" Αν και υπό την κατοχή ενός πανίσχυρου Τούρκου , η Πρέβεζα δεν παρουσιάζει ακόμη όλες τις ιδιαιτερότητες μιας τούρκικης πόλης και περπατώντας μέσα στην πόλη , αναγνώριζα ακόμη κάτι από εκείνο τον ανάμικτο ελληνικό και ενετικό χαρακτήρα , που είναι τόσο κοινός στα Ιόνια νησιά , αλλά καινούριες και εντυπωσιακές φιγούρες είχαν προστεθεί τώρα στο ζωντανό σκηνικό μπροστά μας .
Ο Αλβανός χωρικός ή στρατιώτης , λέξεις που σ’ αυτήν την χώρα μοιάζουν σχεδόν
συνώνυμες , φαίνεται εδώ με ακέραιο τον εθνικό του χαρακτήρα και ενδυμασία .
Γενικά αρρενωπός στο πρόσωπο του , έχοντας χαρακτηριστικά που τον έκαναν να μην δείχνει υποταγμένος μέσα στην ηρεμία της σκλαβιάς , και με μια παράξενη επιβλητικότητα στο περπάτημα και το παράστημα του , με το είδος της φορεσιάς του να επιτείνει αυτές τις ιδιομορφίες και να παρουσιάζει την όλη φιγούρα πιο εντυπωσιακή και γραφική από κάθε άλλη που έχω συναντήσει .
Για ένα μάτι , που τότε ακόμη δεν ήταν συνηθισμένο να διακρίνει τις μικρές λεπτομέρειες εκεί όπου όλα ήσαν νέα και επιβλητικά , τα πιο αξιοπρόσεκτα στοιχεία σε αυτήν την ενδυμασία ήταν ο εξωτερικός ντουλαμάς που έπεφτε χαλαρός πάνω στους ώμους και έφτανε από πίσω μέχρι τα γόνατα , φτιαγμένος από ένα χοντροκομμένο καφέ μάλλινο ύφασμα , αλλά με μπορντούρες και ποικίλως διακοσμημένο με κόκκινα νήματα- τα δύο γιλέκα με το εξωτερικό ανοιχτό , να κατεβαίνει στη μέση και μερικές φορές είναι φτιαγμένο από πράσινο ή πορφυρό βελούδο , το εσωτερικό δεμένο στη μέση και πλούσια κοσμημένο .
Μια φαρδιά λωρίδα ύφασμα ή ζώνη γύρω από τη μέση , στο οποίο είναι στερεωμένο ένα ή μερικές φορές δύο πιστόλια και ένα μεγάλο μαχαίρι , οι λαβές των πιστολών συχνά μεγάλου μήκους και περιέργως δουλεμένες με ασήμι – ένα χοντροκομμένο βαμβακερό πουκάμισο , που βγαίνει κάτω από τη ζώνη και κατεβαίνει λίγο πιο χαμηλά από τα γόνατα , όπως το Σκωτσέζικο κιλτ , καλύπτοντας τις βράκες , που είναι επίσης βαμβακερές – η μακριά πάλα , οι στρογγυλές περικνημίδες από δουλεμένο μέταλλο , που προστατεύουν τα γόνατα και τους αστραγάλους , οι ποικιλόχρωμες κάλτσες και τα σανδάλια , το μικρό κόκκινο φέσι , που μόλις καλύπτει την κορυφή του κεφαλιού, κάτω από το οποίο τα πλούσια μαλλιά ξεχύνονται προς τα πίσω , ενώ από μπροστά είναι ξυρισμένο έτσι ώστε ν’ αφήνει το μέτωπο και τους κρόταφους εντελώς γυμνούς .
Σ’ αυτήν την γενική περιγραφή μπορεί να προστεθεί η καπότα , ή μεγάλη κάπα , μια από τις πιο έντονες ιδιομορφίες της αλβανικής ενδυμασίας – ένα χοντροκομμένο κατσαρό μάλλινο ρούχο με ανοιχτά μανίκια και ένα τετράγωνο κομμάτι ύφασμα από πίσω , που περιστασιακά χρησιμεύει σαν κουκούλα , σε χρώμα γκρι ή άσπρο μερικές φορές , έτσι ώστε να μοιάζει με δέρμα γίδας ριγμένο στην πλάτη.
Δεν θα αποτολμήσω να πω ότι αυτό είναι το sagum των αρχαίων , αλλά αναμφιβόλως
υπάρχουν πολλές ομοιότητες της αλβανικής ενδυμασίας προς αυτήν των Ελλήνων και Ρωμαίων στρατιωτών .
Συγκρίνοντας τα κύρια σημεία αυτής της εθνικής ενδυμασίας με αυτές άλλων χωρών ,
δεν βρίσκω άλλη να της μοιάζει τόσο πολύ όσο αυτή των Σαρδηνίων χωρικών .
Αλλά η σύγκριση είναι σημαντικά υπέρ των Αλβανών και ο μισόγυμνος Σαρδήνιος , όπως τον βλέπουμε στους δρόμους του Κάλλιαρι , δεν είναι παρά ένα λιπόσαρκο αντίγραφο των μεγαλοπρεπών μορφών , που φρουρούν τα παλάτια του Αλή Πασά . "
ΥΓ: Το κείμενο αυτό είναι ένα λαογραφικό απόσπασμα σχετικά με την παραδοσιακή εμφάνιση των Αλβανών στρατιωτών στην επαρχία του Αλή Πασά και πιο συγκεκριμένα κατά την περιήγηση του συγγραφέα του βιβλίου από όπου πάρθηκε και το απόσπασμα , στην πόλη της Πρέβεζας .
Ο Henry Holland ( 1788-1873) σπούδασε Ιατρική στο Εδιμβούργο .
Το 1840 έγινε προσωπικός ιατρός του πρίγκηπα Αλβέρτου , βασιλικού συζύγου της Βικτωρίας της Μ.Βρετανίας και το 1852 ανέλαβε και την παρακολούθηση της υγείας της ίδια της βασίλισσας .Το 1853 του απονεμήθηκε ο τίτλος του βαρωνέττου .
Το ταξίδι του στην Ήπειρο πραγματοποιήθηκε το 1812 ( σε ηλικία μόλις 24 ετών )
και το οδοιπορικό του κυκλοφόρησε το 1815 στον Λονδίνο .
Πηγή : " Ταξίδια στα Ιόνια Νησιά / Ήπειρο / Αλβανία " του Henry Holland