Παρασκευή, 26 Ιουνίου 2009

ΘΕΣΠΙΕΙΣ-ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΔΙΚΙΑ

Ειναι γνωστο οτι η ιστορια γραφεται απο τους κρατουντας και στα μετρα των κρατουντων η των πονηρων.
Δεν ειναι μονον η περιπτωση των Αρβανιτων,που ενω κρατησαν το μεγιστο βαρος του αγωνα για την απελευθερωση της Ελλαδας,καμια απολυτως μνεια δεν τους γινεται στα ιστορικα βιβλια ολων των βαθμιδων της ελληνικης παιδειας.Υπαρχουν,και δυστυχως θα υπαρχουν και στο μελλον,πολλες τετοιες περιπτωσεις,οπου αλλοι θυσιαζονται στους αγωνες και αλλοι καρπωνονται τα ωφελη και τη δοξα.
Μια εξ αυτων των περιπτωσεων ειναι αυτη της ...θυσιας των 700 θεσπιεων στις Θερμοπυλες,διπλα στον Λεωνιδα και τους 300 Σπαρτιατες.
Αφορμη γι'αυτες τις σκεψεις μου εδωσε η προσφατη (5-4-1997) αποκαλυψη του μνημειου,που τελικα εγινε με τις ενεργειες του πολιτιστικου συλλογου Θεσπιεων.
Την τιμη και την υποληψη της Ελληνικης Πολιτειας,που ωφειλε,μαζι με το αγαλμα του Λεωνιδα,να στησει ενα αναλογο μνημειο για τους Θεσπιεις,εσωσε ο Προεδρος της Ελληνικης Δημοκρατιας κ.Κ. Στεφανοπουλος,με την παρουσια του.
Ως γνωστον,οι νομοι της Σπαρτης δεν επετρεπαν στους Σπαρτιατες να εγκαταλειψουν επ'ουδενι την θεση της μαχης.Ετσι ο Λεωνιδας,εξηγησε στους υπολοιπους Ελληνες,οταν ειδε πλεον οτι ηταν αναποφευκτος ο χαμος τους,οτι οσοι απ'αυτους ηθελαν να φυγουν,θα επρεπε να το πραξουν πριν αρχισει η τελικη αναμετρηση.
Ολοι εφυγαν λοιπον,πλην των 300 του Λεωνιδα,οι οποιοι ησαν υποχρεωμενοι να μεινουν (η φυγη,η η εγκαταλειψη,ισοδυναμουσε επισης με θανατο,αλλα ατιμωτικο).
Οι 700 Θεσπιεις ομως με επικεφαλης τον Δημοφιλο,επελεξαν να μεινουν μαζι του και να υπερασπιστουν την Ελευθερια της Ελλαδας και ολων των αλλων Ελληνων.Και σκοτωθηκαν ολοι,αλλα δοξαστηκαν μονον οι Σπαρτιατες.Ενω η θυσια των Θεσπιεων «χαθηκε καθ'οδον».
Ο επιγραφοποιος Σιμωνιδης ο Κειος,εγραψε -εναντι αμοιβης-το περιφημο επιγραμμα,μονο για τους 300 Σπαρτιατες (γιατι μονο γι'αυτους πληρωθηκε...)« Ω ξειν αγγελειν Λακεδαιμονιοις οτι τηδε κειμεθα κοιμωμενοι,τοις κεινων ρημασι πειθομενοι».Αναλογο επιγραμμα εγραψε για τους πεσοντας στον Μαραθωνα Αθηναιους.Πληρωσαν κι αυτοι...
