«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Η Αλβανία σήμερα


Η ΑΛΒΑΝΙΑ ΣΗΜΕΡΑ


Προσκυνηματική εκδρομή που οργάνωσε ο πατήρ Στέφανος, ηγούμενος της ιερής μονής Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Δρυοβούνου και πνευματικός μου πατέρας, μου έδωσε την ευκαιρία να επισκεφθώ για μία ακόμη φορά τη γείτονα Αλβανία. Αυτή τη φορά είχα την ευκαιρία να φθάσω ως τα Τίρανα και να διαπιστώσω την αντίθεση μεταξύ της προνομιούχας μείζονος περιοχής της πρωτεύουσας και της υπόλοιπης χώρας. Οι ισχνές επί προηγουμένου καθεστώτος βιομηχανικές εγκαταστάσεις έχουν μετατραπεί πλέον σε θλιβερά κτιριακά απομεινάρια καλύτερα, κατά τη μορφή, μόνο από τους ναούς, που το καθεστώς είχε σωριάσει κατά το 1967 σε ερείπια. Έτσι η χώρα αναγκάζεται να εισάγει σχεδόν τα πάντα στηριζόμενη στα μεταναστευτικά εμβάσματα.Παράλληλα όμως ο άξονας Τιράνων-Δυρραχίου αναπτύσσεται ραγδαία προβάλλοντας έντονα την πρόκληση του πλούτου της τάξης που ασκεί την εξουσία στη χώρα. Της τάξης που αφού πούλησε τον εθνικό πλούτο έταξε, και συνεχίζει να τάζει, στον διψασμένο για ελευθερία λαό. Με τη βοήθεια και της Ε.Ε. κάποια έργα υποδομής, κυρίως οδικά, μικρά σε έκταση είναι τα μόνα που φανερώνουν μεταβολή στο δημόσιο τομέα.
Ο ιδιωτικός όμως φαίνεται να απολαμβάνει τα πληθωρικά κέρδη εκ της στροφής του πονεμένου λαού προς τον καταναλωτισμό, το νέο είδωλο, που υποκατέστησε το προηγούμενο του κόμματος. Άνθρωποι του λαού, με οχήματα που απέκτησαν με την εργασία τους στο εξωτερικό, αφού πλήρωσαν κατά τα πρώτα έτη της εργασίας τους βαρύ τον φόρο της εκμετάλλευσης, έτρεχαν στους δρόμους για να στηρίξουν προεκλογικά τους εκλεκτούς τους υποψήφιους σωτήρες, καθώς την προσεχή Κυριακή θα διεξαχθούν εκλογές. Άραγε καθώς κινούνται από τα Τίρανα προς Δυρράχιο δεν συλλογίζονται ότι εκεί έχουν επενδυθεί τα αποκτημένα με αίμα και ιδρώτα χαμένα μέσω των “πυραμίδων” χρήματά τους;
Σε μικρή απόσταση από την Κακαβιά βρίσκονται οι Βουλιαράτες και ένα από τα τρία στρατιωτικά νεκροταφεία Ελλήνων πολεμιστών του 1940. Η κατάσταση αξιοπρεπής. Μας υποδέχθηκε ο μητροπολίτης Αργυροκάστρου και ανέπεμψε δέηση υπέρ των νεκρών. Στους τάφους σχετικά λίγες οι φωτογραφίες. Άραγε οι συγγενείς των λοιπών ηρώων που έπεσαν για την ελευθερία δεν έχουν ενημερωθεί. Δεν γνωρίζουν πού έχει δώσει το αίμα του ο δικός τους άνθρωπος, να επισκεφθούν τον τάφο του, να κάνουν τρισάγιο και να στήσουν τη φωτογραφία του στο μνήμα; Το Γ.Ε.Σ. τι κάνει;
Το Αργυρόκαστρο αρχίζει με βραδείς ρυθμούς να μεταλλάσσεται. Όταν το επισκέφθηκα για πρώτη φορά το 1992 ήταν πράγματι αργυρό. Τώρα οι κόκκινες στέγες ξεφυτρώνουν και στην παλιά πόλη. Δεν αρκεί να έχει χαρακτηρισθεί μνημείο από την UNESCO, πρέπει να είναι αυστηρή και η Πολιτεία και παράλληλα χορηγός. Η φτώχια και η απληστία είναι αχώριστοι σύντροφοι στην καταστροφή της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Ο γέρων μητροπολίτης μας υποδέχθηκε στο επισκοπείο, στην καρδιά της παλιάς πόλης. Μας ενημέρωσε για το έργο της τοπικής Εκκλησίας, έργο δύσκολο υπό τις ιδιάζουσες, από πολλές απόψεις, συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή. Εκεί δεν ανοίγουν εύκολα οι θύρες ακόμη και για τα πιο απλά και δικαιότατα αιτήματα.
