,ε,απο τοτε κι επειτα,οσο καλη θεληση κι αν δειξουν για τον Οδυσσεα,μοιραια θα πεφτουν σε αδιεξοδα και λαθεμενες εκτιμησεις.
Ο Παπαρρηγοπουλος εντελως συναισθηματικα αναφωνει,περιλυπος αυτος δικαστης καταδικαστικης αποφασης..«Ω, ας ητο να απεθνησκεν ο Οδυσσευς εις το Χανι της Γραβιας»,δηλ. να μην προφταινε να προδωσει την Πατριδα...
Ο Κορδατος ειναι πιο κατηγορηματικος..«Γενικα ηταν (Οδυσσεας) ενας σατραπισκος που δεν δεχονταν διαταγες ουτε απο τον Αρειο Παγο,ουτε απο την προσωρινη κυβερνηση...Ως τον Δεκεμβρη του 1824,επαιζε τον «Παπα»,αλλα τον πηραν χαμπαρι και η κυβερνηση εστειλε τον Γκουρα,την Ανοιξη του 1825,να τον πιασει»(Τ.Β'σελ.462).Λεει ο Κορδατος ακομα πως ο Οδυσσεας εκανε πολλα εγκληματα και πως δεν εμπνεοταν απο ισχυρο Εθνικο συναισθημα.Ειναι τραγικα περιεργο που ο Κορδατος ταυτιζει το Εθνος με τους καρεκλοκραχτες της κυβερνησης,του Αρειου Παγου,των Δεσποταδων και της θρησκειας.Ειναι απο τα περιεργα αντιφατικα του.
Ο Τρικουπης θεωρει δεδομενη την προδοσια.
Ο Σουρμελης,ο θεωρητικος αυτος του Αντιαρβανιτισμου,που πασχισε να...αποδειξει πως στην Ελλαδα δεν υπαρχουν Αρβανιτες,αραδειαζοντας ενα σωρο ανιστορητες επινοησεις,δεν δισταζει να χαρακτηρισει τον Οδυσσεα με τις φρασεις..«Ο περιβοητος εις κακιαν Οδυσσευς»,«κακος εχθρος της Ελλαδος»,«δειλος εχων και την απιστιαν εμφυτον».Τι να του πρωτοπεις του ανθρωπου του μικρου...
Ο Φωτιαδης,δεν δεχεται την κατηγορια της προδοσιας για τον Οδυσσεα,αλλα αυτο το βγαζει συμπερασματικα και απο την αντιπαραθεση των γραφτων,των εργων και της στασης του,απ'οπου βγαινει η μεγαλωσυνη του Οδυσσεα και η μικροτητα των αντιπαλων του.Ειναι ενας εμμεσος τροπος αποδειξης της αθωοτητας του Αντρουτσου,μα δεν φτανει αυτο.
Ο Αντρουτσος ηλθε πραγματικα σε επαφη 1)Με τον Μωχαμετ Αλη της Αιγυπτου το 1824 (Φιλημων) και 2)Με τον Ομερ πασα της Καρυστου.Αυτα ειναι αδιαψευστα γεγονοτα που αν τα λαβει υπ'οψει του κανεις (Φωτιαδης),ειναι υποχρεωμενος να καταληξει στη καταδικαστικη αποφαση για τον Αντρουτσο,οσο πειστικα κι αν ειναι τα αλλα στοιχεια υπερασπισης που αντιπαρατιθενται.
Γιατι;Γιατι ολη η υπολοιπη συλλογιστικη του βασιζεται στο γεγονος πως τοσο ο Μωχαμετ της Αιγυπτου,οσο και ο Ομερ της Καρυστου ειναι ....Τουρκοι.
Ο Φωτιαδης θα διασκεδασει το πραγμα και θα πει πως αυτες οι επαφες δεν ησαν παρα τα συνηθισμενα «καπακια».Ουτε αυτο ειναι η αληθεια.Καπακια με τον Μωχαμετ Αλυ στην Αιγυπτο;Ανηκουστο.Να ποια ειναι η Αληθεια και πως μεσα απ 'αυτην δικαιωνεται ο Οδυσσεας..
