«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Τρίτη 4 Αυγούστου 2009

Η ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ (2)

(1)
Αλλα ας δουμε και μερικες αλλες αλλαξοπιστιες Αρβανιτων. Ανατολικα της Πρεμετης υπαρχουν 36 χωρια που εχουν την κοινη ονομασια Καραμουραταδες. Τα χωρια αυτα υπαγονταν στην επισκοπη Πωγωνιανης και το 1760,βλεποντας τους συμπατριωτες τους μωαμεθανους να καλοπερνουν ενω αυτοι δυστυχουσαν,μηνυσαν στον Επισκοπο πως θα προσευχονταν και θα νηστευαν πιστα ολη τη Σαρακοστη,ωστε να αλλαξει η μοιρα τους.Σε εναντια περιπτωση θα γινονταν μουσουλμανοι.Ο Επισκοπος τους απειλουσε και τους εξορκιζε να μην ασεβουν προς το Θειον,αλλα αυτοι ειχαν παρει τις αποφασεις τους.Τηρησαν σχολαστικα τις νηστειες και τις προσευχες και οταν ηλθε η μερα της Αναστασης και η μοιρα τους δεν ελεγε ν'αλλαξει,εδιωξαν τους Παπαδες και τον Δεσποτη και αλλαξοπιστησαν σχεδον ολοι. Και τα 36 χωρια! Το πατριαρχειο καταθορυβηθηκε και οι Τουρκοι καταχαρηκαν.Μα οι Καραμουρατιωτες,μολις εγιναν μουσουλμανοι και αποχτησαν δικαιωματα ορμησαν στους Τουρκους των κοντινων περιοχων που τοσα χρονια τους καταπιεζαν,και τους περασαν «δια στοματος μαχαιρας»,ωστε να ισοφαρισουν τα δεινα που τους ειχαν αυτοι προξενησει.(Πουκεβιλλ σελ. 206-208,«Voyage en Grece»). Ενα αλλο ειδος αλλαξοπιστιας,μας αναφερει ο Αραβαντινος στην «χρονογραφια της Ηπειρου» Τ.Α' σελ. 245 σημ.(Ι). Οι κατοικοι του χωριου Κοροβελεσι,υπεφεραν απο την πεινα και εστειλαν στον Επισκοπο Χειμαρρας και Δελβινου τους παπαδες τους να μεσολαβησουν,ωστε η «Θεοφιλια» του να τους επιτρεψει να ανακατευουν με το γαλα και το τυρι,αλευρι και λαχανικα,για να λαδωνεται λιγο το αντερο τους.Δεν εφτανε δηλ. η μονιμη και αναγκαστικη νηστεια λογω της σιτοδειας και της φτωχειας,ειχαν και τις θρησκευτικες νηστειες της Σαρακοστης που ησαν εξοντωτικες.Ο Θεοφιλεστατος Δεσποτης εγινε εξω φρενων με την αυθαδεια του ποιμνιου του και τους απειλησε με καταρες και τη γεενα του πυρος και της κολασης αν κατελυαν τη νηστεια.Οι Κοροβελεσιωτες μετα απο την ξεκομενη απαντηση του Δεσποτη σκεφτηκαν ως εξης: Αν δεν κατελυαν την νηστεια,θα πεθαιναν σιγουρα απο την πεινα και αυτο θα ηταν σαν αυτοκτονια,οποτε συμφωνα με την χριστιανικη θρησκεια θα πηγαιναν κατ'ευθεια στην κολαση.Αν παλι κατελυαν την νηστεια,θα πηγαιναν και παλι στη κολαση με τους αλλοπιστους.