Οι δυσμοιροι Θεσπιεις δεν πληρωσαν τον Σιμωνιδη και δεν γνωριζω κανενα επιγραμμα η ωδη της γειτονισσας Κορυνας,η του γειτονα Πινδαρου για τη θυσια τους αυτη.
Αντιθετα οι διαμαχες μεταξυ Θηβαιων,Αθηναιων και Σπαρτιατων,ειχαν τον δυσμενεστερο αντικτυπο στη πολη τους,και πολλες φορες της γκρεμισαν τα τειχη πρωην συμμαχοι που γινονταν εχθροι η τα εχτιζαν πρωην εχθροι που επιθυμουσαν την τωρινη τους φιλια.
Λενε οτι η Δικαοσυνη ειναι τυφλη.Τελικα και η Δικαιοσυνη και η ιστορια εναι ανοιχτοματισες αλλα γκαβες,δηλ.αλλου κοιτανε και αλλου βλεπουν.
Περασαν λοιπον τα χρονια της αρχαιοτητας και η θυσια των Θεσπιεων βρισκοταν καπου ξεχασμενη η διπλομενη σε δυσπροσιτα ιστορικα κειμενα.
Ηλθε το Βυζαντιο και δικαιως δεν ασχοληθηκε με τους Θεσπιεις (τι σχεση μπορει να εχει μαζι τους...).Τοτε μαλιστα η πολη καταστραφηκε και ερημωθηκε εντελως.
Ηλθε το νεο Ελληνικο κρατος πουχε το ενα ποδι στην αρχαια Ελλαδα και το αλλο στο Βυζαντιο και επραξε κατα τη σταση του αυτη.Δηλαδη τιποτα!
Το 1985 ημουν καλεσμενος απο τον τοτε προεδρο του Συλλογου Θεσπιεων κ.Χαραλαμπο Αραχωβιτη,σε μια εκδηλωση τους.Ο προεδρος με καλεσε να πω δυο λογια,ενα χαιρετισμο.Αρβανιτες κι αυτοι οπως και ολοι σχεδον οι κατοικοι της επαρχιας Θηβων.Τους επισημανα λοιπον τις παραλληλες αδικιες που επεφυλλαξε η ιστορια στους Αρβανιτες και στους Θεσπιεις.
Δεν ξερω κατα ποσον επηρεασε αυτος ο λογος μου την φιλοτιμια των Θεσπιεων,παντως μετα απο ενα χρονο,πηραν την αποφαση να κανουν μονοι τους αυτο που ωφειλε να κανει η Πολιτεια..Ενα μνημειο για τους 700 Θεσπιεις,διπλα στο αγαλμα του Λεωνιδα,στις Θερμοπυλες.Ειχα επισημανει τοτε,οτι η θυσια των Θεσπιεων εχει ασυγκριτως μεγαλυτερη σημασια απ'αυτη των Σπαρτιατων,επειδη οι Σπαρτιατες θυσιαστηκαν «τοις κεινων ρημασι πειθομενοι»,δηλ. δεν ειχαν αλλη επιλογη.Αντιθετα οι Θεσπιεις οικειοθελως και εξ ερωτος προς την ελευθερια της Ελλαδας και των υπολοιπων Ελληνων οδευσαν προς τον θανατο.
Αξιζουν λοιπον θερμα συγχαρητηρια στους πρωτεργατες της υλοποιησης του εργου αυτου,στα μελη του πολιτιστικου συλλογου Θεσπιαιων.
Ολα καλα λοιπον,καλο και το μνημειο,αλλα χωρις ενα επιτυμβιο επιγραμμα,ανταξιο της θυσιας τους.
Αριστειδης Κολλιας (1998)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ


