«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Σάββατο 23 Μαΐου 2009

ΑΛΗ ΝΤΙΝΟ ΜΠΕΗ (1890-1938)

Γιωργου Κορυζη


Μια ακομη παραγνωρισμενη αρβανιτικη προσωπικοτητα,ενας αυθεντικος λαικος καλλιτεχνης με πλουσιο και πρωτοτυπο εργο,ενος εικαστικου δημιουργου,που,δυστυχως,το ευρυτερο ελλαδικο κοινο δεν κατεστη δυνατον να γνωρισει,μεχρι σημερα,ουτε να επικοινωνησει με το εργο του. Σε τουτο συνηγορησαν,ως φαινεται,πολλα.Η καταγωγη του ανδρος,η ιστορικη διασταση της παρουσιας και του εργου του,η πνευματικη του συγκροτηση και εμβελεια,η θρησκευτικη και πολιτιστικη του ταυτοτητα και,τελικα,το προτυπο,το οποιο ενσαρκωνε ως μοντελο ζωης,ως τροπος του ειναι,δηλαδη ο πολιτισμος,ησαν απο εκεινα,που το στενοκαρδο και χωλο ελλαδικο κρατος και η επισημη (οσο και επιπλαστη) πολιτισμικη του θεση-απορροια και αυτη της γενικοτερης ιδεολογιας και κοσμοαντιληψης του,που το καταβαραθρωσε-δεν μπορουσαν να αποδεχθουν.