Προτιμησαν λοιπον το δευτερο. Ο Γερμανος Χαν που εγραψε τις «Αλβανικες μελετες»,αναφερει πως σ'ενα χωριο διπλα στην Σκονδρα,οι κατοικοι αλλαξοπιστησαν επειδη ο Παπας τους επεμενε να αρχιζει την λειτουργια πριν την ωρα που ηθελαν αυτοι.«Ενομισαν λεει ο Παπαρρηγοπουλος,πως ο απλουστερος τροπος του να λυσωσι την διαφοραν ταυτην ειναι να ασπασθωσι τον Ισλαμισμον».(Τ.Ε' μερος Β' σελ. 17). Και συνεχιζει εν θρησκευτικη συντριβη ο μεγαλος μας ιστορικος: «Αλλα συστελλομεθα τη αληθεια να εξακολουθησωμεν εξιστορουντες τοιαυτας λεπτομερειας...» Και λιγο πριν αναφερει τις περιπτωσεις των ομαδικων εξισλαμισμων αποφαινεται:«Το γεγονος τουτο μαρτυρει οποσον ασθενες ητο το χριστιανικον αισθημα παρα τοις Αλβανοις.Υπαρχουσι δε και αλλα τεμηρια τουτου ετι οικτροτερα...». Ολη η βαση της Αντιαρβανιτικης προπαγανδας και του μισους των ιστορικων μας,κρυβεται πισω απ'αυτες τις διαπιστωσεις του Κ.Παπαρρηγοπουλου.Οι ανθρωποι,βαθυτατα θρησκευομενοι και φανατικοι χριστιανοι,εβλεπαν τα παντα και ερμηνευαν τα παντα μεσα απο τον χριστιανικο τους πρισμα.Σαν διανοουμενοι ομως δεν ηταν δυνατο να ασπαστουν και να ξεκοψουν απο την Ελληνικη κλασικη αρχαιοτητα και τον πολιτισμο της που διεκδικουσαν την συνεχεια του.Το μεγαλο τους προβλημα ηταν περιπου σαν τον τετραγωνισμο του κυκλου,αλυτο! Επρεπε να συνταιριαξουν τον Ελληνικο κλασσικο πολιτισμο με την χριστιανικη θρησκεια,πραγματα εντελως αντιθετα και ασυμβιβαστα! Αυτο ομως που υπερισχυε στην συνειδηση τους δεν ηταν η ξεχασμενη αρχαιοτητα,οσο η χριστιανικη ζωντανη πραγματικοτητα.Ολοι τους λιγο πολυ πιστευαν αυτο που ειπε ο Γενναδιος ο Τουρκοφιλος Πατριαρχης :« Κι αν μιλω Ελληνικα,δεν ειμαι Ελληνας,αλλα Χριστιανος».Αυτο το χριστιανικο αδιαπεραστο συνειδησιακο πλεγμα,ηταν εκεινο που δεν αφηνε τους ιστορικους να δουν την αληθεια των πραγματων. Για τον Παπαρρηγοπουλο και τους πρωτους ιστορικους του ελευθερου Ελληνικου κρατους,το μεγαλυτερο αμαρτημα των Αλβανων και ο λογος του αποκλεισμου τους απο τον κορμο του Ελληνισμου,κατα μεγα μερος,ηταν «το ασθενες Χριστιανικον αισθημα».Και οι Δεσποταδες με το δικιο τους ηθελαν μιαν Ελλαδα «Ελληνων Χριστιανων»,για να διαιωνιζουν την εξουσια,που επι αιωνες ειχαν με τα διαταγματα των Σουλτανων,αλλα οι ιστορικοι,τι κερδιζαν απ'αυτη τη σταση; Βεβαια κατανοουμε τη θεση των ιστορικων μας και σεβομαστε τις θρησκευτικες τους πεποιθησεις.