«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Τρίτη 23 Ιουνίου 2009

ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΚΑΙ ΕΝΟΤΗΤΑ(1)


Αξιζει να πουμε μερικα πραγματα για αυτην την Εθνικη Συμμαχια που οι ιστορικοι μας κανουν παντιους τροπους να την εξαφανισουν απο τα ματια μας.

Η συμμαχια λοιπον των Χριστιανων και Μουσουλμανων Ελληνων (Αρβανιτων),κρατησε απο τις 15/1/1821,ως τον Δεκεμβρη του 1821,συνεχως παραβιαζομενη απο τους Χριστιανους και τορπιλιζομενη απο τους Τουρκους,που ειχαν αμεσο συμφερον να σπασει αυτη η Συμμαχια.

Οι Μουσουλμανοι Αρβανιτες μενουν πιστοι στη Συμμαχια τους και βοηθανε αποτελεσματικα την Επανασταση και στις 23 Αυγουστου του 1821,ο Δημητριος Υψηλαντης σαν πληρεξουσιος και προισταμενος τοτε της Ελληνικης Κυβερνησης,τους στελνει συγχαρητηρια επιστολη (βλεπε αλλα σχετικα αρθρα),που απευθυνεται προς τους «ανδρειους Τοσκηδες,πιστους συμμαχους και αρχηγους...»http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/05/blog-post_7079.html(Βλεπε Κ.Μπιρη και Μ.Λαμπρυνιδη«οι Αλβανοι κατα την κυριως Ελλαδα και Πελοποννησον»Αθηναι 1907,σελ. 86).

Βλεπουμε την πεποιθηση της κοινης καταγωγης,της Ελληνικης καταγωγης επιβεβαιωμενη απο εναν Υψηλαντη.Μα τι τοθελε το συγχαρητηριο μυνημα ο δυστυχης;Οι Ινστρουχτορες της Επαναστασης δεν του το συγχωρεσαν ποτε και ας ηταν αυτος οχι ενας φτωχος,ενας λαικος ενας παρακεντες η Κλεφτης,μα ενας ατοφιος πριγκιπας.Λιγο καιρο αργοτερα,θα τον παραμερισουν απο την εξουσια και θα ειναι αυτος ο εντιμος αριστοκρατης το ασωτο παιδι της ταξης του,που θα τιμωρηθει υποδειγματικα,απο τους στυγνους εκπροσωπους της.Την ιδια γνωμη ισως ειχε για τους Αρβανιτες και ο αδελφος του ο Αλεξανδρος,που ξεκινησε την Επανασταση του με τους Αρβανιτες της Βορειας Βαλκανικης και εφαγε και αυτος το κεφαλι του.Και ενω αυτα ελεγε-και πιστευε-ο Δ.Υψηλαντης,οι υπολοιποι «πονηροι της υποθεσεως»,εσκαβαν τον λακκο της Συμμαχιας και οσων την υποστηριζαν.

Τον Νοεμβρη του 1821,ο Ταχηρ Αμπαζης (που του εστελνε συγχαρητηρια ο Υψηλαντης),κατεβηκε με εντολη των υπολοιπων Αλβανων μουσουλμανων της συμμαχιας,να παει σαν πληρεξουσιος στην Α' Εθνικη συνελευση των Ελληνων και να επισκευθει τα απελευθερωμενα εδαφη για να δει κατα ποσο τηρουνται οι συμφωνιες της Συμμαχιας,επειδη ειχαν φτασει πληροφοριες απο παντου,πως οι χριστιανοι τις παραβιαζουν.Οι μουσουλμανοι Αρβανιτες πιστοι στην Μπεσα τους δεν εδιναν σημασια στις φημες.«Θα απορησουν ισως οι μεταγενεστεροι,θα δικαιολογησει ο Σπ.Τρικουπης,πως εμωρανθησαν εις τοιουτον βαθμο οι Αλβανοι,ενω εξεδιδοντο προκηρυξεις και ησαν και τοσα αλλα φανερα δειγματα του Εθνικου των Ελληνων αγωνος.Αλλα οι Αλβανοι ουτε γραμματα ηξευραν ουτε ανταποκρισεις εχουν,ουτε φροντιζωσι να μαθωσιν τι γινεται αλλου.Αν δε ηκουσαν τοιουτον,τι,το εθεωρησαν η ως ψευδες η ως αναγκαιον δια την εξαπατησιν των πολλων.Η Ιστορια λεγει οτι οι Λακεδαιμονιοι αμφιβαλλαν περι της επι του Θεμιστοκλεους κατασκευης των μακρων τειχων των Αθηνων,εως ου,αποτελειοθεντων,εμαθαν τα περι αυτων παρα του Θεμιστοκλεους.Εχοντες τοιαυτα παραδειγματα,διατι να απορησωσι οι μεταγενεστεροι δια την αγνοιαν των Αλβανων;» (Τ.Β' σελ. 287,υποσημειωση η ).

