ΟΣΜΑΝΤΑΚΑΣ Η ΣΑΜΑΝΤΑΚΑΣ
Ιστορικό τραγούδι, της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου που αναφέρεται στον Αρβανίτη Οσμάν – Τάκα που καταδικασμένος σε θάνατο ζήτησε ως τελευταία χάρη πριν την εκτέλεσή του να χορέψει. Ο λεβέντικος χορός του συγκίνησε τον εκτελεστή του τον μπέη του Μαργαριτίου που του χάρισε τη ζωή.
Ανδρικός αργός, μεγαλόπρεπος, αυτοσχεδιαστικός χορός του πρώτου. Ακολουθεί τον τρίτο ήχο σε ρυθμό τετράσημο. Χορεύεται σε όλη την Ήπειρο από ικανότατους χορευτές που έχουν τη δυνατότητα να αυτοσχεδιάσουν και να δημιουργήσουν με τη διάθεση της στιγμής.
ΟΣΜΑΝΤΑΚΑΣ
Aιντε! Οσμαντάκα, τη λεβεντιά σου να 'χα!
Τη λεβεντιά σου να 'χα! Γεια σου, Οσμάντάκα!
Αιντε! Σύ κοιμάσαι και γω νυστάζω
Σε συλλογιούμαι κι αναστενάζω.
Μαύρα μου μάτια και κοντυλογραμμένα,
Ως πότε θα κοιμόσαστε χώρια από μένα?
Ξύπνα, Οσμάντάκα!και βάλε τα τσαρούχια!
Στρίψε τη μουστάκα! Γεια σου Οσμαντάκα!
1η παραλλαγή (Ηπείρου)
Γειά σου Οσμαντάκα,
τη λεβεντιά σου να΄χα
τη λεβεντιά σου να΄χα,
γειά σου Οσμαντάκα.
Εσύ κοιμάσαι
κι εγώ νυστάζω,
Σε συλλογιούμε
κι αναστενάζω.
Ξύπνα Οσμαντάκα
και βάλε τα τσαρούχια,
στρίψε τη μουστάκα,
γειά σου Οσμαντάκα.
2Η ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ (Ηπείρου)
ʼιντε Οσμάν Τάκα,
στρίψε τη μουστάκα,
γεια σου Οσμάν Τάκα.
ʼιντε Οσμάν Τάκα,
τη λεβεντιά σου να 'χα,
γεια σου Οσμάν Τάκα.
ʼιντε ωρέ, εσύ κοιμάσαι
κι εγώ νυστάζω,
σε συλλογιούμαι κι αναστενάζω.
Γεια σου Οσμάν Τάκα, τα
η λεβεντιά σου να 'χα.
3Η ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ (Αφοί Χαλκιά, 1950)
Ωρέ Σαμαντάκα,
τη λεβεντιά σου να 'χα. (δις)
Ωρέ γεια σου Σαμαντάκα.
Αχ! εσύ κοιμάσαι κι εγώ νυστάζω,
Σε συλλογιούμαι κι αναστενάζω.
Ξύπνα Σαμαντάκα
και βάλε τα τσαρούχια,
Στρίψε τη μουστάκα,
γεια σου Σαμαντάκα.
ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
α. Κινητικό μοτίβο
Στο (1,2), γίνεται άρση του δεξιού ποδιού, ελαφρά λυγισμένου, μπροστά από το αριστερό που εκτελεί συγχρόνως δύο αναπάλσεις.
Στο (3), το δεξί πόδι πατάει προς τα δεξιά.
Στο (4), γίνεται άρση του αριστερού ποδιού, ελαφρά λυγισμένου, προς τ' αριστερά.
Στο (5), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά του χορού.
Στο (6), το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά.
Στο (7), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά του χορού.
Στο (8), το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά και λίγο προς τα πίσω, ενώ συγχρόνως γίνεται στροφή των δαχτύλων των ποδιών και του σώματος προς τ΄ αριστερά.
β. Κινητικό μοτίβο
Στο (1), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά.
Στο (2), το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά.
Στο (3), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά.
Στο (4,5), γίνεται άρση του δεξιού ποδιού, ελαφρά λυγισμένου, μπροστά από το αριστερό που εκτελεί συγχρόνως δύο αναπάλσεις.
Στο (6), το δεξί πόδι πατάει με το μπροστινό τμήμα του ταρσού πίσω από το αριστερό.
Στο (7), το αριστερό πόδι εκτελεί ένα πολύ μικρό βήμα προς τ' αριστερά.
Στο (8), το δεξί πόδι πατάει πίσω από το αριστερό, προς τ' αριστερά.
Στο (9), το αριστερό πόδι πατάει κοντά στο δεξί στην προσοχή.
www.preveza.gr
Δυστυχώς δεν αναφέρεται ότι πρόκειται γιά Τσάμικο χορό.Καί ότι ο Οσμάν Τάκα ήταν μουσουλμάνος.
Το τελευταίο δεν αναφέρεται γιά άλλο λόγο παρά γιά να δείξει την διαίρεση ενός Λαού.
Η εκτέλεση τού τραγουδιού στη φωνή καί το κλαρίνο είναι από τον αξεπέραστο Λαβέρ Μπαρίου,όπου έχει δώσει καί στη χώρα μας αρκετές παραστάσεις καί χαίρει στούς συγκεκριμένους κύκλους μεγάλη εκτίμηση.Ο Λαβέρ Μπαρίου είναι θιασώτης καί γνώστης της κοινής καταγωγής Ελλήνων καί Αλβανών.
