«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Τρίτη, 25 Αυγούστου 2009

ΟΙ ΣΛΑΥΟΙ ΚΑΙ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

«Ο ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΛΑΒΟΙ»
ΑLEXANTER AVENARIUS
Eκδοσεις Δημ.Ν.Παπαδημα Αθηνα 2008

«Η προσοχη που δοθηκε στις βυζαντινο-σλαβικες σχεσεις και τη βυζαντινη πολιτισμικη επιδραση στον σλαβικο κοσμο εχει ηδη μακρα παραδοση.Ενδιαφερον για τα ζητηματα αυτα υπηρχε ηδη πριν η Βυζαντινολογια συγκροτηθει ως ανεξαρτητη συγχρονη επιστημη.Η πρωτη σχετικη ενασχοληση αναγεται στους Ρωσους Σλαβοφιλους,δηλαδη στα μεσα του 19ου αιωνα.Οι Σλαβοφιλοι,οι ιδεες των οποιων ηταν διαμορφωμενες μεσα απο μια εντονη κλιση στον θρησκευτικο και τον πολιτισμικο Μεσσιανισμο,καταφεραν,παρα τη θεωρητικη αντιληψη τους για μια αυτονομη ρωσικη και σλαβικη εξελιξη,να μην αγνοησουν τη σχεση των σλαβικων κοινωνιων με το Βυζαντιο και την κληρονομια του.Ωστοσο τη θεωρησαν αμφιταλαντευομενη και γεματη αντιθεσεις.Αφενος οι Σλαβοφιλοι δεν μπορουσαν να αρνηθουν τον σημαντικο ρολο του βυζαντινου πολιτισμου στη δημιουργια και την αναπτυξη των συγκεκριμενων κοινωνιων,αφετερου ομως θεωρουσαν τα χαρακτηριστικα του ρωσικου τροπου ζωης ως υγιεστερα,φυσικοτερα,οργανικοτερα και απαλλαγμενα απο τα μειονεκτηματα εκεινα,τα οποια κατα τη γνωμη τους προεκυψαν απο εναν εξαιρετικα πολιτικοποιημενο και εξωστρεφη βυζαντινο τροπο ζωης.Ετσι η Ρωσια ηταν απο την αποψη αυτη καλυτερα προετοιμασμενη για να κανει κτημα της την αρχη της πνευματικοτητας,μια αρχη,που οι Σλαβοφιλοι,κυριως ο βασικος εκπροσωπος της ιδεολογιας τους Α.S.Chomjakov,θεωρουσαν ως τον υψηλοτερο στοχο της ανθρωπινης επιδιωξης και εξελιξης (1).


Οι αποψεις αυτες ειναι σημαντικες,επειδη διαμορφωσαν την μετεπειτα επιστημονικη ερευνα,ακομη και οταν αυτη ειναι ελευθερη απο τα ιχνη μιας πολιτισμικης αξιολογικης εκτιμησης,η οποια για τους Σλαβοφιλους ηταν ιδιαιτερα χαρακτηριστικη.Η συζητηση ειχε καθορισθει εξαρχης απο δυο θεσεις:Η μια ειναι ο υπερτονισμος της πολιτισμικης επιδρασης του Βυζαντιου,που αφηνει στην ενυπαρχουσα αναπτυξη του σλαβικου πολιτισμου μονο εναν πολυ περιορισμενο χωρο,η αλλη ο υπερτονισμος μιας εξελικτικης διαδικασιας αυτονομης και ανεξαρτητης απο τα βυζαντινα προτυπα.Μεχρι τωρα μονο σπανια η ερευνα κλινει ξεκαθαρα σε μια απο αυτες τις αντικρουομενες εκτιμησεις και εξισου σπανια φαινεται ενας σαφης προσανατολισμος σε μια απο τις δυο.
Απο τη μια πλευρα ο σλαβικος πολιτισμος πρεπει να εκτιμηθει ως ενας ιδιαιτερος και αυτονομος πολιτισμος,ενω απο την αλλη με τη βοηθεια της συγκρισης των βυζαντινων και σλαβικων κειμενων και με βαση τα παραθεματα και τις νυξεις σε βυζαντινα προτυπα πρεπει να αποδειχθει η μη αυθεντικοτητα της σλαβικης λογοτεχνιας και μ'αυτο η ελλειψη στη δημιουργικοτητα του πολιτισμου των σλαβικων λαων(2).Θα ηθελα να αποφυγω τον πρωτο δρομο αξαιτιας του απολογητικου χαρακτηρα του,ενω τον δευτερο τον εξεταζω ως αναγκαιο,οχι ομως επαρκως διαφοροποιημενο.Η παρουσα εργασια αποτελει κυριως εξεταση των ιδιαιτεροτητων του σλαβικου τροπου σκεψης και των λογοτεχνικων ειδων σε συγκριση με τα βυζαντινα (π.χ. υπαρχουν διαφορες αναμεσα στη βυζαντινη και τη σλαβικη Ομιλητικη;Με ποιον τροπο μπορει καποιος να καθορισει τις διαφορες αυτες;)...»

