«Παιδιόθεν καί εξ απαλών ονύχων,ού μην αλλά καί πατρόθεν καί από πάππου καί των άλλων προγόνων,την Αλβανίαν εμάθομεν να θεωρούμε επαρχία ελληνικήν...τούς δε Αλβανούς Έλληνας γνησιωτάτους καί ελληνικωτάτους»(Λουκάς Μπέλλος)
«Η διαίρεσις ημών Αλβανών καί Ελλήνων διευκολύνει το κράτος άλλων.Μίαν ημέραν εξυπνήσαντες,θα ίδωμεν αίφνης ότι απωλέσθημεν,νομίσαντες ότι αναγεννώμεθα»(εφημερίς «Νεολόγος» αριθ.φ.617,Κων/πολη 1870)
«Ελλάς άνευ Αλβανίας καί Αλβανία άνευ Ελλάδος ουδέν γενναίον δύνανται να επιτελέσωσιν εν τη Χερσονήσω τού Αίμου»(Νεοκλής Καζάζης)
«...Οί Έλληνες είνε Αλβανοί καί οί Αλβανοί είνε Έλληνες»(Βλάσης Γαβριηλίδης,ιδρυτής καί διευθυντής της εφημερίδος «Ακρόπολις»,1883)
«Όπου υπήρχον Αλβανοί άποικοι,έμειναν καί ζώσι σήμερον άθικτοι,αμόλυντοι,αδελφοί Έλληνες πάντες,υπερήφανοι διά τούτο..»(Αντώνιος Δ.Κεραμόπουλος)
«Ευγνωμοσύνης καθήκον,πολιτισμού υποχρέωσις ήτο,οί νεώτεροι Έλληνες ελευθερωθέντες τού τυρρανικού ζυγού καί ανεξάρτητον έθνος αποτελέσαντες να στρέψωσιν το βλέμμα των περί τα περί εαυτούς ομογενή φύλα καί τον εκπολιτισμόν τούτων,αν όχι την απελευθέρωσιν,μία των κυρίων ενασχολιών των να έχωσιν.Εκείνο δε, πέριξ τού οποίου πάσα μέριμνα Κυβερνητική καί ιδιωτική έπρεπε να περιστραφεί,είναι η Αλβανία,ο ιπποτικός εκείνος τόπος όστις διά των ανδρείων τέκνων του,τα μάλα συνετέλεσεν είς την απελευθέρωσιν τού τμήματος τούτου της Ελλάδος..»(Κων/νος Χ.Βάμβας)
«Επί των οροπεδίων της Αλβανίας απαντώνται πλείστοι νομάδες καί ποιμένες λαοί,παρ' οίς ανευρίσκονται Ομηρικά έθη καί ήθη καί έθιμα.Εν τη Αλβανία πολλαί σκηναί της Ιλιάδος καί της Οδυσσείας αλλά καί της Αινειάδος διαδραματίζονται πολλά ολίγον αυταίς παραλάσσουσαι»(ελληνική εφημερίς της Ρουμανίας «Δεκέβαλος» 1874,αρ.2 καί 7)

Τετάρτη 5 Αυγούστου 2009

Η ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ (3)

(1)
Αλλα δεν ολοκληρωσαμε την γνωμη μας για το ανεξιθρησκο πνευμα των Αρβανιτων και θα υπαρχουν αντιρρησεις και απο Αρβανιτες ακομα,δεδομενου πως μετα την απελευθερωση και την κατακυριαρχιση της Ορθοδοξης Χριστιανικης Εκκλησιας και του κληρου που επαγρυπνουσε ως πολυομματος Χερουβειμ για την πιστη τηρηση ολων των τυπων και των κανονων,η χριστιανικη πιστη-που συνδεθηκε αλλωστε σε ολους τους τονους με την Εθνικη απελευθερωση-ριζωθηκε στις καρδιες των Αρβανιτων και δεν ειναι λιγα τα κρουσματα του θρησκευτικου φανατισμου η μαλλον της Ισχυρογνωμοσυνης που χαρακτηριζει αλλωστε τους Αρβανιτες.Οχι μονον εγιναν χριστιανοι πιστοι,μα και ξεχασαν τους Βορειους αδελφους τους,που καποιοι επιτηδειοι τους εμαθαν να τους μισουν και να τους θεωρουν αλλοφυλους.Με τη σχετικη προπαγανδα ξεχασαν και τη γλωσσα και την καταγωγη τους.Αλλα ολα αυτα ειναι ενα ευθραυστο τεχνικο επικαλυμα.Τους μπογιατησαν ασχημα και οι μπογιες σιγα σιγα ξεφτιζουν και ξεβαφουν.Ας αποκαλυψουμε λοιπον την αληθεια στους Αρβανιτες για τους κοντινους προγονους τους του 18ου αιωνα.

