Ο Τάλως καί η προστασία της Κρήτης:
Βλέπε εδώ
Ο Τάλως ακοίμητος φρουρός της Κρήτης:
Ο Τάλως προστάτης των Νόμων καί οί χάλκινες πλάκες:
Εύστοχη καί λογική περιγραφή.Δεν πρόκειται φυσικά γιά ρομπότ(προς μεγάλη προφανώς απογοήτευση των Λιακοπουλικών,χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αρνούμαστε βεβαίως τα μέγιστα τεχνολογικά επιτεύγματα των προγόνων μας καί ότι το συγκεκριμένο έχει την αξία της νοητικής σύλληψης) αλλά γιά την προσπάθεια της κεντρικής εξουσίας να επιβάλλει τον Νόμο σε όλη την επικράτεια τού νησιού.Αντιληπτό γίνεται το τι είδους προσπάθειες ήταν απαραίτητες εκείνες τις εποχές(εδώ «δυσκολεύονται» σήμερα) ώστε να διατηρείται όσο είναι δυνατόν η ευνομία.Ταξιδεύοντας με το νού μας αντάμα με την γνώση αλλά καί την κριτική σκέψη βλέπουμε πως,δικαστές κήρυκες καί εκφραστές τού Νόμου καί της υπέρτατης εξουσίας να αλωνίζουν τις κλειστές κοινωνίες συνοδευόμενοι φυσικά από την ανάλογη στρατιωτική δύναμη.Πολεμιστές πάνοπλοι εκπρόσωποι τού Άρχοντα καί της ισχυρής θέλησης της εξουσίας,απτή απόδειξη της δύναμης να επιβάλλει αυτά πού είναι αναγκαία.
Μα όλα αυτά πού περιγράψαμε έχουν ως αποτέλεσμα ακόμη περισσότερα πράγματα,απαραίτητα γιά την ισχυροποίηση της άμυνας της Νήσου καί της δημουργίας μιάς υπερδύναμης στρατιωτικής όπως ήταν η Κρήτη εκείνη την εποχή(γι'αυτό καί ο μύθος με τις επτά νέες καί νέους πού στέλνονταν ως όμηροι από την μετέπειτα ισχυρή Αθήνα στην Κρήτη.Αναφέρεται το συγκεκριμένο γιά να δείξει πώς τότε έκανε κουμάντο η Κρήτη φανταστείτε στην ίδια την Αθήνα):Την στρατολόγηση.Πως αλλιώς άλλωστε θα μπορούσε να δημιουργηθεί μιά τέτοια δύναμη πού εκτός των άλλων βοηθούσε σε αυτό καί η ίδια η φύση τού νησιού(έλλειψη σημαντικής ενδοχώρας) μαζί με την σχετική ομοιογένεια πού δημιουργεί αυτό καθ'αυτό το γεγονός.
Όλα τούτα λοιπόν εξασφάλιζαν στην ουσία την άμυνα καί την ισχυροποίηση τού νησιού καί απ'ό,τι δείχνουν τα πράγματα ο εκάστοτε Μίνωας με την τακτική πού ακολουθούσε τα κατάφερνε γιά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.90
ε αμυδρά
Πως έγινε το -ντ -τ;
Ακόμη καί σήμερα αυτή η μανία των λογίων υπάρχει(βλέπε Μπότσαρης-Μπότζαρης τού...Βοτσάρεως!).Γιά παράδειγμα ο γνωστός καπετάνιος τού '21 Χατζημιχάλης Νταλιάνης,ο Αρβανίτης ήρωας πού έπεσε μαχόμενος με τούς «δροσουλίτες» του στο Φραγκοκάστελλο των Σφακίων,κατόπιν παράκλησης τού επίσης μεγάλου Αρβανίτη πολέμαρχου Θ.Κολοκοτρώνη.Νταλιάνης-Νταλιάνος-Ταλιάνος καί Ταλιάνης καί Δαλιάνης ακόμη μέχρι σήμερα σε επώνυμα(καί όλα αυτά είναι το ίδιο επώνυμο!):
Βλέπε εδώ
καί άντε με το -ντ να πούμε πως έτσι είναι ως προς την Ιταλία,μα εκείνο το -λj παχύ όπως στη λέξη ελιά άντε να το εξηγήσεις...(υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα τροπής από -λ παχύ σε -λ όπως λάδι,θυμίζει τούς επαρχιώτες πού ερχόμενοι πλέον στο άστυ μαθαίνουν να τρέπουν το -λ.Από τη στιγμή όμως πού διασώζεται το παχύ λ σε μιά λέξη φυσικά έχει την αξία καί τη σημασία του καί κυρίως γιά να αντέξει στο βάθος τού χρόνου έχει την δυναμική του,βλέπε Πέλλα καί το λj έχει τη σημασία του όπως θα δούμε παρακάτω στην λέξη μέταλλο).
Νταλιάνα έλεγαν οί Αρβανίτες το μακρύκανο ντουφέκι,μα Νταλιάνα έλεγαν επίσης καί την λυγερόκορμη κοπέλα.Ήταν συνήθειο να έδιναν στα όπλα τους θηλυκά ονόματα όπως τσούπρα η κόρη η κοπέλα μα καί τσούπρα η πιστόλα.Άλλωστε είναι γνωστή η αντίληψη πως «γυναίκα καί όπλο δεν δίνεις δανεικό» καί οί Αρβανίτες τουλάχιστον ως προς τον πόλεμο δεν είχαν ανάγκη να πάρουν δάνεια από πουθενά καί από κανένα.
Ντολιάνι ήταν μία από τις φάρες των Μηλιγγών τού Μοριά.
Ο Τάλως,το «σαρδόνιο γέλιο»,το σαρκαστικό γέλιο τού νικητή,ο κομπασμός καί η ειρωνία του:
σελ.473
σελ.417
Μιά ακόμη λέξη πού μας έκανε εντύπωση ήταν σχετική με τα μέταλλα καί θα ήταν κρίμα να μην σχολιαζόταν.Έχει σχέση με την κωμόπολη Τυμπάκι στην Κρήτη στον Νομό Ηρακλείου.
Στην περιοχή τού Τυμπακίου βρίσκεται το δεύτερο μεγάλο κέντρο της Μινωϊκής Κρήτης,η Φαιστός,πού το ίδιο το όνομα μας παραπέμπει στον θεό της μεταλλουργίας τον Ήφαιστο.
Υπό την εξουσία λοιπόν της Φαιστού βρίσκονταν το αρχαίο λιμάνι των Ματάλων πού καί αυτό μας παραπέμπει σε μέταλλα καί μεταλλουργία.
Προφανώς η ευρύτερη περιοχή θα ήταν κέντρο μεταλλουργίας:
σελ.426
Βλέπε εδώ γιά την μεταλλουργία στην αρχαιότητα:
Δεν μας αφήνει επομένως αδιάφορους η ίδια η λέξη μέταλλο:
σελ.233
ε αμυδρά
καί με το νόημα καί την έννοια τού dάλë-dάλjουνë καί Τάλως-Τάλων,
γιατί το μέταλλο έφερε επανάσταση,την μεγάλη αλλαγή στην πρακτική τού πολέμου καί της άμυνας.
ΒΛΕΠΕ:Κρήτη