(Βλέπε εδώ)
Ο Μητροπολίτης Καστοριάς Γερμανός Καραβαγγέλης με Αλβανούς(μουσουλμάνους) της οθωμανικής χωροφυλακής.
Οί Αλβανοί αποτέλεσαν το στήριγμα τού Καραβαγγέλη γιά την διεξαγωγή τού Μακεδονικού Αγώνα.
«Δασκαλίτσα» αρβανίτικο Καστοριάς
Στο «Κρήτες Μακεδονομάχοι 1903-1912» διαβάζουμε:
2
Μην μας παραξενεύει πως λέει καί γιά «Τούρκους» ο Καραβαγγέλης.Είναι φανερό πως οί στρατιώτες τού Καϊμακάμη,όπως καί ο ίδιος άλλωστε,είναι μία καθαρά αλβανική υπόθεση.Προφανώς διότι ως οθωμανοί στρατιώτες-χωροφύλακες κάποιοι από αυτούς προσδιορίζονταν καί ως «τούρκοι» πράγμα συνηθισμένο καί φυσικό εκείνη την εποχή καθ'ότι καί κρατικοί υπάλληλοι.Ήταν η εποχή πού ακούγονταν πολύ το «τούρκος» από το ας πούμε απροσδιόριστο «οθωμανός»,«μωαμεθανός» η «μουσουλμάνος».Οί άνθρωποι όμως,οί Αλβανοί,γνώριζαν την φυσική τους διαφοροποίηση από τούς καθ'αυτό Τούρκους.Είναι κάτι παρόμοιο με το δικό μας «έλληνες είναι οί είς στον Χριστό πιστεύοντες» στο πρώτο μας σύνταγμα.Μην ξεχνάμε πως οί ίδιοι οί Μακεδονοαντάρτες χρησιμοποιούν τον όρο «οπαδός» στις περιπτώσεις πού περιγράφουν το πέρασμα πολλές φορές «Βουλγάρων» καί «Ελλήνων» από την μιά «παράταξη» στην άλλη.Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο Ντίνας,πού από «Βούλγαρος» κομιτατζής έγινε «οπαδός» καί «Έλληνας» πλέον της ελληνικής υπόθεσης,όπως αναφέρει ο κρητικός καπετάνιος Ευθύμης Καούδης στο ίδιο βιβλίο.
Τόσο ρευστή ήταν η κατάσταση εκείνες τις εποχές ως προς την τελική επιλογή τού «εθνικού» προσδιορισμού.Μιά κατάσταση όπου πολλές φορές συναντά κανείς το ίδιο επώνυμο σε αντιπάλους.Πού δυστυχώς ένα μεγάλο μέρος από αυτά(επώνυμα)είναι αρβανίτικα...
Μία κατάσταση όπως καταλαβαίνει κανείς,πού οφείλεται στον,τόσων αιώνων,θρησκευτικό καί μόνον προσδιορισμό.Από όλες τις θρησκείες καί τις σχετικές αιρέσεις της κάθε μιάς.
1ος τόμος
Το βγάλαμε ακριβώς όπως το έχει στο παραπάνω βιβλίο(είναι μεγάλο,φωτό καί λεζάντα είναι σε δύο σελίδες).
Οί Καβάσηδες είναι οθωμανοί υπάλληλοι.Η καταγωγή τους;Βρείτε το...
Η ιδέα τού δραστήριου καί δαιμόνιου Κορομηλά ήταν εντέλει πού επικράτησε στην ελληνική διπλωματία εκείνη την εποχή,γιά την δημιουργία ανεξάρτητου αλβανικού κράτους ως κυματοθραύστη απέναντι στον σλαυικό επεκτατισμό.Μιά αντίληψη πού βρισκόταν απέναντι στις τόσες αγωνιώδεις προσπάθειες γιά την δημιουργία Ελληνο-Αλβανικής ομοσπονδίας καί από τις δύο πλευρές.
Η φωτό επάνω είναι φανερό πως είναι μεταγενέστερα «χρωματισμένη» με τα ανάλογα μέσα της εποχής.Η προσπάθεια είναι ατυχής.Πιό κάτω η φωτό αποδίδει πιστεύουμε την πραγματικότητα,όπως την δανειστήκαμε από την Βικιπαίδεια αλλά πλέον προσπαθούμε αλλά δεν την πετυχαίνουμε.
Στο ίδιο βιβλίο:Ο Λάκης Πύρζας,ο Αρβανίτης καπετάνιος.
Στον 2ο τόμο τού ίδιου έργου διαβάζουμε από τον ίδιο τον Παύλο Μελά:
Είχα την τύχη στο Δημοτικό καί στο Γυμνάσιο να είχα φίλο καί συμμαθητή απόγονο τού Καραλίβανου όπου καί το πορτραίτο του κοσμούσε την είσοδο τού σπιτιού του.Μετά από χρόνια έφηβοι πλέον μού είπε γιά την αρβανίτικη καταγωγή τού πρόγονού του,από την μεριά τού πατέρα του.Αλλά καί από την μεριά της μητέρας του ήταν Αρβανίτης,από την Χασά(Φυλή).Φανταστείτε ότι μεγάλος έμαθα γιά την καταγωγή τού παιδικού μου φίλου.Ακόμη θυμάμαι εκείνη την αγράμματη μητέρα του,όταν πλέον είχα μάθει γιά την καταγωγή αυτής της οικογένειας,το πως γνώριζε καί μίλαγε γιά τον Σκεντέρμπεη καί πως φώτιζε το πρόσωπό της.
Α.Σουλιώτης(από το βιβλίο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ» Εκδοτική Αθηνών)
Ο Α.Σουλιώτης υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη,μαζί με τον Α.Κοντούλη(καπετάν Σκούρτης) καί πολλούς άλλους Έλληνες πατριώτες,τού Ελληνο-Αλβανικού Συνδέσμου(προσέξτε τα ονόματα).
---
Στην Μακεδονία
Δείτε το βίντεο:http://www.youtube.com/watch?v=kIsRfzE9_TQ