«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Αποκριές καί Εκκλησία


Θρησκευτικές ακρότητες και Αποκριές

Η γιορτή των Αποκριών ουδέποτε υπήρξε ιδιαίτερα αγαπητή στους εκκλησιαστικούς κύκλους. Και τούτο, διότι η ελευθεροστομία, η ιλαρότητα, η περιπαικτική διάθεση και η εν γένει κυριαρχία ενός άτακτου πνεύματος ουδέποτε αποτελούσαν μέρος ενός εκκλησιαστικού κηρύγματος. Αν, μάλιστα, λάβουμε υπόψη μας, ότι η εν λόγω εορτή έλκει την καταγωγή της από παγανιστικές εορτές, κατάλοιπα των οποίων διατηρούνται έως σήμερα στις καρναβαλικές εκδηλώσεις, τότε εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την αλλεργία, που ενσκήπτει στους κόλπους της Εκκλησίας της Ελλάδος κάθε καρναβαλική περίοδο. Σίγουρα, πάντως, η τελευταία δεν αντιλαμβάνεται, ότι, αφού η ίδια έχει δεχθεί ασμένως ουκ ολίγες επιρροές από την αρχαιοελληνική παράδοση, από τις ιδέες και τα υλικά για την κατασκευή χριστιανικών ναών έως την επινόηση αγίων κατ' εικόνα και ομοίωση θεοτήτων της αρχαιότητας, τότε οφείλει να δέχεται, ότι υπάρχει περίπτωση και πρόσωπα εκτός του κύκλου της να μιμούνται τις τάσεις των αρχαιων πολιτισμών.
Το Καρναβάλι της Πάτρας υπήρξε ένας από τους προσφιλέστερους στόχους των πιο συντηρητικών χριστιανικών κύκλων της Ελλάδος. Κανένας δεν μπορεί να ξεχάσει τους διαβόητους αφορισμούς του Μητροπολίτου Αυγουστίνου (Καντιώτη) εις βάρος όσων συμμετείχαν στον εν λόγω θεσμό αλλά και τα φυλλάδια, που διανέμουν διάφορες εκκλησιαστικές και παραεκκλησιαστικές οργανώσεις κατά των ειδωλολατρών και σαρκολατρών καρναβαλιστών.
Μόνο, που φέτος κάποιοι εκκλησιαστικοί κύκλοι αποφάσισαν να κάνουν πιο αισθητή την παρουσία τους. Με εξώδικο, που κοινοποιήθηκε στο Δήμο Πατρέων, η εκκλησιαστική οργάνωση "Άγιος Μάρκος Ευγενικός" ζητεί την απόσυρση ενός άρματος, το οποίο παριστάνει το διάσημο, πλέον, ηγούμενο της Μονής Βατοπεδίου, Εφραίμ, επειδή "Προσβάλλεται βάναυσα το θρσηκευτικό μας συναίσθημα, καθόσον πληροφορούμαστε καθημερινά από τον ημερήσιο τοπικό Τύπο αλλά και από τα ΜΜΕ - και όχι μόνο τα τοπικά - ότι στις καρναβαλικές εκδηλώσεις εφέτος, μεταξύ των αρμάτων που παρελαύνουν, θα υπάρχει και ένα τουλάχιστον άρμα που διασύρεται και γελοιοποιείται η Ορθόδοξος Εκκλησία". Στην πορεία, απειλήθηκαν και ασφαλιστικά μέτρα, ώστε να απαγορευθεί η κυκλοφορία του εν λόγω άρματος στην καρναβαλική παρέλαση, ενώ διέρρευσε, ότι αποστολή μοναχών του Αγίου Όρους προτίθεται να κατέλθει στην Πάτρα, ώστε να ζητήσει την απόσυρση του εν λόγω άρματος και το θέμα έχει φτάσει έως το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Φυσικά, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει το εν λόγω εξώδικο. Καθένας έχει το δικαίωμα να θίγεται, βέβαια, απ' όσα πράγματα τον ενοχλούν και ακόμα περισσότερο δεν έχει την υποχρέωση να δεχθεί καταστάσεις, οι οποίες θίγουν την ευρεία εννοία προσωπικότητά του.
Ωστόσο
.- Είναι, τουλάχιστον, υποκριτικό να ξεσηκώνεται ένας θρησκευτικός σύλλογος με αφορμή τη σάτιρα εις βάρος ενός προσώπου, που εσκεμμένα απασχόλησε τα Μ.Μ.Ε. για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ η δράση του έχει ήδη επισύρει και ποινικές ευθύνες, τη στιγμή, που τήρησε σιγή ιχθύος, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο της Μονής Βατοπεδίου αλλά και παλαιότερα, επί εποχής οικονομικών και σεξουαλικών σκανδάλων της Εκκλησίας της Ελλάδος.