Ο Αγγλος περιηγητης Λοχαγος Leake (Ληκ) που στα 1804 περασε στην επικρατεια του Αληπασα,μας διαβεβαιωνει πως στα μερη της Κορυτσας και Μπερατη καθως και σε πολλα αλλα μερη της Αλβανιας,«οι μουσουλμανοι παντρευονται Ελληνιδες.Εκει συνηθιζεται τα αγορια να τουρκευουν και τα κοριτσια να γινονται χριστιανες.Ετσι βλεπεις στο ιδιο τραπεζι το αρνι να συντροφευει το χοιρο »(οι μουσουλμανοι δεν τρωνε χοιρινο κρεας)(απο Σιμοπουλο Τ.Γ1 σελ.342).
Καθως εχουμε ξανατονισει οι ξενοι περιηγητες-και οι κληρικοι μας αλλωστε-συνηθιζαν να αποκαλουν «Ελληνες» τους Αρβανιτες χριστιανους και «Τουρκους» τους μουσουλμανους Αρβανιτες.Αυτο ειχε περασει και στον απλο λαο,που τους χριστιανους τους αποκαλουσε «Ρωμηους» και τους μουσουλμανους «Τουρκους».Αυτο αφορουσε γενικα Ελληνες και Αρβανιτες.Προκειμενου για καθ'αυτο Τουρκους,τους αποκαλουσαν Χαλδουπηδες.
Το περιστατικο που αναφερει ο Ληκ αφορα Αρβανιτες και βλεπουμε πως τους χριστιανους τους αποκαλει Ελληνες («Ελληνιδες») και τους μουσουλμανους «Τουρκους» («Τουρκευουν»).
Αυτα ειναι λεπτομερειες μα κρυβουν την αληθεια και την αφανιζουν αν δεν τις λαβεις υπ'οψει.Στο ιδιο κεφαλαιο ο Ληκ συμπληρωνει πως το κυμα αλλαξοπιστιας ειχε σαν κινητρο «τα πλεονεκτηματα που αντλουσε ο Λαος αυτος των μισθοφορων απο την επισημη θρησκεια.Γλυτωνε απο την καταφρονηση,αλλα και την κακομεταχειρηση της εξουσιας».(στην ιδια σελ.).
Ας δουμε τωρα τι λεει και ενας Ελληνας ιστορικος ο Π.Αραβαντινος.
«Περι δε των Ηπειρω μικτων γαμων διακηρυττεται και πιστευετε ως αληθες οτι εν τοις χωριοις της Λιαπουριας (χωρα των Λιαπηδων) εις εν και το αυτο ταψιον,οψεποιειτο πιττα το ημισυ παρασκευασμενη εκ χοιρειου κρεατος και το ετερον ημισυ εκ τραγου η προβατου,ινα εκ του μεν εσθιη (τρωει) ο ανηρ,εαν ητο Χριστιανος,εκ δε ετερου η γυνη,Οθωμανις την θρησκειαν ουσα».(«Χρονογραφια της Ηπειρου», 1856,Τ.Α' σελ. 246).Πολυ ασεβεις και κακοι οι Λιαπηδες λοιπον...
Τα ιδια επιβεβαιωνει και ο Αλεξ.Μαμοπουλος,εν συντριβη.«Η πιττα στο ιδιο ταψι χωριζοταν στη μεση με πιτουρα.Η μιση με λαδι,η μιση με βουτυρο,η μιση με τραγισιο κρεας,η μιση με χοιρινο.Ο Χοτζας επαιρνε γυναικα για τον γιο του την κορη του Παππα κι ο Παππας την κορη του Χοτζα για τον γιο του»(Ηπειρος» 1961,Τ.Α' σελ. 18).
Αυτη ηταν η αντιληψη του Αρβανιτικου λαου.Οι ιστορικοι επιμενουν να αναφερουν τους τοπους και ειδικα την Ηπειρο και οχι τον λαο.Δικαιωμα τους.Δικαιωμα δικο μας να τονιζουμε την διαφορα,γιατι στην Ηπειρο κατοικουσαν Βλαχοι,Σαρακατσαναιοι,Αρβανιτες κλπ.Οι αλλαξοπιστιες αναφερονται στους Αρβανιτες.Σ'αυτους ανηκει ο ψογος η ο επαινος.Δεν γραφουμε ιστορια τοπων,που δεν σημαινει αλλωστε τιποτα το συγκεκριμενο,αλλα ιστορια συγκεκριμενου λαου.Δεν τσουβαλιαζουμε,ξεκαθαριζουμε.Η ιστορια των τοπων ανηκει στους Γεωλογους...
Ο Μπιρης νομιζοντας πως προσφερει καλη υπηρεσια στον Αρβανιτικο λαο,ισχυριζεται πως στη Βορεια Ηπειρο οι χριστιανοι Αλβανοι αρνηθηκαν να εξισλαμισθουν και πολλες φορες επαναστατησαν για ν'αποφυγουν το παιδομαζωμα και την αλλαξοπιστια.(«Δωριεις του νεωτερου Ελληνισμου» σελ.203 επ).

