Ο Κωνσταντίνος Ν.Ράδος,καθηγητής της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών,στο έργο του «Εισβολή τού Υψηλάντου είς Μολδαβλαχία καί Έναρξις τού Ιερού Αγώνος» πού εκδόθηκε στα 1921, καταγράφει ένα λαϊκό δημοτικό τραγούδι της εποχής εκείνης πού αναφέρεται στον Αρβανίτη πασά των Ιωαννίνων,Αλή πασά Τεπελενιώτη.
Ο συγγραφέας μας λέει γιά την εξέγερση τού Αλή κατά των Οθωμανών ο οποίος «αναγκάστηκε» καί όχι πως υπήρξε σχέδιο καί παλαιός πόθος τού Αλή καί εκείνων πού υπήρξαν κοινωνοί των σχεδίων του.
Η λέξη καί μόνο «αναγκάστηκε» έρχεται σε τέλεια αντίθεση με τα γεγονότα αλλά καί με το ύφος τού τραγουδιού αυτού το οποίο ο συγγραφέας παρουσιάζει καί πού δείχνει τον εγκωμιασμό τού ίδιου τού Αλή παρομοιαζοντάς τον με τον Βασιλιά της Ηπείρου,Πύρρο.
Από τούς αδελφούς Πούλιου πού εκτύπωσαν την πρώτη ελληνική εφημερίδα καί πού μας διαβεβαιώνουν πως ο λαός της Ηπείρου αποκαλούσε τον Αλή «πατέρα»,μέχρι τον σοβιετικό ιστορικό Γκρίγκορι Αρς πού καταγράφει τα μυστικά σχέδια τού Αλή γιά την δημιουργία μεγάλου Έλληνο-Αλβανικού κράτους,μας επιβεβαιώνουν τούς πόθους τού Αλή,τού ψυχαδελφού τού πατέρα τού Οδυσσέα Αντρούτσου. Αποφεύγοντας να εισχωρήσουμε περισσότερο στα έργα καί στο βίο τού Αλή σε τούτη την ανάρτηση,θα περιοριστούμε στο λαϊκό τραγούδι της εποχής εκείνης πού εκθειάζει τον Αλή καί πού δείχνει τα συναισθήματα πού έτρεφε ο λαός γιά εκείνον.
Μας περιγράφει λοιπόν,πως καλεί σε εξέγερση ο Αλής όλους τούς Αλβανούς καπεταναίους καί όλους τούς «Ρωμαίους» πού δεν είναι άλλοι από τούς χριστιανούς Αρβανίτες τζοχανταραίους του,όπως ο Αντρούτσος,ο Καραϊσκάκης,ο Διάκος,ο Βαρνακιώτης καί τόσοι άλλοι μετέπειτα πρωταγωνιστές της εποποιΐας τού '21.
Μας περιγράφει λοιπόν,πως καλεί σε εξέγερση ο Αλής όλους τούς Αλβανούς καπεταναίους καί όλους τούς «Ρωμαίους» πού δεν είναι άλλοι από τούς χριστιανούς Αρβανίτες τζοχανταραίους του,όπως ο Αντρούτσος,ο Καραϊσκάκης,ο Διάκος,ο Βαρνακιώτης καί τόσοι άλλοι μετέπειτα πρωταγωνιστές της εποποιΐας τού '21.
Καλεί λοιπόν στα όπλα γιά λευτεριά καί ανεξαρτησία ο Αλής από τον Σουλτάνο,ο Αλής πού είναι ο ήρωας της Ηπείρου!,ο«φοβερός καί τρομερός ,ο μιμητής τού Πύρρου»!!!
Έτσι έβλεπε ο λαός, μας λέει ο συγγραφέας γιά τον Αλή,τον σύζυγο της Κυράς Βασιλικής,την αδελφή δύο Στρατηγών της Επανάστασης τού 1821!!!,πού ο ένας από αυτούς ο Γεώργιος Κίτσου,έπεσε μαχόμενος στις επάλξεις τού Μεσολογγίου!!!
Με όλα αυτά καί προφανώς με τόσα άλλα ακόμη πού έχει αποκρύψει το μαύρο σκοτάδι της επίσημης ιστοριογραφίας,βγαίνει να βροντοφωνάξει γιά τον ξεσηκωμό ο Άνθιμος Γαζής από την Θεσσαλία :
τι περιμένετε πλέον,αφού ο Αλής σήκωσε στα κάστρα των Ιωαννίνων τέσσερις σταυρούς κοντά στη σημαία του;!!!!
τι περιμένετε πλέον,αφού ο Αλής σήκωσε στα κάστρα των Ιωαννίνων τέσσερις σταυρούς κοντά στη σημαία του;!!!!
To «Αλβανικόν Σύνταγμα»
(από το ίδιο βιβλίο)
Το περίφημο «Αλβανικόν Σύνταγμα» είναι η πρώτη επίσημη ελληνική στρατιωτική μονάδα στα Επτάνησα.
Ο συγγραφέας ομολογεί έστω καί με δυσκολία το αυτονόητο,πως η αυλή τού Αλήπασα υπήρξε ένα από τα καλύτερα στρατιωτικά σχολεία πού ανέδειξε τούς μετέπειτα αρχηγούς της ελληνικής επανάστασης τού ΄21.
Αποφεύγοντας κατά την πάγια τακτική να αναφέρεται η ιδιαίτερη καταγωγή όλων αυτών των καπεταναίων,πού όμως «χωριό πού φαίνεται κολαούζο δεν θέλει».
Καί τρέχουμε εμείς σήμερα με τον μεγεθυντικό ερευνητικό φακό των ντετέκτιβς στο χέρι να παλεύουμε να αποδεικνύουμε το αυτονόητο.
Πού οφείλεται η εθνική συνείδηση
καί ας βγάλει ο καθείς τα συμπεράσματά του...
Ο Σκοντριάνος Oso Kuka καί ο Γιωργάκης Ολύμπιος ανατινάζονται γιά να μην πέσουν στα χέρια τού εχθρού.
Ο Κούκα ανατινάζεται στον πύργο του γιά να μην παραδοθεί στούς Μαυροβούνιους.
Ο Ολύμπιος ανατινάζει την πυριτιδαποθήκη στην Μονή Σέκου στην Ρουμανία γιά να μην παραδοθεί στούς Οθωμανούς.
Βίοι παράλληλοι καί ολοκαυτώματα από τον ίδιο εκείνο λαό,με διαφορετικά κίνητρα καί ίσως διαφορετικούς κάθε φορά στόχους.
Μα πάντα η ίδια ψυχοσύνθεση καί η ίδια πολεμική ορμή διδάσκοντας την ύψιστη αυτοθυσία γιά ελευθερία καί αντρειά.