Ο Οδυσσεας ηταν αμεσα μετοχος και κοινωνος των σχεδιων και του οραματος του Αληπασα,για δημιουργια ανεξαρτητου Ελληνικου κρατους,με επισημη γλωσσα την Ελληνικη και ανεπισημη την Αλβανικη,Συνταγμα ελευθερια,κοινωνικη Δικαιοσυνη και Ανεξιθρησκεια.Στο τελευταιο ο Αλης θα ριξει μεγαλο βαρος γιατι εβλεπε πως η Αρβανιτια θα χαθει μεσα απο τις αντιθεσεις των θρησκευτικων φανατισμων και εν πασει περιπτωσει,εκεινο ηταν που ηθελε και πιστευε ο Λαος..Να μην διαιρεθει με πλασματικες διαφορες,με τον φανατισμο των θρησκειων.Ο Αντρουτσος,σαν ολο το Λαο,δεν εδινε στις διαφορετικες θρησκευτικες πεποιθησεις το βαρος και τη σημασια που εδιναν οι Δεσποταδες,οι Ιμαμηδες,οι Κοτζαμπασηδες,οι Μπεηδες,και οι Λογιοτατοι Χριστιανοι η οι αριστοκρατες Μουσουλμανοι τυπου Ομερ Βρυωνη.Ηθελε την ενοτητα της Φυλης και την απελευθερωση της απο τους καθ'αυτο Τουρκους,τους «Χαλδουπηδες» δηλαδη τους καταγομενους απο την Ασια (αρκετοι απο αυτους ησαν και χριστιανοι),και οχι να σηκωθουν οι μισοι Ελληνες (Χριστιανοι) για να ξεκανουν τους αλλους μισους (Μουσουλμανοι).Ηθελε μιαν ελευθερη και ανεξαρτητη Πατριδα που να μην συνεχισει να διαφεντευει ο Κοτζαμπασης και ο Μπεης ειτε ο καθε λιμοκοντορος πρεσβευτης της οποιασδηποτε μεγαλης Δυναμης.Ηθελε μια πατριδα που οι Δεσποταδες,οι Παπαδες και οι Ιμαμηδες,θα ασχολουνταν με τα λιβανιστηρια τους και τις εκκλησιες τους και οχι πως θα χωσουν το κεφαλι του Λαου κατω απο τα ρασα τους.Ηθελε να κατανοησουν οι Ελληνες,Ρουμελιωτες,Ηπειρωτες,Μωραιτες,νησιωτες,Χριστιανοι η Μουσουλμανοι,πως ο τωρινος εχθρος ειναι ενας και μοναδικος..Ο «Χαλδουπης Τουρκος» και το εμοδιο του ηταν ο Κοτζαμπασης,ο Δεσποτης και ο Λογιοτατος Διπλωματης που ηλθε φυτευτος να φαει τα ψημενα και βγαλμενα απο το φουρνο παξιμαδια.Δεν ειναι τυχαιο που εχτισε εναν παπα ζωντανο,η που ζητησε απο τον Κολοκοτρωνη να ξεκανει τους Κοτζαμπασηδες και Φαναριωτες στα Βερβενα,ουτε το οτι πασχιζε με επιστολες να συνετισει η να φοβερισει η να υποδειξει στους Λογιους η τους Κοτζαμπασηδες.
Οταν πολιορκηθηκε ο Αλης στα Γιαννενα,ο Οδυσσεας μπηκε επι κεφαλης του «Συμβουλιου των Καπεταναιων της Ρουμελης»,για να εδραιωσει τη γραμμη του Αλη για εθνικη ενοτητα των Ελληνων ανεξαρτητως θρησκευματος.
Οντας ο ιδιος Χριστιανος και βλεποντας πως οι Χριστιανοι ειναι περισσοτερο οργανωμενοι (Φιλικη) και αναμεσα τους υπαρχουν οι περισσοτεροι μορφωμενοι και ικανοι αντρες τοσο στην Ελλαδα οσο και στο εξωτερικο (Κοραης λχ.) προσπαθησε προηγουμενα τον Αλη να βαφτιστει Χριστιανος (Μαιος 1820) γιατι προεβλεπε πως ετσι θα συσπειρωνε τους Χριστιανους και οι Μουσουλμανοι ουτως η αλλως θα τον ακολουθουσαν.Δηλαδη το εμποδιο,αλλα ταυτοχρονα και το μεγαλο ατου,της επιτυχιας ενος κινηματος ησαν οι Χριστιανοι.Αυτο βεβαια το εβλεπε και ο Αλης γιαυτο αλλωστε ολοι σχεδον οι εμπιστοι και αυλικοι του ησαν Χριστιανοι.Μα δεν αποφασισε να κανει κατι τετοιο,εστω και στην εσχατη στιγμη.Και αναλογιζομαστε εδω εκεινον τον προσδιορισμο του απο τον εχθρο του αλλωστε Πουκεβιλ..«ουδεποτε Δημαγωγος».Και παραξενευομαστε γιατι εχουμε τοσα πολλα αντιθετα μεχρι τωρα ακουσει.
Εν πασει περιπτωσει με την πολιορκια του Αλη αναστατωνεται ολη η Ελλαδα και σε λιγο ξεσπαει η Επανασταση στον Μωρηα και στην Ρουμελη και οι Ελληνες αδελφωμενοι,Χριστιανοι και Μουσουλμανοι οδηγουνται απο την μια επιτυχια στην αλλη.Η εθνικη ενοτητα ειναι γεγονος.Μα γεγονος προσκαιρο,και για τους Χριστιανους ιθυνοντες,ευκαιριακο...