Εδω εχουμε εναν Αρβανιτη ιστορικο-στο βιβλιο του μισοαρνιεται την Αρβανιτικη καταγωγη του-συνεπη Χριστιανο που προσπαθει να αιτιολογησει και ν'αποκαταστησει την «κακη» φημη των Αρβανιτων,ωραιοποιωντας ενα ψεμα.Δεν υπηρξε καμμια απολυτως περιπτωση βιαιου προσηλυτισμου απο τους Τουρκους.Ειδαμε με ιστορικα ντοκουμεντα πως γινονταν οι αλλαξοπιστιες και πως οι ιδιοι οι Τουρκοι με το «Νιζαμ Τζεδιδ» του 1691 προσπαθησαν να τις αναχαιτισουν.Αλλωστε και απο το ιδιο το Κορανιο απαγορευεται ρητα ο βιαιος προσηλυτισμος.Εμμεσα,με τον τροπο που αναφεραμε,αναγκαζονταν οι χριστιανοι να αλλαξοπιστησουν.Τα περι βιαιων αλλαξοπιστιων ειναι αποκυηματα της φαντασιας και εφευρηματα των καλογηρων και δεν αρμοζει να τα ισχυριζονται ιστορικοι.(1)

Παρ'ολα αυτα,δεν αλλαξοπιστησαν ολοι οι Αρβανιτες και γεγονος ειναι πως ειτε χριστιανοι ειτε μουσουλμανοι,παντα επαναστατουσαν κατα των Τουρκων.Στην περιπτωση των Αλβανων,δεν εχουμε καποια η καποιες επαναστασεις.Οι ανθρωποι ησαν διαρκως επαναστατημενοι και γι'αυτο πολυ σωστα παραδεχονται οι ιστορικοι, πως οι Τουρκοι ποτε δεν εξασφαλισαν πληρη κυριαρχια επι των Αλβανων.Οι επαναστασεις που αναφερεται ο Μπιρης εγιναν,αλλα προς θεου,οχι για τους ρομαντικους και ωραιοποιημενους λογους που αναφερει.Και γι'αυτες θα μιλησουμε πιο κατω.

Οι μικτοι γαμοι που αναφερονται στα ιστορικα ντοκουμεντα που παραθεσαμε,πρεπει να τονιστει,πως παντα γινονταν μεταξυ των Αλβανων,και ποτε με αλλοφυλους.Μουσουλμανος παντρευοταν χριστιανη-καθως ο Αληπασας και η Βασιλικη-μα ποτε Αρβανιτης μη Αρβανιτισσα.Δηλ. η λογικη των Αρβανιτων ειναι τελειως αντιθετη με την λογικη των Δεσποταδων και των ιστορικων μας.Οι μεν εδιναν σημασια στο γενος,στη Φυλη, οι δε στην θρησκεια.Και δεν τους πειραζε αν Ελληνας παντρευοταν Βουλγαρα η Ρουμανιδα η Τουρκαλα.Αρκει να ηταν χριστιανη η να βαφτιζοταν χριστιανη.Τοτε αυτοματα γινοταν «Ελληνιδα».Γι'αυτο επιμενω να λεω πως για ν'αποδειξεις πως εισαι Ελληνας πρεπει πρωτα ν'αποδειξεις πως εισαι Αρβανιτης.Αλλοιως η αποδειξη ειναι λιγακι δυσκολη...