ΒΛΕΠΕ:Τσάμηδες
Οί Τσάμηδες καί οί..ναζί Βόσνιοι
Τσιάμικος χορός-«Βλάχικος γάμος» στη Θήβα
Ιστορικό τραγούδι, της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου που αναφέρεται στον Αρβανίτη Οσμάν – Τάκα που καταδικασμένος σε θάνατο ζήτησε ως τελευταία χάρη πριν την εκτέλεσή του να χορέψει. Ο λεβέντικος χορός του συγκίνησε τον εκτελεστή του τον μπέη του Μαργαριτίου που του χάρισε τη ζωή.
Ανδρικός αργός, μεγαλόπρεπος, αυτοσχεδιαστικός χορός του πρώτου. Ακολουθεί τον τρίτο ήχο σε ρυθμό τετράσημο. Χορεύεται σε όλη την Ήπειρο από ικανότατους χορευτές που έχουν τη δυνατότητα να αυτοσχεδιάσουν και να δημιουργήσουν με τη διάθεση της στιγμής.
ΟΣΜΑΝΤΑΚΑΣ
Aιντε! Οσμαντάκα, τη λεβεντιά σου να 'χα!
Τη λεβεντιά σου να 'χα! Γεια σου, Οσμάντάκα!
Αιντε! Σύ κοιμάσαι και γω νυστάζω
Σε συλλογιούμαι κι αναστενάζω.
Μαύρα μου μάτια και κοντυλογραμμένα,
Ως πότε θα κοιμόσαστε χώρια από μένα?
Ξύπνα, Οσμάντάκα!και βάλε τα τσαρούχια!
Στρίψε τη μουστάκα! Γεια σου Οσμαντάκα!
1η παραλλαγή (Ηπείρου)
Γειά σου Οσμαντάκα,
τη λεβεντιά σου να΄χα
τη λεβεντιά σου να΄χα,
γειά σου Οσμαντάκα.
Εσύ κοιμάσαι
κι εγώ νυστάζω,
Σε συλλογιούμε
κι αναστενάζω.
Ξύπνα Οσμαντάκα
και βάλε τα τσαρούχια,
στρίψε τη μουστάκα,
γειά σου Οσμαντάκα.
2Η ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ (Ηπείρου)
ʼιντε Οσμάν Τάκα,
στρίψε τη μουστάκα,
γεια σου Οσμάν Τάκα.
ʼιντε Οσμάν Τάκα,
τη λεβεντιά σου να 'χα,
γεια σου Οσμάν Τάκα.
ʼιντε ωρέ, εσύ κοιμάσαι
κι εγώ νυστάζω,
σε συλλογιούμαι κι αναστενάζω.
Γεια σου Οσμάν Τάκα, τα
η λεβεντιά σου να 'χα.
3Η ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ (Αφοί Χαλκιά, 1950)
Ωρέ Σαμαντάκα,
τη λεβεντιά σου να 'χα. (δις)
Ωρέ γεια σου Σαμαντάκα.
Αχ! εσύ κοιμάσαι κι εγώ νυστάζω,
Σε συλλογιούμαι κι αναστενάζω.
Ξύπνα Σαμαντάκα
και βάλε τα τσαρούχια,
Στρίψε τη μουστάκα,
γεια σου Σαμαντάκα.
ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
α. Κινητικό μοτίβο
Στο (1,2), γίνεται άρση του δεξιού ποδιού, ελαφρά λυγισμένου, μπροστά από το αριστερό που εκτελεί συγχρόνως δύο αναπάλσεις.
Στο (3), το δεξί πόδι πατάει προς τα δεξιά.
Στο (4), γίνεται άρση του αριστερού ποδιού, ελαφρά λυγισμένου, προς τ' αριστερά.
Στο (5), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά του χορού.
Στο (6), το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά.
Στο (7), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά του χορού.
Στο (8), το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά και λίγο προς τα πίσω, ενώ συγχρόνως γίνεται στροφή των δαχτύλων των ποδιών και του σώματος προς τ΄ αριστερά.
β. Κινητικό μοτίβο
Στο (1), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά.
Στο (2), το δεξί πόδι πατάει προς τη φορά.
Στο (3), το αριστερό πόδι πατάει μπροστά από το δεξί προς τη φορά.
Στο (4,5), γίνεται άρση του δεξιού ποδιού, ελαφρά λυγισμένου, μπροστά από το αριστερό που εκτελεί συγχρόνως δύο αναπάλσεις.
Στο (6), το δεξί πόδι πατάει με το μπροστινό τμήμα του ταρσού πίσω από το αριστερό.
Στο (7), το αριστερό πόδι εκτελεί ένα πολύ μικρό βήμα προς τ' αριστερά.
Στο (8), το δεξί πόδι πατάει πίσω από το αριστερό, προς τ' αριστερά.
Στο (9), το αριστερό πόδι πατάει κοντά στο δεξί στην προσοχή.
www.preveza.gr
Το τελευταίο δεν αναφέρεται γιά άλλο λόγο παρά γιά να δείξει την διαίρεση ενός Λαού.
Η εκτέλεση τού τραγουδιού στη φωνή καί το κλαρίνο είναι από τον αξεπέραστο Λαβέρ Μπαρίου,όπου έχει δώσει καί στη χώρα μας αρκετές παραστάσεις καί χαίρει στούς συγκεκριμένους κύκλους μεγάλη εκτίμηση.Ο Λαβέρ Μπαρίου είναι θιασώτης καί γνώστης της κοινής καταγωγής Ελλήνων καί Αλβανών.
ΒΛΕΠΕ:Τσάμηδες
Οί Τσάμηδες καί οί..ναζί Βόσνιοι
Τσιάμικος χορός-«Βλάχικος γάμος» στη Θήβα