«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009

ΜΙΑ ΑΓΝΩΣΤΗ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΗ ΩΔΗ

Γιαννης Π. Γκικας*. Αρθρο που δημοσιευθηκε στο περιοδικο «Μπεσα» το 1995 Οκτωβριος-Νοεμβριος, Β' περιοδος τευχος 1. Δημοσιευεται ολο το ποιημα στο παραπανω περιοδικο.


«Για πολλους λογους πρεπει να λογαριαστει σημαντικη η αθησαυριστη αρβανιτικη ωδη που παρουσιαζω σ'αυτες τις σελιδες.Το μεγαλο αυτο στιχουργημα,αγνωστο ως τα τωρα στην αρβανιτικη βιβλιογραφια,βρισκεται δημοσιευμενο στο τευχος Μαη 1889 του περιοδικου «Απολλων»,που εβγαινε στον Πειραια. Σ'αυτο το περιοδικο συνεργαζοταν συγγραφεις και λογιοι της εποχης και εκδοτης ηταν ο Δ.Κ.Σακελλαροπουλος. Ο τομος οπου και το τευχος στο οποιο ειναι δημοσιευμενο το ποιημα,ειναι αφιερωμενος στον Δ.Μεσσαλα.Διαβαζουμε την αφιερωση:«Τω ευγενεστατω των γραμματων προστατη και φιλομουσω τα μαλα βαθυτατου σεβασμου και ευγνωμοσυνης τονδε τον πεμπτον τομον του Απολλωνος ανατιθησιν.Η Διευθυνσις». Η βασιλισσα που αναφερει η αφιερωση,ειναι η Ολγα,γυναικα του Γεωργιου του Α'. Το ποιημα ειναι γραμμενο για την Αλεξανδρα,κορη του Γεωργιου και της Ολγας.Τιτλος του: ΝΤΕ ΕΠΑΡΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΑ ΓΙΟΝΕ ΛΕΞΑΝΔΡΑ (Προς την πρωτην Βασιλοπουλαν μας Αλεξανδραν).Γραφτηκε απο Ελληνα Αρβανιτη,με την ευκαιρια των αρραβωνων της Αλεξανδρας με το μεγαλο Δουκα Παυλο Αλεξανδροβιτς,γιο του αυτοκρατορα της Ρωσιας Αλεξανδρου του Β' και αδελφο του αυτοκρατορα Αλεξανδρου του Γ'. Η Αλεξανδρα παντρευτηκε το 1889 και πεθανε το 1891 στη Ρωσια.Μονο δυο χρονια εζησε μετα το γαμο της.Ο ταφος της βρισκεται στο ναο Πετρου και Παυλου στην Πετρουπολη (πρωην Λενινγκραντ),οπου και αλλα μελη της αυτοκρατορικης οικογενειας της Ρωσιας. Το 1889,λοιπον,ηρθε στην Ελλαδα ο Παυλος για να παρει την Αλεξανδρα,να πανε στη Ρωσια να παντρευτουν και το γεγονος αυτο δινει την ευκαιρια στον λογιο Αρβανιτη μας να εκφρασει ποιητικα τα αισθηματα του. Η πρωτη εκπληξη-για τον σημερινο αμυητο-αρχιζει με το μοτο: Σε ψαλλω αλβανιστι εις γλωσσαν ηρωικην ην ωμιλει ο ναυαρχος Μιαουλης ο Μποτσαρης και ολο το Σουλι. Αλλα δεν προκειται για τιποτα παραξενο,αφου αυτη ειναι η αληθεια.Και ο Ευβοικης καταγωγης Μιαουλης (το επιθετο του Βωκος-Μπωκος-απ ' τα Φυλλα της Χαλκιδας) ειχε μητρικη του γλωσσα τ'αρβανιτικα και οι Μποτσαραιοι και μια πλειαδα πρωταγωνιστων του εθνικου αγωνα,μιλαγαν τ'αρβανιτικα,γιατι απλουστατα ηταν Ελληνες Αρβανιτες. Στο σημειο αυτο πρεπει να υπενθυμισουμε πως την εποχη που γραφεται η προκειμενη ωδη,βρισκοντουσαν σε ανθιση οι αλβανολογικες σπουδες στην Ελλαδα και,μαλιστα,πολυς γινοτανε λογος για ενωση της ανυπαρκτης τοτε ως κρατους,Αλβανιας,με την Ελλαδα και τη δημιουργια ελληνοαρβανιτικου βασιλειου.Ασφαλως γι'αυτο και η Ολγα θελησε να μαθει κι αρβανιτικα. Εντυπωσιαζομαστε σημερα,διαβαζοντας αυτους τους στιχους στο V τμημα της Ωδης: ...