«Η περιοδος,η οποια οριζεται περιπου απο τις αρχες του 6ου αιωνα,οταν οι Σλαβοι εμφανιστηκαν για πρωτη φορα στο διπλωματικο και πολιτικο προσκηνιο της βυζαντινης αυτοκρατοριας,εως και τα μεσα του 9ου αιωνα,οταν αποτελεσαν ηδη εναν δυναμικο παραγοντα στις βορειες συνοριακες περιοχες αλλα και στο εσωτερικο της αυτοκρατοριας,ανηκει στην πιο σημαντικη εποχη των βυζαντινο-σλαβικων σχεσεων...
...Οι λατινικες και βυζαντινες πηγες του 6ου αιωνα διακρινουν τους Σλαβους σε τρεις κλαδους: τους Βενετους,τους Αντες και τους Σλοβενους,οι οποιοι ηταν ηδη εγκαταστημενοι στις δασωδεις στεππες και τις λοιπες στεππωδεις περιοχες της βορειας Μαυρης Θαλασσας.
Οι Σλαβοι αυτοι κατερχομενοι απο τον βορρα,εποικισαν περιοχες στον μεσο Δουναβη και διεισδυσαν ακομη περισσοτερο κατα μηκος του Δουναβη μεχρι τα συνορα της Παννονιας(3).
Η σλαβικη επεκταση σε σχεση με την οικονομικη και την κοινωνικη δομη των διαφορων φυλων συνοδευθηκε απο ληστρικες επιδρομες στις πλουσιες βυζαντινες επαρχιες.Οι επιδρομες αυτες σε συναρτηση με τις επεκτατικες βλεψεις γινονταν ολο και συχνοτερες και εφτασαν στο αποκορυφωμα τους κατα το πρωτο μισο του 6ου αιωνα(4).Αυτο αφορουσε κυριως τους Σλαβους στην περιοχη της Ανατολικης Ευρωπης.Οι Σλαβοι που εγκατασταθηκαν στον μεσο Δουναβη δεν ειχαν την δυνατοτητα να προβαινουν σε τετοιες ληστρικες επιδρομες.Στις νεες περιοχες εγκαταστασης τους ηρθαν σε επαφη με το υλικα πτωχοτερο στρωμα και την κληρονομια ενος επαρχιακου ρωμαικου πολιτισμου,απο τον οποιο υιοθετησαν μερικες τεχνικες μεθοδους κυριως για την επεξεργασια των μεταλλων και προφανως τους τυπους της κεραμικης(5).
Η βυζαντινη αυτοκρατορια παρακολουθησε σχετικα παθητικα τη διαδικασια της σλαβικης εγκαταστασης,ιδιαιτερα τις καταληψεις εδαφων απο τους Σλαβους.Ηταν η εποχη της ανορθωτικης πολιτικης του Ιουστιανιανου στο πρωτο μισο του 6ου αιωνα,στοχος της οποιας ηταν η επανακαταληψη των περιοχων που ανηκαν καποτε στο δυτικο ρωμαικο κρατος και η αναγεννηση της αυτοκρατοριας...
...Η ελλειψη στρατιωτικων δυναμεων και η αδυναμια μιας αμεσα αποτελεσματικης επεμβασης στις βαρβαρικες βορειες συνοριακες περιοχες ειχε ως συνεπεια,το Βυζαντιο να μπορει να αμυνθει μονο εμμεσα εναντιον των εχθρικα διακειμενων σλαβικων φυλων...
...Η πρωτη περιοδος των βυζαντινο-σλαβικων σχεσεων,που διηρκησε μεχρι το τελος του 6ου αιωνα και χαρακτηρισθηκε σχεδον αποκλειστικα απο στρατιωτικες αντιπαραθεσεις,παρειχε στο Βυζαντιο λιγες δυνατοτητες να ασκησει πολιτισμικη επιδραση στις σλαβικες και βαρβαρες κοινωνιες.Ωστοσο κατα τη διαρκεια του 7ου αιωνα η κατασταση αλλαζει βαθμιαια.Οι σλαβικες επιδρομες συνεχιζονταν βεβαια,αλλα ο αριθμος και η ενταση τους μειωθηκε.Απο δω και στο εξης σκοπος των επιδρομων δεν ηταν τοσο τα πλουσια λαφυρα,οσο η επιδιωξη των Σλαβων να εγκατασταθουν μονιμα σε γονιμες και καλλιεργημενες επαρχιες,οπως στη Μοισια,τη Θρακη,τη Μακεδονια,ακομη και στην Πελοποννησο(6)».