«Η Αρβανιτιά στο Μοριά» τού Τ.Γιοχάλα

Η ζωή των Αρβανιτών

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

ΟΙ ΑΛΒΑΝΟΙ ΣΤΟ ΜΕΣΑΙΩΝΑ

«Μπεκτασήδες καί Εθνικό Κίνημα στην Αλβανία»,Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

«ΑΝΔΡΟΣ-ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ» Τ.Γιοχάλα

Ι.Φ.Φαλμεράϋερ:«Περί της καταγωγής των σημερινών Ελλήνων»

Αntonio Bellusci


Lidhja,το περιοδικό των Αρμπερέσηδων της Κ.Ιταλίας,όπου επιμελείται ο ιερέας Αντόνιο Μπελούσι

Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

«ΣΟΥΛΙ και ΣΟΥΛΙΩΤΕΣ» της Β.Ψιμούλη

Saint Alban(Άγιος Αλβανός)

Μήτρος Τρούκης-Αναστάσης Κουλουριώτης

Λεξικόν της Αλβανικής Γλώσσης υπό Κωνσταντίνου Χριστοφορίδου

«Αλβανικός Γάμος»,παρουσιάστηκε τον Δεκέμβρη τού 1891 στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό,υπό Α.Δευτεραίου.

Κ.Μπίρη:«Αρβανίτες,οί Δωριείς τού νεωτέρου Ελληνισμού»

Ο Νόμος τού Αίματος-ΜΠΕΣΑ (http://ellines-albanoi.blogspot.com/2010/04/t.html)

The Albanian national epic

«Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821» περιοδικό «Δαυλός».

«Η Αλβανική αναγέννηση»,Α.Παπαδόπουλου(βλέπε:http://ellines-albanoi.blogspot.com/2011/04/i.html)

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

ΚΑΡΥΣΤΙΑ

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι


ΑΛΒΑΝΙΚΑ ΠΑΡΕΡΓΑ

Κοσυφοπέδιο-Γκεκαριά

Σκόντρα-Γκεκαριά

Γκεκαριά

Αρναούτης

Σκόντρα

Κρούγια-Γκεκαριά(1848)

Γκέκας-Gegë-Γκέγκης

Μαλεσιάδα(Αιτωλοακαρνανία),Κομποθέκλα(Αιτωλοακαρνανία),
Μάζι(Φθιώτιδα),Γουλέμι(Φθιώτιδα),Γαρδίκι(Φθιώτιδα),
Μπόρσα-Κορυφή(Κοζάνη),Λεστάν-Φαρασσηνόν(Δράμα),

Γκέκας

Στρούμπουλας(Κρήτη),«σακουλεύτηκα»,Σπίνα(Κρήτη),
Σκόπια,«Γύφτος»,«Γιούχα»,Γιάλα,
Γούβα(Παγκράτι),Ζέλι(Φθιώτιδα),Θάλασσα-Θάλαττα,
Σκούταρι(Σέρρες),Σκράπας,Σούμα,Σουλάνι(Ανδρίτσαινα),

Aλβανοί τού Μαυροβουνίου

Στιμάγκα(Κόρινθος),Βάλλα(Μακεδονία),Mέντωρ,Ημαθία,

Κόσοβο(1943)

Φίλης,Φίσκας,Φόρτης,Φλαμούρης,Φλόκας,Φρίμης,

Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη
Salonique costumes Albanais

Οffisier Albanais

Οffisier Albanais
Otto Magnus von Stackelberg (Baron) - Costumes et usages des peuples de la Grèce moderne. Rom 1825

Γκιουλέκας-Τσέλιο Πίτσαρη

«JANINA, THE CAPITAL OF ALBANIA»

«JANINA, THE CAPITAL OF ALBANIA»
San Francisco Call, Volume 81, Number 138, 17 April 1897,JANINA, THE CAPITAL OF ALBANIA. This is one of the most picturesque cities in European Turkey. . It is situated on a peninsula extending out into a lake of the same name. It is reported that Greek irregulars have scouted close up to tne walls of the city, and only a few days ago telegraphic communication between Janina and Elassona, the Turkish headquarters, was destroyed

Albanian Chieftain(1800)

Albanian Chieftain(1800)
Γκέγκης

«Mentone,Cairo and Corfu»(1896)

«Mentone,Cairo and Corfu»(1896)
by Constance Fenimore Woolson,http://www.gutenberg.org/files/33367/33367-h/33367-h.htm

Tosk Albanian

Tosk Albanian
Albanian warriors wearing traditional fustanella from southern Albania 1906 by Edith Durham

Албанец. 1829

Албанец. 1829
http://nashenasledie.livejournal.com/923334.html,http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2014/02/blog-post_2020.html

Arnaut from Ioannina

Arnaut from Ioannina
http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_clothing,http://www.luminous-lint.com/app/contents/fra/_photographer_pascal_sebah_les_costumes_populaires_de_la_turquie_en_1873_01/,http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2013/11/blog-post_3691.html

Ψάξτε κι ό,τι βρείτε,γιατί ό,τι θέλει βγάζει

Φόρτωση...