Κατανοουμε και την βαρυτητα των πεποιθησεων αυτων στην ερμηνεια των ιστορικων γεγονοτων και στις κρισεις τους,αλλ'αυτο δεν μας εμποδιζει να πουμε τα πραγματα με το ονομα τους και να προσπαθησουμενα ανακαλυψουμε τις ιστορικες αληθειες,οσο κι αν ερχομαστε σε αντιθεση με μεγαλους ιστορικους του μεγεθους του Παπαρρηγοπουλου. Θα πειτε πως δεν ειναι μονο ο Παπαρρηγοπουλος,ο Τρικουπης,ο Αραβαντινος και οι ιστορικοι των πρωτων χρονων της ελευθερης Ελλαδας που εχουν γραψει κατω απο τον θρησκευτικο τους επηρεασμο.Εχουμε τον Κορδατο,τον Φωτιαδη,τον Βουρνα και τους αλλους προοδευτικους ιστορικους.Το μονο αντιπαλο δεος δια τον Παπαρρηγοπουλο,ειναι ο Κορδατος.Μα ο Κορδατος καθως και οι υπολοιποι ιστορικοι περνανε αναγκαστικα απο τον Παπαρρηγοπουλο με την διαφορα πως ερμηνευουν διαφορετικα τα ιδια ιστορικα γεγονοτα.Ο Σαθας που ειχε συλλεξει ανεπαναληπτο υλικο,δεν εγραψε μιαν αναλογη ιστορια.Ο Κορδατος ξερει για τους Αρβανιτες λιγοτερα απο εναν αγραμματο Αρβανιτη της Βοιωτιας.Η μεθοδος ερμηνειας των ιστορικων γεγονοτων,ειναι -κατα την αποψη του-ο ιστορικος υλισμος,αλλα με το να χρησιμοποιουμε τον ιστορικο και διαλεκτικο υλισμο στην ερμηνεια των ιστορικων γεγονοτων,δεν σημαινει απαραιτητα πως θα καταληγουμε σε σωστα ,σε αλανθαστα συμπερασματα. Για να γινω πιο κατανοητος θα σας αναφερω ενα ιστορικο ανεκδοτο.Ο Μεγαλος Αλβανος ηρωας ο Σκεντερμπεης,ειχε ταπεινωσει δυο Σουλτανους,τον Μωαμεθ Β' τον επιλεγομενο Πορθητη και τον πατερα του τον Μουρατ που δεν ηταν ενας τυχαιος και υποδεεστερος Σουλτανος,αφου καθως αναφερεται εκτος απο Στρατιωτης ηταν και Φιλοσοφος.Οι αυλικοι και οι Σοφοι ακολουθοι του Μωαμεθ δεν μπορουσαν να βρουν την αιτια των νικων του Σκεντερμπεη,οποτε «επεσε» η φημη πως ο Σκεντερμπεης χρωσταει τις μεγαλες νικες του στο θαυματουργο σπαθι του.Σαν τομαθε ο Μωαμεθ νομισε πως ηλθε η ευκαιρια να νικησει τον ανικητο αντιπαλο του.Κλεινει μαζι του ειρηνη και του αποστελνει πλουσια δωρα με μοναδικη ανταμοιβη το περιφημο «θαυματουργο» σπαθι του. Ο Σκεντερμπεης που βεβαια ηταν ανυποψιαστος για την φημη του σπαθιου του,το εδωσε στους απεσταλμενους του Σουλτανου.Ο Μωαμεθ το πηρε περιχαρης,εσπασε την συνθηκη ειρηνης και ετοιμαστηκε να εισβαλλει στην Αλβανια με τις ορδες του,σιγουρος για τη νικη του,μιας και ηταν τωρα κατοχος του θαυματουργου σπαθιου.Μα και παλι ο Σκεντερμπεης με ασημαντες δυναμεις τον νικησε και τον καταντροπιασε.Εξω φρενων ο Μωαμεθ αναγκαζεται να ξανακλεισει ταπεινωτικη ειρηνη και ξαναστελνει το σπαθι στον Σκεντερμπεη με τους πρεσβευτες του μαζι με τα παραπονα του:«Με κοροιδεψες.