Γόνος αλβανικής στρατιωτικής οικογενείας,βαθύς γνώστης της ελληνικής γλώσσας καί ιστορίας,άκρως φιλέλληνας,ως διοικητής της πόλεως της Θεσσαλονίκης παρέδωσε την πόλη στον ελληνικό στρατό αρνούμενος τις προσφορές καί απειλές των Σέρβων καί των Βουλγάρων.
Προσωπικός φίλος τού Ελευθερίου Βενιζέλου από τα χρόνια της θητείας του ως αξιωματικός τού οθωμανικού στρατού στην Κρήτη ,φρόντισε να έρθει σε συνεννόηση μυστικά ώστε να παραδοθεί η Θεσσαλονίκη στούς Έλληνες καί όχι στούς Σλάβους.
Ο Αλβανός αρχιστράτηγος τού οθωμανικού στρατού πού παρέδωσε αμαχητί την Θεσσαλονίκη στον ελληνικό στρατό. Υπήρχε η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας,Σερβίας καί Βουλγαρίας ότι την πόλη καταλαμβάνει ο στρατός εκείνος πού πρώτος θα εισέλθει σε αυτήν,ο Ταχσίν Πασά Μεσαρέ αρνείται να παραδώσει την πόλη στον βουλγαρικό στρατό πού πρώτος εμφανίστηκε,αρνείται τις πιέσεις των Σέρβων πού επιθυμούν την διχοτόμηση της πόλης σε σερβική καί ελληνική καί παραδίδει σε προσυνεννοημένη συνάντηση την πόλη της Θεσσαλονίκης καί κατ'επέκταση το σύνολο της Μακεδονίας στον ελληνικό στρατό.
Κενάν Μεσαρέ
Ο ζωγράφος γιός τού Αλβανού αρχιστρατήγου πού παρέδωσε την Θεσσαλονίκη στον ελληνικό στρατό.
Ο ζωγράφος γιός τού Αλβανού αρχιστρατήγου πού παρέδωσε την Θεσσαλονίκη στον ελληνικό στρατό.
Αναδημοσίευση απο την Εφημερίδα Πρωϊνός Λόγος.
Γεννήθηκε το 1889, στα Γιάννενα, καθώς η μητέρα του ταξίδευε, φιλοξενούμενη στο σπίτι του Μουσταφά πασά των Ιωαννίνων, μετέπειτα πεθερού του Κενάν.
Γόνος επιφανούς οικογένειας αλβανικής καταγωγής, ήταν ο πρωτότοκος γιος του ικανού στρατηγού Χασάν Ταχσίν πασά, στρατιωτικού διοικητού Θεσσαλονίκης.
Η μητέρα του Κενάν ήταν Ελληνίδα.
Ο Ταχσίν Πασάς, γνωστός απο την Ιστορία, παρέδωσε στον Κωνσταντίνο την Θεσσαλονίκη την 26η Οκτωβρίου 1912, αφού είχε απορρίψει δελεαστικές προτάσεις και υπέρογκη χρηματική προσφορά των Βουλγάρων, για να τους παραδώσει τη Θεσσαλονίκη ή να συνυπογράψουν κι αυτοί το πρωτόκολλο παραδόσεως.
Ο Ταχσίν, όπως και ο γιος του και υπασπιστής του Κενάν, όχι μόνο αρνήθηκε αλλά και θεώρησε την προσφορά προσβολή στην στρατιωτική του τιμή.
Ο Κενάν με κίνδυνο της ζωής του, έφτασε με την επιστολή του πατέρα του στον Κωνσταντίνο.
Συνυπόγραψε κι αυτός μια απο τις σημαντικότερες σελίδες της νεωτέρας ιστορίας της Μακεδονίας, της Ελλάδος.
Μετά την παράδοση της Θεσσαλονίκης, ο Ταχσίν Πασάς δεν επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη.
Εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα, επιχορηγούμενος απο την Ελληνική Κυβέρνηση μέχρι το θάνατο του (1922).
Ετάφη στην Θεσσαλονίκη.
Τα μέλη της οικογένειας του είχε λάβει την ελληνική ιθαγένεια. Εγκαταστάθηκε στην Θεσσαλονίκη.
Ο Κενάν Μπέης ήταν απόφοιτος της Σχολής Γαλατά Σεράϊ της Κωνσταντινούπολεως και εγνώρισε πέντε γλώσσες εκτός απο την ελληνική μητρική του γλώσσα. (Με την μητέρα του, όπως και ο αδελφός του, αλληλογραφούσε στην ελληνική και στο σπίτι μιλούσαν ελληνικά).