Οι Δεσποταδες και οι Φαναριωτες φανατιζουν τον Χριστιανικο πληθυσμο,που τον προτρεπουν να αγωνιστει «για του Χριστου την πιστη την αγια και για την Παναγια».Οι Τουρκοι δεν καθονται με σταυρωμενα χερια.Προσπαθουν να πεισουν τους Μουσουλμανους πως πρεπει να συμπαραταχθουν μαζι τους και να πολεμησουν τους απιστους (Χριστιανους),για την δοξα του Μωαμεθ και για τετοια παραμυθια.Αιματηρα παραμυθια.Σ'ολες τις μαχες,οι Δεσποταδες απο τη μια μερια και οι Ουλεμαδες και Ιμαμηδες και οι Δερβισηδες απο την αλλη.Να ,που εξω απο το Χανι της Γραβιας,οι Τουρκοι και αρκετοι Μουσουλμανοι Αρβανιτες υπο τον Βρυωνη,εχουν προταξει τους πιο σεβασμιους Δερβισηδες για να δωσουν τον θρησκευτικο τονο στον πολεμο μα και να σπασουν τους Μουσουλμανους Αρβανιτες του Ελληνικου Στρατοπεδου.
-«Που πας Δερβιση;»Τον ρωταει στ' Αρβανιτικα ο Δυσσεας.
-«Παω να σκοτωσω εχθρους του Μωαμεθ» του απανταει ο Γερο Δερβισης.Μα αυτα δεν πιανουν στον Δυσσεα.Παπαδες και Δερβισηδες τους εχει στο ιδιο τσουβαλι.Ριχνει και τον σκοτωνει.Λενε πως τον Δερβιση αυτον δεν τον σκοτωσε ο Δυσσεας αλλα ενας φιλος του Αρβανιτης Μουσουλμανος,ο Μουσταφας,που τον ακολουθησε σε ολες του τις περιπετειες και εγινε,καθως πολλοι αλλοι Μουσουλμανοι Αρβανιτες,Χριστιανος και προσφερε τα παντα για την Επανασταση και την Ελλαδα( ο Μουσταφας αυτος του Οδυσσεα,αγωνιστηκε σ'ολη την διαρκεια του αγωνα και πεθανε παμφτωχος στη Λειβαδεια.Δεν ξερουμε αν εμεινε στη Λειβαδεια,η στο ομωνυμο χωριο της Θηβας,που μεχρι σημερα λεγεται Μουσταφατ η επι το Ελληνικον Μουσταφαδες.Οι παπουδες μας ελεγαν «Ν' Μουσταφαιτ» που σημαινει «στου Μουσταφα».Δηλαδη στο μερος που μενει ο Μουσταφας.Το χωριο,οπως και τα περισσοτερα Αρβανιτοχωρια εχει αλλαξει το ονομα γιατι το θεωρουν ειτε Σλαυικο ειτε Τουρκικο).
Αξιζει να σημειωθει εδω πως ο Δερβισης αυτος ηταν Αρβανιτης της γνωστης μας αιρεσης των Μπεχτασηδων,που δεν ειχαν τζαμια και τετοια,παρα μονο τεκε,οπου δεχονταν Χριστιανους και Μουσουλμανους! Ηταν γνωστος του Οδυσσεα.Προηγουμενα οι Χριστιανοι ιθυνοντες ειχαν στειλει τον Γκουρα στα Σαλωνα για να εκτελεσει ολους τους Μουσουλμανους αιχμαλωτους,υπολογιζοντας στον αγριο χωρισμο με αιμα των Χριστιανων απο τους Μουσουλμανους.
Αξιζει επισης να παραθεσουμε για την ομορφια του λογου-οι Ελληνες αγαπαμε την ομορφια του λογου-την στιχομυθια του Οδυσσεα και του Δερβιση,ετσι καθως μας την αναφερει ο Σπ.Τρικουπης..«Τον εχαιρετησε Αλβανιστι και αντεχαιρετισθει ,τον εχλευασε και αντεχλευασθει,τον εβρισε και ανθυβρισθει»(Τ.Ι σελ. 182).Πρεπει να κατανοησουμε τον συσχετισμο των δυναμεων στην προεπαναστατικη Ελλαδα για να βγαλουμε σωστα συμπερασματα.Πρεπει να κατανοησουμε πως οι Ελληνες,και οταν λεμε Ελληνες εννοουμε στην συντριπτικη πλειοψηφια τους Αρβανιτες,ησαν διχασμενοι σε Χριστιανους και Μουσουλμανους,που ενω μεχρι το 1770 δεν ειχαν φανατικες διαφορες και διενεξεις,αιφνης με τις επεμβασεις της Ρωσιας,αρχιζουν τα μεταξυ τους μιση.Χωριζονται με διαφορα πλεον αιματος.Στην επικρατεια μονον του Αλη,Χριστιανοι και Μουσουλμανοι Ελληνες,ζουνε αρμονικα και δεν γινεται καμια διακριση μεταξυ τους,με βαση θρησκευτικη.Τωρα καλουνται να φαει ο ενας τον αλλον και οχι να πολεμησουν αδελφωμενα τον Τουρκο.Η μαλλον οι Χριστιανοι βαζουν στο ιδιο τσουβαλι τους Τουρκους Χαλδουπηδες και τους ομοθρησκους Ελληνες,παρα την προσωρινη συμμαχια.