Ο κίνδυνος να κλείσει, πολύ σύντομα μάλιστα, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων ΑΒΕ (ΕΛΒΟ) είναι εμφανής. Κυβερνητικές πράξεις, ορθότερα απραξίες, αφήνουν χωρίς έργο αυτήν την κρατική βιομηχανία που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη. Προσφάτως ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ, Φ. Σπυράκος, με μια εξαιρετικά σημαντική επιστολή εκθέτει στον γεν. διευθυντή ΓΔΑΕΕ Ε. Βασιλάκο, τις προτάσεις της ρωσικής κρατικής εταιρείας Rosoboronexport σχετικά με την ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα κατασκευής των 420 τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) ΒΜΡ-3Μ.
Οι επιστολές
Γράφει ο κ. Σπυράκος στην επιστολή του: «Όπως προέκυψε από τις συνομιλίες και το περιεχόμενο της τελικής πρότασης, αγνοήθηκε παντελώς και χωρίς κανένα ενδοιασμό η συλλογική προσπάθεια της ΕΛΒΟ και των συνεργαζομένων Ελληνικών Αμυντικών Βιομηχανιών να υποβάλλουν και να διαπραγματευθούν ένα αξιόλογο πρόγραμμα συμπαραγωγής με βάση τις δυνατότητες που ήδη διαθέτουν... Πρέπει να επισημανθεί ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση της ρωσικής πλευράς για επίτευξη συγκεκριμένου στόχου Εγχώριας Προστιθέμενης Αξίας, γεγονός που επικαλείται η ρωσική πλευρά αλλά και που προκύπτει από την ανυποχώρητη στάση της».
Είχε προηγηθεί επιστολή των Ρώσων με την οποία πρότειναν στην ΕΛΒΟ να συμμετέχει στην παραγωγή του ΒΜΡ-3Μ κατασκευάζοντας τα εξής εξαρτήματα:
- ερπύστριες και ελαστικά πέλματα
- εδαφικούς τροχούς και τροχούς υποστήριξης
- κινητήριους τροχούς
- εξαρτήματα ανάρτησης (ράβδοι στρέψεως, αγκωνωτοί βραχίονες)
- δεξαμενές καυσίμων
- καθίσματα πληρώματος και ομάδας πεζικού
- θυρίδες βολής για G3A4.
Προτείνουν επίσης στις εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ να γίνουν «…οι εργασίες συναρμολόγησης των παραπάνω εξαρτημάτων στα οχήματα καθώς επίσης και των λοιπών συστημάτων που θα κατασκευασθούν από άλλες Ελληνικές βιομηχανίες… Τέλος η ρωσική πλευρά προγραμματίζει την εκτέλεση από την εταιρεία σας των εργασιών βαφής και τελικών δοκιμών του οχήματος.»
Όλα αυτά σύμφωνα με τη Rosoboronexport «…αποτελούν το 30-35% του συνόλου των εργασιών…». Όμως η ΕΛΒΟ λέει ότι το προτεινόμενο έργο «…αντιστοιχεί μόνον στο 1/6 του μεγέθους και του περιεχομένου της πρότασής μας που σας υποβάλλαμε και που μετά από προτροπή σας κοινοποιήσαμε προς τη Ρωσική αντιπροσωπεία.». Με άλλα λόγια η ρωσική πλευρά δεν συμπεριφέρεται μ’ αυτόν τον, απαράδεκτο εμπορικά αλλά και ηθικά, τρόπο μόνο προς την ΕΛΒΟ, που στο κάτω-κάτω της γραφής είναι μια βιομηχανία, αλλά και προς τη ΓΔΑΕΕ ήτοι το ελληνικό δημόσιο!
Αν αυτά σας φαίνονται λίγα να σας πούμε ότι οι Ρώσοι δε σταματούν εδώ αλλά προχωρούν δηλώνοντας «…η εταιρεία σας θα μπορούσε να αναλάβει την παραγωγή και εγκατάσταση 250-300 περίπου συλλογών…». Δηλαδή η ελληνική συμμετοχή δεν αφορά και τα 420 ΒΜΡ-3Μ αλλά μόνο ένα μέρος (59-71%) τους!