1)Βλπ.Α..S.Chojiakov,Polnoje sobranije socinenij,τ.5,Μoskva 1904,σσ.ΧVII,510 κ.ε και 520.N.Berd'ajev,A.S.Chomjakov,Moskva 1912.Πρβ. και Τ.Ivantysynova,Cesi a Slovaci v ideologii ruskych slavjanofilov,Bratislava 1987,σσ.46 κ.ε.
2)Ετσι π.χ. η υπερβολικη εκτιμηση του σλαβικου πολιτισμου απο τον Ε.Georgiev,Razcvetat na balgarskata literatura 9.-10.v.,Sofija 1962,passim,απεναντι στις αποψεις των F.J.Thomson-G.Podskalsky-L.Muller(παρατιθενται στον οικειο τοπο) και Ι.Sevcenko,«Russo-byzantine relations after the eleventh century», στο:Proceedings of the 13 th Congress of Byzantine Studies,Oxford 1967,σ.97.
3)Μετα τα ρηξικελευθα εργα του P.J.Safarik και του L.Niederle βλ.H.Lowmianski,Poszatki Polski,τ.1-2,Warszawa 1963,J.Eisner,Rukovet slovanske archeologie,Praha 1966,V.Sedov,«Proischozdenie i rannjaja istorija slavjan.Drevnije Slavjane po dannym etimologii i onomastiki»,Voprosy jazykoznanija 4 (1982) 10 κ.ε. Πρβ. και Κ.Godlowski,Z baban nad zagadniem rozprzestrzanienia Stowian w VIII.w.n.e.,Krakow 1979.
4)Bλπ.P.Lemerle,«Invasions et migrations dans les Balkans depuis la fin de l'epoque romaine jusqu 'au VIIIe siecle»,Revue historique 211 (1964) 265 κ.ε.,και I.Dujcev,«Balkanskijat jugoistok prez prvata polovina na VI.vek»,Βelomorski Pregled 1 (1942) 12 κ.ε.
5)Βλπ. D.Bialekova,«Nove vcasnoslovanske nalezy z juhozapadneho Slovenska»,Slovenska archeologia 10 (1962) 140 κ.ε.,και J.Eisner,Rucovet',σσ. 140 κ.ε.
6)Βλπ. L.Hauptmann ,«Les rappors», σσ.137 κ.ε.,και P.Lemerle,Les plus anciens recueils des miracles de Saint-Demetrius et la penetration des Slaves dans les Balkans [Le monde Byzantine],τ.1-2,Paris 1979-1981.

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)