Οι Αρβανιτες δεν νοθευαν το αιμα τους,τη φαρα τους με επιμιξιες ξενων λαων.Οι χριστιανοι και ιερωμενοι μας εχουν πεισει πως νοθευτηκε το αιμα των Αρβανιτων επιδη παντρευοταν χριστιανος Αρβανιτης μουσουλμανα Αρβανιτισσα (δηλ. σαν να λεμε σημερα Δεξιος Ελληνας με Κομμουνιστρια Ελληνιδα) (2).Αντιθετα θεωρησαν ανοθευτους αυτους που παντρευονταν καθε καρυδιας καρυδι,αρκει να ηταν χριστιανικο.Βεβαια σημερα αυτα κατω απο μια εννοια ισως να μην εχουν μεγαλη σημασια και βλεπουμε Αρβανιτες της Ελλαδας να εχουν σπασει εδω και μερικα χρονια αυτη την παραδοση.Μα για την περιπτωση που εξεταζουμε και για την αποκατασταση της ιστορικης αληθειας,εχουν τεραστια σημασια.
Τοσο θορυβηθηκε το Πατριαρχειο και οι Ιμαμηδες για την «ασεβεια» αυτη των γαμων,αυτη την «αισχρη επιμιξια και ιεροσυλια» που επενεβησαν και την σταματησαν.Επρεπε πασει θυσια να ανοιξει χασμα μεταξυ των Αρβανιτων για να ελεγχονται οι μεν απο το Πατριαρχειο και οι δε απο τον Σουλτανο.Επρεπε να δημιουργηθει ο θρησκευτικος φανατισμος και το μισος μεταξυ των μουσουλμανων και των χριστιανων Αρβανιτων.Δυσμοιρε Λαε...

Με τους μικτους γαμους η συνεκτικοτητα του Αρβανιτικου λαου δεν ανακοπηκε.Δεν μπασταρδευοταν αυτος ο λαος.Μα οι εφευρετικοι Αρβανιτες κατορθωσαν και ξεπερασαν με πολλους τροπους (και με εναν ανεπαναληπτο στην ιστορια) τις Σουλτανικες και Πατριαρχικες απαγορευσεις των μικτων γαμων και συγγενιων.Ανακαλυψαν τον θεσμο της «Αδελφοποιιας».Δηλ. ο χριστιανος Αρβανιτης γινοταν θετος αδελφος με τον μουσουλμανο ομοφυλο του.Ετσι οι εσωφυλετικες συγγενειες παρα τις διαφορετικες θρησκειες προχωρουσαν κανονικα.Ο Κολοκοτρωνης ηταν βλαμης με τον Μαρκο Μποτσαρη (Χριστιανο) και τον Λαλιωτη Αλη Φαρμακη (Μουσουλμανο).Η λεξη Βλαμης προερχεται απο την λεξη Βλα=αδελφος.
Με λιγα λογια η διαφορετικη πιστη δεν ηταν ενα αξεπεραστο εμποδιο για τους Αρβανιτες και τις μεταξυ τους σχεσεις.Καθ'ενας ειχε την πιστη του και δεν επενεβαινε στην πιστη του αλλου.(3)

Ομοια καθως οι αρχαιοι Ελληνες,δεν γνωριζαν τον θρησκευτικο φανατισμο και ποτε δεν διανοηθηκαν να κανουν αιματηρους πολεμους για να επιβαλλουν τα πιστευω τους σε αλλους λαους για να τους «σωσουν την ψυχη».Αυτο το εντονο χαρακτηριστικο γνωρισμα αρχαιων Ελληνων και Αρβανιτων,δεν το βρισκουμε στο Βυζαντιο.Εκει βρισκουμε τον θρησκευτικο φανατισμο που εφτανε ως την βλακεια,να γινονται αιματηρα κινηματα και ομηρικοι καυγαδες περι του εαν η Αγια Τριας ειναι ομοουσιος η ομοιοουσιος η περι του εαν οι Αγγελοι ειναι αρσενικοι η θηλυκοι.Η διαφορα νοοτροπιας ειναι τεραστια για να περασει απαρατηρητη.