Και σα να μην φτάνουν αυτά έρχονται, με περισσό θράσος, και λένε: « Με τις παραπάνω προτάσεις η Ρωσική πλευρά εξήντλησε κάθε περιθώριο παραπέρα παραχώρησης προς την εταιρεία σας, προκειμένου να αποφύγει οποιαδήποτε αύξηση του συνολικού κόστους του προγράμματος υπό τις σημερινές δυσχερείς οικονομικές συνθήκες.». Ποιο είναι αυτό το συνολικό κόστος; Άγνωστο! Στο ΥΕΘΑ υπολογίζουν κάπου μεταξύ 1,25 με 1,38 εκατ. ευρώ. Μάλλον όμως θα κάνουν το λογαριασμό χωρίς τον ξενοδόχο.
Γιατί ο... ξενοδόχος ζητά με την εν λόγω επιστολή του να τον ενημερώσουν, δίνοντας προθεσμία τριών (3) μόλις εργασίμων ημερών(!) «… προσκομίζοντας το περίπου κόστος παραγωγής των 300 πλήρων συλλογών των παραπάνω εξαρτημάτων καθώς και το κόστος εργασίας συναρμολόγησης των 420 ΤΟΜΑ ΒΜΡ-3Μ. Στην περίπτωση αυτή η Ρωσική πλευρά θα σας ενημερώσει για το κόστος της βιβλιογραφίας, του εξοπλισμού κλπ που θα απαιτηθούν.» Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει: Πέστε μας, και γρήγορα, πόσο κοστίζουν αυτά που σας αφήνουμε να φτιάξετε, για να σας χρεώσουμε ανάλογα…
Και το κερασάκι στην τούρτα; Η απειλή ότι αν δεν λάβουν απάντηση ως την ημερομηνία που ορίζουν, τότε «…η ρωσική πλευρά είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις…». Τελικά στην υπόθεση ΒΜΡ-3Μ πάμε να βγούμε και κερατάδες και δαρμένοι. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στους Ρώσους να συμπεριφέρονται με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο;Ποιος υπέγραψε αυτή την ετεροβαρή, όπως αποδεικνύεται, Διακρατική Συμφωνία της 24 Νοεμβρίου 2008; Με βάση ποιες εισηγήσεις το ΚΥΣΕΑ προχώρησε στην επιλογή των ΒΜΡ-3Μ; Με ποια ΤΟΜΑ τα συνέκριναν και τα βρήκαν καλύτερα; Απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Κι όμως υπήρξε απόφαση! Γιατί;
Σε στρατιωτικούς κύκλους λέγεται ότι τα ΒΜΡ-3Μ «μας ήρθαν από ψηλά», αφήνοντας να εννοηθεί ότι αποτελούν «αντίδωρο» άλλων παροχών από την πλευρά των Ρώσων. Σήμερα όμως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι από τους Ρώσους δεν έχουμε πάρει, ούτε έχουμε λαμβάνειν, κάτι. Ο περιβόητος αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε πλήρη αφασία, ενώ η συμπεριφορά τους στα θέματα ανταλλακτικών ρωσικών οπλικών συστημάτων που διαθέτουμε είναι, επιεικώς, παράδειγμα προς αποφυγήν. Έχοντας μείνει στην εποχή του «Συμφώνου της Βαρσοβίας», μας κατηγορούν ότι δεν ακολουθούμε τις μεθόδους τους…
Να θυμίσουμε, γιατί κάποιοι αρμόδιοι φαίνεται ότι τα ξεχνούν, μερικά σημεία αντιπαράθεσής μας με τη Ρωσία; Στο Μακεδονικό, όπου από τους πρώτους αναγνώρισαν τη FYROM ως «Μακεδονία». Την προσπάθειά τους να υποβαθμίσουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Την, πρόσφατη, στροφή τους στο Κυπριακό. Τις συμφωνίες με την Τουρκία για τους αγωγούς καυσίμων.