Ο Αλη Ντινο Μπεη γεννηθηκε στα 1890 στην Πρεβεζα.Στην ηπειρωτικη γη,λικνο ανθησης της θρησκευτικης,πολιτιστικης,και πνευματικης πολυμορφιας,που χαρακτηριζει το Γενος,της γονιμης συνθεσης,που ψηλωσε το πολλυριζο και αειθαλες δενδρο του νεωτερου Ελληνισμου,οπως αυτο διαμορφωθηκε στο υστερο Βυζαντιο και την συνεχεια του,την Οθωμανικη Αυτοκρατορια,δινοντας τους ωραιους καρπους του προτου βρεθει αντιμετωπο με την εκ Δυσμων πολιτικη και πολιτισμικη επιθεση και ψυχοπνευματικη δικτατορια,που τοσο προθυμα διεκπεραιωνουν,εκατον εβδομηντα χρονια τωρα,οι γραικυλοι των Αθηνων.
Ο Αλη Ντινο Μπεη ηταν μουσουλμανος.Και ηταν Αρβανιτης,απο την αγερωχη και αντρογενη Τσαμουρια.Και ηταν «αυτοκρατορικος»με ολη την σημασια και ολον τον χυμο,που κρυβει αυτος ο ορος στην «καθ'ημας Ανατολη».Και ηταν Ρωμηος,ζωντανο παραδειγμα ενοτητας και αδελφωσυνης αρβανιτιας και συνοικων,χριστιανων και μουσουλμανων,που τους ενωνε,περα απ'οτιδηποτε αλλο,η βαθεια συναισθηση της κοινης πορειας και του κοινου πεπρωμενου.
Εαν,μεσα απ'το εικαστικο του εργο,σαν σκιτσογραφου και σχεδιαστη,ξεπηδουν ολο ζωη,εικονες του τοπου και της εποχης του,προσωπα και πραγματα περισσοτερο η λιγοτερο γνωστα,η σταση ζωης του απηχει καποια γενικοτερα ,διαχρονικης σημασιας και για τουτο ιδιαιτερη σπουδαιοτητας,στοιχεια. Και αυτα ειναι,το γεγονος της κοινοτητας και κοινωνιας του βιου,το ενιαιο της πολιτισμικης εδρασης και θεσμιση της κοινωνιας πανω στη συνειδηση της φυλετικης και ιστορικης ταυτοτητας και συνεχειας.
Οσον δε,αφορα την ετεροτητα της θρησκευτικης πιστεως,η εμπειρια,τουλαχιστον στον ελλαδικο χωρο,καταδυκνυει οτι ουδεποτε αυτη απετελεσε προβλημα στην επαφη και κοινωνια (και οχι απλη συμβιωση) των στοιχειων.(Εαν μαλιστα,λαβουμε υποψη μας,οτι,στους ιδιους καιρους,στη Δυση οι πολεμοι,οι διωγμοι και οι πασης φυσεως ωμοτητες,με θρησκευτικο /εκκλησιαστικο υποβαθρο ηταν σε ημερησια διαταξη-και δη μεταξυ «χριστιανων»-θα αντιληφθουμε καλυτερα την σπουδαιοτητα του επιτευγματος αυτου του Λαου μας και ειδικα της Αρβανιτιας,η οποια απετελεσε τον αξονα του συνεκτικου ιστου του συλλογικου μας σωματος).
Εκτοτε ,ομως,και απο συστασεως και μεγεθυνσεως του κρατους των Αθηνων,τα στεγανα της αποσιωπησεως,οι προσκρουστειες λογικες που δομησαν αυτην τουτην την θεση και ιδεολογια του,διεπουν δυστυχως,ολες τις σφαιρες του συλλογικου βιου. Και,βεβαια,η παιδεια,ο πολιτισμος,η κινηση των ιδεων,ως κατ έξοχην προνομιακοι χωροι ασκησεως ξενοφερτων επιρροων,πνευματικης και πολιτισμικης δικτατοριας και αλλοτριωσεως του Λαου μας και ιδιως των νεοτερων γενιων,υπεφεραν ιδιαιτερα,με σκοπο την αποκοπη του νεοελληνικου εθνικου σχηματισμου απο την ζωσα παραδοση,την κληρονομια,τις ριζες του.
Ο χωρος της τεχνης δεν ξεφυγε απο την ενορχηστρωμενη πολεμικη εναντιον καθε αυθεντικης εκφρασεως και υπαρκτικης συνιστωσας του νεοτερου ελληνικου γιγνεσθαι,που δεν μπαινει στο καλουπι ενος ομογενοποιημενου,ισοπεδωμενου,ψευδοκλασσικιζοντος και εκφραγκισμενου "ελληνισμου",οπως τον θελουν και τον επιβαλλουν ξενοι εταιρο/πατρωνες και εγχωριοι τοποτηρητες,δικολαβοι της εθελοδουλιας,καθως και εναντιον της ζωσας και δρωσας υποστασεως,που λεγεται Αρβανιτια,σε ολες της τις διαστασεις και επι μερους εκφανσεις.
Κατα συνεπεια,η συγκεκριμενη καταγωγη,η θρησκειαη γλωσσα,η κουλτουρα και το εργο καποτε,καθισταται αρνητικα ταμπου και τιθενται εκτος χρησεως (εκτος ισως,για να γινονται στοχος αναθεματων,αρων και συκοφαντιων απο πολιτικους,δημοσιογραφουντες και λοιπους "επαιοντες").
Ετσι, η αρβανιτικη-πολλω δε μαλλον τσαμικη-καταγωγη ενος ανθρωπου αποσιωπαται ακομη και οταν αυτος η το εργο του (υποτιθεται οτι)τιμωνται.Στην προκειμενη περιπτωση,ο Αλη Ντινο Μπεη,αναφερεται απο κριτικους,στοχαστες,ακομη και απο τον Δημαρχο Πρεβεζης (στον ειδικο τομο αφιερωμα,που εκδοθηκε απο τον Δημο Πρεβεζας,προς τιμην του καλλιτεχνη),ως "Τουρκος" (!),"συμβολο ελληνοτουρκικης φιλιας" (sic) κ.κ.κ.Σε τετοιο σημειο καταπτωσης και καταισχυνης εχουμε φθασει,ωστε να θεωρειται προτιμοτερο,το να αναφερεται και καταγραφεται ενας δημιουργος,ενας ανθρωπος του Λαου μας,ενας απο εμας,ως Τουρκος (επειδη ειναι μουσουλμανος-η μηπως,οχι μονο γι' αυτο;) και οχι ως αυτο που πραγματικα,υπηρξε και εβιωσε,δηλαδη ως Αρβανιτης.
Αλλα βεβαια,το εξαρτημενο-δορυφορικο-μεταπρατικο κρατος των Αθηνων εχει "παραδοση" στο να εκτουρκιζει και απεμπολει αρβανιτικους,ελληνικους η αλλους πληθυσμους,( ας θυμηθουμε τους μουσουλμανους Αρβανιτες του ελλαδικου χωρου,του "Τουρκοκρητικους" και "Τουρκοκυπριους",τους Πομακους και αλλους),ακομη και μεσα στην επικρατεια του,προς επιτελεση δουλειω εναντι τριτων,που μονο δεινα επεσωρευσαν στο Γενος,οδηγωντας το,τελικα,στην συγχρονη συρρικνωση και παντοειδη υποχωρηση...
Ο Αλη Ντινο Μπεη κοιμαται στην φιλοξενη γη της ιδιαιτερης πατριδας του.Ησυχα ,απλα και τιμημενα,οπως εζησε,αγαπησε και δημιουργησε.Σαν Αρβανιτης. Κι ετσι θα μεινει στην συλλογικη μνημη και ιστορια του τοπου και του Λαου μας.Γιατι η αληθεια ειναι "πολις" η οποια "ου δυναται κρυβηναι,επανω ορους κειμενη"...

 ΒΛΕΠΕ:http://www.os3.gr/archive_skitsografoi/gr_skitsografoi_alintino2.html


ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)