Ειπαμε πως συνηθως οι αντρες γινονταν μουσουλμανοι,και οι γυναικες παρεμεναν χριστιανες και αιτιολογησαμε το γεγονος,με τον χαρακτηρα των θρησκειων και την φυση των Αρβανιτων που δεν αντεχε στην ταπεινοτητα,στη μαρτυρικοτητα,την δουλικοτητα και την προσβολη.Να τι μας λεει πανω σ'αυτα ο Αγγλος περιηγητης Ληκ,που στα 1804 επισκευθηκε το Γαρδικι: « Ολοι οι μουσουλμανοι (Αρβανιτες) ειναι προθυμοι να μπουν στη δουλεψη του Αγγλου Βασιληα.Λενε πως το μουσκετο (ντουφεκι) ειναι η μοναδικη τους τεχνη και η μοναδικη τους περιουσια.Τα χωραφια και τα κοπαδια ταφηναν στους χριστιανους »(σελ.57-58,Σιμοπουλος Τ.Γ1,σελ. 334).
Ειναι προφανες πως και γιατι οι αντρες διαλεγαν την μουσουλμανικη θρησκεια και οχι την χριστιανικη.Η πρωτη ταιριαζε σε αντρες και η δευτερη σε γυναικες,κατα την Αρβανιτικη αντιληψη.Φαινεται αλλωστε ενα ειδος περιφρονησης στους χριστιανους που η θρησκεια τους αφαιρει την επιδειξη της αντρειας:«Τα χωραφια και τα κοπαδια τ'αφηνουνε στους χριστιανους»,που ειναι γι'αυτες τις δουλειες.Εμεις ειμαστε για το ντουφεκι.Βεβαια και οι χριστιανοι Αρβανιτες ιδιοι ησαν και το ιδιο τρομεροι και ανδρειοι και σαν χριστιανοι πρωτοξεκινησαν οι Αρβανιτες να μπουν στις Ευρωπαικες αυλες («Στρατιωτες»).
Ο Ληκ ειχε ερθει στην Ελλαδα με κυβερνητικη αποστολη(κατασκοπεια) και οι Αρβανιτες τουλεγαν πως ειναι προθυμοι να μπουν στη δουλεψη του Αγγλου Βασιληα η οποιουδηποτε αλλου,πλην των Τουρκων( στην ιδια σελιδα).Ολοι σχεδον οι Χειμαρριωτες,οι Γαρδικιωτες και οι Αρβανιτες των γυρω περιοχων ειχαν δουλεψει στα Ευρωπαικα στρατευματα σαν μισθοφοροι «Στρατιωτες,απο τον 16ο ως τον 18ο αιωνα ισως και αργοτερα.Και ας θυμηθουμε εδω την προτροπη του Διον.Σολωμου,να μην κρεμανε οι Ελληνες «Φουντα σε ξενου το σπαθι»,υπονοωντας πως πρεπει να γυρισουν ολοι και να υπηρετησουν μονο την Πατριδα.Αυτα ολα,ειναι καλα,αλλα να μην τους λεμε οταν μας συμφερει «Ελληνες» και οταν δεν μας συμφερει «Αρβανιτες»,«Αλβανους»,«Τουρκαλβανους» και να τους στολιζουμε με επιθετα καθως «ασεβεις,μπαμπεσηδες,απιστους,αιμοβορους» κλπ.

