Ο σπουδαίος Έλληνας ιστορικός,συγγραφέας καί εκπαιδευτικός Μαργαρίτης Δήμιτσας εκθειάζει τον Σκεντέρμπεη καί περιγράφει στο έργο του την γνήσια αλβανική καταγωγή τού ήρωα. Μας λέει ότι προέρχεται από τις πιό θαυμαστές περιοχές της βορείου Αλβανίας,αυτός ένας γνήσιος Γκέγκης-Γκέκας. Περιγράφει τα προτερήματά του και τις αρετές του καί ότι συνδυάζει όλα εκείνα τα γνωρίσματα της φάρας των Γκέγκηδων.
Γράφει πως πουθενά αλλού δεν συναντά κανείς τέτοια λατρεία μέχρι την εποχή πού γράφει ο Δήμιτσας,γιά το πρόσωπο τού Σκεντέρμπεη.
Σε κάθε χωριό των Γκέγκηδων συναντά κανείς απίστευτες εκδηλώσεις πίστης καί λατρείας,με παραδοσιακές εκδηλώσεις στο πρόσωπό του πού ανάγονται αναμεμειγμένες σε αρχαιότατες εποχές.
Καί είναι ενδεικτικό μας λέει της πραγματικής καταγωγής τού ήρωα μιάς καί από κανένα άλλο λαό δεν μνημονεύεται πέρα από τον ίδιο εκείνο λαό από τον οποίο εβγήκε.
ΚΡΙΤΙΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΣΤΡΙΩΤΟΥ ΤΟΥ ΣΚΕΝΔΕΡΜΠΕΗ - 1877.
Οί βυζαντινοί συγγραφείς Νικηφόρος Γρηγοράς καί Παχυμέρης χωρίς κανένα δισταγμό αναφέρουν τον ίδιο λαό των Αλβανών με τα ονόματα των Ιλλυριών καί Αρβανιτών.
Την ίδια ακριβώς θέση εκφράζει καί ο βυζαντινός συγγραφέας Χαλκοκονδύλης αναφερόμενος στούς Αλβανούς ως Αρβανίτες καί αντίστροφα καί πού δεν τούς διαχωρίζει από την γνήσια ιλλυρική τους καταγωγή καί προέλευση.
Σε περιόδους πολεμικών αγώνων νεαρές Αλβανίδες παρθένες συμμετείχαν σε τελετουργικούς χορούς στο όνομα τού Σκεντέρμπεη(πολλά χρόνια από τον θάνατό του),υπό τούς ήχους πολεμικής προπαρασκευής θυμίζοντας την λατρεία αρχαίων ηρώων.
Τέτοιος ήταν ο «παροξυσμός», όπως ακριβώς αναφέρει ο ιστορικός Μαργαρίτης Δήμιτσας, πού δημιουργούσε η λατρεία στο πρόσωπο τού Σκεντέρμπεη από τον αλβανικό λαό.