Δεν μου δωρησες το σπαθι σου,αλλ'ενα αλλο». Ο Σκεντερμπεης καταλαβε τι ειχε συμβει και ξεκαρδισμενος στα γελια λεει στους πρεσβευτες του Σουλτανου:«Να πειτε στον αφεντη σας,πως μου ζητησε το σπαθι.Οχι και το χερι που βασταει το σπαθι...». Το ανεκδοτο του Σκεντερμπεη μας διδασκει πως δεν αρκει να χρησιμοποιησουμε τον διαλεκτικο και ιστορικο υλισμο για να εχουμε και αλανθαστες ερμηνειες και συμπερασματα.Χρειαζεται και κατι αλλο,που αν υπαρχει,περιττευει καθε αλανθαστη μεθοδος.Αυτο το αλλο ειναι το ανθρωπινο μυαλο,η ανθρωπινη σοφια και κριση. Προσωπικα νομιζω πως για να ερμηνευσουμε σωστα τα γεγονοτα,χρειαζεται να συγκεντρωσουμε ολα,εκεινα τα συστατικα του στοιχεια,των οποιων ο συσχετισμος-αυτος και μονον αυτος- θα μας οδηγησει στο σωστο συμπερασμα,στην σωστη ερμηνεια.Εστω και ενα στοιχειο αν παραλειψουμε,θα εχουμε επισφαλες και λανθασμενο συμπερασμα.Δηλ. ολη η ικανοτητα του μελετητη εγκειται στην συλλογη,καθε φορα ολων των αναγκαιων και απαραιτητων στοιχειων που συνιστουν και απαρτιζουν το γεγονος.Μετα απο αυτα ο καθ'ενας που διαθετει ενα μετριοτατο μυαλο μπορει να βγαλει τα σωστα συμπερασματα.Οι ηλεκτρονικοι εγκεφαλοι,ειναι αλανθαστοι αλλα με μια προυποθεση: Να τους εφοδιαζουμε με πληρη και σωστα προγραμματα.Για να επανελθουμε,λεω ,πως ο Κορδατος αν και ειναι ελευθερος απο το χριστιανικο πλεγμα των πρωτων ιστορικων μας,αγνοει εντελως και παρερμηνευει τους Αρβανιτες,και τη σχεση τους με την Ελληνικη ιστορια. Ο Φωτιαδης και αυτος δεν ειναι δυνατο να αποφυγει το ιδιο λαθος.Μετα απο τοση διαστρεβλωση και σιωπη,καθως και την πληρη συσκοτιση που επικρατησε στην Ελλαδα για τους Αρβανιτες,επομενο ειναι ενας ιστορικος σαν τον Φωτιαδη,που ουτε Αρβανιτης ειναι ουτε εχει μελετησει την Αρβανιτικη πραγματικοτητα,να μη μπορει να ερμηνευσει σημαντικα ιστορικα γεγονοτα καθως ειναι η συμμαχια των Μουσουλμανων με τους Χριστιανους το πρωτο ετος της επαναστασης και το σπασιμο αυτης της συμμαχιας.Ενω υποσχεται να εξιστορισει το σπασιμο αυτης της συμμαχιας τελικα αφηνει με απορια τον αναγνωστη,γιατι δεν το εξιστορει ουτε το ερμηνευει.Πρεπει να γινει κατανοητο πως μετα απο τοσα χρονια,μετα απο μια σχηματισμενη ιστορικη αντιληψη,μετα απο τοση λασπη και χωμα που σκεπασε την αληθεια,δυσκολο ειναι για εναν που δεν ειναι Αρβανιτης-και για Αρβανιτη ακομα σημερα-να βρει τον μιτο της Αριαδνης σ'αυτα τα γεγονοτα.Ολοι ακολουθουν την πεπατημενη οδο που κατα την γνωμη τους συμφερει στο Εθνος.Μα στο Εθνος συμφερει ο,τι ειναι αληθινο.