Λεξικό Κ.Χριστοφορίδη σελ.472
ΒΛΕΠΕ:Σούλτσος-ρομάνι-λοστός
Εκ τού κονταριού,τού στύλου-σούλjτσ=στύλος(στυλώνομαι),η δοκός το πάτερο:
σελ.304
(λόγω τού κονταριού πού στηρίζεται η λόγχη καί άνë -τρίαινα)
ΒΛΕΠΕ:Πατέρας
(το στήριγμα,η «κολόνα τού σπιτιού»)
καί σούλ-ι(το ίδιο),ο ολόρθος ο στητός καί κατ'επέκταση ο Σούλης ο λεβέντης-με την έννοια της προστασίας τού ηγέτη.
σελ.403
Πρόκειται γιά μεγάλα καί χοντρά ξύλα στα παλιά σπίτια πού σφράγιζαν με αυτό τις πόρτες.
Γι'αυτό καί ρομάν-ι,το ρουμάνι το δάσος εκ των δέντρων.
Σχετικό με το σούλ-ι είναι καί η λέξη:
σελ.428
Βλέπε:τρανός
η κυριολεκτική καί μεταφορική έννοια της μιάς λέξης επιβεβαιώνει την άλλη.
σελ.436
Γιά την εύκολη μεταβολή των φωνηέντων δεν χρειάζεται να ξαναειπωθεί,νομίζουμε πως είναι κατανοητό.Περί θαυμασμού λοιπόν πρόκειται στη θέα καί μόνον αυτών των αντρών με την πολεμική τους εξάρτηση,την κορμοστασιά τους καί με την περίφημη φουστανέλα τους.
Βλέπε:στυλοβάτης
Άλλωστε σε αυτούς ανήκαν καί ο Αντρούτσος καί ο Καραΐσκάκης αλλά καί πλείστοι άλλοι μετέπειτα ήρωες τού '21,
καί μας είναι γνωστός ο πίνακας πού απεικονίζει τον Αλή με τούς Αρβανίτες τσοχανταραίους του σε βάρκα στη λίμνη των Ιωαννίνων.
Το θαυμαστικό μόριο τσά-dσε(-σ παχύ) αλληλοεπιβεβαιώνεται ως προς την έννοια τού θέματος πού παρουσιάζεται με το σούλ-ι Σούλης με τις λέξεις καί με το νόημα πού περιγράφτηκαν πιό πάνω.Όπως επίσης η εναλλαγή στην προφορά -τσ -τζ-ντσ-ντζ καί εντέλει -τζ.
ΒΛΕΠΕ:τζοχανταραίος
Τώρα γιά τις διάφορες ιστορικές «αναλύσεις» καί επεξηγήσεις λεξιλογικές τι να πεί κανείς...
Καταράκτης της Χαντάρας(Κύπρος):
Των κορμών των δέντρων εν είδει πάτερων καί στύλων λόγω προφανώς της ύπαρξης πυκνού δάσους ή η εξήγηση στο συγκεκριμένο βρίσκεται στο βράχο πού αναδύεται όπως περιγράφεται στο κείμενο,στο μέσο τού δάσους.Οί φωτογραφίες πείθουν μάλλον γιά το δεύτερο.Βλέπε την ωραία περιγραφή τού τοπίου τού Σουλίου καί την λέξη σούλ(ν)-ι από τον Πέτρο Φουρίκη εδώ.
Βλέπε κορμί-κορμοστασιά
ΒΛΕΠΕ:Κύπρος
Kozma Shuli:
ΒΛΕΠΕ:άρμë-χάρμë