Κοσμοπολίτης, με αριστοκρατική εμφάνιση, θερμός φιλέλλην, άνθρωπος ακεραίου χαρακτήρος, ταξίδευσε πολύ και έζησε στη Θεσσαλονίκη.
Το 1934 παντρεύτηκε την Ραφέτ, κόρη του Μουσταφά πασά Ιωαννίνων και έκτοτε εγκαταστάθηκε στα Γιάννενα.
Απέκτησε δυο γυιούς, οι οποίοι γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στα Γιάννενα και φοίτησαν στην Ζωσιμαία Σχολή.
Ο πρωτότοκος, ο Ινης είναι αρχιτέκτονας και εργάζεται στην Αθήνα. Ο Ρεμζή, ηλεκτρονικός μηχανικός, είναι εγκατεστημένος στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο Κενάν διατηρούσε στενούς δεσμούς με την Θεσσαλονίκη, την οποία αγαπούσε και είχε υπηρετήσει πολύ.
Την επισκεπτόταν συχνά και με παλιούς αγαπημένους του φίλους απολάμβανε το ούζο και τα κυνήγια.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, αποτραβηγμένος συνεχώς ζωγράφιζε.
Πέθανε στα Γιάννενα το 1965 και ετάφη στον οικογενειακό του τάφο στη Θεσσαλονίκη στο αλβανικό νεκροταφείο Τριανδρίας, σύμφωνα με την επιθυμία του και εντολή του.(Το νεκροταφείο το 1983-για επέκταση της περιοχής-και τα οστά μεταφέρθηκαν στο οστεοφυλάκιο "Μαλακοπής", ενώ ακόμα εκκρεμεί η εξεύρεση θέσεως νέου τάφου του).
Ο Κενάν μπέης απο μικρός έδειξε έφεση στη ζωγραφική και υπήρξε αυτοδίδακτος ζωγράφος.
Ως ερασιτέχνης ζωγράφος παρουσιάζει έργο ποικίλο και πλούσιο. "Νατουραλιστής" εκ πεποιθήσεως δούλεψε τόσο την ακουαρέλα (υδατογραφία), όσο και το λάδι.
Προτιμούσε ιδιαίτερα τα τοπία-πολλά έχουν θέματα απο τα Γιάννενα-τις νεκρές φύσεις και τα θέματα με κυνήγι, αφού ο ίδιος υπήρξε μανιώδης κυνηγός, όταν ήταν νέος.
Φιλοτέχνησε τις προσωπογραφίες μόνο μερικών στενών του φίλων.
Προσφιλές του επίσης θέμα ήταν η απεικόνιση πολεμικών και δρομόνων ίππων, ιδιαίτερα σε πίνακες με θέματα του πολέμου του 1912, της Εποποιϊας του 1940 και άλλων.
Το 1954 είχε εκθέσει στην Αθήνα 200 περίπου πίνακες , όπου κυριαρχούσαν θέματα απο πολέμους.
Ιδιαίτερα τον ενέπνευσαν οι Βαλκανικοί πόλεμοι και τα σημαντικότερα απο αυτά τα έργα του βρίσκονται στον Λαγκαδά και στο Εμιν Αγά.
Στη Στρατιωτική Λέσχη Θεσσαλονίκης δεσπόζει ένας μεγάλος πίνακας με θέμα την Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και φέρει την υπογραφή Κενάν Μεσσαρέ.
Στα Γιάννινα, στο Δημαρχείο, υπάρχει επίσης μεγάλος πίνακας του Κενάν Μεσσαρέ με θέμα την Απελευθέρωση των Ιωαννίνων.
Πολλοί απο τους πίνακες του έχουν θέμα τις μάχες του στρατού μας το 1940 στα βορειοηπειρωτικά βουνά.
Εργα του Κενάν Μεσσαρέ συναντούμε σε χρωμολιθογραφίες στα βιβλία της Ιστορίας της Νεωτέρας Ελλάδας του Δ.Κόκκινου, του Γ.Ρούσσου, του Σπ.Μαρκεζίνη κ.α.
Πολλά έργα του Κενάν Μεσσαρέ βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές..
Έργα τού Αλβανού ζωγράφου Κενάν Μεσαρέ,ενός πραγματικού λάτρη της Ελλάδας καί γιού τού Αλβανού διοικητή της Θεσσαλονίκης Χασάν Ταχσίν Πασά, πού αρνούμενος κάθε προσφορά των Βουλγάρων καί Σέρβων παρέδωσε την πόλη της Θεσσαλονίκης στον ελληνικό στρατό.