Στη προκειμενη περιπτωση,η ερευνα για τους Αρβανιτες οσο προχωρει σε βαθος,τοσο θ'αποδειχνει αυτο που πολλοι ξενοι μας αμφισβητησαν,δηλαδη την συνεχεια του Ελληνισμου απο τα παναρχαια χρονια ως τις μερες μας.Πρεπει να κατανοησουμε οι νεωτεροι Ελληνες,πως τωρα πλεον δεν χρειαζομαστε Χριστιανικα πιστοποιητικα,για να αποδειξουμε τη συνεχεια του Ελληνισμου,αλλ'αλλου ειδους πιστοποιητικα,που μονον οι Αρβανιτες διαθετουν για την ωρα. Για να επανελθουμε στις αλλαξοπιστιες των Αρβανιτων και στην πρωτοτυπια τους-νομιζω πως δεν υπαρχει προηγουμενο-πρεπει να τονισουμε πως αυτες δεν μαρτυρουν ελαφροτητα συνειδησης και Μπεσας καθως πολλοι Ελληνες ιστορικοι υπεθεσαν.Την Μπεσα,την αυστηρη τηρηση της δοσμενης υποσχεσης και του αντρικιου λογου,οι Αρβανιτες τα εφαρμοσαν και τα εχουν σαν βασικο ιδεολογικο κανονα.Η λεξη Μπεσα ειναι Αρβανιτικη.Δεν ειναι λοιπον αυτος ο λογος των αλλαξοπιστιων.Την αιτια πρεπει να τη ζητησουμε στο ανεξιθρησκο πνευμα των Αρβανιτων, στην βαθεια ριζωμενη πατροπαραδοτη θρησκεια του Diau=Δια,στην μη αφομοιωση της Χριστιανικης Θρησκειας για τους λογους που αναπτυξαμε και την αφορμη,σε οσα ειπαμε για την αποκτηση της Ελευθεριας και της οικονομικης δυναμης που παντα την στηριζει.Αλλωστε και οσοι εγιναν μουσουλμανοι ειδαμε τι ειδους μουσουλμανοι εγιναν και θα δουμε μερικα ακομα πιο κατω. Καθως ειπαμε οι ιδιοι οι Τουρκοι θορυβηθηκαν με τις αθροες αυτες αλλαξοπιστιες και ελαβαν μετρα να τις αναχαιτισουν.Δεν ειχαν πια εμπιστοσυνη στους Αρβανιτες και το μισος ηταν αμοιβαιο και εξακολουθουσε να ειναι παρα τις αλλαξοπιστιες. Οι Αρβανιτες μουσουλμανοι,ησαν το ιδιο ιδιορρυθμοι,οσο και οι χριστιανοι.Δεν υπηρχε ιχνος φανατισμου,αν και εκαναν το παν τοσο το Πατριαρχειο,οσο και ο Σουλτανος να τους εμπνευσουν τον Φανατισμο.Οι μουσουλμανοι Αρβανιτες ανηκαν σε μιαν αιρεση,την αιρεση των Μπεκτασηδων,που ερμηνευει φιλελευθερα το Κορανιο,δεν επιτρεπει την Πολυγαμια,δεν εχει Τζαμι αλλα Τεκε (οπου ελευθερα προσερχονται μουσουλμανοι και χριστιανοι) και τελος δεν εχει την νηστεια του Ραμαζανιου.Υπαρχουν βεβαια και οι Ορθοδοξοι Μουσουλμανοι η μαλλον υπηρχαν. Βλεπουμε λοιπον πως ειτε Χριστιανοι ειτε Μουσουλμανοι ,οι Αρβανιτες εχουν τις ιδιορρυθμιες τους και τις αδυναμιες τους.Οι δυο αυτες θρησκειες δεν μπορεσαν να εισχωρησουν τοσο βαθεια ωστε να τους κανουν να αποβαλλουν ορισμενα πατροπαραδοτα στοιχεια,που μπορει να πει κανεις οτι κατακυριαρχησαν,στην αντιπαραθεση τους με τις θρησκειες αυτες.

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)