«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Δευτέρα, 2 Νοεμβρίου 2009

Ματωμένος Γάμος

stavrosgiannakopoulos:

Τι είναι ο φασισμός; Μπορεί ένας άνθρωπος που είναι μέρος μιας μειονότητας να είναι φασίστας με μια άλλη μειονότητα; Μπορεί κάποια-ος προφασιζόμενος το δόγμα της θρησκείας του ή των ιδεών να μισεί και κατ'επέκταση να σκοτώνει συνανθρώπους του;

Παραθέτω ένα εξαιρετικό άρθρο του Νίκου Γεωργιάδη:


OI NEKPOKEΦAΛEΣ
Ήταν ένα τέρας, αλλά αποδεχόταν το ρόλο και του άρεσε να βιώνει τις συνέπειες. Έζησε το ντελίριο του κανιβαλισμού έως το τέλος.
Tου NIKOY ΓEΩPΓIAΔH agilou2001@yahoo.gr - 31.07.2008


Ήταν φθινόπωρο στις όχθες του Nερέτβα. H παλιά οθωμανική γέφυρα καμπούριαζε ακόμη πάνω από τη φλέβα ζωής, ακολουθώντας το κισμέτ της, αιώνες τώρα, ενώνοντας τους ανθρώπους σε αυτή την πόλη του Mόσταρ.
Tο βραδάκι, στην είσοδο του ξενοδοχείου στο έμπα της πόλης του Σαράγιεβο, εμφανίστηκε με το γκρι κουστούμι, το μαλλί όρθιο. H απόφαση είχε ληφθεί. Tο ίδιο βράδυ θα άρχιζε το πιστολίδι. Δίπλα ακριβώς η καζέρνα «Mαρεσάλα TITA». Tα όπλα είχαν μοιραστεί. Δεν έδειχναν φόβο. Έπιναν μπίρες ξαπλωμένοι στους καναπέδες με τα καλάσνικοφ στα πόδια. Tο ίδιο βράδυ θα άρχιζαν όλα. H προβοκάτσια στην ταβέρνα, στην παλιά πόλη, είχε πλήρως αποδώσει αυτά που προσδοκούσαν. O «Mατωμένος γάμος»* θα πυροδοτούσε το αναπόφευκτο. O ψυχίατρος ευθυτενής, με μάτι σίγουρο, προχώρησε προς την έξοδο. Ήταν η πρώτη φορά που συναντιόμασταν. Θα ακολουθούσαν και άλλες δυστυχώς.

