«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2009

Αλλαγές τοπωνυμίων καί η ιστοριά


Ονόματα, Πολιτική και Ποικιλότητα
Καλοδεχούμενη η κριτική από τον κ. Πλυμάκη. Πέρα από το ότι είναι καλόπιστη, προέρχεται από έναν άνθρωπο Μερακλή. Το μείζον ελληνικό λεξικό, ερμηνεύει το, δυσμετάφραστο σε άλλες γλώσσες, επίθετο αυτό ως «άνθρωπος με γούστο | αυτός που ασκεί το επάγγελμά του με επιμέλεια και ευαισθησία». Εγώ το καταλαβαίνω, ως αυτός που αγαπά αυτό που κάνει και κατ’ επέκταση τη ζωή.
Στα ονόματα τώρα. Ξεκινώντας το κείμενό μου, ανέφερα ότι η κριτική που θα έκανα είχε ως αφετηρία την έννοια της ποικιλότητας. Με λίγα λόγια υποστηρίζω ότι το χάσιμο της ποικιλότητας, στη συγκεκριμένη περίπτωση το χάσιμο των ονομάτων, μας κάνει όλους φτωχότερους. Πολύ περισσότερο στην περίπτωση των ονομάτων που μαζί με την ποικιλότητα, χάνεται και η Ιστορία…
Ομολογώ ότι δεν είμαι αρμόδιος να κρίνω και να εκφέρω γνώμη για το πότε ακριβώς έγινε κάθε μία αλλαγή. Όμως η ομογενοποίηση, (με τη βοτανοποίηση των ονομάτων) η ισοπέδωση, (μετρήστε πόσες Καλλιθέες υπάρχουν στο νομό Χανίων αλλά και αλλού) η κάθε λογής καθαριότητα (από «ξενόφερτα» η «κακόηχα») αποτελούν ιδέες δεξιάς (αλλά και βαθύτατα αντιδημοκρατικής) προέλευσης, σε αντίθεση με την ποικιλότητα. Ασχέτως αν ακούγονται και από αυτοπροσδιοριζόμενους ως αριστερούς… (δείτε για παράδειγμα τις «αυτοκαθάρσεις» σε αριστερούς χώρους στο όνομα της ιδεολογικής καθαρότητας).
Ίσως κάνω λάθος, αλλά στο μυαλό μου συνδέονται ο ρατσισμός και ο φόβος του ξένου που αναγνωρίζουμε σήμερα ως πρόβλημα στην ελληνική κοινωνία, με την απαλοιφή των «ξενόφερτων» ονομάτων. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στην πλειονότητά τους οι αλλαγές των ονομάτων έγιναν είτε στη διάρκεια της Χούντας του Μεταξά, είτε αμέσως μετά τον εμφύλιο, είτε στη Χούντα των συνταγματαρχών.* Εξάλλου, σύμφωνα με την ίδια λογική τραβηγμένη στα άκρα, θα έπρεπε να αλλάξουμε και τα ονόματα των ανθρώπων σε –ογλου, καθώς και λέξεις της καθημερινής μας γλώσσας: ντολμάδες, γιαούρτι, καρέκλα, πόρτα …
Στην πραγματικότητα το πρόβλημα είναι πολύ βαθύτερο, και όπως αναφέρει και ο κ. Πλυμάκης δεν συνδέεται με τα πολιτικά φρονήματα των κοινοταρχών και των κατοίκων των χωριών. Έχει όμως σίγουρα να κάνει με το ξαναγράψιμο της ιστορίας στα μέτρα των κάθε φορά κρατούντων, γι’ αυτό και δεν δέχομαι το «αθώο» της πράξης. Ας αναλογιστούμε μόνο τις διαφορές από την επίσημη ιστορία για την επανάσταση του 1821, με τις συχνές αποκαλύψεις σύγχρονων ιστορικών για τις πολλές και βαθιές διαστρεβλώσεις της. Για παράδειγμα, πόσοι ξέρουν ότι ο εθνικός μας ήρωας Οδυσσέας Ανδρούτσος ήταν αρβανίτης (=αλβανός) μουσουλμάνος και ότι ενάντια στους Τούρκους δεν επαναστάτησαν μόνον έλληνες χριστιανοί αλλά και σέρβοι, αλβανοί, αρμένηδες, βούλγαροι, μουσουλμάνοι και χριστιανοί, με λίγα λόγια η μεγάλη πλειονότητα των φτωχών ανθρώπων που τότε κατοικούσαν αυτή τη γωνιά των Βαλκανίων.
Το αξεδιάλυτο των συνόλων αυτών ήταν τόσο έντονο την εποχή αυτή, που τόσο ο Ρήγας όσο και αργότερα ο Καποδίστριας πρότειναν μοντέλα διοίκησης βασισμένα σε αυτές τις διαφορετικότητες (απόψεις που κόστισαν και στους δυο τη ζωή τους).
Επιστρέφοντας από αυτή την αναδρομή, ακόμη και αν δεν έπεισα (ή έχω λάθος) για τις αιτίες των αλλαγών, επιμένω να προτιμώ την «κακόηχη» Κοπράνα (απ’ όπου έχω και ρίζες) από το άχρωμο και άοσμο Άσπρο.

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)