Θα μου πειτε πως τα στοιχεια που προσκομιζω για την Αρβανιτικη ανεξιθρησκεια προερχονται απο την Βορεια Ελλαδα,απο την Αλβανια.Εδω κατω τι γινεται; Ουτε εδω διεφεραν τα πραγματα στις Αρβανιτοκρατουμενες περιοχες.Αλλαξοπιστιες εχουμε και εδω και ειδικα στις Σπετσες και στην Υδρα,οπου αλλαξοπιστησαν και Δεσποταδες,αλλα δεν εγιναν μουσουλμανοι ,μιας και δεν υπηρχε λογος,αλλα Καθολικοι.Ο Αυστριακος γεωγραφος-εθνολογος του Αιμου Α.Waldkampf,εγραφε στα 1887: «Οι Αλβανοι αγνοουσι τον θρησκευτικον φανατισμον των Οθωμανων(και των Χριστιανων θα προσθετα εγω),ηδυνατο τις μαλιστα να θεωρησει αυτους αδαιφορως εχοντας προς την εξωτερικην λατρειαν αυτων.Τα πλειστα των μωαμεθανικων Αλβανικων χωριων δεν εχουσι τεμενη οι δε οπαδοι της θρησκειας ταυτης δεν απαξιουσι να συνεορταζουσι μετα των Χριστιανων την εορτην του Πασχα,καθως και οι Ορθοδοξοι Αλβανοι προθυμως συμμετεχουν εις την Μωαμεθανικην εορτην του Ραμαζανιου.
Οι Αλβανοι ωσαυτως ουδεμιαν δυσκολιαν εχουσι,οπως ερχονται εις γαμου κοινωνιαν ανεξαρτητως της θρησκειας των.Απαντες οι Αλβανοι ,ειτε χριστιανοι ειτε μωαμεθανοι,μισουσι εν τουτοις,εξ'ισου τους Τουρκους...» (μεταφραση Ε.Ραγκαβη,απο Μπιρη σελ. 34).Αυτες ειναι οι αληθειες για τους Αρβανιτες.

Το οτι οι Αρβανιτες,εβαζαν πανω απο τις οποιεσδηποτε θρησκευτικες πεποιθησεις τους ,την Ελευθερια,την αξιοπρεπεια και ενα σωρο αλλες ιδεες,φαινεται και απο το γεγονος οτι υποστηριξαν την κινηση του προτελευταιου αυτοκρατορα του Βυζαντιου για την ενοτητα των εκκλησιων,προκειμενου να αναχαιτισθουν οι Τουρκοι,ενω οι Βυζαντινοι της Ασιας και ο κληρος τους εκαναν το παν να την ματαιωσουν.«Καλυτερα να δω τουρκικο φακιολι στη πολη παρα παππικη Τιαρα»ελεγε ο Γενναδιος.
Τους Αρβανιτες τους αφηναν αδιαφορους τα φακιολια και οι τιαρες.Προτιμουσαν την Ελευθερια!
Στις αρχες του 16ου αιωνα ο Μπαρλεττι εγραφε για τους Αρβανιτες:«Ο Αλβανος ειναι περισσοτερο πολεμιστης παρα θρησκος».

Μα και στην Ελλαδα ειναι γνωστη η παροιμιακη κουβεντα που φανερωνει το ανεξιθρησκο πνευμα του Αρβανιτη: «Πιστευεις στον Μωαμεθ Γκεκα μου;»-«Πιστευω μα την Παναγια».Ορκιζοταν στην Παναγια πως πιστευει στον Μωαμεθ,πραγμα που δειχνει ποσο ιδρωνε τ'αυτι του.
Καθως ειπαμε ο θρησκευτικος φανατισμος που μπηκε στην Ευρωπη με τον χριστιανισμο και τον μουσουλμανισμο,βρηκε αντισταση μονον απο τους Ελληνες.Οι αλλοι λαοι επειδη οι θρησκειες αυτες φαινεται πως ησαν στα μετρα τους,μπλεχτηκαν τοσο πολυ και τοσο βαθεια σ'αυτες που ξεχασαν την φυλετικη τους υποσταση που την αντικατεστησαν με την θρησκευτικη.Ειναι χαρακτηριστικες οι διαπιστωσεις της Αγγλιδας Εντιθ Ντουραν που στην διαρκεια των Βαλκανικων πολεμων περασε απο τα Βαλκανια:
«Οταν περασα στη Ρωμυλια ρωτουσα τον κοσμο.
-Τι εισαι εσυ;
-Καθολικος απαντουσε ο ενας.Προτεσταντης ο αλλος.
-Στη Βουλγαρια,τι εισαι εσυ;
-Ορθοδοξος.
-Στη Γιουγκοσλαυια,τι εισαι εσυ;
-Διαμαρτυρομενος.
Ο καθ'ενας το χαβα του.Κι ελεγα,γραφει η Ντουραν,τι θα απογινει τελος μ'αυτες τις παλαβοθρησκειες του κοσμου που θολωνουν τα μυαλα και αδυνατιζουν απο φοβους τη ψυχη του,που φτανουνε να τον κανουνε αμορφωτο,ομφαλοσκοπο τεμπελη,καλογερο;Ετσι καθως ειχα μπουχτισει απ'τ'ανοητα δογματα των ανθρωπων,μπαινοντας στην Αλβανια:
-Τι ειστε εσεις εδω;
-Σκιπεταρ (Αλβανοι).Μ'απαντησαν ξερα-κοφτα.
Επι τελους ειπα.Απαλλαχτηκα εδω απο θρησκοκαπηλους και θεοπλαστες.(Απο το βιβλιο του Μαλαμα Λ.«Αλβανια η νυφη των αετων» σελ.189).