Προτου προχωρησουμε να δουμε τι συναντησε στην περιοδεια του ο Ταχηρ Αμπαζης,εχουμε να παρατηρησουμε στο συμπερασμα του Σ.Τρικουπη..

1) Οταν λεει ο Τρικουπης-και αρκετοι αλλοι μετα απο αυτον-,«Αλβανοι»,εννοει μονο τους μουσουλμανους καθως καταλαβαινετε.Εχουμε ξανατονισει πως οι ιστορικοι μας,τους χριστιανους Αλβανους τους ονομασαν Ελληνες-και δικαιως-,μα τους μουσουλμανους Αλβανους επεφυλαξαν αλλους προσδιορισμους..«Αλβανοι»,«Τουρκαλβανοι»,«Τουρκαρβανιτες»
η και απλα αν τους συμφερει,«Τουρκοι».

2)Στην «ευπιστια» των Αλβανων,ο Τρικουπης βλεπει την αγραμματωσυνη και υπονοει την βλακεια,παραγνωριζοντας την Αρβανιτικη Μπεσα.Πολλοι ανθρωποι,ξεχωρισαν στην ιστορια,τη θεση τους απο τη ταξη τους,απο το Εθνος τους, απο τη Φυλη τους και ησαν αυτοι οι πιο καταγελαστοι,οταν το εκαναν αυτο οχι απο ομορφα αισθηματα,καθως οι Αστοι Επαναστατες,αλλα απο κομπλεξ κατωτεροτητας για την επιγνωση της θεσης της ταξης τους και της Φυλης τους.
Ο Τρικουπης απο την Αιτωλοακαρνανια,μια περιοχη με πλειοψηφουν Αρβανιτικο στοιχειο,μεχρι τοτε,εχει Αρβανιτικο ονομα και δεν αποκλειεται να ειναι ενας απ'αυτους που λογω,κοινωνικης θεσης,θρησκειας και προ παντως μορφωσης και παιδειας,διαχωρησε τη θεση του απο τους Αρβανιτες που ησαν κατα τεκμηριο αγραμματοι,αμορφωτοι και- εδω ειναι ο κομπος- δεν μιλανε Ελληνικα και ειναι απο πανω και Μουσουλμανοι.Αλλα ο Τρικουπης σημαινει αυτον που εχει Τρι=Τρεις,Κουπ-ζες η Κουπεζες.Ειναι δε Κουπ-ζα,δηλαδη μικρη Κουπα,το βαθουλωμα του αυχενα,του ζβερκου (τζερκου).Καποιος λοιπον προγονος του δεν ειχε μια κουπεζα στο σβερκο αλλα δυο η τρεις και τουμεινε το παρατσουκλι «Τρικουπεζας» και επι το ελληνικοτερον,Τρικουπης.Και ειναι γεγονος πως αυτοι που ξεχωριζουν την θεση τους απο την Φυλη τους η και την Ταξη τους ειναι οι χειροτεροι πολεμιοι της.
3)Αθελα του,ο Τρικουπης παραλληλιζει τους Αρβανιτες με τους Σπαρτιατες και μας προτρεπει να μην απορουμε οι μεταγενεστεροι για την ευπιστια τους αυτη,επειδη την ιδια ευπιστια εδειχναν και οι αρχαιοι Σπαρτιατες.Εγω τουλαχιστον δεν απορω...κατι λιγο λυπαμαι.
Για να επανελθουμε λοιπον,ο Ταχηρ Αμπαζης εξουσιοδοτειται να επισκεφθει τα λευτερωμενα μερη και τραβαει κατα την Αιτωλοακαρνανια.Βλεπει τα Τζαμια γκρεμισμενα και κοπριασμενα,σφαγμενους τους μουσουλμανους,δουλες και εξευτελισμενες τις θυγατερες τους καθως μας λενε και ο Μακρυγιαννης και ο Τρικουπης και ο Φωτιαδης,(οχι στην ιστορια του 21',αλλα στον «Καραισκακη» του).