Στην κεντρική πλατεία του Τεπελενίου δεσπόζει το άγαλμα του Αλή τους. Κάθε λαός τιμά εκείνον που έκανε τον τόπο του γνωστό. Δεν κάθεται να λογαριάσει το ήθος του και την προσφορά του. Από εκεί ο δρόμος ως το Φίερι αρκετά δύσκολος. Κάποιοι εκδρομείς καλομαθημένοι στους δικούς μας δρόμους και μη έχοντας ζήσει, λόγω του σχετικά νεαρού της ηλικίας τους, την κατάσταση στη χώρα μας προ σαράντα ετών δυσανασχετούν. Δεν έχουμε ακόμη συνειδητοποιήσει το τίμημα που καταβάλλουμε για την οικονομική ανάπτυξη.
Στο Μπεράτι μας υποδέχεται στον νεόδμητο ναό του αγίου Δημητρίου και μας φιλοξενεί ο εκεί γέρων μητροπολίτης. Μας ομιλεί για τον νεομάρτυρα Νικόδημο, που με το μαρτύριό του συνετέλεσε στην ανάσχεση του εξισλαμισμού στην περιοχή. Αλλά εκεί κοντά βρίσκεται και ο τάφος του αγίου Κοσμά του Αιτωλού, του νεομάρτυρα που συνετέλεσε τα μέγιστα στην ανάσχεση του εξισλαμισμού.Τα λείψανά του βρέθηκαν κατά τη δεκαετία του 1980 στον ναό που έκτισε προς τιμή του ο Αλής ο Τεπελενλής. Είχε ο ναός επιχωθεί από προσχώσεις, αλλά σήμερα έχει αποκαλυφθεί και διατηρείται σε καλή κατάσταση. Μήπως η επίχωση συνετέλεσε στο να μην καταστραφεί από τη μανία του Χότζα και των συνεργατών του; Για να φθάσουμε εκεί κινηθήκαμε βραδύτατα σε χωματόδρομο και οδοιπορήσαμε στο τελευταίο χιλιόμετρο. Γιατί δεν ζητάτε την ασφαλτόστρωση, ερώτησα τον αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο. Υπομονή, μου υπέδειξε. Ας έχουν τη συναίσθηση, ότι έρχονται σε προσκύνημα οι χριστιανοί. Το 1991 όλοι οι επαρχιακοί δρόμοι ήσαν χαλικόστρωτοι. Στο πλάι του ναού επάνω στα απομεινάρια της παλιάς μονής κτίζεται νέα. Θα επανδρωθεί; Ο Θεός γνωρίζει τι θα συμβεί τόσο σ’ αυτή όσο και στις άλλες που αναστηλώθηκαν σε όλη την έκταση της χώρας με πρωτοβουλία του μακαριωτάτου.
Καταλύσαμε στο εκκλησιαστικό κέντρο του τοπικού αγίου Βλασίου λίγο έξω από το Δυρράχιο. Εκεί έχει ανεγερθεί νέος περικαλλής ναός, επανοικοδομήθηκε το ηγουμενείο της παλιάς μονής και προστέθηκε κτίριο που λειτουργεί ως εκκλησιαστική ακαδημία. Στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την άφιξη του Αναστασίου στη χώρα ο αριθμός των ιερέων από είκοσι δύο, και μάλιστα υπέργηρους, έφθασε τους εκατόν σαράντα. Ασφαλώς αυτοί δεν επαρκούν για τις ανάγκες διαποίμανσης, είναι όμως φανερό ότι εκεί η Εκκλησία πορεύεται υπό αντίξοες συνθήκες προς την αναγέννησή της.