1) Ουτε αλλωστε υπηρξαν ποτε τα περιφημα «Κρυφα σχολεια» που θεωρουνται αναμφισβητητο γεγονος σημερα,καθως αποδειχνουν οι περισσοτεροι ιστορικοι.Παρ'ολα αυτα σε οποιο Μοναστηρι κι αν πας σημερα,θα σου δειξουν και μια καταπακτη οπου δηθεν υπηρχε καποιο «Κρυφο σχολειο».Το Τουριστικο δαιμονιον της Φυλης...
2)Αυτα εμαθαν απο τους αγιους Πατερες,που στην συντριπτικη πλειοψηφια ησαν Εβραικης καταγωγης.Αυτα διδασκε και ο πολυς Τερτυλιανος.
3) Ενα Αλβανικο λαικο τραγουδι λεει:
«Τη τιμη και το εθνος ταχουμε μαζι
μουσουλμανοι και χριστιανοι».

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

Η Αρβανιτιά στο Μοριά

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες

Η Ερμιονίδα ανά τούς αιώνες
http://openarchives.gr/view/412853

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας

Τα αρβανίτικα τραγούδια της Ερμιονίδας
http://invenio.lib.auth.gr/record/1887

ΜΠΕΣΑ

ΜΠΕΣΑ
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «ΜΠΕΣΑ»

Άρβανον

Άρβανον
Βλέπε τεύχη από το περιοδικό «Άρβανον»

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας

Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας
Β'Συμπόσιο Ιστορίας-Λαογραφίας Βόρειας-Δυτικής Αττικής(1992)

Arbërës-Arbanas

Μπεκτασήδες

Μπεκτασήδες
Βλέπε γιά Αλήπασα-Ρήγα Φεραίο

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες

Αρβανίτες καί Αλβανοί μετανάστες
«Αρβανίτες καί Αλβανοί Μετανάστες:Διαπραγμάτευση της Συλλογικής Ταυτότητας σε μιά αγροτική κοινότητα τού Νομού Αργολίδας» της Αγγελικής Αθανασοπούλου.

Ήπειρος-Ιλλυρίς

Arnaoutes

Arnauten-Albanesen-Skipetaren-Arbanitai

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας

Ομοσπονδία Ελλάδας καί Αλβανίας
Ιωάννης Μπαλάσκας:Ομοσπονδία Ελλάδας-Αλβανίας,σλαυική επιβουλή είς βάρος τού Ελληνισμού

Σούλι καί Σουλιώτες

Η ζωή των Αρβανιτών

Αρβανίτικο Μοιρολόϊ

Οί Αρβανίτες της Αττικής

Η συμβολή των Αρβανιτών

Μήτρος-Τρούκης

Αρβανίτικα θέματα

Arbanasi

Γάμος καί Γαμήλια Σύμβολα

Τhe Highland Lute

Τhe Highland Lute
The Albanian national epic

Αρβανίτες καί Έλληνες

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821

Η Ελληνο-Αλβανική Συμμαχία τού 1821
Grec et Arnaute Ethnographique des peuples de la Russie 1862 (Pauli Gustav Theodore Hristianovich) , http://skif-tag.livejournal.com/682663.html , http://fotki.yandex.ru/users/humus777/album/284616 , http://old.rgo.ru/2011/01/drugogo-roda-lyudi-arnauty/