Πώς οι Ρώσοι έθεσαν εκτός μάχης την ΕΛΒΟ
Του Ηλία Νταλούμη - Ισοτιμία
Κυριακή 23 Αυγούστου 2009
http://infognomonpolitics.blogspot.com/2009/08/blog-post_7012.html
http://www.kathimerini.gr/856196/article/epikairothta/ellada/ta-rwsika-mysthria-toy-agioy-oroys
Οι επιστολές
Γράφει ο κ. Σπυράκος στην επιστολή του: «Όπως προέκυψε από τις συνομιλίες και το περιεχόμενο της τελικής πρότασης, αγνοήθηκε παντελώς και χωρίς κανένα ενδοιασμό η συλλογική προσπάθεια της ΕΛΒΟ και των συνεργαζομένων Ελληνικών Αμυντικών Βιομηχανιών να υποβάλλουν και να διαπραγματευθούν ένα αξιόλογο πρόγραμμα συμπαραγωγής με βάση τις δυνατότητες που ήδη διαθέτουν... Πρέπει να επισημανθεί ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση της ρωσικής πλευράς για επίτευξη συγκεκριμένου στόχου Εγχώριας Προστιθέμενης Αξίας, γεγονός που επικαλείται η ρωσική πλευρά αλλά και που προκύπτει από την ανυποχώρητη στάση της».
Είχε προηγηθεί επιστολή των Ρώσων με την οποία πρότειναν στην ΕΛΒΟ να συμμετέχει στην παραγωγή του ΒΜΡ-3Μ κατασκευάζοντας τα εξής εξαρτήματα:
- ερπύστριες και ελαστικά πέλματα
- εδαφικούς τροχούς και τροχούς υποστήριξης
- κινητήριους τροχούς
- εξαρτήματα ανάρτησης (ράβδοι στρέψεως, αγκωνωτοί βραχίονες)
- δεξαμενές καυσίμων
- καθίσματα πληρώματος και ομάδας πεζικού
- θυρίδες βολής για G3A4.
Προτείνουν επίσης στις εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ να γίνουν «…οι εργασίες συναρμολόγησης των παραπάνω εξαρτημάτων στα οχήματα καθώς επίσης και των λοιπών συστημάτων που θα κατασκευασθούν από άλλες Ελληνικές βιομηχανίες… Τέλος η ρωσική πλευρά προγραμματίζει την εκτέλεση από την εταιρεία σας των εργασιών βαφής και τελικών δοκιμών του οχήματος.»
Όλα αυτά σύμφωνα με τη Rosoboronexport «…αποτελούν το 30-35% του συνόλου των εργασιών…». Όμως η ΕΛΒΟ λέει ότι το προτεινόμενο έργο «…αντιστοιχεί μόνον στο 1/6 του μεγέθους και του περιεχομένου της πρότασής μας που σας υποβάλλαμε και που μετά από προτροπή σας κοινοποιήσαμε προς τη Ρωσική αντιπροσωπεία.». Με άλλα λόγια η ρωσική πλευρά δεν συμπεριφέρεται μ’ αυτόν τον, απαράδεκτο εμπορικά αλλά και ηθικά, τρόπο μόνο προς την ΕΛΒΟ, που στο κάτω-κάτω της γραφής είναι μια βιομηχανία, αλλά και προς τη ΓΔΑΕΕ ήτοι το ελληνικό δημόσιο!
Αν αυτά σας φαίνονται λίγα να σας πούμε ότι οι Ρώσοι δε σταματούν εδώ αλλά προχωρούν δηλώνοντας «…η εταιρεία σας θα μπορούσε να αναλάβει την παραγωγή και εγκατάσταση 250-300 περίπου συλλογών…». Δηλαδή η ελληνική συμμετοχή δεν αφορά και τα 420 ΒΜΡ-3Μ αλλά μόνο ένα μέρος (59-71%) τους!