Ο Τρικουπης μαλιστα λεει και κατι αλλο που πρεπει να προσεξουμε..«Ειδε (ο Αμπαζης),τα υψιπυργια (μιναρεδες) των ομοπιστων του κατηδαφισμενα,και τους ευκτηριους οικους μεμιασμενους.Παρετηρησεν και την ακαστασια των πραγματων και την αποριαν των αγωνιζομενων»(Τ.2,σελ. 92).
Ειδε δηλ. και καταλαβε ο ανθρωπος πως η Επανασταση περναει σε αλλα χερια και οχι στων αγωνιστων και του Λαου.Παιρνει αλλη κατευθυνση.Δεν προκειται πια για Εθνικοαπελευθερωτικο αγωνα,κατα των Τουρκων Χαλδουπηδων,αλλα για θρησκευτικο πολεμο,που τον κατηυθηναν,οχι οι Λαικοι οπλαρχηγοι και καπεταναιοι,αλλα οι Κοτζαμπασηδες,οι Δεσποταδες,οι Λογιοτατοι,οι Φαναριωτες και αρκετοι Φυτευτοι απ'εξω,πολιτικαντηδες αγνωστοι,που δεν μιλουσαν την γλωσσα της ειλικρινειας και της Μπεσας,μητε φορουσαν την τιμημενη Αρβανιτικη Φουστανελλα,αλλα Φραγκικα και ρενδικοτες.
Καταλαβε ο ανθρωπος πως οι Αρβανιτες μουσουλμανοι,προδοθηκαν με τον πιο αισχρο τροπο,γιατι δεν επροκειτο για μια απλη υπαναχωρηση,πριν η μετα την μαχη,αλλα κατι χειροτερο..Απο τη μια οι συμμαχοι τους,οι ιδιοι συμπατριωτες τους που ειχαν διαφορετικη θρησκεια,μα ιδιο αιμα.Δηλαδη απο τη μια στιγμη στην αλλη βρεθηκαν να χτυπιουνται και απο τους χριστιανους και απο τους Τουρκους,αλλα και απο τους μουσουλμανους Αρβανιτες που δεν ηθελαν την συμμαχια με τους χριστιανους.
Το μετρο της απογνωσης των προδομενων μουσουλμανων Αρβανιτων μας το δινει στ'απομνημονευματα του ο Μακρυγιαννης.Εν οσω οι Ελληνες αδελφωμενοι χριστιανοι και μουσουλμανοι ετοιμαζονταν ν'απελευθερωσουν το Νιοχωρι,εφτασε στο στρατοπεδο,ο μοναδικος μουσουλμανος Αρβανιτης που διασωθηκε απο το μαχαιρι των χριστιανων «συμμαχων» του Μωρηα,μισοπεθαμενος.Τοτε «βαλαν τις φωνες οι (μουσουλμανοι) και σ'επαιρνε η νιλα.Και ειπαν..«θεε μου,τι μας αργιστης εμας τους δυστυχεις;Και οι εχθροι μας (Τουρκοι) μας σκοτωνουν,και οι φιλοι μας (χριστιανοι) οπου μας δινουν τον λογο της πιστης (Μπεσα) ναμαστε φιλοι,με την απιστια μας σκοτωνουν κρυφιως».Εφαρμακωθηκαμεν ολοι ...ουτε ηξερε κανεις απο τους καπεταναιους αυτο...».(Μακρυγιαννη απομνημονευματα,Εκδ. «Μπαυρον»,σελ 117).Δηλαδη οι καπεταναιοι ησαν ανιδεοι για το Εγκλημα.
-----
(2)http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/2_24.html
(3)http://ellines-albanoi.blogspot.com/2009/06/3_25.html


ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)