«Η εικόνα της Αλβανίας καί των Αλβανών στην Ελλάδα τού 19ου αιώνα» τού Ν.Γκίκα

Η μάχη στη Σελλασία

Η μάχη στη Σελλασία
Funerary mask with helmet Gold funerary mask with bronze 'Illyrian' helmet from the cemetery of Sindos, circa 520 BC, Thessaloniki, Archaeological Museum,http://www.macedonian-heritage.gr/HellenicMacedonia/en/img_B1217a.html

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5

Δελτίον της ιστορικής και εθνολογικής εταιρείας της Ελλάδος| Τόμος 5
Κορυτσά,Πελασγοί καί Ιλλυριοί,Γκέγκες καί Δωριείς,Μακεδονία καί Ιλλυρο-Πελασγοί, Πελασγικές Θεότητες κτλπ.

Αλβανοί,αποσπάσματα από «Ιστορία τού Ελληνικού Έθνους»

Έλληνες καί Αλβανοί της Κάτω Ιταλίας

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ-ΑΡΒΑΝΟΝ

ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΟΙ

Αρβανίτες μουσουλμάνοι

Θεσσαλονίκη-Salonika

Албанец. 1829

The Spartan touch:albanian women who help their fighting men

Albanian Guard

Albanian Duel

Albania

Gegëria

Gegëria

Royal Albanian Gendarmerie

Αυλώνας-Vlorë(Λιαπουριά-Labëria)

Albanian wedding rejoicings

Gegëria

An old Albanian warrior(Greece)

Albanians firing at Turks in Istib

Albanians firing at Turks in Istib
Mάλλον θα εννοεί το γνωστό Ιστίμπεη.Albanians firing at Turks in Istib, in the Balkans. Illustration from French newspaper Le Petit Parisien. April 28, 1901

King Zog of Albania

King Zog of Albania
http://www.ebay.com/itm/King-Zog-of-Albania-w-sisters-in-traditional-native-costomes-1938-vintage-photo-/121387128131?pt=Art_Photo_Images&hash=item1c433c9543 , http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2012/06/blog-post_9784.html

grecian and albanian costumes

The New King and Queen of Albania

Pogradec

A Prayer for Revenge

Albanians

A Rebel Chief from Albania

A Rebel Chief from Albania
THE SUN(1906)

Albanese mercenaries in a coffeeshop

Albanese mercenaries in a coffeeshop
A painting by Albert Franke

Tomb of Skanderbeg at Alessio(Lezhë)

Alessio-Lezhë (Gegëria)

Albanians at the tomb of Scanderbeg(Lezhë)

Tosks with Ghegs

Tosks with Ghegs
Oldest and Quaintest of Balkan Peoples By M. Edith Durham

Albania

Albania
1939

A Game of Chess(Gegëria)

A Game of Chess(Gegëria)
ALBERT JOSEPH FRANKE (German,1860-1924) , https://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=38058&size=large , http://www.liveauctioneers.com/item/11365716_attributed-to-albert-joseph-franke-german-1860 , http://www.masterart.com/Albert-Joseph-Franke-1860-1924-Board-Players-PortalDefault.aspx?tabid=53&dealerID=279&objectID=601523

Albanians

Albanians
The photo collection of Paul Siebertz,Albania in 1909

Albanier

Albanier
1815,Fremde Länder und Völker,Wilmsen, Friedrich Philipp.

Albanians-Gegëria

Study of Three Albanian Arnavuts and a Woman in Albanian Costume

En Albanie

Albania,The Love-Letter

Southern Albania

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)

Αλβανία-Aπoλλωνία(1848)
Edward Lear. http://oasis.lib.harvard.edu/oasis/deliver/~hou01475

Greek highland troops

Greece

Greece
Peoples Of All Nations Hammerton, J.A. Published by Educational Book Co., London, 1920 , http://www.abebooks.com/Peoples-Nations-Hammerton-J.A-Educational-Book/954598915/bd

Modern Greek Peasants

Greek funeral at Levadeia (Attica)

Greek funeral at Levadeia (Attica)
1894

Έλληνες ποιμένες-Greek sheperds

Chicago(1949)

Albanians(Australia)