.- Είναι πολύ προτιμότερο ένας θρησκευτικός σύλλογος να ακούγεται για το φιλανθρωπικό έργο του, όπως λ.χ. συμβαίνει με τον "Ονήσιμο", το σύλλογο, που συμπαρίσταται ποικιλοτρόπως στους φυλακισμένους, παρά για τη, δήθεν, ευθιξία του, τη στιγμή, που, κατά τα παραπάνω, ουδόλως έδειξε να θίγεται από τις αμαρτίες ορισμένων στελεχών της Εκκλησίας της Ελλάδος.
.- Ένα πρόσωπο, το οποίο βαρύνεται με μια σειρά από σοβαρά αδικήματα, έστω και αν δεν έχει, ακόμα, καταδικαστεί τελεσίδικα, δεν μπορεί, σε καμμία περίπτωση, να εκπροσωπεί την Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως εσφαλμένως διατείνονται τα διαμαρτυρόμενα μέλη του παραπάνω σωματείου. Αν, όμως, δέχονται, ότι ο ηγούμενος Εφραίμ εκπροσωπεί την Ορθοδοξία, τότε προφανώς υποτιμούν εκείνες τις ελάχιστες μορφές της Ορθοδοξίας, που αποτελούν υποδειγματα ανθρώπων, όπως ο π. Γερβάσιος Ραπτόπουλος, αλλά και επιχειρούν να προβάλλουν και ενδεχόμενα να καθιερώσουν μια κάθε άλλο παρά ελκυστική εικόνα της Ορθοδοξίας, που φανερώνει πρόσωπα εκτός πραγματικότητας.
.- Στο δρόμο, που κάποτε χάραξαν κάποιοι υπερευαίσθητοι χριστιανοί, που ζήτησαν και πέτυχαν την απαγόρευση της προβολής της ταινίας "Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ", τα μέλη του εν λόγω συλλόγου επιχειρούν να επιβάλουν τις δικές τους θρησκευτικές πεποιθήσεις κατά τρόπο αντιβαίνοντα στην ελευθερία των τρίτων, που δε θίγονται από τη σατιρική απεικόνιση του ηγουμένου Εφραίμ, να απολαύσουν την παρέλαση ενός σατιρικού άρματος. Διότι τέτοιου τύπου επιβολές είναι ανεπίτρεπτες σε μια κοινωνία, που θέλει να παρουσιάζεται απελευθερωμένη.
.- Όταν τα πάντα κρίνονται και, εφόσον δώσουν την αφορμή, διακωμωδούνται, είναι ανεπίτρεπτο οι παράγοντες ενός σωματείου να επιθυμούν να παραμείνει στο απυρόβλητο ένα πρόσωπο, που έδωσε ουκ ολίγες αφορμές για δυσμενή σχόλια. Και φανερώνει μια επιθυμία να κουκουλωθούν τα κακώς κείμενα της Εκκλησίας της Ελλάδος, πράγμα, που, βέβαια, δε βοηθάει στην κάθαρσή της από τα στοιχεία εκείνα, που την ντροπιάζουν.
.- Και, βέβαια, η Κοινότητα του Αγίου Όρους αλλά και το Πατριαρχείο, αν ισχύει η ενόχλησή τους για το επίδικο άρμα, δικαιώνουν όσους θεωρούν, ότι η υποκρισία ζει και βασιλεύει στους κόλπους της Ορθοδοξίας.
Το παρήγορο είναι, ότι οι παράγοντες του Δήμου Πατρέων, που ασχολούνται με τα του Καρναβαλιού, αρνήθηκαν να συμμορφωθούν προς τας υποδείξεις των εξωδίκως διαμαρτυρομένων συμπολιτών τους. Το άσχημο είναι, ότι αυτή δεν ήταν παρά η πρώτη μάχη, οπότε δεν αποκλείεται στην πορεια να μη δούμε το επίδικο άρμα να παρελαύνει στους δρόμους των Πατρών, επειδή κάποιος τοπικός άρχοντας είδε στους κύκλους, που αντιδρούν στην παρέλαση του εν λόγω άρματος, μια δεξαμενή ψήφων.
Υ.Γ. Τελικά, οι 20 Μονές του Αγιου Όρους έστειλαν επιστολή διαμαρτυρίας προς το Δήμο Πατρέων, ζητώντας να αποσυρθεί το παραπάνω άρμα. Η απάντηση του Δήμου ήταν αρνητική.
Υ.Γ2. Στη σημερινή "ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ" (ημερησία πατραϊκή εφημερίδα), ο αρχιμανδρίτης κ. Παπασταύρου υπενθυμίζει στον κ. Δήμαρχο Πατρών, ότι οι ψηφοφόροι του είναι χριστιανοί, οι οποίοι και ξέρουν να εκτιμούν και να ... θυμούνται(τα αποσιωποιητικά του ίδιου του κ. αρχιμανδρίτου). Η εν λόγω ενέργεια του σεβασμιωτάτου έχει τόση σχέση με το χριστιανισμό όση και ο φάντης με το ρετσινόλαδο. Και επιβεβαιώνει όλα τα παραπάνω.

ΒΛΕΠΕ:

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)