Την Κυριακή το πρωί κατευθυνθήκαμε προς τα Τίρανα, για να εκκλησιαστούμε στον ανακαινισμένο μητροπολιτικό ναό. Στο εκκλησίασμα αρκετοί οι νέοι. Ακολούθησε ξενάγηση στον υπό ανέγερση νέο μητροπολιτικό ναό, που κτίζεται με πρότυπο τον ναό της του Θεού σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Ανεγείρεται κοντά στην κεντρική πλατεία, στην οποία δεσπόζει το έφιππο άγαλμα του λαμπρού ήρωα των Αλβανών Καστριώτη (Σκεντέρμπεη). Απέναντι από το άγαλμα υπάρχει τζαμί του 16ου αιώνα, που διασώθηκε, ως μνημείο, από την κατεδάφιση. Τζαμί και άγαλμα η τρομερή αντίφαση που βιώνουν οι σύγχρονοι Αλβανοί, μουσουλμάνοι στη μεγάλη τους πλειονοψηφία. Κάποιοι κατάφεραν να την υπερβούν επανερχόμενοι στην πίστη των προγόνων τους. Πιο πέρα βρίσκεται το πολυώροφο διαγνωστικό κέντρο της αρχιεπισκοπής, όπου βρίσκουν καταφυγή όλοι οι πονεμένοι ασθενείς, αδιακρίτως θρησκεύματος και με χαμηλό κόστος αντιμετωπίζουν την ασθένειά τους με τη βοήθεια εκλεκτών γιατρών και συγχρόνων μηχανημάτων.
Ο αρχιεπίσκοπος μας δέχθηκε με πολλή αγάπη. Είχα και προσωπικά πλέον την ευκαιρία να επιβεβαιώσω τη γνώμη που είχα σχηματίσει γι’ αυτόν εκ του μακρόθεν επί δεκαετίες. Πράος, γλυκομίλητος και ουσιαστικός στο λόγο του. Κήρυκας της ειρηνικής συνύπαρξης των φορέων διαφόρων πίστεων και πολιτισμών, όσο κανένας άλλος. Διηγείται την εικόνα που αντίκρισε, όταν πρωτοέφθασε στην Αλβανία χωρίς την παραμικρή αλλοίωση των χαρακτηριστικών του προσώπου του. Ίσως ο πόνος που είχε γευθεί κατά την ιεραποστολική του προσπάθεια στην Αφρική, να τον είχε καταστήσει ώριμο για την ανάληψη του νέου έργου. Αγωνίστηκε, ακολουθώντας το παράδειγμα του αγίου Κοσμά του Αιτωλού. Ταξίδεψε απ’ άκρου σε άκρο της χώρας. Παρηγόρησε, ενδυνάμωσε, ευλόγησε την προσπάθεια της ανασυγκρότησης της τοπικής Εκκλησίας. Και επέτυχε άθλο, με τα ανθρώπινα κριτήρια. Ο ίδιος αποδίδει τα πάντα στον Θεό. Ομιλεί και δεν σκέπτεσαι να κοιτάξεις το ρολόι σου, ούτε το πόσο απέχουν τα Τίρανα από τον τόπο σου. Σε καθηλώνει η ήρεμη αποφασιστικότητά του. Ο αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος είναι άνθρωπος του Θεού. Δεν είναι δύσκολο να το νοιώσεις. Ο Θεός να του χαρίζει έτη για το καλό όχι μόνο του ποιμνίου του αλλά και όλου του αλβανικού λαού.


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Ιούνιος 2009
ΜΕΛΕΤΙΟΣ ΑΠ. ΒΑΔΡΑΧΑΝΗΣ
ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)