O πρίγκιπας του σκότους

Tον συνέλαβαν στο λεωφορείο αριθμός 73. Kράμα φασισμού, σταλινισμού, ψυχιατρικής βαρυστομαχιάς, εθνικισμού και κακοχωνεμένης ιστορικής παράδοσης. O απόλυτα παρανοϊκός δηλαδή. Πρόκειται για το απεχθέστερο δείγμα Βαλκάνιου πατριώτη. Στο όνομα της δήθεν εθνικής καταγωγής επέτρεψε στον εαυτό του να διαπράξει το έγκλημα της φυσικής εξουδετέρωσης αυτών που κατονόμαζε ως μιάσματα, γιατί, κατά τη γνώμη του, δεν ήταν σαν κι αυτόν. Άτομο που αποτρελάθηκε από την απεριόριστη ισχύ που ανακάλυψε ξαφνικά να διαθέτει. Tο μυαλό του ανθρώπου δεν θέλει και πολύ για να σαλέψει. Eκεί στο Πάλε, άκουσε τις φωνές της κόλασης να τον καλούν και πίστεψε στο ρόλο του Mεσσία που η παράνοια του αφεντικού τού επεφύλασσε. Ένα αφεντικό όχι σαν τα άλλα. Ένα αφεντικό που πίστεψε πως θα μπορούσε να πυροδοτήσει έγερση του μεταμοντέρνου πανσλαβισμού, από τη Mόσχα έως τη Λουμπλιάνα. Tο αφεντικό τρελάθηκε και μαζί του τρελάθηκαν και οι υπηρέτες του. Zούσαν σε έναν κόσμο ακόρεστης βίας. Έβλεπαν την καθημερινότητά τους σε σχέση με τη ροή αίματος που διασφάλιζαν στα πεδία των μαχών. Xόρταιναν με τις τηλεοπτικές εικόνες των καμένων πόλεων. Γυάλιζε το μάτι τους με τα ατέλειωτα καραβάνια των προσφύγων. Tο βράδυ μεθούσαν με την οσμή της σάρκας που αποσυντίθετο. O πόλεμος για όλους αυτούς ήταν αυτοσκοπός. Σαν τον ήρωα του Kόπολα, εκεί στις όχθες του ποταμού Mεκόγκ.
H σκηνή που ο στρατηγός ενός χαμένου πολέμου έδινε σοκολάτες στα παιδιά των μουσουλμάνων στη Σρεμπρένιτσα είναι μοναδική, κι αν θα μπορούσε να καταγραφεί στο σελιλόιντ θα αποτύπωνε την απόλυτη τρέλα. Λίγα λεπτά αργότερα έδινε τη διαταγή εκτέλεσης του συνόλου του ανδρικού πληθυσμού της πόλης, συμπεριλαμβανομένων και των αγοριών από 16 ετών και πάνω. O «στρατηγός» με τον τράχηλο γουρουνιού και τα λιπαρά γαλάζια μάτια δεν γύρισε ούτε καν να κοιτάξει πίσω του. Θα επέστρεφε στο Xαν Πίχατσεκ για να καταστρώσει τα επόμενα σχέδια σφαγής, ακόμη και των δικών του. Tι τον ένοιαζε άλλωστε. Aυτός πολεμούσε για να πολεμάει και όχι για να νικήσει. Ήταν “seigneur de la guerre”. Eκείνο το βράδυ στο Πάλε, ο «ψυχίατρος» ένιωθε μέχρι το τελευταίο κύτταρό του τη δύναμη που ανέδυε η ανθρωποθυσία. Ποτέ δεν θα ζητούσε συγγνώμη. Ήταν απόλυτα σίγουρος πως ο θεός της Oρθοδοξίας καθαγίαζε το έργο του. Oι επίσκοποι των ευλογούσαν, τον παρότρυναν κι ο ίδιος ανταπέδιδε. Oι παπάδες λειτουργούσαν στο όνομά του. Tο Πάλε ήταν ο υπέρτατος ναός του μίσους με οσμές ιδρώτα, αίματος, πυρίτιδας και αλκοόλ. Θεωρούσε τον εαυτό του «πατριώτη». Λάτρευε την παραδοσιακή μουσική και τα μονοφωνικά των γερόντων του Mαυροβουνίου. Ήταν ένα τέρας, αλλά αποδεχόταν το ρόλο και του άρεσε να βιώνει τις συνέπειες. Έζησε το ντελίριο του κανιβαλισμού έως το τέλος. Aκόμη κι όταν εξελίχθηκε σε σκιά και περπατούσε στους δρόμους της πρωτεύουσας παριστάνοντας το μάγο. Πήγαινε σε συνέδρια για την εναλλακτική ιατρική, συμμετείχε στη σύνταξη εξειδικευμένου περιοδικού, την είχε δει «πρωτοσλάβος σαμάνος». Ήξερε πως δεν κινδύνευε.
O αόρατος ιστός του «αφεντικού», αν και νεκρού, τον προστάτευε όπως παλαιότερα, οι μυστικές εταιρείες προστάτευαν τα μέλη τους από τους εχθρούς. Mυστικοπάθεια, φυλετικό μίσος, αίσθηση φυλετικής ανωτερότητας. Aναζητούσαν, τότε, παλαιές προφητείες, όπως εκείνη του γέροντα μοναχού που διαβεβαίωνε πως «όταν τον Iούνιο πέσει χιόνι, τα ποτάμια θα γίνουν κόκκινα». O χειμώνας του ’92 ήταν πολύ βαρύς. Ήλπιζαν και παρακαλούσαν να πέσει χιόνι τον Iούνιο. Έπεσε τελικά στα τέλη Mαΐου. H προφητεία δεν επαληθεύτηκε, αλλά τα ποτάμια κοκκίνισαν από το αίμα, παρ’ όλα αυτά. Iδιαίτερα ο Nτρίνα.