εμαθον,οτι (η Ολγα) φορει ενιοτε μπολιαν, ως νυμφη Ελευσινια, Μεγαρις και Κουλουριωτισσα, και οτι εμαθε την αλβανικην την οποιαν ομιλει,οπως και την ελληνικην, και το εχομεν τουτο ως καμαρι οι αλβανοι παντες. «Οι αλβανοι παντες» (αρμπeρορτe σα κου γκιεμι)!Στις μερες μας δικαιολογημενα ξενιζει ο χαρακτηρισμος.Αλλα,ξερουμε πως την εποχη εκεινη πολλοι λογιοι αλλα και προγενεστεροι και μεταγενεστεροι και παλιοι περιηγητες,ομιλουν αλλοτε περι Αλβανων και αλλοτε περι Αρβανιτων.Ο δευτερος χαρακτηρισμος ειναι σημερα ο καθιερωμενος κι αποδεχτος γιατι εκφραζει τον Ελληνα Αρβανιτη.Ο προσεχτικος αναγνωστης της Ωδης θα διαπιστωσει τα εντονα αρβανιτικα συναισθηματα του ποιητη. Στο ποιημα αυτο,πριν απ'ολα,πρεπει να επισημανουμε τις εκφραστικες δυνατοτητες της αρβανιτικης γλωσσας,οπως αυτες,μαλιστα,φανερωνονται σ'ενα τετοιο μακροσκελες εντεχνο ποιημα.Βεβαια,η κατα λεξη μεταφραση,στη λογια γλωσσα της εποχης,που παραθετει ο στιχουργος,ειναι φυσικο ν'απεχει απ'τη λιτοτητα των ομοιοκατακλητων αρβανιτικων στιχων,που κρατανε την πρωτογενη λυρικη τους αυθορμητοσυνη και καθαροτητα.Ενα δευτερο σημειο που πρεπει να επισημανουμε,ειναι ο πατριωτισμος των Αρβανιτων μας που εκπηγαζει απ'το συναισθηματικο τους κοσμο,που εμμονα διακατεχεται απο θολες ηρωικες αναμνησεις του παρελθοντος,οι οποιες σκοτεινες και συγκεχυμενες κυκλοφορουν μεσα στο αιμα τους και ενστικτωδικα τους δινουν το ψυχικο και σωματικο κουραγιο ν'αντισταθουν και να επιζησουν.Ο θαυμασμος και η λατρεια του Αρβανιτη μας για μια πριγκηποπουλα,οπως η Αλεξανδρα,δεν εκφραζει ψυχρη και φανατισμενη προσηλωση προς ενα θεσμο,προς ενα ειδος πολιτευματος,αλλα εχει το νοημα της αναζητησης της ιστορικης του διαδρομης. Πισω απ'το βασιλια,για τον Ελληνα Αρβανιτη,κρυβεται ο ασβεστος Θρυλος.Κρυβεται,ισως,ο Μεγαλεξανδρος,ο Λεων Σγουρος,ο Γκινος Μπουας Σπατας,ο Σκεντερμπεης,ο Κωνσταντινος Παλαιολογος,ο Μερκουρης Μπουας, οι Μποχαλαιοι και τοσοι αλλοι μεσαιωνικοι αυθεντες και αρχηγοι του.Πισω απο συμβολα ο Αρβανιτης ψαχνει να βρει τον εαυτο του,τις καταβολες του. Ο δημιουργος της Ωδης,υπογραφει στο τελος με τ'αρχικα του:Δ.Θ.Στο εξωφυλλο,ομως,στον καταλογο των «ευγενως λαβοντων μερος εις την συνταξιν του Ε' τομου»,αναμεσα στ'αλλα ονοματα (Ν.Γ.Λιγιαλειδης,Λ.Σ.Βλαστος,Σπ. Δε. Βιαζης,Ν.Καζαζης,Π.Γ. Κρεμος, Φ.Κ. Σκοκος), διαβαζουμε και τ'ονομα Θεοχαρης Δ. Αυτος, λοιπον,ισως, ειναι ο ποιητης μας της Ωδης,ενας Αρβανιτης απ'την Υδρα η τις Σπετσες πιθανον αφου τ'ονομα του Θεοχαρης ειναι και επιθετο ναυτικων οικογενειων αυτων των δυο νησιων.Ευχομαι φιλιστορες νεοι ερευνητες ν'ασχοληθουν με το θεμα.Εγω καταθετω το ευρημα μου.Το ποιημα δημοσιευεται σε πιστη αναπαραγωγη απ'τις σελιδες του περιοδικου «Απολλων».

*Ο Γιαννης Γκικας,ειναι βραβευμενος απο την Ακαδημια Αθηνων για το εργο του,ενα θαυμασιο πραγματικα εργο: «Καστρα Ταξιδια».


ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)