Και σα να μην φτάνουν αυτά έρχονται, με περισσό θράσος, και λένε: « Με τις παραπάνω προτάσεις η Ρωσική πλευρά εξήντλησε κάθε περιθώριο παραπέρα παραχώρησης προς την εταιρεία σας, προκειμένου να αποφύγει οποιαδήποτε αύξηση του συνολικού κόστους του προγράμματος υπό τις σημερινές δυσχερείς οικονομικές συνθήκες.». Ποιο είναι αυτό το συνολικό κόστος; Άγνωστο! Στο ΥΕΘΑ υπολογίζουν κάπου μεταξύ 1,25 με 1,38 εκατ. ευρώ. Μάλλον όμως θα κάνουν το λογαριασμό χωρίς τον ξενοδόχο.
Γιατί ο... ξενοδόχος ζητά με την εν λόγω επιστολή του να τον ενημερώσουν, δίνοντας προθεσμία τριών (3) μόλις εργασίμων ημερών(!) «… προσκομίζοντας το περίπου κόστος παραγωγής των 300 πλήρων συλλογών των παραπάνω εξαρτημάτων καθώς και το κόστος εργασίας συναρμολόγησης των 420 ΤΟΜΑ ΒΜΡ-3Μ. Στην περίπτωση αυτή η Ρωσική πλευρά θα σας ενημερώσει για το κόστος της βιβλιογραφίας, του εξοπλισμού κλπ που θα απαιτηθούν.» Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει: Πέστε μας, και γρήγορα, πόσο κοστίζουν αυτά που σας αφήνουμε να φτιάξετε, για να σας χρεώσουμε ανάλογα…
Και το κερασάκι στην τούρτα; Η απειλή ότι αν δεν λάβουν απάντηση ως την ημερομηνία που ορίζουν, τότε «…η ρωσική πλευρά είναι υποχρεωμένη να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις…». Τελικά στην υπόθεση ΒΜΡ-3Μ πάμε να βγούμε και κερατάδες και δαρμένοι. Ποιος έδωσε το δικαίωμα στους Ρώσους να συμπεριφέρονται με αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο;Ποιος υπέγραψε αυτή την ετεροβαρή, όπως αποδεικνύεται, Διακρατική Συμφωνία της 24 Νοεμβρίου 2008; Με βάση ποιες εισηγήσεις το ΚΥΣΕΑ προχώρησε στην επιλογή των ΒΜΡ-3Μ; Με ποια ΤΟΜΑ τα συνέκριναν και τα βρήκαν καλύτερα; Απ’ όσο είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Κι όμως υπήρξε απόφαση! Γιατί;
Σε στρατιωτικούς κύκλους λέγεται ότι τα ΒΜΡ-3Μ «μας ήρθαν από ψηλά», αφήνοντας να εννοηθεί ότι αποτελούν «αντίδωρο» άλλων παροχών από την πλευρά των Ρώσων. Σήμερα όμως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι από τους Ρώσους δεν έχουμε πάρει, ούτε έχουμε λαμβάνειν, κάτι. Ο περιβόητος αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης βρίσκεται σε πλήρη αφασία, ενώ η συμπεριφορά τους στα θέματα ανταλλακτικών ρωσικών οπλικών συστημάτων που διαθέτουμε είναι, επιεικώς, παράδειγμα προς αποφυγήν. Έχοντας μείνει στην εποχή του «Συμφώνου της Βαρσοβίας», μας κατηγορούν ότι δεν ακολουθούμε τις μεθόδους τους…
Να θυμίσουμε, γιατί κάποιοι αρμόδιοι φαίνεται ότι τα ξεχνούν, μερικά σημεία αντιπαράθεσής μας με τη Ρωσία; Στο Μακεδονικό, όπου από τους πρώτους αναγνώρισαν τη FYROM ως «Μακεδονία». Την προσπάθειά τους να υποβαθμίσουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Την, πρόσφατη, στροφή τους στο Κυπριακό. Τις συμφωνίες με την Τουρκία για τους αγωγούς καυσίμων.
Πώς οι Ρώσοι έθεσαν εκτός μάχης την ΕΛΒΟ
Του Ηλία Νταλούμη - Ισοτιμία
Κυριακή 23 Αυγούστου 2009
http://infognomonpolitics.blogspot.com/2009/08/blog-post_7012.html
http://www.kathimerini.gr/856196/article/epikairothta/ellada/ta-rwsika-mysthria-toy-agioy-oroys