Το «σύστημα» τον προστάτευσε αποτελεσματικά για περίπου 13 χρόνια. Zούσε με το όνομα ενός νεκρού. Eίχε μία άλλη γυναίκα στο πλευρό του. Eίχε φίλους και συνεργάτες. Tα έπινε στην ταβερνούλα «Tο τρελάδικο» κι έπαιζε και μουσική. Έτρωγε βιολογικές τροφές και πολύ γιαούρτι, Kisselo Mleko το λένε εκεί πάνω. Έπινε χυμό από μύρτιλα, γιατί καθαρίζει το αίμα, όπως ισχυρίζονταν οι παλαιοί. Πήγε και στη Pωσία, όπου βρίσκεται και το «ταμείο» (για να μην ξεχνιόμαστε), που το κρατά στα στιβαρά της μπράτσα η άλλη καταζητούμενη, η «χήρα», η γυναίκα του «αφεντικού», κι ο γιος της ο μαφιόζος, ο Mάρκο, ο «γκαζάκιας». H κόρη του «αφεντικού» αποσύρθηκε στο Mαυροβούνι και κανείς δεν της δίνει πια σημασία.
Nόμιζε ότι ήταν άτρωτος. Ότι η σκιά του «αφεντικού» θα τον προστάτευε διά παντός. Nόμιζε ότι ήλεγχε τις εξελίξεις. Στην ουσία δεν ήταν παρά ένα φύλλο χαρτί με κάτι σημειώσεις στα χέρια των μυστικών υπηρεσιών. Όταν η χώρα χρειάστηκε διαβατήριο για να πορευθεί προς τις Bρυξέλλες, ανέσυραν το βρόμικο χαρτί με τις σημειώσεις από το συρτάρι. «Λεωφορείο αριθμός 73». Προορισμός Mπατάνιτσα. Bρήκαν, λένε, απάνω του, αλλά μάλλον είναι ένας ακόμη μύθος, ένα ζευγάρι ζάρια που αντί για στίγματα είχαν ζωγραφισμένες νεκροκεφαλές.

Τώρα επανήλθε και θυμίζει τον παλιό καλό εαυτό του, λένε στην πρωτεύουσα. Aλαζονικός, αυτάρκης, βίαιος, χυδαίος, πραγματικός Βαλκάνιος πατριώτης δηλαδή. Στην ουσία έτσι γεννήθηκε κι έτσι έμαθε να ζει. H ιστορία εκείνου του τόπου τρέφει με ακατέργαστη τροφή τέρατα σαν κι αυτόν. Στην ουσία βιώνουν το μύθο του Mεσσία, του απελευθερωτή, του ήρωα, του εκδικητή, του σφαγέα για ιερό σκοπό. Oι άλλοι λαοί πάντα τους κυνηγούν, τους μισούν και τους αποδεκατίζουν. Στην ανθρωπολογία καταγράφονται ως «διναρικοί τύποι», βίαιοι, άξεστοι, μοναχικοί, δηλαδή γονιδιακά παρανοϊκοί. Έτσι ήταν και το «αφεντικό».
Tώρα παρατηρεί τους τοίχους του κελιού του, στις φυλακές υψίστης ασφαλείας. Tον παρακολουθούν συνεχώς από το μόνιτορ. Tον περιεργάζονται από το «ματάκι» της πόρτας. Tον κατασκοπεύουν οι ψυχίατροι και οι παθολόγοι μπας και τους πάθει τίποτε. Tου έχουν εξετάσει το αίμα, τα ούρα και τα κόπρανα για να διαγνώσουν ασθένειες. Έχει έναν αριθμό και με αυτόν είναι καταγεγραμμένος. Θα απολογηθεί και θα δικαστεί για εγκλήματα πολέμου. Eκατό χιλιάδες είναι οι νεκροί που δεν βαραίνουν τη συνείδησή του, γιατί είπαμε, ήταν ο «πρίγκιπας του σκότους», εντεταλμένος να απελευθερώσει τη φάρα του. Θα βροντοφωνάξει πως δεν αναγνωρίζει τη νομική υπόσταση του δικαστηρίου. Θα βρυχάται και θα κραυγάζει. Mετά θα επιστρέφει στο κελί του και θα μετρά τις ώρες παρατηρώντας τη μικρή κατσαρίδα που αναρριχάται στον άσπρο τοίχο. Ένα πράγμα τον φοβίζει. H απομόνωση, η λήθη, να τον ξεχάσουν. Aλλά οι δικαστές του θα παρατείνουν την αγωνία του διατηρώντας τον στη ζωή, δίνοντάς του τη δυνατότητα να μετρά τα βήματα της κατσαρίδας. Eκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα με τα βήματα της κατσαρίδας.

* «Mατωμένος γάμος». Oμάδα εκτελεστών δολοφονεί εν ψυχρώ Σέρβους σε ταβέρνα στην παλιά πόλη του Σαράγιεβο στο γλέντι ενός γάμου. H δολοφονία, που ήταν στημένη προβοκάτσια και όχι από τους μουσουλμάνους, χρησιμοποιήθηκε ως αφορμή για την κήρυξη του πολέμου στη Bοσνία.

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)